بیشترین نظارت روی فعالیت‌های آنلاین کاربری متعلق به کیست؟

09 مهر 1403 بیشترین نظارت روی فعالیت‌های آنلاین کاربری متعلق به کیست؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ ردیابی وب، به بُعد فراگیر تجربه آنلاین ما بدل شده است. فرقی ندارد داریم در رسانه‌های اجتماعی وبگردی می‌کنیم یا ویدیوگیم بازی می‌کنیم، محصولات می‌خریم یا فقط در حال خواندن مقالات جدید هستیم؛ ترکرها یا ردیاب‌ها دارند چراغ خاموش رفتار آنلاین ما را نظارت کرده و در آتش مراکز بی‌شمار داده در سراسر جهان می‌دمند.

ردیابی وب چیست؟

ردیابی وب، تمرینی است برای جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل داده مرتبط با رفتار آنلاین کاربران. این داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعات جمعیتی، بازدیدهای وبسایت، وقت صرف‌شده روی سایت‌ها و تعاملاتی مانند کلیک‌ها، اسکرول‌ها و گردش نشانگر موس شود که می‌توان از آن‌ها برای ساخت هیت‌مپ‌ها و غیره استفاده کرد. هدف اصلی ردیابی وب، بدست آوردن بینش‌های ارزشمندی درباره رفتار کاربر، علایق و سلایق اوست. این اطلاعات اجازه می‌دهد کسب و کارها تجارب را شخصی‌سازی کرده، درگیری کاربر را بیشتر کرده و به طور کارامدتری آگهی‌ها را هدف قرار داده و عملکرد سرویس‌های آنلاین‌شان را بسنجند.

انواع ردیابی وب

ردیابی وب را می‌توان بر اساس روش‌ها و فناوری‌های به کار گرفته شده به چند دسته طبقه بندی کرد:

کوکی‌ها

کوکی‌ها فایل‌های کوچک متنی هستند که وبسایت‌ها آن‌ها را برای ذخیره اطلاعات در مورد بازدیدهای آن‌ها مانند اطلاعات لاگین، علایق و شناساگرهای ردیابی روی دستگاه کاربر می‌اندازند. باوجود تعهد قابل ستایش برای ارتقای حریم خصوصی آنلاین، در درجه اول پروژه سندباکس حریم خصوصی گوگل، متخصصین کسپرسکی انتظار دارند کوکی‌های طرف‌سوم همچنان به بقای خود ادامه دهند. در حقیقت، حتی زمانی که ما در حال پردازش داده‌ها برای نوشتن این گزارش بودیم، آنتونیو چاوز، نایب رئیس Privacy Sandbox، اعلام کرد قصد دارد در طرح حذف کوکی‌های طرف‌سوم تجدید نظر کند.

بیکن‌های وبی

بیکن‌های وب که باگ‌های وبی یا پیکسل‌های ردیابی نیز نامیده می‌شوند تصاویری هستند شفاف- معمولاً خطوط یا پیکسل‌های یک در یک- که کلی داده ردیابی را بیشتر از طریق یک رشته پرس و جو ارسال می‌کنند. وقتی کاربر به محتوا دسترسی پیدا می‌کند، بیکن وب داده‌ها را به سرور ارسال می‌کند. این به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا بدون اینکه به حرکت اضافی از سمت کاربر نیازی باشد، تعاملات کاربری ردیابی شود.

ردیابی رسانه‌های اجتماعی

بسیاری از وب‌سایت‌ها دکمه‌های رسانه‌های اجتماعی را تعبیه می‌کنند که به کاربران کمک می‌کنند تا محتوا را به راحتی به اشتراک بگذارند. با این حال، این دکمه‌های بی‌ضرر اغلب دارای قابلیت ردیابی هستند. حتی اگر کاربر مستقیماً با سایت رسانه اجتماعی درگیر نشود، این پلت‌فرم‌ها همچنان داده‌های مربوط به رفتار آنلاین خود را جمع‌آوری می‌کنند.

تحلیل‌های وب

خدماتی مانند گوگل آنالیتیکس بررسی عمیقی در تعامل کاربر در وبسایت‌ها ارائه می‌دهد. این ابزارها طیف وسیعی از معیارها را ردیابی می‌کنند، از بازدید از صفحه و نرخ پرش تا نرخ تبدیل، به کسب‌وکارها برای درک رفتار کاربر و بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت قدرت می‌دهند.

پرینت اثر انگشت

انگشت نگاری دستگاه[1] یک تکنیک ردیابی است که کاربران را با جمع آوری اطلاعات منحصر به فرد در مورد تنظیمات دستگاه و مرورگرشان شناسایی می‌کند. این شامل جزئیاتی مانند وضوح صفحه، سیستم عامل، پلاگین های نصب شده و زبان مرورگر می‌شود. این یک "اثر انگشت" منحصر به فرد ایجاد می‌کند که می تواند کاربر را در وبسایت‌های مختلف، حتی بدون کوکی، شناسایی کند.

اصول جمع‌آوری آمار

برای این گزارش، ما از آمار گمنام جمع‌شده از تاریخ جولای 2023 تا ژوئن 2024 استفاده کردیم؛ این کار با کمک جزئی به نام DNT (ردیابی نکن[2]) که فعالیت‌ها را روی وبسایت‌ها ردیابی می‌کند انجام شده. آمار شامل داده‌های گمنام‌شده که کاربران به طور داوطلبانه ارائه داه‌اند می‌شود. حتی باتجربه‌ترین کاربران اغلب ویژگی‌های DNT را با حالت ناشناس درون‌سازه‌ایِ ارائه‌شده توسط همه مرورگرهای وبی اصلی اشتباه می‌گیرند. حالت ناشناس تنها تضمین می‌دهد همه داده‌های شما مانند تاریخچه وبگردی و کوکی‌ها بعد از بستن پنجره خصوصی، پاک می‌شود.

با این حال این وبسایت‌ها را از ردیابی فعالیت‌های شما در طول آن سشن وانمی‌گذارد. همچنین شما برای ISP خود گمنام نمی‌مانید و از شر جاسوس‌افزارها یا آگهی‌افزارهایی که ممکن است رفتار آنلاین شما را ردیابی‌ کنند، کریپتوماینرها یا چیزی بدتر از اینها در امان نگه نمی‌دارد. در طول سال، DNT دقیق 38,725,551,855 بار مورد هدف قرار گرفته. ما فهرستی تهیه کردیم از 25 سرویس ردیابی که DNT آن‌ها را بین 9 منطقه و برخی کشورهای خاص با بیشترین فرکانس شناسایی کرده است. 100% تعداد کل شناسایی‌های DNT را نشان می‌دهد که توسط تمام 25 سرویس ردیابی راه‌اندازی شده‌اند. جزء DNT در تمام راهکارهای امنیتی کسپرسکی گنجانده شده و به طور پیش فرض غیرفعال است.

غول‌های ردیاب در جهان

هشت سیستم ردیابی تقریباً در تمام لیست 25 برتر برای مناطقی که ما مطالعه کردیم ظاهر شد. چهار مورد از اینها متعلق به گوگل است. علاوه بر اینها، ما به دو سیستم ردیابی دیگر نیز نگاه خواهیم کرد که تقریباً در همه مناطق به طور گسترده ارائه شده اند: New Relic و Microsoft. علاوه بر این، دو سیستم دیگر - Criteo و Facebook Custom Audiences -  نیز به 25 TOP برای همه مناطق راه یافتند، اما قبلاً آنها را در مقالات قبلی پوشش داده‌ایم.

گوگل

گوگل چندین سیستم ردیابی دارد که مسئول حوزه‌های مختلف اما اغلب با هم تداخل دارند، بازاریابی، تبلیغات، و زمینه‌های دیگر که شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌های کاربر است.

Google Display & Video 360 ابزاری برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی است. ردیاب‌های آن بر فعالیت‌های مرتبط با تبلیغات (کلیک‌ها، معیارهای فنی تبلیغات و غیره) نظارت می‌کنند. این سیستم بیشترین سهم را در بین 25 سیستم ردیابی برتر آسیا داشت. در جنوب آسیا، 25.47٪ از محرک های مؤلفه DNT و در شرق آسیا - 24.45٪ را به خود اختصاص داده است. کمترین سهم از این سیستم ردیابی در CIS  (مشترک‌المنافع کشورهای مستقل) بود - فقط 8.38٪، زیرا این منطقه دارای حضور قوی سیستم‌های ردیابی محلی است که شرح آن در این مقاله نمی‌گنجد.

در مقایسه با گزارش قبلی ما، از آگوست 2021 تا همین ماه در سال 2022، حضور Google Display & Video 360 در شرق آسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع اندکی افزایش یافته است، در حالی که در سایر مناطق کاهش یافته است. دومین سیستم ردیابی که اغلب با آن مواجه شدیم Google Analytics است. این سیستم رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل و کلمات کلیدی را برای افزایش ترافیک و کارایی وبسایت ردیابی می‌کند. بیشترین سهم آن در آمریکای لاتین است – 14.89 درصد، پس از آن خاورمیانه با 14.12 درصد قرار دارد. کمترین سهم این ردیاب‌ها در آمار ما در آمریکای شمالی است – 8.42%.

درست مانند سیستم قبلی، Google Analytics کم‌کم سهم خود را در آسیای شرقی (تا 13.83 درصد) و CIS (9.36 درصد) بیشتر کرد؛ درحالیکه این سهم در سایر مناطق کاهش یافت. ردیاب‌های Google AdSense مانند Google Display & Video 360 فعالیت‌های تبلیغاتی را مورد نظارت قرار داده و به صاحبان وبسایت گزارش‌هایی ارائه می‌دهند. این سیستم ردیابی بزرگ‌ترین سهم خود را در خاورمیانه (6.91 درصد) و آسیای جنوبی (6.85 درصد) دارد. کمترین سهم‌ها برای اقیانوسیه (3.76 درصد) و CIS  (2.30 درصد) است.

تقریباً در همه مناطق، سهم این سیستم ردیابی افزایش یافت. شایان ذکر است گرچه برخی از این سیستم‌های ردیابی حضور خود را در مناطق خاصی کاهش داده و برخی دیگر افزایش یافته‌اند، همه آنها متعلق به یک شرکت هستند- گوگل. بنابراین، ردیابی کاربر توسط گوگل همچنان گسترده است و بسیار فراتر از سایر شرکت هاست. یکی دیگر از سیستم های ردیابی مهم گوگل، YouTube Analytics است. اطلاعاتی در مورد بازدیدهای ویدیویی و درگیری مخاطب جمع آوری می‌کند، سطح تعامل و موارد دیگر را اندازه می‌گیرد. YouTube Analytics بیشترین سهم را در جنوب آسیا (12.71٪) و خاورمیانه (12.30٪) و کمترین سهم را در اروپا (5.65٪) و آمریکای شمالی (4.56٪) دارد. در مقایسه با سایر سیستم‌های ردیابی Google، YouTube Analytics سهم خود را در همه مناطق افزایش داده است.

New Relic مستقر در سانفرانسیسکو برای اولین بار در لیست ما از غول های جهانی حاضر در همه مناطق ظاهر شد. فعالیت آن بر ردیابی وب برای تجزیه و تحلیل عملکرد بعدی و تشخیص خطاهای وبسایت و برنامه متمرکز است. بیشترین سهم این سیستم ردیابی در اقیانوسیه - 15.79٪ و کمترین در CIS - 1.96٪ است. ردیاب‌های مایکروسافت در مورد تعاملات کاربری با سرویس‌های آنلاینش و سایر سایت‌ها اطلاعات جمع می‌کنند. این داده‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد سرویس، پیدا کردن خطاها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. گرچه این سیستم ردیاب سهم نسبتاً کمی دارد اما در همه 25 منطقه برتر لیست حضور دارد. بیشترین سهم شرکت مایکروسافت در آمریکای لاتین - 3.38٪ و کمترین در CIS - 0.68٪ است. ما Bing را به عنوان یک سیستم ردیابی جداگانه مطالعه کردیم، اگرچه در واقع بخشی از مایکروسافت است. بینگ موتور جستجوی تمام عیاری است که ردیاب‌هایش اطلاعاتی مانند پرس و جوهای سرچ، لوکیشن و علایق کاربری را برای نمایش آگهی‌های مرتبط -که البته این کارایی کلاسیکِ یک موتور جستجو است- جمع می‌کند. می توان اینطور پنداشت که سهم سیستم ردیابی بینگ در مناطق مختلف نشان می‌دهد این موتور چقدر به تنهایی محبوب است. سهم قابل توجهی از ردیاب‌های بینگ در میان 25 ردیاب برتر در آفریقا - 8.46٪ و کمترین در CIS - 0.77٪ بود.

در منطقه اروپا، سیستم‌های ردیابی گوگل دو جایگاه برتر را در TOP 25 دارند. Google Display & Video 360 17.27% را به خود اختصاص داده است، در حالیکه Google Analytics دارای 11.93% است. در جایگاه سوم با سهم 9.13 درصدی، آمازون تکنولوژی قرار دارد. چهارمین Criteo با 6.80 درصد است، پس از آن YouTube Analytics (5.65٪)، Bing (5.33٪)  و Google AdSense (5.23٪)  قرار دارند. علاوه بر سیستم‌های ردیابی که در 25 برتر مناطق دیگر قرار دارند، یک شرکت در رتبه‌بندی اروپایی وجود دارد که در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود: Improve Digital، شرکتی هلندی که با پروژه‌های تبلیغاتی و بازاریابی سر و کار دارد. با سهم کوچک 1.22 درصدی TOP 25 را می‌بندد. در مرحله بعد، نگاهی داشته‌ایم بر مناطق و حتی کشورهایی که رتبه‌بندی سیستم ردیابی شامل نام‌های بسیار بیشتری که در هیچ منطقه دیگری یافت نشود نمی‌شود.

در آفریقا، ردیاب‌های گوگل سه جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌اند و Google Display & Video 360 با 19.03 درصد پیشتاز است. به هر حال، تنها یک منطقه و یک کشور در بین کشورهایی که مورد بررسی قرار دادیم، سیستم‌های ردیابی گوگل را در جایگاه برتر ندارند. تقریباً در تمام مناطق دیگر، Google Display & Video 360 در رتبه بندی پیشرو است و گهگاه توسط Google Analytics پیشی گرفته است. گوگل آنالیتیکس (12.94 درصد) و YouTube Analytics (10.25 درصد) در رتبه دوم و سوم منطقه آفریقا قرار دارند. پس از آنها New Relic (8.55%)، Bing (8.46%)، Google AdSense (5.11%)، Criteo (3.40%) و Xandr (3.17%) هستند - شرکتی متعلق به مایکروسافت که بر تبلیغات و تجزیه و تحلیل تمرکز دارد. TOP 25 آفریقایی حاوی هیچ سیستم ردیابی منحصر به فردی که در مناطق دیگر یافت نشود نیست.

چهار سیستم ردیابی برتر در خاورمیانه متعلق به گوگل است: Google Display & Video 360 (22.92%)، Google Analytics (14.12%)، YouTube Analytics (12.30%) و Google AdSense (6.91%). در رتبه‌های بعدی کریتئو (6.55 درصد)، نیو رلیک (4.42 درصد)، بینگ (2.66 درصد)، و فناوری های آمازون (2.37 درصد) قرار دارند. در جایگاه نوزدهم، با سهم اندک 1.42 درصد، ردیاب‌های شرکت تبلیغاتی ترکیه Virgul.com منحصر به فرد این منطقه قرار دارند.

در خاورمیانه، یک کشور وجود دارد که به دلیل تعداد قابل توجهی از سیستم های ردیابی که در رتبه بندی‌های دیگر یافت نمی‌شود، ارزش بررسی جداگانه دارد - ایران. علیرغم وجود تعداد زیادی ردیاب محلی، گوگل همچنان در جایگاه اول قرار دارد. با این حال، نه با Google Display & Video 360، که با 11.35٪ در رتبه سوم قرار دارد، بلکه با Google Analytics با 35.78٪، بالاترین رتبه برای این سیستم در تمام مناطق و کشورهایی که بررسی کردیم. در رتبه دوم ردیاب‌های شرکت مایکروسافت (12.08٪) و در رتبه چهارم Yandex.Metrica (4.90٪) قرار دارند. دومی یک بخش از شرکت روسی Yandex است که مسئول جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های کاربران برای خدمات تبلیغاتی و بازاریابی، مانند تجزیه و تحلیل مخاطبان و رفتار آنها است.

علاوه بر این ردیاب‌های داخلی، TOP 25 ایران شامل تعدادی نیز می‌شود که فقط در این کشور ظاهر می‌شوند اما اصالتاً ایرانی نیستند. اینها شامل Tradingview.com (1.84٪)، یک شرکت آمریکایی جمع آوری تله متری، Amplitude (1.46٪)، یک شرکت تجزیه و تحلیل دیجیتال، Heap (1.18٪)، یک پلتفرم بهینه سازی محصول، و  Webklipper Technologies (0.96٪) است که در بازاریابی اینترنت تخصص دارد.

25 سیستم‌های ردیابی برتر اغلب در آمریکای لاتین شناسایی می‌شوند و هیچ شرکت لوکالی را دربرنمی‌گیرند. Google Display & Video 360 با 20.13٪ در رتبه اول قرار دارد، پس از آن Google Analytics (14.89٪) و YouTube Analytics (8.89٪) قرار دارند. لیست 25 تایی‌مان با PubMatic (1.0 درصد) تکمیل می‌شود؛ شرکتی که کارش ارائه نرم‌افزارهایی برای تبلیغات اینترنت است. گرچه در خیلی از رنکینگ‌های برتر 25 تایی قرار دارند اما سهمش مینیمال است. در آمریکای شمالی، Google Display & Video 360 در صدر جدول 25 تایی‌ها (با یک حاشیه‌ی چشمگیر) قرار دارد: دارای 16.84 درصد سهم. Amazon Technologies با 9.08 درصد سهم مقام دوم را دارد. جالب است بدانید که ردیاب‌های Amazon Technologies در سه تای برتر سه منطقه یا کشور که مد نظر داشتیم هم بود: اروپا، آمریکای شمالی و ژاپن. Google Analytics با .42 درصد جایگاه سوم را به خود اختصاص می‌دهد؛ شرکتی که پایین‌ترین سهم را برای این سیستم در هر منطقه‌ی بررسی‌شده داشت. New Relic با 7.62 درصد جایگاه چهارم را دارد. لیست 25 تای برتر آمریکای شمالی شامل دو سیستم ردیابی می‌شود که در سایر مناطق دیده نشده‌اند: Trade Desk (1.79 درصد) و Quantum Metric (1.76 درصد) هر دو شرکت‌های آمریکایی هستند که پلت‌فرم‌هایی برای تحلیل و آگهی دیجیتالی ارائه می‌دهند.

در اقیانوسیه، Google Display & Video 360 رتبه یک را (با 18.43 درصد سهم) دارد و New Relic با سهم 15.79 درصدی در رتبه دوم قرار دارد و بالاترین درصد را برای این سیستم ردیابی در بین تمام مناطق و کشورهای مورد بررسی به خود اختصاص داده است. گوگل آنالیتیکس با 12.00 درصد در جایگاه سوم قرار دارد. علاوه بر ردیاب‌هایی که در اکثر مناطق یافت می‌شوند، اقیانوسیه دارای Oracle Moat Measurement (2.10%)، Chartbeat (1.11%) و Nielsen (1.03%) است که فقط در رتبه‌بندی این منطقه ظاهر می‌شوند. Chartbeat یک شرکت آمریکایی است که داده های کاربران را برای شرکت های رسانه‌ای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می کند تا کسب درآمد را بهبود بخشد. Nielsen یک شرکت آمریکایی متخصص در اندازه‌گیری بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های کاربران برای این منظور است. Oracle Moat Measurement بخش تبلیغاتی Oracle است که در 30 سپتامبر 2024 فعالیت خود را متوقف خواهد کرد. خود اوراکل از بازار تبلیغات خارج خواهد شد، بنابراین این احتمالاً آخرین باری است که ما این سیستم ردیابی را در تحقیقات خود مشاهده خواهیم کرد.

منطقه CIS از نظر توزیع سیستم‌های ردیابی غیر معمول‌ترین TOP 25 را دارد. این تنها منطقه‌ای است که ردیاب‌های گوگل در آن دو جایگاه برتر را اشغال نمی‌کنند و با سهم نسبتاً کمی 9.30٪ یا پایین‌تر در رتبه سوم  Google Analytics  قرار دارند. رتبه اول در اختیار ردیاب Yandex.Metrica با 26.19 درصد است. همانطور که قبلاً ذکر شد، سیستم Yandex نه تنها در رتبه 25 برتر کشورهای مستقل مشترک المنافع قرار گرفت، بلکه در رتبه بندی ایران (مقام چهارم با 4.90 درصد)، خاورمیانه (2.30 درصد) و البته روسیه که مقام اول را با 26.43 درصد سهم در اختیار دارد نیز دیده شد.

در امتیازدهی CIS سیستم ردیابی Mail.ru (که صاحبش شرکت vk است) با 20.76 درصد سهم جایگاه دوم را به خود اختصاص داده. افزون بر این دو غول در بازار ردیابی CIS، چندین سیستم ردیابی لوکال دیگر هم راه خود را به لیست 25 تایی باز کرده‌اند. درست بعد از سه سیستم گوگل یعنی Google Analytics (9.30%)، YouTube Analytics (8.34%) و YouTube Analytics (8.34%)، سیستم ردیابی شرکت محلی Mediascope سهمش 2.82 درصد تخمین زده شده. این شرکت روی ترجیحات مخاطب و سرچ رفتار تمرکز دارد. همچنین در لیست 25 تای برتر CIS ما پیشرفت‌هایی از شرکت‌های روس هم دیده‌ایم: Adriver (2.75%)،

Buzzoola (2.02%)، AdFox که صاحبش یاندکس است (1.69%)، Rambler Internet Holdings (1.46%)، Sape.ru (1.42%)، Artificial Computation Intelligence (1.33%)، Between Digital (1.01%)، Otm (0.99%) و Adx.com.ru (0.93%). به طور کلی سیستم‌های ردیابی روسیه 63.35 درصد کل رنکینگ CIS را تشکیل می‌دهد. در روسیه، 5 تای برتر را سیستم های ردیابی خانگی تشکیل داده‌اند:  Yandex.Metrica (26.43%)، Mail.Ru (16.60%)، Mediascope (6.16%)، Sape.ru (4.89%) و Artificial Computation Intelligence (4.80%). Google AdSense تنها با سهم 4.50 درصدی در رتبه ششم قرار دارد. علاوه بر ردیاب‌هایی که در CIS TOP 25 مشاهده می‌شوند، رتبه‌بندی روسیه دارای تعداد بیشتری از خدمات ردیابی روسی است:

 VK (2.09%)، Uniontraff (1.79%)، Bidvol (1.16%)، Teleport Media (0.97%)، Avito (0.87%)، MoeVideo (0.79%)، GetIntent (0.62%)، AmberData (0.59%)، Kimberlite .io (0.59٪) و Bumlam.com (0.56٪).

سهم سیستم‌های ردیابی روسیه در TOP 25 به 87.50 درصد می‌رسد. این امر روسیه را به تنها منطقه ای تبدیل می کند که اکثریت قریب به اتفاق سیستم های ردیابی TOP 25 بازیکنان محلی هستند. چهار جایگاه برتر در شرق آسیا توسط سیستم‌های ردیابی گوگل اشغال شده است. Google Display & Video 360 با سهم 24.45 درصد در رتبه اول قرار دارد و پس از آن Google Analytics (13.83درصد)، YouTube Analytics  (11.66درصد) و Google AdSense  (6.61درصد) قرار دارند. برخلاف سایر مناطق، سیستم ردیابی شرکت بزرگ فناوری اطلاعات چینی بایدو با سهم 1.87 درصدی در رتبه 25 برتر آسیای شرقی قرار گرفت. همچنین کشورهایی در منطقه وجود دارند که ارزش بررسی جداگانه را دارند، زیرا نه تنها سیستم‌های ردیابی جهانی بلکه بازیکنان محلی را نیز در خود دارند.

افزون بر شرکت‌های جهانی که سرویس‌های ردیابی‌شان در جهان مشاهده می‌شود، در ژاپن ردیاب‌هایی هست که فقط در خود همین کشور محبوبیت دارند. یاهو پورتال وب ژاپن به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود؛ ردیاب‌های آن 4.70 درصد سهم را تشکیل می‌دهند. Yahoo Advertising که بخش تبلیغات یاهوست 2.35 درصد سهم دارد. سیستم‌های ردیابی محلی ژاپن نیز به خوبی در TOP 25 ژاپن حضور دارند، از جمله Geniee (2.77%)، Adsp از شرکت ژاپنی SMN Corporation (1.35%)، MicroAd (1.18%)، Supership (1.05%) و LINE Corporation (1.04%). ٪. سهم کل شرکت‌های ژاپنی در TOP 25 سیستم‌های ردیابی 12.08 درصد است. لیست 25 تایی برتر در کره جنوبی هم با رنکینگ‌های دیگر جهان تفاوت دارد زیرا شامل ردیاب‌های لوکال کره‌ای می‌شود. برای مثال، سیستم‌های ردیابی پلت‌فرم به شدت محبوب کره‌ای به نام NAVER با 7.75 درصد در جایگاه پنجم قرار گرفته است. یکی دیگر از بازیگران اصلی محلی،  Kakao، دو بار در رتبه بندی ظاهر می‌شود: ردیاب‌های  Kakao با سهم 1.83 درصد در جایگاه نهم قرار دارند، در حالیکه ردیاب‌های پورتال وب Daum (متعلق به شرکت  Kakao) 1.17 درصد سهم دارند.

آخرین منطقه مورد بررسی آسیای جنوبی است. رتبه‌بندی در اینجا از نظر آمار جهانی نسبتاً معمولی است. Google Display & Video 360 با 25.47 درصد در جایگاه اول قرار دارد، پس از آن Google Analytics (13.97٪)، YouTube Analytics (12.71٪) و  Google AdSense (6.85٪) قرار دارند. تنها سه ردیاب آمریکایی راه خود را به لیست 25 تای برتر در آسیای جنوبی باز کردند: Sovrn (1.24%)، Mux (1.10%) و LinkedIn (1.02%).

برداشت‌ها

گوگل رهبر بلامنازع در جمع‌آوری، تحلیل و پردازش داده کاربری در سراسر جهان باقی می‌ماند. با این حال در مناطقی مانند کره جنوبی، ژاپن و روسیه جایی که سرویس‌های اینترنتی لوکال مشخصاً پیشرفته است، سیستم‌های ردیابی منطقه‌ای نه تنها راه خود را به لیست 25 تای برتر باز کردند که حتی می‌توانند بر سیستم‌های جهانی نیز غالب شوند. در برخی موارد، مانند CIS، ردیاب‌های لوکال می‌توانند کل مناطق را تحت کنترل خود درآورند. از طرفی با نگاه بر لیست 25 تایی واضح است که جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کاربری به چند شرکت بزرگ معدود محدود نیست و هر قدر شرکت‌ها داده‌های ما را ذخیره و پردازش کنند، ریسک نقض داده‌ها بیشتر خواهد بود. از طرفی دیگر، فهرست شرکت‌ها هنوز محدود است و اکثریت ردیابی توسط غول‌های آی‌تی مدیریت می‌شود؛ همان‌هایی که انگیزه‌شان محافظت از داده‌های کاربر و جلوگیری از خدشه‌دار شدن اعتبارشان است. حضور ردیاب‌های لوکال بی‌شک نشانه‌ی پیشرفت تکنولوژیک در یک منطقه یا کشور است. با این وجود توزیع سیستم‌های لوکال ردیابی ریسک نشت داده‌ها را بالا برده و می‌تواند کنترل کاربری را روی اینکه چه کسی داده‌هایش را جمع می‌کند کم کند. برای جلوگیری از جمع‌آوری ناخواسته داده‌ها توسط شرکت‌های مختلف و در عوض جلوگیری از نشتی‌های داده توصیه می‌کنیم پلاگین DNT را فعال کنید.

 

[1] Device fingerprinting

[2] DO NOT TRACK

 

کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

 

 

 

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,028,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,545,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    1,054,580 ریال10,545,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,343,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,949,500 ریال19,899,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,267,650 ریال28,535,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,262,600 ریال30,525,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    63,311,650 ریال126,623,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    202,601,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    75,974,650 ریال151,949,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    243,404,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    88,637,650 ریال177,275,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    283,503,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    101,300,650 ریال202,601,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    324,306,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    113,963,650 ریال227,927,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    364,406,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    116,074,150 ریال232,148,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    371,441,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    163,560,400 ریال327,120,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    523,397,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    211,046,650 ریال422,093,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    675,353,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    255,015,400 ریال510,030,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    816,053,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    483,652,900 ریال967,305,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    1,547,693,300 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد