NFT چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

03 آبان 1401 NFT چیست و چرا باید مراقب آن بود؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛  کسپرسکی این بار میزبان ایوان کویتکاسکی از تیم تحقیق جهانی (در فرانسه) است و بناست با او مصاحبه‌ای داشته باشیم در مورد NFT؛ اینکه این فناوری چیست؛ چرا باید مراقب آن باشیم و چطور بفهمیم با اسکم طرف نیستیم. با ما همراه بمانید.

ایوان عزیز به برنامه امروز ما خوش آمدید. ما قبلاً هم در خدمت شما بودیم و از اطلاعات مفیدی که در اختیارمان قرار دادید استفاده کردیم. ممنون که برگشتید و باری دیگر پیش مائید.

ممنونم. من همیشه دوست دارم در برنامه شما شرکت کنم و تریبونی داشته باشم برای صحبت پیرامون موضوعاتی که آزارم می‌دهند!

پس با این تفاسیر می‌توانید روی ما حساب کنید. چون ما همیشه مباحثی داریم که می‌تواند آزارتان بدهد! دنیای امروز پر است از فناوری‌های خوب و البته کلی نوآوری‌های آزاردهنده. امروز قرار است در مورد NFT کمی با هم گپ بزنیم و کمی با ساز و کار آن بیشتر آشنا شویم.

در مورد NFT از من سوالات زیادی می‌شود و برای همین تصمیم گرفتم در این پادکست کمی در موردش با شما دوستان بگویم. اولین نفری هم که از من در مورد ارزهای دیجیتال پرسید مادرم بود و از من می خواست کمکش کنم بیت کوین بخرد. او مدام می‌پرسید آیا سرمایه‌گذاری خوبی است یا نه. ارزهای دیجیتال دست کم برای شرکت های بزرگ و افراد مشهور (مانند مت دیمون) که از آن حمایت می‌کنند حسابی سودآور است و افرادی که کمتر در مورد این ارزها اطلاعات دارند فریب می خورند و بیشتر مواقع آن میزان سودی که این افراد و شرکت های بزرگ می‌کنند نصیبشان نمی‌شود. البته نمی‌خواهم بگویم این روش امنی برای سرمایه‌گذاری هست یا نه (قضاوت نمی کنم) فقط دوست دارم حقایق را بازگو کرده و مسئله را از زاویه بالا بررسی کنم. شِمای کلی اکوسیستم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال رقابت اصطلاحاً کله گنده‌هاست!

کاملاً درست است و البته یک بار برای همیشه شفاف‌سازی کنم که این پادکست، پادکست سرمایه‌گذاری مالی نیست. ما قرار نیست به کسی بگوییم در چه چیز سرمایه گذاری کنند و در چه چیز نه. ما فقط قرار است چشم اندازی ارائه داده و بعد تصمیم را با خود افراد بگذاریم. خوب ایوان عزیز، کمی از ماهیت NFT برایمان بگو. مشتاقیم در موردش بیشتر بدانیم.

بسیارخوب، چیزی که اول از همه باید بگویم این است که NFT فناوری ایست که روی زیرساخت فناوری های قبلی خودش یعنی بلاک چین و رمزارز بنا شده است. درک NFT به شناخت در مورد رمزارزها، بلاکچین و حتی قراردادهای هوشمند بسته است. یک راست می روم سراغ بلاک چین: فناوری‌ای که حتی متخصصین حوزه آی‌تی هم در مورد آن دچار سوءتفاهم شده اند. آن ها می‌گویند بلاکچین پایگاه داده ای هست که می‌تواند میان کلی کامپیوتر به اشتراک گذاشته شود درحالیکه بلاکچین در واقع فقط یک پایگاه داده نیست بلکه یک مکانیزم توافق است. موضوع فقط سر ذخیره داده نیست بلکه همچنین آوردن داده است میان کلی کاربر که هیچیک همدیگر را نمی‌شناسند. چیزی که مهم است این است که باید امنیت داده تضمین شود. بدین معنا که کاربر باید بداند داده ای که از خود دارد اضافه می‌کند توسط کل شبکه تأیید شده و کسی دستکاری‌اش نمی کند.

ایوان شاید باورت نشود اما من هنوز کاملاً این ساز و کار را درک نکرده ام! به نظر پیچیده‌تر از چیزی است که فکرش را می کردم. یادم می آید از افراد مشهوری که از این فناوری‌ها حمایت می کنند گفتی و به نظرم اسم یکی را از قلم انداختی: کیم کارداشیان. این باری دیگر من را به موضوع بازی کله گنده‌ها و قربانی شدن مهره های ضعیف تر نزدیک می کند. امکانش هست کمی بیشتر در این مورد برایمان بگویی؟

وقتی ارزهای دیجیتال حول و حوش سال 2008 تا 2010 وارد میدان شدند طرفداران زیادی نداشتند اما به مرور زمان‌ها نظرها بدان ها جلب شد. نمی دانم دلیل شهرت رمزارزها چه بود اما هر چه بود کار همین افراد مشهور و حمایت های آنها بود. این  تبلیغات سویه‌ی روانشناختی دارد. وقتی حمایت های افراد مشهور در مورد چیزی زیاد شود رسانه کاری از دستش برنمی‌آید جز اینکه آن ها را منتشر کند. به خاطر دارم نیویورک تایمز زمانی مطلبی منتشر کرد از جوانانی که با بیت کوین به ثروت عظیمی دست پیدا کردند. مردم هم این ها را می‌خوانند و می‌دیدند و صرف نظر از جنبه فنی آن فقط می خواستند به ثروت برسند. در این میان حتی استارت آپ های فناوری هم سودای دریافت سود بالاتر در سر داشتند. بانک های چین و انگلیس نیز از این رمزارزها استقبال زیادی کردند. جا دارد بگویم شاید اصل ایده رمزارز، ایده جذاب و خوبی بوده است: بیشتر برای صرفه جویی در مصرف کاغذ و ساخت اسکناس اما در ادامه قدرت‌های بزرگ ایده را به نفع خود جلو بردند و جیب‌های خود را پر پول کردند.

فکر می کنید این بستر (بستر ارزهای دیجیتال مانند NFT) در آینده جایی امن خواهد بود؟

مشکل رمزارزها این است که آمده اند یک مشکل را حل کنند اما در ادامه کلی مشکل دیگر بوجود آوردند. این ماجرای غیرمتمرکزسازی فی‌نفسه اتفاق خوبیست اما همانطور که گفتم خود مصائب دیگری بهمراه دارد. برای مثال مصرف برق زیاد برای تولید بیت کوین، اینکه رمزها برای مبارزه با تورم آمدند اما هنوز تورم اقتصادی اتفاق می افتد. من گمان نمی‌کنم تا الان رمزارزها موفق عمل کرده باشند و از این رو آینده این فناوری‌ها تا حدی قابل پیش‌بینی است. اگر شما بخواهید چیزی را فرضاً با بیت کوین بخرید امکانش بسیار کم است. شرکت‌ها مدام ذائقه پرداختی شان عوض می شود. قدیم‌تر مایکروسافت یا فرضاً تسلا خرید و فروش بیت کوینی را حمایت می‌کردند اما این روند مدام در حال تغییر است (طبیعی است که فقط به دنبال سود خود باشند). این ارزها همچنین نوسانات بسیاری هم دارند و همین کاربران را به مرور زمان مأیوس می‌کند.

این می‌تواند اسکم باشد؟

نمی‌گویم  چیزهایی مانند ان اف تی یا بیت کوین اسکم هستند اما اگر به ساختار آن ها نگاه کنید می‌بینید که باید ابتدا خریداری شوند و بعدتر به فروش برسند؛ از این رو فقط زمانی پولی دستتان را می گیرد که خریدار جدیدی وجود داشته. غیر این صورت پول فرضاً در قالب بیت‌کوین برای همیشه روی دستتان می ماند درحالیکه هیچ کاری نمی توانید با آن انجام دهید! تازه معلوم نیست اگر آن ها را بفروشید نیز سودی نصیبتان شود.

پس ماجرا این است که «بهم بگو چطور پولشویی کنم بدون اینکه مستقیم بگویی چطور پولشویی کنم»؟ !

هاهاها! می‌دانید داستان این ست که با اسکناس کالایی را خرید چرا باید لقمه را دور سر خود بچرخانیم و از واسطه ها استفاده کنیم. البته که در سابقه رمزارزها نقل و انتقال مبالغ حاصل از حملات باج‌افزاری نیز وجود دارد. اینجاست که شاید رمزارزها برای مجرمان می توانند ابزاری برای پولشویی باشند.

پس این فناوری‌ها در حقیقت همچون ماری هستند که دارند دم خود را می خورند؟ آیا متاورس هم چنین است؟ (برای مثال وقتی افراد دعوت می شوند تا در متاورس، دیجیتالی از گالری هنری دیدن کنند).

مالکیت کالا دیجیتال مفهومی بسیار پیچیده است. اصل اول این است که کالا باید منحصر به فرد باشد. برای مثال در مورد نقاشی: هر نقاشی شناسنامه خودش را دارد و اثری خاص است. اما هر نسخه دیجیتالی در واقع کپی‌ای است از اثر هنری واقعی که در گالری‌های فیزیکی وجود دارد. اما چون ماهیت فیزیکی و مجازی متفاوت است هنوز نمی شود درک کرد آیا نسخه دیجیتال کپی نسخه واقعی است یا برای آن باید هویتی مستقل قائل بود.

لطفاً از رابطه NFT با تروریسم برایمان بگویید.

برخی مواقع حتی تروریست‌ها هدفشان از استفاده‌ی NFT کردن هم نیست؛ آن ها اغلب هدفشان سیاسی است. مبحث اخلاقی با موضوع سرمایه‌داری کمی فرق دارد. در حال حاضر جهان NFT بیشتر حامی ایده‌های وحشیانه است (متأسفم که این را می‌گویم). جنبه اخلاقی NFT نیاز به بحث بیشتری دارد.

بسیار تشکر از وقتی که دادید. از حضور شما ممنونیم. می‌توانیم انتظار داشته باشیم پادکست دیگری را بزودی با شما داشته باشیم؟

قطعاً در خدمتتان خواهیم. بحث هایی که کردیم لایه‌های زیرینی نیز دارد که می‌شود در ادامه بیشتر بدان‌ها پرداخت. 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد