چطور به طور امن با داده‌های شخصی کار کنیم؟

22 فروردین 1402 چطور به طور امن با داده‌های شخصی کار کنیم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ دولت‌ بسیاری از کشورها در حال سخت گرفتن قوانینی است که با داده‌های شخصی سر و کار دارند. در عین حال تعداد نشت داده‌ها نیز سال به سال رو به افزایش است. اگر حدود ده سال پیش نهایت خسارت مالی که یک شرکت می‌توانست متحمل شود مبلغی بود که در شکایت دادگاهی طرح می‌شد و اعتبارش خدشه‌دار می‌گشت الان شدیدترین جریمه‌ها همین قوانین تنظیم‌شده هستند. از این رو تصمیم داریم با نشر این مطلب یک سری توصیه‌ها ارائه دهیم که به شما کمک خواهد کرد پروسه‌ی جمع‌آوری، ذخیره و انتقال داده‌های شخصاً قابل‌شناسایی را در شرکت‌تان به طور امنی ساماندهی نمایید.

جمع‌آوری داده‌های شخصی

اولین چیز مهم: فقط اگر به اندازه کافی بستر قانونی برایتان فراهم است دست به جمع‌آوری داده بزنید. جمع‌آوری داده شاید به طور رسمی توسط قانون کشوری که در آن شرکت فعالیت می‌کند ارائه شود؛ قراردادی با مفادی که واضحاً در آن قید شده پردازش PII مجاز است یا سوژه PII به صورت الکترونیکی یا کاغذی رضایت خود را اعلام کرده. بعلاوه:

  •         در مورد کسب رضایت از پردازش و ذخیره PII حتماً شاهد داشته باشید که موقع طرح دعوی یا بازرسی‌های رگولاتور به مشکل برنخورید.
  •         داده‌هایی را که واقعاً برای پروسه‌های کاری‌تان نیاز نیست جمع نکنید (داده نباید «محض احتیاط» جمع شود).
  •         اگر داده‌هایی که برای کار نیاز نیستند به دلیل برخی اشتباهات یا سوءتفاهم جمع شوند باید فوراً آن‌ها را امحا کنید.

ذخیره داده شخصی

اگر داده‌های شخصی جمع می‌کنید مهم است که بدانید کجا ذخیره می‌شوند؛ چه کسی بدان‌ها دسترسی دارد؛ و چطور پردازش می‌گردند. برای انجام این کار بهتر است نوعی نقشه بسازید که در آن همه پروسه‌های مرتبط با PII ثبت شود. سپس عقلانی است که قوانین سفت و سختی برای ذخیره و پردازش داده‌ها تعیین کنید و همچنین مدام روند بکارگیری هر دو را زیر نظر بگیرید. همچنین توصیه می‌کنید:

  •         PII را منحصراً روی مدیایی که برای بیگانه‌ها قابلیت دسترسی ندارد ذخیره کنید.
  •         دسترسی به PII را به تعداد کمی از کارمندان محدود کنید (فقط باید در دسترسی آن‌هایی باشد که واقعاً برای مقاصد کاری بدان نیاز دارند).
  •         داده‌هایی را که دیگر برای پروسه‌های کاری الزامی نیستند فوراً پاک کنید.
  •         اگر جریان کاری نیازمند ذخیره کردن داکیومنت‌های کاغذی باشد باید در محل‌های امن قرار گیرند (برای مثال صندوق‌های قفل‌دار).
  •         داکیومنت‌های کاغذی غیرضروری باید با خردکن از بین بروند.
  •         اگر به داده‌ها آنطور که هستند نیازی نباشد باید گمنام شوند (یعنی بدون شناساگر منحصر به فرد؛ که بدین‌ترتیب اگر نشتی صورت گرفت نشود سوژه را گیر انداخت).
  •         اگر به دلیل پروسه‌های کاری‌تان ممکن نیست داده‌ها را گمنام کنید باید آن‌ها را دست‌کم شبه ناشناس کنید- یعنی PII را به رشته منحصر به فرد تبدیل کنید تا شناسایی سوژه بدون اطلاعات اضافی محال شود.
  •         از ذخیره PII روی دستگاه‌های کاری و خارجی یا فلش درایوها جلوگیری کنید (آن‌ها قابلیت این را دارند که سرقت شوند و داده‌های کامپیوتری هم می‌توانند به دست مهاجمین بیافتند).
  •         PII واقعی نباید روی زیرساخت آزمایشی نه ذخیره شود و نه پردازش.
  •         نباید از خدمات جدید برای ذخیره یا پردازش داده استفاده کرد مگر مطمئن شوید معیارهای پایه امنیتی را لحاظ می‌کنند.

انتقال داده‌های شخصی

همه پروسه‌های مرتبط با انتقال داده‌های شخصی باید توسط دپارتمان امنیتی هم ثبت و هم تأیید گردد. یا اینکه افسر بخش حفاظتی باید این کار را بر عهده گیرد. همه کارمندانی که به PII دسترسی دارند باید نسبت به نحوه مدیریت داده‌ها در شرکت شما –که خدمات طرف‌سوم یا سازمانی می‌توانند برای آن استفاده شوند و چنین داده‌هایی برای آن می‌توانند مورد انتقال قرار گیرند- اشراف کامل داشته باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که:

  •         پیمانکاران فرعی (برای مثال سرویس‌های MSP) به حقوق ادمین برای سیستم‌های حاوی PII دسترسی ندارند.
  •         دسترسی به داده‌ها بر پایه فراسرزمینی محدود شده (داده‌های شهروندان یک کشور نباید برای کشورهای دیگر قابل دسترسی باشد مگر مبدل داده بینامرزی تنظیم نشده باشد).
  •         موقع انتقال PII رمزگذاری همیشه استفاده ‌شود (این خصوصاً زمانیکه داده‌ها به صورت ایمیل ارسال می‌شوند معنا پیدا می‌کند).
  •         موقع انتقال داده‌های شخصی به سازمان‌های طرف سوم، DPA (توافق پردازش داده[1]) امضا می‌شود.
  •         شما قانوناً حق دارید PII را به طرف‌های سوم انتقال دهید (یعنی باید سوژه PII باید رضایت داشته باشد یا این نکته از سوی کنتراتور یا مجری قانون قید شده باشد).

البته نه این توصیه‌ها و نه قوانین سفت و سخت نمی‌تواند جبران خطاهای انسانی را بکند. از این رو از بین موارد دیگر می‌توانیم توصیه کنیم به صورت دوره‌ای آموزش‌های آگاهی امنیت برگزار کنید. هچنین خوب است اگر پلت‌فرم‌های یادگیری را انتخاب کنید که درس‌هایی مرتبط با حریم خصوصی دارند یا مشخصاً با داده‌های شخصی سر و کار دارند.

 

 

[1]  data processing agreement

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,451,350 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    9,680,100 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,420,025 ریال9,680,100 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    5,811,750 ریال23,247,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    64,568,850 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,132,750 ریال18,265,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,096,425 ریال26,192,850 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,009,700 ریال28,019,400 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد