حربه جدید اسکمرها: نشت تقلبی پسوردها و عبارات بازیابی

13 مرداد 1403 حربه جدید اسکمرها: نشت تقلبی پسوردها و عبارات بازیابی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛  ما چندین ماه را صرف بررسی اسکم کریپتوییِ جدید و بسیار هوشمند کردیم؛ جایی که قربانیان به آرامی و با حیله‌گریِ تمام ترغیب به نصب اپ مدیریت کریپتوی آلوده می‌شوند. با این حال، آن‌هایی که مورد کلاهبرداری قرار گرفتند فقط اسمشان «قربانی» بود چون اپراتورها مانند رابین‌هودهای دیجیتالی، سارقان دیگر را هدف قرار دادند. بیایید نگاهی به این اسکم عجیب بیاندازیم و ببینیم چطور می‌شود از راز دیجیتال خود محافظت کنیم.

دام اولیه

همه‌چیز از مسیج تلگرامی فورواردشده در مورد ارز دیجیتال شروع می‌شود. شاید بقیه آن را ندید بگیرند اما تیم کسپرسکی از این موارد غافل نمی شوند. برای فرار از تشخیص، این پیام به عنوان یک کلیپ ویدیویی پنج ثانیه‌ای حاوی یک اسکرین‌شات ارائه شد که فروش عجولانه و با تخفیف شدید دو پروژه ارز دیجیتال سودآور با پیوندهای مربوطه را نشان می‌داد. لینک اول که احتمالاً برای ایجاد حس امنیت کاذب به گیرنده طراحی شده بود، منجر به یک صرافی واقعی سطح دوم رمزنگاری شد - البته کوچک. طعمه واقعی پشت لینک دیگر پنهان شده بود.

باگی آسان در سرور

برخلاف آنچه می‌توان انتظار داشت، دنبال کردن لینک دیگر هیچ محتوای مخربی را نشان نداد. ماجرا جالب‌تر از این‌ها بود: اگر با انتظار دیدن هوم‌پیج آدرسی را وارد می‌کردید مرورگر فهرست فهرست ریشه‌ای را با نام فایل‌های فریبنده در آن نشان می‌داد. به نظر می‌رسید که سرور به اشتباه پیکربندی شده است، یا صفحه اصلی به طور تصادفی حذف شده و همه داده های مالک دامنه نامشخص را نشان می‌دهد. می‌توانید روی هر فایل موجود در لیست کلیک و محتویات آن را مستقیماً در مرورگر مشاهده کنید، زیرا همه آنها دارای فرمت‌های رایج و آسانی مانند TXT، PDF، PNG یا JPG بودند. این باعث می‌شود بازدیدکننده احساس کند داخل پوشه داده‌های شخصی یک مالک ثروتمند اما کم‌هوشِ برخی پروژه‌های رمزنگاری شده است. فایل‌های متنی حاوی جزئیات کیف پول کامل با عبارات اولیه بودند، و تصاویر اسکرین‌شات‌هایی بودند که شواهدی مبنی بر ارسال موفقیت‌آمیز مقدار زیادی ارز دیجیتال، موجودی‌های کیف پول قابل توجه و سبک زندگی مجلل مالک را نشان می‌داد. یکی از اسکرین‌شات‌ها ویدیوی یوتیوبی در پس‌زمینه داشت که توضیح می‌داد چطور می‌شود با بیت‌کوین یات و فراری خرید. کاتالوگ پی‌دی‌افی این یات‌ها را براحتی می‌شد در همان دایرکتوری پیدا کرد. خلاصه‌اش کنیم، افراد با یک حیله تمام‌عیار طرف بودند.

والت‌ها و کش واقعی

این اسکم به این دلیل هوشمندانه خوانده می‌شود که در آن، جزئیات والت واقعی هستند و فرد واقعاً می‌تواند به والت‌ها دسترسی داشته باشد و برای مثال تاریخچه تراکنش اگوزداس یا دارایی‌هایش را در سایر والت‌ها مشاهده کند. طبق DeBank این دارایی‌ها به 150 هزار دلار می‌رسد. البته قابلیت برداشت وجود نخواهد داشت چون وجوه شرط‌بندی هستند- یعنی اساساً به اکانت چسبیده‌اند. با این همه، این باعث می شود بازدیدکننده کمتر شک کند: همه‌چیز طوری نشان داده شده انگار کسی داده‌های واقعی را با بی‌احتیاطی نشت کرده. انگار نه اسپمی و نه فیشینگی در کار است. تازه، لینک‌های خارجی یا فایل‌های مخرب هم جایی دیده نمی‌شوند. پس هیچ جایی برای شک وجود ندارد.

ما سایت را به مدت دو ماه زیر نظر گرفتیم، هیچ تغییری ندیدیم. به نظر می‌رسید که کلاهبرداران منتظر بودند تا توده‌ای از کاربران علاقه‌مند در هنگام ردیابی رفتار آن‌ها با تجزیه و تحلیل وب سرور جمع شوند. تنها پس از این مقدمه طولانی بود که مرحله بعدی حمله را کلید زدند.

امید تازه

وقفه دراماتیک دو ماهه سرانجام با یک به‌روزرسانی به پایان رسید: اسکرین‌شات جدید تلگرام که ظاهراً پرداخت موفق مونرو را نشان می‌دهد. اگر اسکرین‌شات دقیق‌تر بررسی شود، می‌توان متوجه برنامه کیف پول «Electrum-XMR»با گزارش تراکنش و موجودی قابل‌توجهی از تقریباً 6000 توکن مونرو XMR) ) شد در زمان انتشار آن حدود یک میلیون دلار ارزش داشت. به طور تصادفی، یک فایل متنی جدید با عبارت اولیه کیف پول درست در کنار تصویر ظاهر شد. در این مرحله، هر کسی که به اندازه کافی حیله‌گری و طمع را بلد بود عجله کرد تا یک کیف پول Electrum را دانلود کند و وارد حساب شخص بی‌احتیاط شود و باقی مانده پول را بگیرد. اما الکتروم فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، نه مونرو، و برای دسترسی مجدد به یک حساب، به یک کلید خصوصی (و نه یک عبارت اولیه) نیاز است. هنگام تلاش برای بازیابی کلید از عبارت seed، هر مبدل قانونی گفت که قالب عبارت seed نامعتبر است. با این حال، حرص و آز هوش از سر کاربران برده بود: ناسلامتی حرف یک میلیون دلار بود و آنها باید عجله می‌کردند قبل از اینکه شخص دیگری آن را بدزدد برش دارند. دوستان طماع‌مان رفتند سراغ سرچ کردن Electrum XMR  یا Electrum Monero و حالا هر چه سرچ کردند در نهایت نتیجه اصلی وبسایتی بود ظاهراً در مورد یک چنگال الکتروم بود که از Monero پشتیبانی می‌کرد. طراحی‌اش شبیه وب‌سایت اصلی Electrum بود، و به روش متن‌باز معمولی، انواع توصیف‌ها، لینک‌هایی به GitHub را نشان می‌داد (مخزن اصلی Electrum، البته – نه Electrum-XMR)،یادداشتی که به صراحت می‌گفت این یک چنگال برای پشتیبانی از Monero و لینک های مستقیم مفید به نصب کننده های macOS، Windows و Linux بوده است.

درست همینجا بود که شکارچی بی‌آنکه بداند خود تبدیل به صید می‌شود! دانلود و نصب Electrum-XMR کامپیوتر را با بدافزاری که کسپرسکی آن را بک‌در اعلام کرده آلوده شده. این بک‌در به مهاجمین دسترسی ریموت مخفیانه می‌دهد. و شاید گام بعدی، اسکن محتوای ماشین و سرقت داده‌های کریپتووالت‌ و هر اطلاعات ارزشمند دیگر باشد. راهکار امنیتی ما همان اول وبسایت مخرب را بلاک می‌کرد چه برسد به اینکه بگذارد نصب تروجان صورت گیرد. اما صیادان کریپتو که مشتاق بودند پول را از چنگ بقیه درآورند خود، قربانی شدند!

به طور ناگهانی، تکراری دیگر

مدتی بعد، زمانی که بررسی این شاهکار مهندسی اجتماعی به پایان رسید، طعمه دیگری دریافت کردیم که شوکه‌مان کرد. این بار، کلاهبرداران از حالت آتشفشان خاموش به چاله‌ای گداخته تبدیل شدند. در اسکرین‌شات کیف پول جعلی با موجودی بزرگ در کنار یک فایل متنی باز حاوی اطلاعات شخصی فراوان و یک لینک به طور متفکرانه اضافه شده به یک سایت مخرب نشان داده شده است که به نظر می‌رسد این کلاهبرداری ظاهراً به خوبی کار کرده و ما در معرض حملات مشابه زیادی هستیم.

شناخت حمله

قربانیان این اسکم جایی برای دلسوزی ما نگذاشته‌اند. ما که خوب می‌دانیم آن‌ها چطور سعی داشتند پول بقیه را بدزدند اما از بخت بد خودشان به دام افتادند. با این حال اسکمرها همیشه ترفندهای جدید در آستین دارند و بار بعد شاید راه بسیار اخلاقی برای پول درآوردن پیشنهاد دادند. برای مثال، شاید تصادفی اسکرین‌شاتی بگیرید که ایردراپ سودآوری را با لینکی در نوار آدرس تبلیغ می‌کند. پس باید هشیار بود و هر اطلاعاتی را نپذیرفت. هر مرحله در حمله به نحوی مشکوک بود. فروش وبسایت در قالب ویدیو کلیپ با اسکرین‌شات بود که واضحاً داشت الگوریتم‌های ضداسپم را دور می‌زد. وبسایتی که چیزی جز فایل‌های متنی با داده‌های کریپتو والت در آن‌ها ندارد، کلاهبرداری است؛ یعنی آنقدر خوب است که نباید به آن اعتماد کرد. دامنه میزبان چنگال کریپتو والتی وانمود می‌کند درست دو ماه قبل حمله رجیستر شده. با این حال، مهم‌تر از همه، فضای رمزنگاری پر از کلاهبرداری، استفاده از برنامه‌های کیف پول کمتر شناخته شده را به یک خطر غیرقابل قبول تبدیل می‌کند. توصیه ما این است که:

  •         فقط از برنامه‌های کیف پول رمزنگاری اصلی و آزمایش‌شده و وب سایت‌های صرافی استفاده کنید.
  •         با دقت بررسی کنید که فقط از طریق سایت‌های رسمی وارد سیستم می‌شوید و برنامه‌ها را از منابع مناسب دانلود می‌کنید.
  •         نکات ما را برای شناسایی کلاهبرداران آنلاین بخوانید.
  •         از محافظت جامع رایانه و تلفن هوشمند استفاده کنید که شما را از رفتن به سایت های فیشینگ یا اجرای بدافزارها باز می‌دارد.
  •         در وبلاگ و/یا کانال تلگرام ما مشترک شوید تا اولین نفری باشید که از تهدیدهای جدید مطلع می‌شوید.

کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,028,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,545,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    1,054,580 ریال10,545,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,343,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,949,500 ریال19,899,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,267,650 ریال28,535,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,262,600 ریال30,525,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    63,311,650 ریال126,623,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    202,601,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    امنیت ادارات کوچک

    75,974,650 ریال151,949,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    243,404,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    88,637,650 ریال177,275,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    283,503,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    101,300,650 ریال202,601,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    324,306,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    113,963,650 ریال227,927,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    364,406,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    116,074,150 ریال232,148,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    371,441,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    163,560,400 ریال327,120,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    523,397,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    211,046,650 ریال422,093,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    675,353,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    255,015,400 ریال510,030,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    816,053,300 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    483,652,900 ریال967,305,800 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    1,547,693,300 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد