وب اسکیمر چیست و چرا خطرناک است؟

06 تیر 1402 وب اسکیمر چیست و چرا خطرناک است؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ قوانین نسبتاً ساده‌ای برای محافظت از خود و پول‌تان در برابر اسکم‌های معمول حین خرید آنلاین وجود دارد که ما به سه مورد زیر خلاصه‌اش کردیم:

  •         پول را به اکانت‌های شخصی در اینترنت نفرستید.
  •         جزئیات کارت بانکی خود را روی سایت‌های مشکوک وارد نکنید.
  •         همیشه با دقت آدرس وب را پیش از وارد کردن اطلاعات پرداخت روی وبسایت بررسی کنید.

با این وجود، شاید همه این را ندانند که جزئیات کارت حتی روی وبسایت‌های قانونی هم می‌تواند سرقت شوند. این می‌تواند اگر صفحه به وب اسکمیر[1] -اسکریپت‌های مخرب که مستقیم در کد وبسایت جاگذاری می‌شوند- آلوده شده باشد اتفاق بیافتد. امروز قرار است همین وب اسکیمرها را بررسی کنیم و بفهمیم چرا خطرناک هستند.

وب اسکیمر چیست؟

وب اسکیمرها به دلیل رابطه‌شان با اسکیمرهای سخت‌افزاری –دستگاه‌های مخفی که کاردرها روی دستگاه‌های خودپرداز یا پایانه‌های پرداخت برای سرقت جزئیات کارت نصب می‌کنند- اینطور نامگذاری شدند. اسکیمرها را سخت می‌شود متوجه‌شان شد چون شبیه به سخت‌افزارهای خودپرداز معمولی هستند پس کاربران بی‌خبر کارت‌های خود را داخل می‌کنند و این مصداق تقدیم کردن اطلاعات بانکی به مجرمان سایبری است. اسکمرها خیلی وقت است فهمیده‌اند نباید سخت‌افزار را دستکاری کنند و ریسک دستگیر شدن درست وسط محل جرم را به جان بخرند. همین نتیجه از راه دیگری نیز می‌تواند حاصل شود. روشی کاملاً ریموت با خطری کمتر: نوشتن بخش کوچکی از کد و جاگذاری آن در وبسایت –جایی که اطلاعات کارت بانکی خریدار را رهگیری و آن‌ را به اسکمرها ارسال می‌کند. این بخش کوچک کد «وب اسکیمر» نام دارد. مجرمان سایبری به دنبال فروشگاه‌های آنلاین آسیب‌پذیر هستند و سایر وبسایت‌ها که پرداختی‌های کارت را قبول می‌کنند آن‌ها را هک کرده و بدون اینکه دارنده متوجه شود کد مخرب خود را نصب می‌کنند. در این مرحله کار انجام‌شده است- فقط باید جزئیات کارت بانکی را در پایگاه داده ادغام کرده و پایگاه را در دارک وب به سایر مجرمان سایبری که تخصص‌شان سرقت پول از کارت‌های بانکی است بفروشند.

چرا وب اسکیمرها خطرناکند؟

سه چیز، وی اسکیمرها را خطرناک می‌کند.

اول اینکه چشم کاربر آن‌ها را نمی‌بیند. از دیدگاه خریدار آنلاین معمولی هیچ اتفاق مشکوکی صورت نگرفته. آن‌ها روی وبسایتی دارند خرید را انجام می‌دهند که آدرس درستی دارد و هیچ پرچم قرمزی نیز به چشم نمی‌خورد: درست کارکردی مشابه با کارکرد یک وبسایت نرمال. افزون بر این، پول همان لحظه از اکانت قربانی غیب نمی‌شود پس –اگر نگوییم محال است- سخت است متوجه شوند وبسایت دستکاری شده است.

دوم اینکه وب اسکیمرها را نمی‌شود براحتی شناسایی کرد (حتی این کار برای دارندگان وبسایت هم سخت است). این بیشتر متوجه فروشگاه‌های آنلاین کوچک‌تر است که حتی متخصص آی‌تی تمام وقت استخدام نکرده‌اند چه برسد به متخصص امنیت سایبری! اما حتی خرده‌فروش‌های بزرگ آنلاین هم متوجه شده‌اند بررسی جامع سایت‌های خود برای پیدا کردن وب اسکیمر‌ها چالشی است نیازمندِ مهارت‌ها و ابزارهای خاص.

سوم اینکه قربانیان خودشان به طریقی فریب می‌خورند که سرقت را به فروشگاه خاصی ربط دهند پس بعید است کسی شکایتی را مطرح کند. کمتر دارندگانی دست به انجام چنین کار پیچیده و هزینه‌برداری (اسکن وبسایت خود برای پیدا کردن اسکیمرها) می‌زنند. تازه اگر هم بخواهند این کار را بکنند باید به منظور رعایت جانب امنیت، متخصصی را استخدام نمایند.

تهدید اسکمر وب چقدر گسترده است؟

در مطالعه اخیر، متخصصین امنیت سایبری به بررسی وضعیت وب اسکیمر به شکل امروزی پرداختند. این مطالعه کمپین مخربی را که احتمالاً به سندیکای جرایم سایبری Magecart–متخصص در امور اسکیمرهای وب‌- مربوط است تحلیل نمودند:

  •         در حالیکه در ابتدا اسکیمرهای وب فقط در فروشگاه های آنلاینی که توسط Magento طراحی شده بودند کاشته می‌شدند، دامنه پلت فرم‌های در معرض خطر گسترده‌تر شد. مجرمان سایبری اکنون می‌توانند فروشگاه‌هایی را که در Shopify و WordPress اجرا می‌شوند با افزونه‌هایی برای پذیرش پرداخت‌ها (به ویژه با WooCommerce)آلوده کنند.
  •         سازندگان ایمپلنت‌ها برای آنکه شناسایی وب اسکیمر روی سایت آلوده سخت‌تر شناسایی شود، عامدانه آن‌ها را شبیه به کد قانونی سرویس‌هایی چون فیسبوک پیکسل، گوگل آنالیتیکس یا گوگل تگ منیجر می‌کنند.
  •         یکی از آخرین ترفندهای بکارگرفته‌شده توسط هکرهایی که پشت این کمپین هستند استفاده از وبسایت‌های دستکاری‌شده به عنوان c&c برای مدیریت وب اسکیمرهای کاشته‌شده در سایر سایت‌ها و استخراج اطلاعات پرداختی سرقتی است. اینطور است که آن‌ها ناشناس باقی می‌مانند: وب اسکیمرهای کاشته‌شده که با وبسایت‌های قانونی سر و کار دارند هرگز مشکوک به نظر نخواهند رسید.
  •         وبسایت‌هایی که کاشف بعمل آمد به وب اسکیمرها آلوده‌اند شامل فروشگاه‌های بزرگ آنلاین که هر ماه به صدها هزار مشتری خدمت می‌دهند می‌شد.
  •         آنطور که آمار نشان می‌دهد، محققین نزدیک به 10 هزار وبسایت حاوی وب اسکیمر در سال 2022 کشف کردند. یک چهارم آن‌ها تا آخر آن سال هنوز آلوده باقی مانده بودند و این نشان می‌دهد یک ایمپلنت وب اسکیمر می‌تواند اگر نخواهیم بگوییم سال‌ها، ماه‌ها روی وبسایت دستکاری‌شده باقی بماند.

محافظت از خود در برابر وب‌ اسکیمرها

راهکار امنیتی ما به شما کمک خواهد کرد پروسه پرداخت آنلاین خود را امنیت‌دهی کنید. این راهکار به فناوری Safe Browsing (وبگردی امن) مجهز است که همه موارد ترافیک وبی را هم برای تهدیدهای شناخته‌شده هم ناشناخته –در همان لحظه که روی لینک کلیک می‌کنید- اسکن می‌کند. اگر در کد  HTML وب اسکیمر یا فایل اسکریپت شناسایی کرد، محصول ما به شما در مورد حضور بدافزار هشدار داده و نمی‌گذارد صفحه خطرناک لود شود.

 

[1] Web skimmer

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,451,350 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    9,680,100 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,420,025 ریال9,680,100 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    5,811,750 ریال23,247,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    64,568,850 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,132,750 ریال18,265,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,096,425 ریال26,192,850 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,009,700 ریال28,019,400 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد