امنیت Airbnb: توصیه‌هایی برای سفری امن

14 مرداد 1402 امنیت Airbnb: توصیه‌هایی برای سفری امن

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ Airbnb سرویسی کارامد است که زندگی مسافرین را در سراسر جهان آسان‌تر کرده است. اما وقتی می‌گوییم محبوب منظورمان بدون مشکل و امن نیست. برعکس: وقتی سرویسی به محبوبیت می‌رسد بیشتر در معرض حملات اسکمرها قرار می‌گیرد و تعداد قربانیانی که از آن گرفته می‌شود به مراتب بالاتر خواهد رفت. در این مقاله قصد داریم خطرات اصلی را که ممکن است موقع اجاره از Airbnb با آن‌ها مواجه شوید شرح دهیم. با ما همراه بمانید.

امنیت اکانت Airbnb: از شماره تلفن خود محافظت کنید

اولین چیزی که باید در ذهن داشته باشید این است که اکانت Airbnb شما به شماره تلفن‌تان وصل است. در طول sign-up این سرویس همچنین از شما می‌خواهد ایمیل‌تان را هم بدهید اما این جزئیات ثانویه است. مشکل این است که شماره تلفن برخلاف آدرس ایمیل خیلی راحت از دست می‌رود –بدون اینکه دیگر امیدی به ریکاوری‌اش باشد. اغلب، این اتفاق درصورتی می‌افتد که اکانت شما به سیم‌کارتی ارزان یا سیم‌کارت الکترونیکی که در کشور میزبان خریدید -تا در پول صرفه‌جویی کنید- وصل باشد.

به طور جایگزین، بعد از سفرتان ممکن است سیم‌کارت مسافرتی خود را در کشوی میزی گذاشته و یادتان برود شارژش کنید یا شماره تلفن‌تان را تغییر دهید و بعد نیز فراموش خواهید کرد پیوند اکانت را از سیم‌کارت قدیمی جدا کنید. کمی بعد از اینکه دوره پیش‌پرداخت منقضی می‌شود، شماره تلفن غیرفعال بازیافت شد و به کاربر جدید فروخته می شود. و اگر سعی کنند با استفاده از همان شماره در  Airbnb ثبت‌نام کنند این سرویس براحتی با ارسال کد یکبار مصرف در قالب پیامی متنی خواهد گذاشت به اکانت شما دسترسی داشته باشند. بسیاری دیگر از سرویس‌ها و مسنجرها که اکانت‌ها را به شماره تلفن‌ها وصل می‌کنند محافظت اضافی در برابر چنین اتفاقی که در قالب پسورد قدیمی رخ می‌دهد ارائه می‌دهند. متأسفانه، Airbnb چنین آپشنی ندارد و این یعنی باید خودتان حواستان به امنیت اکانت خود باشد:

  •         حواستان به تاریخ انقضای شماره تلفن‌های متصل به هر اکانت دیگری باشد (از جمله Airbnb).
  •         اگر شماره تلفن‌تان تغییر کرد از اکانت‌های متصل به آن فهرستی تهیه کنید، به دقت آن فهرست را بررسی کرده و همه را از نو به شماره جدید لینک دهید.
  •         جلوی ترک اکانت‌ها را بگیرید: اگر بنا نیست از اکانت‌ها طولانی‌مدت استفاده کنید بهترین کار، پاک کردن آن‌هاست.
  •         و یادتان باشد موقعی که دوره رزرواسیون تمام می‌شود متود پرداختی را از Airbnb جدا کنید (اگر بوکینگ شما همچنان فعال باشد این کار ممکن نیست).
  •         اگر با کارت پرداخت می‌کنید سعی کنید به جای استفاده از کارت فیزیکی از کارت مجازی استفاده کنید. و کارت‌تان هم بهتر است اعتباری باشد و نه debit (البته اگر قوانین کشور شما برای تراکنش‌های کارت اعتباری لایه‌های محافظتی بیشتری ارائه می‌دهد).

اسکم‌های Airbnb: هیچ‌چیز رایگانی بی‌دلیل نیست!

خطر دیگری که کاربران  Airbnb را به دلیل محبوبیت بیش از حد این سایت تهدید می‌کند اسکم‌های آنلاین است. همین چند وقت پیش تهدیدهای آنلاینی را شرح دادیم که در آن مسافرین در همین فصل تعطیلات با آن‌ها مواجه شدند: سایت‌های جعلی که خود را Airbnb جا می‌زدند.

اسکمرها در کپی کردن وبسایت‌ها حسابی ماهر شده‌اند. شبیه‌سازی‌های اسکم اغلب بسیار متقاعدکننده به نظر می‌رسند پس اگر خیلی با دقت به یوآرال نگاه نکنید ممکن است فکر کنید سایت، سایت اورجینال است. همین یوآرال است که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازد. از این رو:

  •         همیشه با دقت یوآرال‌ها سایت‌هایی را که از آن‌ها دیدن می‌کنید بررسی کرده و عادتان شود که پیش از وارد کردن جزئیات کارت پرداختی یا اطلاعات شخصی‌تان روی سایت، یوآرال را حسابی چک کنید.
  •         از راهکار مطمئنی که از شما در برابر اسکم‌های آنلاین و فیشینگ محافظت می‌کند استفاده کنید.

آگهی‌های اسکمی روی Airbnb واقعی: هر کسی می‌تواند قربانی شود

همچنین در نظر داشته باشید که Airbnb تا حد زیادی بر اساس اعتماد پیش می‌رود. پس ناگزیر افرادی هستند که از این آب‌گل‌آلود بخواهند ماهی بگیرند. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که Airbnb حواسش به فهرست‌های ناخواسته هم هست باز به لحاظ فیزیکی محال است بشود از میلیون‌ها گزینه مسکن به بهترین نحو محافظت کرد. این یعنی ممکن است گاهاً روی این پلت‌فرم به اسکم بر بخورید. برای مثال ممکن است فرد روی Airbnb جایی را رزرو کند اما بعد که به صاحب‌خانه زنگ می‌زند او روحش هم خبر نداشته باشد. بعضی‌وقت‌ها در چنین شرایطی دارنده راه می‌آید و پول را به شما برمی‌گرداند اما گاهی هم می‌گوید از چیزی خبر داشته و بدین‌ترتیب پول هم از کف شما خواهد رفت.

اتفاقاً عکس‌های خانه‌های اسکمی خیلی هم واقعی به نظر می‌رسند و قیمت‌ها هم بسیار واقع‌گرایانه هستند: فقط تعدادی آفر معمولی Airbnb معمولی هستند که ممکن است هر کاربری را فریب دهند. اما باوجود نبود پرچم‌ قرمزهای کافی باز هم می‌شود با توصیه‌های زیر از این خطرات جلوگیری کرد:

  •         مطمئن شوید نظرات کاربری را در مورد میزبان یا صاحب‌خانه پیش از رزرو خوانده‌اید. اگر هیچ نظری وجود ندارد با خود فکر کنید می‌خواهید چنین ریسکی را بکنید یا نه.
  •         با میزبان یا دارنده هر چه زودتر تماس بگیرید تا جزئیات چک‌این را با او هماهنگ نمایید. اگر مشکوک بودید سعی کنید فوراً با پشتیبانی تماس گرفته و موارد مشکوک را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
  •         اگر با اسکمرها مواجه شدید، هرچه سریعتر با تیم پشتیبانی Airbnb تماس بگیرید. خود را برای فرآیندی طولانی آماده کنید: Airbnb ابتدا با میزبان تماس گرفته بعد دوباره به شما زنگ خواهد زد که همه این‌ها ممکن است زمان زیادی ببرد.
  •         بیشتر مواقع به شما گزینه‌ی مسکن دیگری نمی‌دهند پس بدون اینکه بخواهید منتظر حل مسئله باشید از خود مراقبت کنید.

دوربین‌های مخفی: بیش از حد تصورتان شایع هستند

مزاحمت دیگری که ممکن است به عنوان کاربر Airbnb با آن مواجه شوید، نظارت تصویری مخفی است. امروزه دوربین های مینیاتوری را می‌توان تنها با چند دلار خریداری کرد و برای نصب آنها نیازی به جاسوس یا هکر نیست. در نتیجه، نظارت تصویری مخفی در خانه‌های اجاره‌ای بسیار رایج تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. چنین داستان‌هایی حتی هر چند وقت یک‌بار وارد مطبوعات می‌شوند – فقط خدا می‌داند در روز چند مورد از این اتفاقات می‌افتد.

برای مثال طبق نظرسنجی که چند سال پیش از کاربران Airbnb در آمریکای شمالی شد، 11 درصد آن‌ها در آپارتمان‌هایی که اجاره کرده بودند دوربین مخفی پیدا کرده بودند. و ببینید چقدر امکان داشته بدون اینکه خبر داشته باشند ازشان فیلم نیز گرفته باشند.

  •         راه‌های مختلفی وجود دارد که بشود دوربین‌های جاسوسی را شناسایی کرد. همه‌شان 100% قابل‌اطمینان نیستند و تازه کلی هم وقت‌گیرند اما می‌شود آن‌ها را در مواقعی که حریم خصوصی مهم‌ترین جنبه می‌شود امتحان کرد.
  •         قوانین Airbnb برای میزبانان صراحتاً می‌گوید کاربرد نظارت ویدیویی مخفی ممنوع است پس اگر دوربینی پیدا کردید مطمئن باشید با گزارش آن به بخش پشتیبانی این سرویس یا قادر خواهید پول اجاره خود را پس بگیرید و یا محل اسکن شما تغییر داده خواهد شد.

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد