اسکمرها با تیک آبی در اکس (توییتر سابق)

23 مهر 1402 اسکمرها با تیک آبی در اکس (توییتر سابق)

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ از زمانی که ایلان ماسک توییتر را خرید، آنقدر این پلت‌فرم دچار دگرگونی و تحول شده که دیگر سخت می‌توان پا به پای آن همراه شد- خصوصاً این دنبال کردن برای کسانی سخت است که همه وقت آزاد خود را صرف توییتر نمی‌کنند. یکی از آن تغییرات اساسی سیستم تأیید حساب اکس است- همان تیک آبی بدنام. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چه چیزهایی در مورد آن تغییر کرده، چه پیامدهای ناخوشایندی دارد و اصلاً چرا نباید دیگر به این تیک‌های آبی اعتماد کرد. با ما همراه باشید.

چرا دیگر نمی‌شود به اکانت‌هایی که تیک آبی دارند اعتماد کرد؟ اسکمرها در اکس (توییتر سابق)

بسیاری از کاربران کامل در جریان نیستند بر سر سیستم تأیید حساب اکس یا همان توییتر سابق دارد چه می‌آید و هنوز فکر می‌کنند تیک آبی نشانه اعتماد است. البته اسکمرها هم خوب از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها افرادی را هدف قرار می‌دهند که از این پلت‌فرم اجتماعی برای شکایت از خدمات ضعیف شرکت‌های بزرگ چون سیستم‌های رزرو هتل، خطوط هواپیمایی و غیره استفاده می‌کنند. قبلاً این راه مؤثری برای عدالت‌خواهی بود. اکانت‌های رسمی و تیک آبی‌دار شرکت‌ها برای کمک به مشکل‌ها به این پست‌ها واکنش پاسخ می‌دادند حتی اگر پست‌ها لایک و شیر کمی داشتند. اکنون اما کلاهبرداران می‌توانند به مشتریان شاکی رسیدگی کنند؛ آن‌ها براحتی خود را جای پروفایل‌های رسمی می‌زنند. از اینها گذشته هر کسی می‌تواند برای خود براحتی تیک آبی بخرد؛ چیزی که تا همین چند وقت پیش نشان اعتماد بود و می‌توانستید مطمئن باشید اکانتی که تیک آبی دارد رسمی و تأییدشده است! اسکمرها از این پروفایل‌ها برای وعده بازگشت مبلغ و سپس با بهانه‌ای مجاب کردن قربانی برای نشان دادن اطلاعات مالی‌اش استفاده می‌کنند. اغلب آن‌ها از کاربر می‌خواهند شماره تلفنش را بدهد و بعد از آن ارتباط به مسنجرهای فوری یا تماس‌های ویدیویی سوئیچ می‌شود. این اواخر پرونده‌ای گزارش شده که در آن مشتری Booking.com خسته از وعده بازگردانی پول تصمیم گرفت روی اکس از این شرکت شکایت کند. مشتری از اکانتی پاسخ دریافت کرد که وانمود می‌کرد به بخش پشتیبانی Booking.com تعلق دارد. در ادامه قربانی دعوت شد مکالمه را در پیام‌رسان خصوصی ادامه دهد. مجرمان قربانی را به واتس‌اپ بردند و وعده دادند پول از طریق یک شریک بازگردانده می‌شود؛ شریکی که برایش از قربانی خواسته شده بود اپ خاصی را دانلود کند. اکانت فیک پشتیبانی Booking.com به نظر کاملاً متقاعدکننده می‌آمد. فقط چندتایی جزئیات بود شاید می‌توانست اسکمرها را لو دهد: یک خط تیره غیرمنتظره در نام اکانت و تاریخ ملحق شدن به اکس- جولای 2023. خوشبختانه کاربر به موقع حس کرد ماجرا مشکوک است، دیگر با مجرمان ارتباط نگرفت و به خبرنگارانی که از قضا در نهایت کمک کردند از پلت‌فرم بوکینک پول واقعی‌شان را پس بگیرند زنگ زد. اما باید اعتراف کرد همه قربانی‌ها در توییتر سابق به این اندازه خوش‌شانس نیستند.

چه چک‌مارک‌ها و بج‌هایی اکنون در اکس موجودند؟

درک آنچه در سال گذشته در پلت‌فرم میکروبلاگینگ اتفاق افتاده است واقعاً آسان نیست. بیایید نحوه رخ دادن رویدادها را با تیک آبی بدنام و اشتراک X Premium مرور کنیم:

  •         مفهوم اشتراک پولی Twitter Blue قبل از قرارداد با ماسک توسعه داده شد و ایده خرید چک‌مارک آبی به هیچ وجه برنامه‌ریزی نشده بود. در ژوئن 2021 در حالت آزمایشی برای کاربران استرالیا و کانادا راه‌اندازی شد و چندین ویژگی مفید مانند فولدرهای بوکمارک، حالت Reader و امکان ویرایش توییت‌ها را اضافه کرد.
  •         در نوامبر 2022، مدت کوتاهی پس از معامله با ماسک، توییتر نسخه جدیدی از Twitter Blue را راه‌اندازی کرد و این فرصت را برای هر کسی فراهم کرد تا یک علامت آبی دریافت کند. چک‌مارک‌های خاکستری اضافی نیز ظاهر شد - این علامت ها به حساب‌های تأیید شده که قبلاً دارای تیک آبی بودند داده شد. با این حال، این ویژگی به سرعت متوقف شد زیرا تیک آبی پولی را فاقد از هر معنایی کرد.
  •         به دلیل هجوم حساب‌های جعلی، خرید اشتراک توییتر آبی برای مدتی مسدود شد. اما این گزینه مجدداً در دسامبر 2022 ظاهر شد - این بار با اضافه شدن علامت های طلایی و خاکستری جدید (اما با معانی کاملاً متفاوت - در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).
  •         برای چند ماه آینده، حساب‌هایی با علامت‌های آبی که به‌عنوان بخشی از اشتراک توییتر آبی خریداری شده بودند، در کنار پروفایل‌هایی که نشان آبی را به روش سنتی دریافت می‌کردند، وجود داشتند - از طریق تأیید و اعتبارسنجی.
  •         در آوریل 2023، این پلت‌فرم شروع به لغو بج‌های "قدیمی" حساب‌های تایید شده کرد. با این حال، کاملاً مشخص نیست که آیا آنها از همه پروفایل‌ها باطل شده‌اند یا خیر. به عنوان مثال، استفان کینگ ادعا کرد که چک‌مارک آبی او باقی مانده است، و در تعداد مشترکین آبی توییتر گنجانده شده است، اگرچه او برای آن پولی پرداخت نکرده است.
  •         سرانجام، در جولای 2023، توییتر به X تغییر نام داد و لوگو و آدرس جدیدی دریافت کرد: x.com (در زمان نوشتن این متن، این آدرس در کنار twitter.com کار می‌کند). در همین حال، اشتراک Twitter Blue به X Premium تغییر نام داد.

گیج‌کننده شد؟ قابل‌درک است. نرخ تغییر در این پلت‌فرم کاملاً قابل توجه است. پس بیایید در این مورد صحبت کنیم که چه بج‌هایی اکنون بعد از این آشفتگی در اکس باقی مانده است.

تیک آبی: تقریباً معنای خود را از دست داده

علامت تیک آبی کنار نام نمایه اساساً یک معنا می‌دهد: این حساب، اشتراک X Premium فعال دارد. به احتمال زیاد، مالک حساب برای این اشتراک پرداخت کرده است، اگرچه ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد (مانند استفان کینگ). پس تیک آبی دیگر تضمینی برای مورد اعتماد بودن صاحبش نیست. فقط آیکون یک اکانت پریمیوم است.

چک‌مارک طلایی: اکانت‌های رسمی سازمان‌های تجاری

همزمان با دادن تیک آبی به هر کسی که می‌خواهد، X چند نشان دیگر را معرفی کرده است. حساب‌های شرکت اکنون با یک نماد زرد («طلا» آن را در پلت فرم مشخص می‌کنند. همچنین، عکس پروفایل آنها مربع شکل است (اکانت های معمولی هنوز هم عکس‌های کاربر گرد دارند). این نوع اشتراک X Verified Organizations نامیده می‌شود و هزینه بسیار بیشتری دارد - 1000 دلار در ماه در مقابل 8 دلار برای پروفایل‌های X Premium آبی. یک حساب تجاری "طلایی" می‌تواند پروفایل‌های دیگری را به لیست شرکت‌های وابسته خود اضافه کند و نشان‌های آبی، زرد یا خاکستری برای آنها دریافت کند. این هزینه برای هر حساب وابسته 50 دلار بیشتر است.

چک‌مارک خاکستری: اکانت‌های سازمان‌های دولتی و مقامات رسمی

علامت‌های آبی مایل به خاکستری در طرح رنگ X فعلی نشان‌دهنده حساب‌های سازمان‌های دولتی و فراملی و همچنین مقامات آنها است. اگر اکانت با تیک خاکستری متعلق به سازمانی باشد، اکانت عکس کاربری مربع‌شکل دریافت می‌کند و این درحالیست که برای افراد هنوز گرد و دایره‌ای شکل است.

آیکون لوگو: اکانت‌های وابسته به شرکت‌ها

علاوه بر تیک کنار نام پروفایل، اکنون می‌توانید لوگوی سازمانی را که حساب به آن وابسته است نیز اضافه کنید. با این حال، به دلایلی، نمایه‌های سازمان‌های دولتی (آنهایی که علامت‌های خاکستری دارند) نمی‌توانند حساب‌های وابسته را اضافه کنند. بنابراین، برای مثال، حساب رئیس مایکروسافت به حساب خود شرکت وابسته است. اما حساب دبیر کل سازمان ملل متأسفانه به هیچ وجه با حساب خود سازمان ملل ارتباط ندارد.

چطور از خود در برابر اسکمرها روی اکس محافظت کنیم؟

متأسفانه، سیستم جدید چک مارک‌های پولی چند رنگه در X کاملاً گیج کننده است.

بیایید مایکروسافت را برای جا انداختن موضوع مثال بزنیم. بخش‌ها و پروژه‌های مختلف مایکروسافت با حساب‌های X که با علامت‌های طلایی مشخص شده‌اند، وجود دارد، اما هیچ‌کدام از آنها به حساب اصلی شرکت وابسته نیستند. در میان پروفایل های وابسته، مدیران ارشد مایکروسافت هستند، اما شما @Windows یا @Microsoft365 را در آنجا پیدا نخواهید کرد.

اکانت اصلی اکس پشتیبانی مایکروسافت -MicrosoftHelps@- به اکانت اصلی Microsoft@ وابسته نیست. افزون بر این، این اکانت اکس هیچ چک‌مارکی ندارد (حتی تیک آبی). به دلیل این سردرگمی سخت می‌شود در مورد نحوه اعتبارسنجی اکانت‌های اکس توصیه‌های واضح ارائه داد. از این رو، در ادامه ملاحظاتی کلی تقدیم کرده‌ایم:

  •         نباید به اکانت‌های تیک آبی‌دار اعتماد کرد. اکنون هر کسی می‌تواند این بج را خریداری کند و به نظر می‌رسد روند تأیید کاملاً سطحی است.
  •         پروفایل‌هایی با چک‌مارک‌های طلایی یا خاکستری روی کاغذ شاید قابل‌اعتمادتر باشند- دریافت این بج‌ها قطعاً گران‌تر هستند و اعتبارسنجی شاید دقیق‌تر باشد. اما آشفتگی در این پلت‌فرم شاید کلی دلیل داشته باشد برای اینکه افراد به قابلیت‌اطمینان آن شک کنند.
  •         شاید مفیدترین شاخص اعتبار یک پروفایل تاریخ ایجاد باشد - این را نمی‌توان خرید (حداقل، هنوز). اگر پروفایلی مدت‌ها پیش ایجاد شده است، دلایلی برای اعتماد به آن وجود دارد (اگرچه مهم است به یاد داشته باشید که یک پروفایل همیشه می‌تواند تغییر نام دهد). از سوی دیگر، «حساب‌های رسمی» اخیراً ایجاد شده، حتی با علامت‌های رنگی نیز بسیار مشکوک هستند.
  •         در هر صورت، نباید اطلاعات مالی را به کسی در اکس داد –از جمله کارمندان شرکت‌ها یا افراد دیگر. هر کسی که درخواست چنین اطلاعاتی را داده احتمالاً اسکمر است و بهترین راهکار این است که ارتباط با آن‌ها قطع شود.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد