آیا فناوری، روابط شما را به خطر می‌اندازد؟

04 مهر 1403 آیا فناوری، روابط شما را به خطر می‌اندازد؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ افزایش دوستی‌های آنلاین بستری برای فریب درست کرده و در جهان دیجیتالی امروز، خیلی راحت همه به کسی که هرگز او را شخصاً ندیده‌اند براحتی اعتماد می‌کنند و پیش از اینکه حقیقتاً فرد متوجه شود فرد روبرویش کیست جزئیات دقیق و شخصی یا تصاویر بسیار خصوصی را به اشتراک می‌گذارند. در حقیقت، تحقیقات اخیرمان نشان داده 39 درصد افراد بین سنین 25 تا 34 تصاویر خصوصی خود را با کسی که هرگز در زندگی واقعی ندیده‌اند به اشتراک گذاشته‌اند. متأسفانه این روابط باز قبل از دیدار حضوری اغلب مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. خواه از طریق سوءاستفاده تصویر خصوصی باشد و خواه با تعقیب‌افزار یا دیپ‌فیک‌ها به هر حال دیت‌کننده‌های آنلاین دارند روز به روز بیشتر در معرض خطراتیی قرار می‌گیرند که شاید چند سال پیش این خطرات اصلاً وجود نداشتند. در ادامه سعی داریم سه تهدید برتر را در این راستا مورد بررسی قرار دهیم.

  1.      عکس‌های خصوصی، کابوس‌های عمومی: تهدید رو به رشد سوءاستفاده از عکس

سوء استفاده از تصویر خصوصی IIA))[1]، یا "پورن انتقامی[2]" یک شکل مضر از سوء استفاده دیجیتال است. با عادی‌تر شدن اشتراک‌گذاری تصاویر صمیمی، بسیاری از افراد هنگام اعتماد به شرکا یا مسابقات آنلاین با عکس‌های شخصی احساس امنیت می‌کنند. در نظرسنجی به نام "حقیقت برهنه" ما از 9000 نفر، تقریباً نیمی از آنها گزارش دادند که شخصی را تجربه کرده اند یا می‌شناسند که تحت تأثیر سوء‌استفاده از تصویر خصوصی قرار گرفته است. این موضوع به ویژه در میان نسل‌های جوان‌تر شدید است، به طوری که 69 درصد از جوانان 16 تا 24 ساله اعتراف کرده‌اند در معرض آن قرار گرفته‌اند. علی‌رغم خطرات، مقصر دانستن قربانی همچنان رایج است، به طوری که 50 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند کسانی که تصاویر صمیمی را به اشتراک می‌گذارند در صورت افشای آنها مسئول هستند - که این سوء تفاهم گسترده از رضایت و حریم خصوصی را نشان می‌دهد.

راه‌های محافظت از خود:

  •         قبل از اشتراک گذاری نسبت به تصمیم‌تان تجدید نظر کنید: عواقب بالقوه اشتراک‌گذاری تصاویر خصوصی را در نظر بگیرید و میزان اعتماد را با گیرنده بسنجید.
  •         در جریان باشید: بسیاری از پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی سیستم‌هایی برای شناسایی و حذف تصاویر محرمانه غیررضایتی دارند. نحوه گزارش چنین مطالبی را بیاموزید.
  •         رمزهای عبور خود را هوشمندانه مدیریت کنید: همیشه از یک مدیر رمز عبور قابل اعتماد مانند Kaspersky Password Manager برای ایجاد و ذخیره رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای هر حساب استفاده کنید. از استفاده مجدد از رمزهای عبور در چندین پلتفرم خودداری نمایید زیرا این امر می‌تواند شما را در برابر نفوذ آسیب پذیرتر کند.
  1.      چه زمان اپ‌های شما جاسوسی‌تان را می‌کنند؟ تهدید تعقیب‌افزارها

تعقیب‌افزارها نرم‌افزارهای هستند که مخفیانه لوکیشن، پیام‌ها و فعالیت‌های روزانه فردی را ردیابی می‌کنند و اغلب خود را به هیبت ابزارهای کنترل والدین یا ضرسرقت درمی‌آورند اما در باطن نیات شرورانه دارند. در سال 2023 بیش از 31 هزر مورد تعقیب‌افزار در سراسر جهان شناسایی شد که 6 درصد از سال گذشته رشد داشته‌ایم. کشورهایی که بیشتری اثر را گرفته بودند عبارتند از آلمان، فرانسه و انگلیس. بسیاری از قربانیان به دلیل ماهیت پنهان این اپ‌ها حتی نمی‌دانند که دارند ردیابی و نظارت می‌شوند. ورای ماجرای تعقیب، ابزارهایی مانند ردیاب جی‌پی‌اس و رسانه‌های اجتماعی هم مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. 34 درصد این افراد اعتراف کردند پروفایل دیت‌های خود را با دقت لازم بررسی کرده بودند.

راه‌های محافظت از خود:

  •         مراقب باشید: به دنبال نشانه‌هایی از نرم‌افزار نرم‌افزاری روی دستگاه خود باشید، مانند تخلیه غیرمعمول باتری، برنامه‌هایی که نمی‌شناسید یا تغییرات ناگهانی مجوز.
  •         از دستکاری نرم‌افزارهای تعقیب‌گر خودداری کنید: اگر فکر می‌کنید تعقیب‌افزارها روی دستگاه شما هستند، سعی نکنید به تنهایی آن را پاک یا غیرفعال کنید. این امر می‌تواند مجرم را راهنمایی کند یا شواهد مهمی را که می‌توان از آنها در اقدامات قانونی استفاده کرد حذف نماید. در عوض، با یک سازمان پشتیبانی محلی تماس بگیرید یا برای کمک متخصص با ائتلاف علیه تعقیب‌افزارها مشورت کنید.
  •         تنظیمات حریم خصوصی خود را به روز کنید: به طور مرتب مجوزهای برنامه را بررسی و تنظیمات حریم خصوصی را برای به حداقل رساندن خطر نظارت تنظیم کنید.
  1.      تهدیدهای دیپ‌فیک: آنچه به چشم می‌بینید واقعیت ندارد

دیپ‌فیک‌ها از هوش مصنوعی برای ساختن تصاویر، ویدیوها و حتی رکوردهای صوتی فیک فراواقعی استفاده می‌کنند. دیپ‌فیک‌ها که زمانی کیفیت پایین داشتند و ترفندهای دم دستی به حساب می‌آمدند به ابزارهایی شگفت‌انگیز و بسیار واقعی بدل شده‌اند. ابزارهای منبع باز هر کسی را با مهارت پایه قادر به ساخت دیپ‌فیک می‌کند و همین فناوری به بلای جان روابط آنلاین امروزی تبدیل شده. گرچه دیپ‌فیک‌های سلبریتی‌ها اولین هدف این پروژه شرورانه بود اما اکنون افراد معمولی هم دارند قربانی آن می‌شوند. در زمینه‌های رمانتیک، دیپ‌فیک‌ها می‌توانند برای ایجاد تصاویر یا ویدیوهای دستکاری‌شده استفاده شوند. این متریال‌ها سپس برای بلک‌میل استفاده می‌شوند و مهاجمین تهدید می‌کنند اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود دست به نشر محتوا می‌زنند.

راه‌های محافظت از خود:

  •         علائم هشداردهنده را بشناسید: اگر کسی دست به تهدید می‌زند که در آن پای رسانه‌های دستکاری‌شده وسط است محتاط باشید. آنها می‌توانند از فناوری دیپ فیک استفاده کنند.
  •         گزارش دیپ فیک: اکنون بسیاری از پلت‌فرم ها از ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی برای پرچم‌گذاری و حذف محتوای دیپ فیک استفاده می‌کنند. اگر هدف شماست، محتوا را به پلت‌فرم گزارش دهید.
  •         آگاه باشید: آگاهی کلیدی است. خود را در مورد فناوری دیپ فیک و سوء استفاده احتمالی آن در دوستیابی آنلاین آموزش دهید.

ایجاد فضای دیجیتالی امن‌تر: فراخوان آموزش

آموزش، کلید کاهش ریسک‌های دوست‌یابی آنلاین است. رضایت در جهان دیجیتال باید مستمر باشد و نه یک توافق یکبار مصرف. 30 درصد از مردان معتقدند دریافت تصویر صمیمی یعنی آن‌ها صاحب آن عکس‌ها هستند و این نشان‌دهنده معضل جدی در حریم خصوصی دیجیتال است. آموزش هدفمند برای پسران و مردان در پرداختن به مسئله سوءاستفاده از تصاویر خصوصی، تعقیب و اذیت و آزار، به شدت اهمیت دارد. فناوری دارد بر شکل روابط این روزهای ما اثر می‌گذارد و باید برای محافظت در برابر تهدیدهای رو به فزونی مانند سوءاستفاده از عکس، تعقیب افزارها و دیپ‌فیک‌ها همیشه هشیار و به روز بود. با درک این ریس‌ها و برداشتن گام‌هایی برای محافظت از خود و با نصب راهکارهای امنیتی جامع مانند کسپرسکی پریمیوم می‌توانید از دستگاه‌های خود در برابر تعقیب‌افزارها و سایر بدافزارها محافظت کنید.

 

[1] Intimate image abuse

[2] revenge porn

 

کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

 

 

 

[1]هنر و علم برقراری ارتباط پنهانی است و هدف آن پنهان کردن ارتباط به وسیله قرار دادن پیام در یک رسانه پوششی است به گونه‌ای که کمترین تغییر قابل کشف را در آن ایجاد نماید و نتوان موجودیت پیام پنهان در رسانه را حتی به صورت احتمالی آشکار ساخت.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,028,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,545,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    1,054,580 ریال10,545,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,343,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,949,500 ریال19,899,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,267,650 ریال28,535,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,262,600 ریال30,525,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    63,311,650 ریال126,623,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    202,601,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    75,974,650 ریال151,949,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    243,404,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    88,637,650 ریال177,275,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    283,503,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    101,300,650 ریال202,601,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    324,306,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    113,963,650 ریال227,927,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    364,406,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    116,074,150 ریال232,148,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    371,441,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    163,560,400 ریال327,120,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    523,397,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    211,046,650 ریال422,093,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    675,353,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    255,015,400 ریال510,030,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    816,053,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    483,652,900 ریال967,305,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    1,547,693,300 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد