تهدیدهای امنیت سایبری برای کودکان در سال 2024

30 دی 1402 تهدیدهای امنیت سایبری برای کودکان در سال 2024

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ در عصر فناوری مدرن کودکان با جهان دیجیتال آشنا شدند که پدیده خوبیست اما این تجربه دیجیتال می‌تواند خطرات احتمالی نیز در فضای آنلاین داشته باشند. با پیشرفت فناوری، تاکتیک‌ها و استراتژی‌های استفاده‌شده توسط مجرمان سایبری برای تارگت کردن و اکسپلویت کاربران اینترنتی جوان نیز دارد همینطور افزایش پیدا می‌کند. از این رو مهم است خانواده‌ها در جریان جدیدترین تهدیدهای امنیت سایبری که کودکان را هدف قرار می‌دهند باشند تا بدین‌ترتیب بهتر بتوانند از آن‌ها در برابر صدمه‌های احتمالی محافظت کنند. در این مقاله قصد داریم برخی ترندهای کلیدی امنیت سایبری را که خانواده‌ها باید نسبت به آن‌ها آگاه باشند بررسی کرده و در مورد نحوه محافظت از فعالیت‌های آنلاین فرزندان‌شان توصیه‌هایی ارائه دهیم. با ما همراه شوید.

تهدیدهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همچنان به انقلاب در صنایع مختلف و استفاده روزانه از آن از چت بات‌ها و ابزارهای پوشیدنی هوش مصنوعی گرفته تا توصیه‌های خرید آنلاین شخصی‌شده - در میان بسیاری از کاربردهای رایج دیگر- ادامه می‌دهد  و البته، چنین روندهای جهانی، علاقه و کنجکاوی کودکان را برمی انگیزد، زیرا می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام تکالیف خود استفاده یا به سادگی با چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی چت کنند. طبق مطالعه سازمان ملل، حدود 80 درصد از جوانانی که در نظرسنجی آن شرکت کردند ادعا نمودند چندین بار در روز با هوش مصنوعی تعامل دارند. با این حال، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانند خطرات متعددی را برای کاربران جوان از جمله از دست دادن حریم خصوصی داده‌ها، تهدیدات سایبری و محتوای نامناسب ایجاد کنند.

با توسعه هوش مصنوعی، برنامه‌های کمترشناخته‌شده متعددی با ویژگی‌های به ظاهر بی‌ضرر مانند آپلود عکس برای دریافت نسخه اصلاح‌شده - چه یک تصویر به سبک انیمه یا روتوش ساده، ظاهر شدند. با این حال، وقتی بزرگسالان، چه رسد به کودکان، تصاویر خود را در چنین برنامه‌هایی آپلود می‌کنند، هرگز نمی‌دانند که عکس‌هایشان در نهایت در کدام پایگاه‌داده باقی می‌ماند، یا اینکه آیا بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. حتی اگر فرزند شما تصمیم دارد با چنین برنامه‌ای بازی کند، استفاده از آن بسیار محتاطانه ضروری است و باید اطمینان حاصل کنید هیچ اطلاعات شخصی که ممکن است هویت کودک را شناسایی کند - مانند نام، همراه با آدرس‌ها یا داده‌های حساس مشابه - در پس‌زمینه برنامه وجود ندارد یا به طور کلی از استفاده از چنین برنامه‌هایی اجتناب کنید.

علاوه بر این، برنامه‌های هوش مصنوعی – به‌ویژه چت‌بات‌ها – می‌توانند به راحتی محتوای نامناسب با سن را در صورت درخواست ارائه دهند. این امر خطر بیشتری را به همراه دارد زیرا نوجوانان ممکن است احساس راحتی بیشتری در اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی با چت بات داشته باشند تا با آشنایان واقعی خود، همانطور که در مواردی داشتیم که چت‌بات توصیه‌هایی برای بردن بوی الکل به کاربری کرده که طبق ادعایش 15 سال داشته. بدتر اینکه تعداد زیادی چت ربات هوش مصنوعی وجود دارند که مشخصاً برای ارائه تجربه "شهوانی" طراحی شده اند. اگرچه برخی از آنها به نوعی تأیید سن نیاز دارند، اما این روند خطرناکی است زیرا برخی از کودکان ممکن است در مورد سن خود دروغ بگویند، در حالی که بررسی سن واقعی وجود ندارد. اینطور برآورد شده که در مسنجر فیسبوک به تنهایی چیزی بیش از 300 هزار چت‌بات فعال است. با این همه، نمی‌شود گفت تمام آن‌ها امن هستند؛ آن‌ها ممکن است ریسک‌هایی داشته باشند. از این رو به شدت مهم است با فرزندان خود در مورد اهمیت حریم خصوصی و خطرات اشتراک‌گذاری بیش از حد صحبت کنید و هر از گاهی بگذارید با شما از تجارب آنلاینشان بگویند. همچنین این تعامل بین شما و فرزندان‌تان ایجاد اعتماد می‌کند و رابطه سالی را رقم می‌زند. این تضمین می‌دهد کودکان بیشتر به جای اینکه برای راهنمایی به هوش مصنوعی روی بیاورند با خانواده خود درد و دل کنند و به دنبال حل مسائل خود باشند.

گیمرهای جوان تحت حمله

طبق آمار، 91 درصد از کودکان 3 تا 15 ساله در بریتانیا بازی‌های دیجیتال را روی دستگاه‌ها انجام می‌دهند. دنیای گسترده بازی به روی آنها باز است - همچنین آنها را در برابر حملات مجرمان سایبری آسیب پذیر می‌کند. به عنوان مثال، در سال 2022، راهکارهای امنیتی ما بیش از هفت میلیون حمله مربوط به بازی‌های محبوب کودکان را شناسایی کردند که منجر به افزایش 57 درصدی حملات در مقایسه با سال قبل شد. برترین بازی‌های کودکان از نظر تعداد کاربرانی که مورد هدف قرار گرفته‌اند، حتی شامل بازی‌هایی برای کوچک‌ترین کودکان - Poppy Playtime و Toca Life World - می‌شوند که برای کودکان 3 تا 8 ساله طراحی شده‌اند. چیزی که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند این است که گاهی کودکان ترجیح می‌دهند با غریبه‌ها در پلتفرم‌های بازی ارتباط برقرار کنند تا در رسانه‌های اجتماعی. در برخی بازی‌ها، چت‌های صوتی و متنی بدون تعدیل بخش مهمی از تجربه را تشکیل می‌دهند.

با بیشتر آنلاین شدن جوانان، مجرمان می‌توانند به طور مجازی اعتماد ایجاد کنند، به همان روشی که با ارائه هدایا یا وعده های دوستی شخصاً شخصی را جذب می کنند! هنگامی که مجرمان سایبری با جلب اعتماد قربانی جوانی را فریب می‌دهند، می‌توانند اطلاعات شخصی آنها را به دست آورند، به آنها پیشنهاد می‌دهند روی لینک فیشینگ کلیک کنند، یک فایل مخرب را در دستگاه خود دانلود کنند که به‌عنوان یک مد بازی برای Minecraft یا Fortnite پنهان شده است، یا حتی اهداف شرورانه‌تری را رویشان پیاده کنند. تعداد راه‌های تعامل در دنیای بازی در حال افزایش است و اکنون شامل چت صوتی و همچنین بازی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌شود. هم امنیت سایبری و هم تهدیدات مرتبط با اجتماعی، مشکلات خاصی در بازی کودکان باقی مانده. والدین باید مراقب رفتار فرزندان خود باشند و برای مقابله با هر گونه تهدید احتمالی ارتباط باز داشته باشند. شناسایی تهدید شامل مشاهده تغییراتی است، مانند تغییرات ناگهانی در عادات بازی که ممکن است دلیلی برای نگرانی نشان دهد. برای ایمن نگه داشتن فرزندتان با جلوگیری از دانلود فایل‌های مخرب در طول تجربه بازی، توصیه می‌کنیم یک راهکار امنیتی قابل اعتماد را روی همه دستگاه‌های او نصب کنید.

فین‌تک برای کودکان: خطر فانتوم

تعداد فزاینده‌ای از بانک‌ها محصولات و خدماتی تخصصی را ارائه می‌دهند که برای کودکان طراحی شده است- شامل کارت‌های بانکی مخصوص کودکان حتی برای خردسالان 12 ساله. این باعث می‌شود پدر و مادرها بتوانند هزینه‌های کودک خود را تحت نظر داشته باشند و روزانه برایشان محدودیت خرج بگذارند یا از راه دور پول تو جیبی فرزند خود را واریز کنند. بله با معرفی کارت‌های بانکی مخصوص کودکان، بچه‌ها می‌توانند بیشتر در معرض حمله عاملینی قرار بگیرند که هدفشان مالی است. بدین‌ترتیب تعداد اسکم‌ها بالاتر خواهد رفت. برای مثال اسکم‌هایی که وعده پلی‌استیشن 5 یا سایر دستگاه‌های آلوده را می‌دهند (البته این آلودگی بعد از وارد کردن جزئیات کارت اعتباری روی سایت فیشینگ رخ می‌دهد). با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی، مجرمان سایبری ممکن است با ظاهر شدن به عنوان همسالان خود و درخواست جزئیات کارت یا انتقال پول به حساب‌های آنها، از اعتماد کودکان سوء استفاده کنند.

از آنجایی که صنعت فین‌تک برای کودکان همچنان در حال تکامل است، آموزش کودکان نه تنها در مورد سواد مالی، بلکه اصول اولیه امنیت سایبری نیز بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید به همراه فرزندتان، الفبای امنیت سایبری کسپرسکی را مرور کنید. این کار به طور خاص قوانین کلیدی امنیت آنلاین را به زبانی ساده توضیح می‌دهد که برای کودکان قابل درک باشد. برای جلوگیری از نگرانی در مورد گم شدن کارت یا به اشتراک گذاشتن جزئیات بانکی کودک، توصیه می‌کنیم به جای دادن کارت پلاستیکی فیزیکی، کارت دیجیتال NFC روی گوشی خود نصب کنید. در صورت اجازه بانک، تأیید تراکنش را با والدین ایجاد کنید. و البته استفاده از هر راه‌حل فنی باید با توضیح نحوه استفاده ایمن از آنها همراه باشد.

تهدیدهای خانه هوشمند برای کودکان

در دنیای در هم تنیده‌ی ما، تعداد فزاینده‌ای از دستگاه‌ها - حتی اقلام روزمره مانند تغذیه‌دهنده حیوانات خانگی - با اتصال به اینترنت «هوشمند» می‌شوند. با این حال، با پیچیده‌تر شدن این دستگاه‌ها، در برابر حملات سایبری نیز حساس‌تر می‌شوند. امسال، محققین ما مطالعه‌ی آسیب‌پذیری را بر روی یک مدل محبوب تغذیه‌کننده هوشمند حیوانات خانگی انجام دادند. این یافته‌ها تعدادی از مسائل امنیتی جدی را نشان می‌دهد که می‌تواند به مهاجمان اجازه دسترسی غیرمجاز به دستگاه و سرقت اطلاعات حساس مانند فیلم‌های ویدئویی را بدهد - که به طور بالقوه فیدر را به یک ابزار نظارتی تبدیل می‌کند. با اینکه تعداد تهدیدها رو به افزایش است اما در نهایت، تولیدکنندگان هیچ عجله‌ای برای ساختن دستگاه‌هایی که به لحاظ سایبری امن باشند ندارند.  و تازه تنوع دستگاه‌های مختلف اینترنت اشیاؤ خریداری شده در خانواده‌ها همچنان در حال رشد است. این دستگاه‌ها در حال تبدیل شدن به یک هنجار برای کودکان هستند، به این معنی که کودکان می‌توانند به ابزاری برای مجرمان سایبری در حمله تبدیل شوند. به عنوان مثال، اگر یک دستگاه هوشمند به یک ابزار نظارتی کاملاً کاربردی تبدیل شود و کودکی در خانه تنها باشد، مجرمان سایبری می‌توانند از طریق دستگاه با آنها تماس بگیرند و اطلاعات حساسی مانند نام، آدرس، یا حتی شماره کارت اعتباری والدینشان و زمان‌هایی را که پدر و مادر در خانه نیستند در سناریویی مانند این، فراتر از هک کردن دستگاه، خطر از دست دادن اطلاعات مالی یا حتی حمله فیزیکی وجود دارد. از آنجایی که نمی‌توانیم کودکان را از استفاده از وسایل خانه هوشمند محروم کنیم، مسئولیت ما به عنوان والدین این است که امنیت این دستگاه‌ها را به حداکثر برسانیم. این شامل حداقل تنظیمات امنیتی پیش فرض، تنظیم رمزهای عبور جدید و توضیح قوانین اساسی امنیت سایبری برای کودکانی می‌شود که از دستگاه‌های اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند.

من فضای خودم را می‌خواهم!

با بالغ‌تر شدن کودکان، خودآگاهی‌شان هم بیشتر می‌شود و در ادامه درک بیشتری در مورد فضای شخصی، حریم خصوصی و داده‌های حساس‌شان خواهند داشت (این هم در مورد فعالیت‌های آنلاین و هم آفلاین‌شان صدق می‌کند). قابلیت‌دسترسی رو به رشد اینترنت به این معنی است که بچه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری مستعد آگاه شدن در مورد آن هستند. در نتیجه، وقت پدر و مادری قصد خود را از نصب اپ دیجیتال نظارت والدین روی دستگاه کودکان خود می‌گویند هر بچه‌ای هم با این مسئله خونسرد برخورد نمی‌کند. برای همین هم هست که خانواده‌ها اکنون باید برای گفت و گو در مورد تجربه آنلاین فرزند خود و اهمیت اپ‌های دیجیتال نظارت والدین برای ایمنی آنلاین به مهارت دست پیدا کرده و در عین حال به فضای شخصی فرزند خود نیز احترام بگذارند. این شامل مرزبندی‌های مشخص می‌شود که در آن دلایل در کمال احترام آورده می‌شوند.

بررسی‌های منظم نیز حیاتی است، و با رشد کودک و رشد احساس مسئولیت باید محدودیت‌ها را تنظیم کرد. در راهنمای ما درباره اولین ابزارهای کودکان بیشتر بیاموزید؛ جایی که کارشناسان حریم خصوصی ما همراه با روانشناس کودک با تجربه، صالحا آفریدی، مجموعه‌ای از نقاط عطف مهم را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا بفهمند چگونه می‌توان چنین برنامه‌هایی را به درستی وارد زندگی کودک کرد و گفت و گوی معناداری درباره امنیت سایبری آنلاین برقرار نمود.

میوه ممنوعه می‌تواند.... آلوده باشد

اگر اپی در منطقه خاصی برای کاربر ناموجود باشد ممکن است کودک شروع کند به یافتن راهی جایگزین اما این جایگزین شاید کپی مخرب و آلوده از ان اپ باشد. حتی اگر به فروشگاه‌های رسمی اپ مانند گوگل پلی هم مراجعه کنند باز احتمال اینکه به دام مجرمان سایبری بیافتند زیاد است. از سال 2020 تا 2022 محققین ما 190 اپ پیدا کردند که در گوگل‌پلی به تروجان هارلی آلوده بودند؛ تروجانی که کاربران را در خدمات پولی عضو کرده بود بدون اینکه آن‌ها روحشان هم خبر داشته باشد. برآورد محافظه‌کارانه از تعداد دانلودهای این برنامه‌ها 4.8 میلیون است، در حالی که رقم واقعی قربانیان ممکن است حتی بیشتر باشد. نه تنها کودکان که بزرگسالان نیز دنبال‌کننده این رویه‌اند.  این نکته در آخرین گزارش پیش‌بینی تهدیدات سایبری مصرف‌کننده به عنوان بخشی از بولتن امنیتی سالانه Kaspersky مشخص شد. به همین دلیل است که درک اصول امنیت سایبری برای کودکان و والدین آنها بسیار مهم است. به عنوان مثال، توجه به مجوزهایی که یک برنامه هنگام نصب آن درخواست می‌کند، اهمیت دارد: برای مثال، یک ماشین حساب ساده نیازی به دسترسی به مکان یا لیست مخاطبین شما ندارد.

راهکار امنیتی

همانطور که می بینیم، بسیاری از ترندها، کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند و آنها را به اهداف بالقوه‌ای برای مهاجمان تبدیل می‌کنند. این شامل توسعه و محبوبیت هوش مصنوعی و خانه های هوشمند و همچنین گسترش دنیای بازی و صنعت فین تک می شود. کارشناسان ما متقاعد شده‌اند که محافظت از کودکان در برابر تهدیدات امنیت سایبری در سال 2024 نیازمند اقدامات پیشگیرانه والدین است:

  •         والدین با اطلاع از آخرین تهدیدها و نظارت فعالانه بر فعالیت‌های آنلاین فرزندان خود، می‌توانند محیط آنلاین امن‌تری را برای فرزندان خود ایجاد کنند.
  •         برای والدین بسیار مهم است که با فرزندان خود در مورد خطرات بالقوه‌ای که ممکن است در فضای آنلاین با آنها مواجه شوند ارتباط آزاد داشته باشند و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای را برای اطمینان از ایمنی آنها اجرا کنند.
  •         با ابزارهای مناسبی مانند Kaspersky Safe Kids، والدین می‌توانند به طور موثر از فرزندان خود در برابر تهدیدات سایبری در عصر دیجیتال محافظت کنند.
  •         برای کمک به والدین برای آشنا کردن فرزندان خود با امنیت سایبری در میان چشم‌انداز تهدید در حال تحول، کارشناسان ما الفبای امنیت سایبری کسپرسکی را با مفاهیم کلیدی صنعت امنیت سایبری توسعه داده‌اند. در این کتاب، فرزند شما می‌تواند با فناوری‌های جدید آشنا شود، قوانین اصلی بهداشت سایبری و نحوه جلوگیری از تهدیدات آنلاین را بیاموزد و ترفندهای کلاهبرداران را بشناسد. پس از خواندن این کتاب با هم، مطمئن خواهید شد فرزندان شما می‌دانند چگونه یک وبسایت فیشینگ را تشخیص دهند، چگونه VPN و کدهای QR کار می‌کنند، و حتی رمزگذاری و هانی پات‌ها چیستند و چه نقشی در امنیت سایبری مدرن دارند. نسخه pdf کتاب و همچنین پوستر الفبای امنیت سایبری کسپرسکی را می توانید به صورت رایگان دانلود کنید.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد