اینترنت همه‌چیز را هم یادش نمی‌ماند!

10 مهر 1403 اینترنت همه‌چیز را هم یادش نمی‌ماند!

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ توصیه ما همیشه این بوده که باید از اطلاعات شخصی مهم بک‌آپ گرفت و از آن‌ها در برابر باج‌افزار و جاسوس‌افزار محافظت کرد. در این مقاله قرار است همه‌چیز در مورد پروسه بک‌آپ را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

9 سناریوی از دست دادن

می‌شد در مورد نحوه ناپدید شدن داده‌ها یا از دسترس خارج شدنشان یک کتاب درسی قطور بیرون داد اما در این مقاله سعی کردیم موارد واقعی از دست رفتن داده‌ها را به 9 بخش تقسیم کنیم:

  •         دستور العمل‌های مورد علاقه خود را در یک وبسایت آشپزی نشانه‌گذاری یا بوکمارک می‌کنید، اما پس از طراحی مجدد و بازسازی سایت، مقالات به آدرس‌های جدید منتقل شده و لینک‌های شما خراب می‌شوند.
  •         در یک سرویس پخش به موسیقی گوش می‌دهید، اما آهنگ‌ها به دلیل مشکلات مسائل کپی رایت از لیست پخش شما ناپدید می‌شوند.
  •          با دوستان خود در یک پیام‌رسان چت می‌کنید و انتظار دارید که سابقه چت برای همیشه وجود داشته باشد - اما سرویس خاموش می‌شود و سابقه شما از بین می‌رود.
  •         یک کتابشناسی برای پایان‌نامه یا مقاله تحقیقاتی تهیه می‌کنید، اما برخی از مقالات ارجاع شده در سایت هایی منتشر می‌شوند که بعدا بسته یا پی‌وال[1] می‌شوند.
  •         از یک سرویس یادداشت‌برداری رایگان استفاده می‌کنید که به طور ناگهانی قابل پرداخت یا خاموش می‌شود.
  •         لینکی به راهنمای مفید مالیات و مزایا را در یک وب‌سایت دولتی ذخیره کرده‌اید، اما مدتی بعد از دسترس خارج می‌شود.
  •         شما عکس‌ها و ویدیوهای خود را در یک آلبوم عکس آنلاین ذخیره می‌کنید، اما ارائه‌دهنده تصمیم می‌گیرد وضوح تصویر را کاهش دهد، که باعث تار شدن پس‌زمینه ویدیو و متن در تصاویر می‌شود.
  •         شما یک وب سایت منتشر کردید، اما ارائه دهنده هاست تمام داده‌های شما را در یک حمله سایبری از دست می‌دهد.
  •         شما یک پست رسانه اجتماعی را دوست داشتید یا منتشر کردید، اما چند ماه بعد نمی‌توانید آن را پیدا کنید. حتی ممکن است حذف نشده باشد- فقط ابزاری برای جستجوی آن ندارید.

از دست رفتن محتوای آنلاین را می‌شود به دو نوع مجزا تقسیم کرد: 1) جای که دیگر اطلاعاتی را که به طور عمومی در دسترس بودند پیدا نخواهید کرد، 2) جایی که داده‌های خود (نوت‌ها، عکس‌ها یا داکیومنت‌ها) را از دست می‌دهید.

اولین نوع از دست رفتن داده در مقیاس جهانی اتفاق می‌افتد: به نقل از مطالعات اخیر، 38 درصد از لینک‌های فعال در 2013 ده سال بعد خراب شدند. برای وبسایت‌های دولتی این رقم 13 درصد بوده و برای لینک‌های ویکی‌پدیا 11 درصد. گزارش اخیر در مورد چشم‌انداز اینترنت چین می‌گوید وب‌پیج‌های منتشرشده پیش از سال 2004 دیگر قابل یافت نبودند زیرا صاحبان سایت به طور فعال محتوای قدیمی را پاک می‌کنند. بخش کنایه‌آمیزش اینجاست که پست‌های بلاگر جینی در مورد این موضوع هم خود، پاک شد! از دست رفتن داده‌های غیرعمومی شخصی، کمتر اتفاق می‌افتد اما ضربه بدتری وارد می‌کند پس بک‌آپ‌گیری از آن‌ها باید در اولویت باشد.

چه چیز را ذخیره کنیم و چطور؟

اول از همه، فهرستی از همه داده‌های مهم خود درست کنید. در مورد آنچه در جهان دیجیتال برایتان واقعاً ارزش دارد به دقت فکر کنید؛ همینطور به جایی که ذخیره می‌شود. عکس‌های خانوادگی؟ اکانت‌های خانگی؟ تز دکترا؟ ایده‌های طراحی برای آپارتمان آینده‌تان؟ یادداشت‌های شخصی؟ ردیابی همه دویدن‌ها شما؟ هر کدام را بر اساس درجه اهمیت مرتب‌سازی کرده و از آن‌ها بک‌آپ بگیرید. بسته به نوع اطلاعات، چندین گزینه بک‌آپ وجود دارد.

دانلود فایل‌ها در درایو

این ساده‌ترین راه برای بک‌آپ‌گیری از عکس‌ها، اسناد و سایر فایل‌هایی است که به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شوند و می‌توانند به راحتی در رایانه باز شوند. ذخیره صفحات وب به همین روش سخت تر است، اما هنوز هم قابل انجام است - به عنوان مثال، می‌توانید از گزینه ذخیره به عنوان PDF  استفاده کنید. توصیه می‌کنیم یک سیستم ذخیره‌سازی منسجم در رایانه خود ایجاد کنید تا بتوانید بعداً به راحتی چنین فایل‌هایی را پیدا کنید. اگر حجم آنها خیلی زیاد است، می‌توانید از یک درایو قابل جابجایی استفاده کنید یا فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه  (NAS)  را در خانه راه اندازی کنید. برای محافظت از داده‌های خود در برابر باج افزارها و جاسوس افزارها، از نرم افزارهای امنیتی قوی مانند کسپرسکی پریمیوم استفاده کنید. و برای اطمینان از خرابی تجهیزات، می‌توانید یک چینش RAID از درایوها را روی رایانه یا دستگاه NAS خود راه‌اندازی کنید (ساده‌ترین، مطمئن‌ترین، اما گران‌تر گزینه RAID 1 است).

اکسپورت از سرویس‌های آنلاین

برنامه‌ها و سرویس‌های آنلاینی که از فایل‌ها به این شکل استفاده نمی‌کنند (پیام‌رسان‌ها، کلاینت‌های ایمیل، پایگاه‌های داده، برنامه‌های یادداشت) اغلب به شما امکان می‌دهند داده‌ها را صادر  یا یک فایل بایگانی یا پشتیبان ایجاد کنید. راهنمای مربوطه را بخوانید و تنظیمات را بررسی کنید تا نحوه صادرات و فرمت‌های موجود را بیابید. معمولاً رایج ترین فرمت‌ها ارائه می شوند: HTML، PDF، TXT یا CSV.  در این حالت می‌توان داده‌های صادر شده را بدون نرم افزار تخصصی به راحتی مشاهده و سپس به سرویس دیگری منتقل کرد. در پایان این پست، لینک‌هایی به راهنماهای پشتیبان برای سرویس‌های آنلاین محبوب پیدا خواهید کرد. اما گاهی اوقات فایل صادراتی یک جعبه سیاه حاوی نسخه پشتیبان است که فقط امکان بازیابی اطلاعات را در همان سرویس فراهم می‌کند. این مورد، برای مثال، در مورد پشتیبان‌گیری واتس‌اپ که در گوگل درایو یا آی‌کلود ذخیره می‌شود، صادق است.

استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی

برخی از سرویس‌های آنلاین هیچ گزینه اکسپورت یا بک‌آپی ارائه نمی‌دهند- شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های استریم هم اغلب چنین باگی دارند. در این مورد، خوب است که ابزار تخصصی اکسپورت یا سرویس آنلاینی را با استفاده از جستارهایی مانند اکسپورت SERVICENAME یا بک‌آپ SERVICENAME جستجو کنیم.

دو هشدار مهم: قبل از دانلود هر چیزی، (1) حفاظت قابل اعتماد را روی رایانه خود نصب کنید تا به جای یک ابزار مفید، بدافزار را انتخاب نکنید. و (2) مطمئن شوید که رویه صادرات قوانین محلی یا حق چاپ را نقض نمی‌کند.

ذخیره نسخه پشتیبان از اطلاعات در سرویس آنلاین دیگری

برای صفحات وب مهم، می‌توانید بک‌آپ‌گیری در سرویس های تخصصی ایجاد کنید. به عنوان مثال، Pocket برای استفاده شخصی عالی است – نسخه پریمیوم نه تنها لینک به سند، بلکه یک کپی متن کامل از آن را ذخیره می‌کند. برای استفاده عمومی، نسخه هایی از صفحات وب را می‌توان در آرشیو اینترنتی web.archive.org یا archive.is ذخیره کرد. ما به زودی در مورد این خدمات به طور جداگانه پست خواهیم کرد.

ذخیره بک‌آپ‌ها در چندین سرویس آنلاین در آن واحد

این امر در برابر خاموش شدن یا مشکلات فنی یکی از خدمات را بیمه می‌کند. می‌توانید با دانلود فایل‌ها و ذخیره آن‌ها، مثلاً در یک فولدر لوکال Dropbox در درایو خود، که به طور خودکار با فضای ذخیره‌سازی کلود شما همگام‌سازی می‌شود، این نکته را با اولین نکته بالا ترکیب کنید. به این ترتیب، فایل پشتیبان‌گیری آفلاین و ابری خواهد داشت. ذخیره دو کپی از یک سند، به عنوان مثال، در OneDrive و Google Drive ممکن است پارانویا به نظر برسد، اما واقعا قابل اعتماد است.

راه‌اندازی بک‌آپ‌های خودکار به سرویسی دیگر

این نقطه اوج بایگانی اینترنتی است - از بین بردن نیاز به به روز رسانی نسخه پشتیبان به صورت دستی. برای فایل‌ها، می‌توانید یک کار زمان‌بندی‌شده برای کپی کردن از یک پوشه به پوشه دیگر ایجاد کنید - به شما امکان می‌دهد آن‌ها را در سرور خانگی خود و در فضای ذخیره‌سازی کلود کپی کنید. برخی از سرویس‌های یادداشت‌برداری دارای ماژول‌های همگام‌سازی اضافی هستند که به شما امکان می‌دهند به طور خودکار، مثلاً، یادداشتی در Joplin یا Obsidian هنگامی که کارهای جدید در Todoist ظاهر می‌شوند، ایجاد کنید، فیلم‌هایی را با علامت «مورد علاقه» در IMDb به یادداشت‌های جداگانه اضافه و مقالات ذخیره‌شده در Pocket را در Evernote کپی کنید. و غیره بسیاری از این سناریوها را می‌توان از طریق دستور العمل‌های آماده در ابزارهای اتوماسیون بین پلت‌فرمی مانند IFTTT و Zapier پیاده‌سازی کرد.

هنگامی که مهاجرت داده‌ها توسط قانون پشتیبان‌گیری می‌شود

در برخی کشورها و مناطق، حق بارگیری داده‌های شخص و انتقال آن به سرویس دیگری (قابلیت حمل داده) در قانون ذکر شده است: از جمله اتحادیه اروپا، هند، برزیل و ایالت کالیفرنیای ایالات متحده. اگر سرویس آنلاین شما هیچ گزینه صادرات یا پشتیبان ارائه ندهد، می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید، به قانون مربوطه استناد کنید و یک کپی از داده‌های خود دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که از داده‌های آنلاین خود به طور منظم - حداقل یک بار در ماه یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نحوه بک‌آپ گرفتن از داده‌ها از سرویس‌های آنلاین ویژه

از آنجایی که بسته به سرویس و نوع داده، توصیه‌ها فرق می‌کند، مجموعه پست‌های ویژه را با تگ بک‌آپ تهیه کرده‌ایم. این فهرست به روز خواهد شد و مرتب بدان مواد تکمیلی اضافه می‌شود اما اکنون می‌توانید مطالب زیر را مطالعه فرمایید.

 

[1]راه‌حلی نوآورانه برای خرید کالا و خدمات با استفاده از وثیقه‌گذاری رمزارز به جای فروش آن است.

کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

 

 

 

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,923,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,388,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    1,038,840 ریال10,388,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    69,293,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,801,000 ریال19,602,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,054,700 ریال28,109,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,034,800 ریال30,069,600 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    62,366,700 ریال124,733,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    199,577,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    74,840,700 ریال149,681,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    239,771,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    87,314,700 ریال174,629,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    279,272,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    99,788,700 ریال199,577,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    319,466,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    112,262,700 ریال224,525,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    358,967,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    114,341,700 ریال228,683,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    365,897,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    161,119,200 ریال322,238,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    515,585,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    207,896,700 ریال415,793,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    665,273,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    251,209,200 ریال502,418,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    803,873,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    476,434,200 ریال952,868,400 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    1,524,593,400 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد