حریم‌خصوصی در اپ‌های سلامت باروری

26 آذر 1401 حریم‌خصوصی در اپ‌های سلامت باروری

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اپ‌های سلامت باروری مدت‌هاست که دیگر یک تقویم آنلاین چرخه قاعدگی نیستند. آن‌ها امروز تغییرات بدن را از قبل و بعد از قاعدگی نظارت می‌کنند، به آماده‌سازی بارداری کمک می کنند (یا حتی جلوی بارداری ناخواسته را نیز می‌گیرند) و کلی قابلیت‌های دیگر نیز دارند. این اپ‌ها که قبلاً برای تقویم‌ها و یادداشت‌های کاغذی جایگزین‌های الکترونیکی بودند حالا به ابزارهایی مهم برای شناسایی علایم مشکلات سلامت روان و جسم (البته در مراحل اولیه) هستند. برای بردن بالاترین بهره از یک اپ سلامت باروری کاربر می‌بایست در مورد شرایط خود حجم بالایی اطلاعات شخصی بدهد و اطمینان حاصل کند که این اطلاعات جایی درز نکند. حال این سوال پیش می‌آید: تا چه حد می‌شود به توسعه‌دهندگان چنین اپ‌هایی اطمینان داشت؟ متأسفانه پاسخ متقن و تضمین‌کننده‌ای وجود ندارد.

شهرت لکه‌دار

ایمان کورکورانه داشتن به اپ‌های سلامت باروری کار خوبی نیست و توصیه‌اش نمی‌کنیم زیرا توسعه‌دهندگان مکرراً اعتماد کاربران را به بازی می‌گیرند. در سال 2020 در مورد دو اپ مایا و میا نوشتیم که داده‌های شخصی کاربران را در فیسبوک به اشتراک گذاشته بودند. به طور کلی، اپ‌ها می‌توانند داده‌های خود را برای مقاصد بازاریابی، تحقیق یا سایر اهداف (در صورت رضایت کاربر) با طرف‌سوم‌ها به اشتراک بگذارند. معمولاً کاربران با پذیرش خط‌مشی حریم خصوصی به دادن رضایت تن می‌دهند. مشکل اینجاست که مایا و میا اولین بار با لانچ شدنشان به پلت‌فرم‌های تحلیلی وصل شدند و این‌ها نیز داده‌های خصوصی را به فیسبوک فوروارد کردند. به بیانی دیگر، اینها قبل از اینکه حتی کاربر بخواهد خط‌مشی حریم خصوصی را بخواند و در مورد انتقال داده‌اش موافقت یا مخالفت کند اتفاق افتاد. مایا و میا تنها اپ‌هایی نیستند که به نادیده گرفتن حریم خصوصی کاربر متهم شدند. سپتامبر 2020 ژورنالست‌های وال‌استریت ژورنال فعالیت اشتراک داده تعدادی اپ را تحلیل کردند. کاشف بعمل آمد که Flo–اپ سلامت باروری معروف دیگر- نیز اطلاعاتی را که مستقیماً به سلامت کاربر مربوط می‌شد (برای مثال تاریخ شروع قاعدگی یا شروع برنامه‌ریزی برای بارداری) را –باری دیگر- با فیسبوک به اشتراک می‌گذاشته است. اما چرا شرکتی بزرگ باید چنین اطلاعاتی را نیاز داشته باشد؟ و اصلاً چرا این مسئله باید نگران‌کننده باشد؟

نخست اینکه برخی داده‌ها (برای مثال آن‌هایی که مربوط به بارداری هستند) می‌توانند برای تبلیغات هدف‌دار دقیق‌تر مفید باشند. تبلیغاتی که افراد باردار را هدف قرار می‌دهد به مراتب گران‌تر است زیرا این کاربران احتمالاً قصد خرج کردن پول زیادی برای خرید اقلام دارند. دوم اینکه حتی برای آن دسته از کسانی که تبلیغات هدفمند را بد نمی‌پندارند هم عمومی بودن اطلاعات شخصی‌شان می‌تواند هزینه بیمه سلامت، اشتغال احتمالی و غیره را تحت‌الشعاع قرار دهد. مشکل اشتراک‌گذاری داده توسط اپ‌های سلامت باروری در سال جاری با لغو حکم Roe v. Wade توسط دادگاه عالی ایالات متحده، که حق سقط جنین را برای مردم ایالات متحده تضمین می‌کرد، تشدید شد. در نتیجه این تصمیم، چندین ایالت بلافاصله سقط جنین را جرم انگاری کردند. همچنین باعث ایجاد بحثی در مورد حفاظت از داده‌ها در برنامه‌های ردیابی دوره شد. این ترس وجود دارد که ممکن است از شرکت‌ها خواسته شود داده‌های سلامت کاربران را به سازمان‌های مجری قانون تحویل دهند. اگر چنین درخواستی پذیرفته شود، اطلاعات می‌تواند به عنوان مدرک در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد.

بسیارخوب، پس باید چه کار کنم؟

همه اینها باعث شد موجی از تحقیقات در مورد امنیت اپ‌های سلامت باروری راه بیافتد. برای مثال، Mozilla Foundation امنیت و حریم خصوصی 25 اپ و دستگاه‌ محبوب را با قابلیت‌های مرتبط تحلیل کرد. بنابراین مطمئناً راهکار این است: لیست را مطالعه کنید و گزینه‌ای را که از همه امن‌تر است انتخاب کنید؛ همین! متأسفانه خط‌مشی حریم خصوصی و قابلیت‌های امنیتی یک اپ سلامت باروری شاید کشور به کشور متفاوت باشد- بدین‌معنا که هیچ داده قطعی روی همه اپ‌ها وجود ندارد زیرا این به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. به همین دلیل ما تلاش کرده‌ایم توصیه‌هایی را ارائه دهیم که کلی باشند:

خط‌مشی حریم خصوصی را بخوانید

قبل از دانلود یک برنامه و دادن اطلاعات بسیار خصوصی در مورد خودتان، ضروری است که خط مشی حریم‌ خصوصی را بخوانید. این را می‌توان در توضیحات برنامه در اپ استور و در Google Play یافت - معمولاً جایی در پایین صفحه. نباید این بخش را سرسری بگیرید: احتمالاً حاوی موارد قانونی است. وقتی صحبت از سلامت باروری شما می‌شود، ما قویاً توصیه می‌کنیم که برای انجام آن وقت بگذارید. و در انجام این کار به جزئیات زیر توجه کنید:

  •         چگونه و کجا برنامه اطلاعاتی را که جمع آوری می‌کند ذخیره می‌کند. دو امکان وجود دارد: مستقیماً در دستگاه شما یا جایی در سرورهای توسعه دهنده. اولی قطعاً ارجح است.
  •         اگر برنامه انتخابی شما داده‌ها را روی سرور ذخیره می‌کند، مهم است که ببینید از چه اطلاعاتی در مورد شما برای اهداف بازاریابی و تحقیقاتی استفاده می‌کند (و احتمالاً استفاده خواهد کرد). مطمئن شوید که این داده‌ها مستقیماً به سلامتی مرتبط نیستند.
  •         همچنین خوب است که برنامه تضمین کند داده های شما را فقط به صورت ناشناس با پلت‌فرم‌های تحلیلی به اشتراک می‌گذارد. مطمئناً، ناشناس‌سازی داده‌ها یکی دیگر از مناطق خاکستری است و کارشناسان اغلب خاطرنشان می‌کنند که تکنیک‌های جدید شناسایی مجدد کاربران را ممکن می‌سازد. با این حال، نوعی محافظت از حریم خصوصی را ارائه می‌دهد.
  •         غیرعادی نیست که خط‌مشی‌های حفظ حریم‌خصوصی برنامه‌ها به قوانین خاصی اشاره کنند. اگر چنین است، اطلاعاتی در مورد آنها جستجو کنید. برای مثال، اگر خط‌مشی برنامه بگوید با مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) مطابقت دارد، نشانه خوبی است.

اعتبار اپ را بررسی کنید

شاید خط‌مشی حریم خصوصی فعلی راضی‌کننده باشد اما پس‌زمینه اپ را بررسی کردن هم خالی از لطف نیست. شاید قبلاً داده سلامت باروری را به اشتراک می‌گذاشته (مانند Flo) یا قبلاً نشت داده بزرگی را از سر گذرانده. البته که اشتباهات قبلی به این معنا نیست که اپ هرگز نمی‌تواند اعتماد کاربر را به دست آورد. اما اگر اشکالی وجود داشته باشند مهم است بدانید چطور توسعه‌دهندگان به آن‌ها واکنش نشان دادند و اینکه آیا آن‌ها برای جلوگیری از دوباره رخ دادن این اتفاقات اقدامات لازم را انجام دادند یا نه.

از بابت امنیت لاگین مطمئن شوید

یک اپ به پسورد یا احراز هویت بیومتریک نیاز دارد. از اینها گذشته اگر گوشی شما دست مجرمان بیافتد فرد می‌تواند به داده‌های بسیار شخصی شما دسترسی پیدا کند. افزون بر این، داشتن پسورد می‌تواند در صورت سوءاستفاده باروری کمک‌کننده باشد. و اگر اپ قوی بودن پسورد شما را چک کند که دیگر چه بهتر! برای مثال  Mozilla Foundation در ارزیابی‌ اپ‌ها و دستگاه‌های سلامت باروری خود دنبال این می‌گشت که نکند پسوردها ضعیف بودند (مثلاً 0000). به طور قطع در برنامه‌ای که با کلی داده حساس بدان اعتماد می‌کنید باید پسورد قوی لحاظ شود.

تصمیم‌ بگیرید چه چیزهایی را نمی‌خواهید به اشتراک بگذارید

به این فکر کنید که به چه نوع اپ ردیابی قاعدگی نیاز دارید. علاوه بر یک تقویم ساده برای ثبت چرخه قاعدگی، آنها معمولاً علائم مرتبط را نظارت و به برنامه‌ریزی بارداری (یا برعکس، پیشگیری از بارداری) کمک می‌کنند. درک اینکه برنامه واقعاً برای نیازهای خاص شما به چه داده‌هایی نیاز دارد، مهم است. برای مثال اگر اپی که با آن در تلاشید بارداری خود را برنامه‌ریزی کنید به سلایق مانیکور شما علاقه دارد نباید مطمئن به نظر برسد!

در مورد لینک‌های خارجی محتاط باشید

نویسندگان تقریباً هر اپ لینک‌ به منابع را با شرکای خارجی یکپارچه می‌کنند. در مورد برنامه‌های بهداشت باروری، اینها می‌توانند از جمله فروشگاه های آنلاین یا موسسات پزشکی باشند. به یاد داشته باشید که سیاست حفظ حریم خصوصی برنامه در مورد آنها اعمال نمی‌شود. بنابراین، هنگام دنبال کردن لینک‌های خارجی - حتی از یک برنامه قابل اعتماد - مراقب باشید.

پس چه چیز را انتخاب کنم؟

انتخاب اپ سلامت باروری مناسب کار آسانی نیست و نیازمند کمی تحقیق است. اگر وقت یا تمایل ندارید می‌توانید از کسانی کمک بگیرید که قبلاً در این مورد تحقیقات لازم را انجام داده‌اند. برای مثال، میان اپ‌هایی که  Mozilla Foundation تحلیل کرده Euki ساخت شرکت بین‌المللی و غیرانتفاعی  Women Help Women پیشنهاد می‌شود. این اپ تمام معیارهای تحقیق را داشته و همچنین قابلیت حریم خصوصی عالی‌ای دارد.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد