انتخاب عاقلانه: راهنمایی برای اولین گجتِ دلبندتان

10 آبان 1402 انتخاب عاقلانه: راهنمایی برای اولین گجتِ دلبندتان

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ دیر یا زود (بیشتر) پدر مادرها ناگزیر باید رضایت بدهند که برای فرزندان خود دستگاه الکترونیکی شخصی بخرند. طبق تحقیقات کسپرسکی، 61 درصد کودکان بین سنین 8 تا 12 اولین دستگاه خود را می‌گیرند و شاید جالب باشد بدانید در 11 درصد موارد وقتی کودکانشان حدود 5 سال سن دارند پدر و مادرها گوشی یا تبلت خودشان را به آن‌ها می‌دهند. والدین باید راهکارهای معرفی دستگاه را برای اولین بار به زندگی فرزندان خود بدانند. کسپرسکی به همراه دکتر صالیجا آفریدی روانشناس بالینی ملاحظات امنیت سایبری و روانشناختی را که والدین باید پیش از دادن اولین گجت به کودکان خود نسبت به آن‌ها آگاه باشند ارائه داده است. با ما همراه بمانید.

پیش از دادن گجت به فرزند باید چه کرد؟

  •         پیش از دادن اولین گجت به فرزند خود یک اکانت کودک راه‌اندازی کنید. فرقی ندارد آن گجت، گوشی است یا تبلت به هر حال مهم است از تناسب سن و امنیت آن مطمئن شوید. حتی اگر هدیه‌ هم باشد باز راه‌اندازی این ویژگی باید اولویت باشد. اکانت کودک حکم گارد امنیتی روی دستگاه را دارد و از چیزهایی چون دانلود محتوای مخصوص بزرگسالات یا آهنگ‌هایی که محتوای رک دارند جلوگیری می‌کند.
  •         اپ‌هایی پایه را که یا از ارتباط‌گیری یا ژئولوکیشن (مانند مسنجر و اپ‌های مپ) پشتیبانی می‌کنند و نیز اپ‌های یادگیری را نصب کنید. یادتان نرود در هر یک از اپ‌های نصب‌شده تنظیمات حریم خصوصی را اعمال کنید تا کودک برای مثال توسط افراد ناشناس از طریق گوشی شناسایی نشود. ابزارهایی مانند Privacy Checker می‌توانند به شما در ایجاد تنظیمات محافظتی بهینه برای دستگاه‌ها و پلت‌فرم‌های مختلف کمک کند.
  •         یادتان باشد اپ دیجیتال والدین را نیز نصب کنید. این اپ به شما کمک خواهد کرد محتوا را مدیریت کرده، میزان زمانی را که فرزند شما روی اپ خاصی صرف می‌کند نظارت کرده (در صورت لزوم برای آن محدودیت بگذارید) و لوکیشن فعلی او را نیز ردیابی کنید.

چطور اولین دستگاه را به جهان فرزند خود معرفی کنیم؟

به آن‌ها کارکردهای گوشی را یاد بدهید و وقتی به عنوان هدیه گجتی به آن‌ها هدیه می‌دهید سعی کنید آن‌ها را از خطرات بالقوه نیز آگاه کنید. این لحظه مناسبی است برای کشف ویژگی‌های دستگاه و درک عیوب احتمالی آن.

مجموعه قوانین استفاده خانگی بسازید. در این گفتگو، ایجاد درک و اجماع در مورد مسئولیت ها و انتظارات مرتبط با مالکیت دستگاه مهم است.

 

برای ایجاد تعادلی سالم، مناطقی از خانه را بدون فناوری کنید؛ همچنین زمان‌هایی را طی روز مشخص کنید که استفاده از گجت ممنوع است (شاید موقع شام یا موقع خواب گزینه خوبی باشد). زمان‌هایی را به انجام سرگرمی‌های غیرفناوری اختصاص دهید؛ مانند کتاب خواندن، بازی‌های بیرون خانه یا پازل که همه اینها جایگزین‌های مفیدی برای اسکرین تایم محسوب می‌شوند. به صورت دوره‌ای با بزرگ شدن فرزندتان و پیشرفت تکنولوژی می‌توانید این قوانین از نو وضع کنید و نحوه انجام این کار خود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این را فراموش نکنید: اسمارت‌فون یا رسانه اجتماعی را به غرزند خود معرفی نکنید مگر آنکه سطح سلامتی از درگیری با فعالیت‌های زندگی واقعی و معاشرت شخصی را از خود نشان داده باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توانند نشان دهند می‌توانند دستگاه شخصی داشته باشند این است که به صورت مرتب و دائم بتوانند بدون حتی گفتگویی با والدین خود این ملاحظات را رعایت کنند. برای مثال انجام خودکار و خودجوشی چون خواب، تمرین بدنی، انجام تکالیف، معاشرت، تغذیه سالم و دوره‌های استراحت آگاهانه.

چطور فرزند خود را در مسیر امنیت آنلاین قرار دهیم؟

  •         از همان ابتدا در این مورد گفتگوی باز داشته باشید. نوجوانان و کودکان را در مکالماتی در مورد تجارب آنلاین دخیل کنید- بگذارید هم تجارب خوب و هم بدشان را با شما در میان بگذارند.
  •         از جدیدترین ترندها و تهدیدها با خبر باشید و از نقض‌های مهم داده و زورگیری‌های سایبری که معروف شدند خبر داشته باید. این اطلاعات را جوری که درکش کنند با آن‌ها به اشتراک بگذارید. می‌توانید از طریق بلاگ ما براحتی این اطلاعات را دریافت نمایید.
  •         بحث ماندگار شدن اطلاعات اشتراک‌گذاری‌شده در فضای آنلاین را پیش بکشید. بگذارید فرزند شما بداند وقتی چیزی را در فضای آنلاین پست می‌کند آن چیز برای همیشه می‌ماند و این شاید فرصت‌های آینده‌اش را خراب کند. بچه‌ها باید نسبت به اطلاعاتی که پخش می‌کنند آگاه باشند: هرگز نباید آدرس، لوکیشن یا اطلاعات لاگین خود و نیز پسوردها را در فضای آنلاین بگذارند. افزون بر این، نباید از نام واقعی خود به عنوان آی‌دی کاربر استفاده کنند چراکه اینها شاید سرنخ‌های احتمالی باشد که مهاجمین بتوانند با آن‌ها سایر اکانت‌های رسانه اجتماعی‌شان را نیز کشف کنند. به فرزندان خود کمک کنید تا مفهوم حریم خصوصی و ریسک‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری اطلاعات بیش از حد را درک کنند.
  •         به کودک خود بیاموزید که از پذیرش درخواست دوستی از سوی افراد ناآشنا در زندگی واقعی خودداری کند. بسیار مهم است که توضیح دهیم اگر فردی که نمی شناسد دائماً در تلاش است اطلاعات شخصی خود یا والدینش را بیابد، چیزی مشکوک است. اگر فرزند شما به درخواست دوستی پاسخ ندهد، نباید احساس کند بی‌ادبی کرده. در شبکه های اجتماعی، درست مانند زندگی واقعی، باید حریم خصوصی وجود داشته باشد.

با انجام چنین گفتگوخایی و آموزش کودکان خود در مورد خطرات آنلاین به روشی غیر تهاجمی و دوستانه، فرزندان خود را آگاه می‌کنید که در صورت مواجهه با چیزی مشکوک در فضای مجازی بیشتر به شما نزدیک شوند. شما باید مطمئن شوید که آن‌ها حس ترس یا قضاوت شدن ندارند. این واکنش‌های شماست که تعیین می‌کند فرزندان شما چقدر در آینده نسبت به مطرح کردن مسائل این چنینی شما را امین می‌دانند.

و یک برنامه فرزندپروری دیجیتال در اینجا به عنوان یک ابزار ارزشمند عمل می‌کند تا شما را قادر می‌سازد تا بر جستجوها و فعالیت‌های آنلاین فرزندانتان نظارت داشته باشید و از تجربه آنلاین ایمن‌تر اطمینان حاصل کنید.

خطرات اصلی که باید با فرزند خود مطرح کنیم کدامند؟

  •         در عصر دیجیتال کنونی، کودکان در برابر مجرمان سایبری اغلب به این دلیل که با اصول اساسی امنیت سایبری و تاکتیک های رایج کلاهبرداری آشنا نیستند آسیب‌پذیرند. این وظیفه ما به عنوان نگهبان است که قبل از اینکه ناخواسته طعمه آنها شوند، آنها را در مورد این مسائل آموزش دهیم.
  •         به عنوان مثال، کودک خود را در شناسایی تبلیغات فریبنده، درخواست های نظرسنجی ساختگی، قرعه کشی های تقلبی و سایر طرح هایی که می تواند اطلاعات شخصی او را به خطر بیندازد راهنمایی کنید. به آنها کمک کنید تا این واقعیت را درک کنند اگرچه ممکن است دانلود فیلم باربی قبل از اکران رسمی آن وسوسه انگیز باشد، پیشنهادهایی مانند این می‌تواند ترفندهای مجرمان سایبری با هدف سرقت داده ها یا حتی خالی کردن کارت والدین آنها باشد. راهکار قابل اعتماد می‌تواند وب سایت‌های فیشینگ یا هر نرم افزار مخربی را شناسایی و مسدود کند.
  •         فرزند خود را به داشتن تفکر منتقدانه و رعایت جانب احتیاط در جهان آنلاین عادت دهید. به آنها بیاموزید که قبل از کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک، پیوست‌های ایمیل ناآشنا، یا پیام هایی از سوی نهادهای ناشناس، لحظه‌ای تردید کنند. در مورد مجوزهای مناسبی که برنامه‌ها باید در دستگاه های خود داشته باشند بحث کنید. به عنوان مثال، هیچ دلیلی ندارد برنامه ماشین حساب بخواهد به موقعیت جغرافیایی دسترسی داشته باشد.

 

  •         با بحث در مورد این موضوع از طریق بازی‌ها و سایر قالب‌های سرگرم کننده، مکالمات در مورد امنیت سایبری را لذت بخش‌تر و جالب‌تر کنید. مهمتر از همه، به آنها اعتماد کنید تا در صورت مواجهه با موقعیت های ناراحت‌کننده یا مشکوک آنلاین، به یک بزرگسال مورد اعتماد نزدیک شوند.

 

چطور بفهمیم برای خرید اولین گجت فرزندمان آماده‌ایم؟

وقتی گجت تازه‌ای سر و کله‌اش در خانه پیدا می‌شود، زندگی کل خانواده ناچاراً دچار تحول می‌شود زیرا فرزند شما در نهایت جذب جهان اینترنت خواهد شد. به جای ممنوع کردن او، توصیه می‌کنیم به آن‌ها رفتار آنلاین مناسب را آموزش دهید. اگر از گجتی درست استفاده شود، اتفاقاً به رشد و یادگیری کودک کمک می‌کند. با این حال این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها بدانند چه زمان و چطور اگر تهدید آنلاینی پیشامد کرد باید خانواده را در جریان بگذارند (در صورت دریافت پیام‌های ناشناس از بزرگسالان، درخواست‌هایی برای اطلاعات شخصی یا برخورد با سایت‌های فیشینگ). این را هم به یاد داشته باشید که پروسه یادگیری یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ این یک روند تدریجی است و نباید نسخه بی‌نقصی از آن را در مراحل اولیه انتظار داشت. اشتباهات طبیعتاً رخ می‌دهند؛ مثل اینکه فرزند شما تصادفاً بدافزاری را دانلود می‌کند یا با افرادی مشکوک دم‌خور می‌شود یادر مدیریت اسکرین تایم خود مشکل دارد. با این وجود نقض شما به عنوان پدر یا مادر این است که در این پروسه یادگیری همراه و حامی باشید. فقط در این صورت است که کودک شما می‌تواند در جهان آنلاین امن باشد.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد