والتر جنروسو: «خودتان را جای کسانی بگذارید که با مشکلی روبرو شده‌اند»

31 خرداد 1401 والتر جنروسو: «خودتان را جای کسانی بگذارید که با مشکلی روبرو شده‌اند»

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ والتر اولین شغلش را درست بعد از ترک مدرسه در 16 سالگی پیدا کرد و از آن زمان به بعد مشاغل مختلفی را تجربه کرد- از فروشندگی کفش گرفته تا کارت‌پخش‌کُنی. امروز او صاحب دو دختر زیباست، مدرک MBA در امنیت اطلاعات دارد و شغلی در کسپرسکی. او در شرکت ما از مشتریان B2B در آمریکای لاتین پشتیبانی می‌کند. ما را تا انتهای این مصاحبه جذاب همراهی کنید.

-         فقط از روی کنجکاوی می‌پرسم: در ایمیل سازمانی ما شما والتر جنروسو فهرست شده‌اید اما در پایگاه اطلاعاتی شرکت ما نامتان والتر سیلوا است. دلیل چیست؟

-         بسیارخوب، نام کامل من والتر جنروسو سیلوا هست. سیلوا فامیلی من بوده که اینجا در برزیل نام رایجی است. از این رو حتی‌الامکان تمایل دارم خودم را با اسم کوچکم و یک اسم دوم معرفی کنم: والتر جنروسو. زیرا نام دوم من کمتر رایج است. جدا از این جنروسو به معنای... می‌توانید خودتان حدس بزنید؟ - سخاوتمندی، روش خوبی برای شروع صحبتمان شد.

-         کجای برزیل زندگی می‌کنید؟

-         خانواده‌ام خیلی اهل سفر نبودند برای همین در سن پانزده سالگی شهرم را که ریبرائو پرتو بود ترک کردم. سال گذشته هم برای کار در کسپرسکی به شهری در همان ایالت آمدم به نام جوندیای (50 کیلومت با دفتر ما در سائوپائلو فاصله دارد). ترافیک در سائوپائولو زیاد است برای همین من نسبت به کسی که در سائوپائولو زندگی می‌کند سریعتر به دفتر کار می‌رسم!

-         فکر می‌کردم تیم‌های پشتیبانی دورکاری می‌کنند. یا شاید پشتیبانی آفلاین هم دارید؟

اینجا در برزیل ما روی سیسم هیبریدی کار می‌کنیم. بله من بیشتر روزهای هفته را در خانه کار می‌کنم. بخشی از تیم MSA LatAm هستم؛ مخفف عبارت قرارداد خدمات نگداری کسپرسکی[1] است. کار ما خدمات‌دهی به آن‌هایی که قراردادهای پریمیوم دارند یعنی پشتیبانی با اولویت بالا می‌خواهند. علاوه بر فعالیت‌های معمول مانند جلسات ریموت و فالو آپ در موارد پشتیبانی واقعاً مشتاقم پیچیده‌ترین مشکلات را حل کنم مثلاً وقتی کلاینت از چیزی راضی نیست و باید نظر او را برگردانم.

-          برای این شغل تحصیلات فنی نیاز است؟

-          بله من مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر  MBA امنیت اطلاعات دارم.

-         این مدرک را از دانشگاه گرفتید؟ برای این می‌پرسم چون بیشتر همکاران همسن من مدرکی در زمینه امنیت اطلاعات ندارند. در دهه نود میلادی هیچ دانشگاهی این رشته را ارائه نمی‌داد!

-         بله جالب است، من در دانشگاه UNISEB در زادگاهم درس خواندم. وقتی علوم کامپیوتر را تمام کرد 27 سالم بود. MBA امنیت اطلاعاتم را خیلی بعدتر در سال 2022 گرفتم.

-         قبل از دانشگاه چه کارهایی می‌کردید؟

-         من کار کردن را از 16 سالگی شروع کردم. کلی شغل‌های خرده‌فروشی را تجربه کردم. در برزیل همه یک دفترچه کار دارند که در آن همه مشاغل ثبت می‌شود. دفترچه من کامل پُر بود! در بار کار کردم، کفش فروختم، بازاریابی تلفنی کردم... شاید غیرمعمول‌ترین شغلم کارت‌پخش‌کنی در تورنمت‌های بازی پوکر باشد.

-         چه تجربه عجیبی! و بعد از همه اینها به کامپیوتر علاقمند شدید؟

-         می‌دانید همه دوستان من شروع کرده بودند به کدنویسی و خوب هم انجامش می‌دادند. برای همین یک روز همه چیز را رها کردم و برای گرفتن بورسیه امتحان دادم. بعدش رفتم برای کار کردن در بخش پشتیبانی بازاریابی تلفنی برای شرکت مخابراتی در همینجا برزیل. من تنها سِمتی بودم که ازم تجربه کاری نخواستند و برای همین توانستم این تغییر حرفه‌ای را داشته باشم. سعی کردم توسعه‌دهنده باشم اما مورد من نبود. با این حال اولین تجربه کاری‌ام در شرکت آی‌تی به من کمک کرد از زیرساخت آی‌تی بیشتر بدانم. بنابراین با خود فکر کردم، «من حدود 10 سال از بقیه کسانی که در این حوزه فعال بودند بزرگ‌تر بودم برای همین باید پروسه یادگیری‌ام را سریعتر می‌کردم. از آن زمان به بعد دیگر مطالعات شدیدم را در این حوزه رها نکردم».


-         در مورد امنیت اطلاعات چه؟ چرا این تخصص را انتخاب کردید؟ در برزیل مشکل جدی‌ای وجود دارد؟

-         بله مشکل امنیت اطلاعات در برزیل جدی است و چیزی که به این مشکل حتی دامن هم می‌زند این است که افراد متخصص در بخش آی‌تی هم خود آگاهی چندانی نسبت به مقوله امنیت ندارند. بگذارید یک مثال بزنم. سه سالی بود که برای یک شرکت آی‌تی کار می‌کردم بعدش برای معاملات خودرو کار را شروع کردم و درست آنجا بود که دیدم آن‌ها از زیرساخت آی‌تی کسپرسکی استفاده می‌کنند. همین باعث شد از آنتی‌ویروس برای اولین بار اطلاعاتی بگیرم و در موردش تحقیق کنم.

اما سایر مفاهیم اولیه امنیت اطلاعات مانند فایروال و محافظت شبکه را زمانی آموختم که برای شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای امنیتی از جمله همین آیتم‌هایی که گفتم کار می‌کردم. به همین روش متوجه شدم ترندهای پیشرفته‌ی امنیتی نیز وجود دارد (مانند تیم قرمز[2]). همان موقع بود که کار برای شرکتی را شروع کردم که این سرویس‌ها را ارائه می‌داد. در مدت کوتاهی برخی کسب و کارهای برزیل شروع کردند به جدی گرفتن مسئله امنیت اطلاعات و اقدام به خرید راهکارهای امنیتی کردند. اما همچنان حدود 80 درصد شرکت‌های SMB حتی از این ریسک‌ها خبر هم ندارند یا بودجه‌ای برای خرید این راهکارها تخصیص نکرده‌اند.

-         می‌توانید در یک لغت موفق بودن در بخش پشتیبانی شرکت فعال در حوزه امنیت سایبری را وصف کنید؟

-         درک و همدلی. باید خود را جای فردی گذاشت که با مشکلی مواجه شده است.

-         این همیشه برایتان کار می‌کند؟ مطمئنم خاطرات خوبی سر همین سوءبرداشت‌ها دارید!

-         بله یادم می‌آید سر جلسه‌ی ریموت داشتم در مورد مسئله‌ای جدی حرف می‌زدم. از آنجایی که پشتیبانی من برای کشورهای مختلف آمریکای لاتین است معمولاً پرتغالی یا اسپانیایی حرف می‌زنم. این بحث که می‌گویم به زبان اسپانیایی داشت اتفاق می‌افتاد اما من سعی کردم از یک ضرب‌المثل پرتغالی استفاده کنم. متأسفانه ترجمه اسپانیانی‌اش چیز خوبی از آب درنیامد. سعی کردم توضیح دهم که ضرب‌المثل منظورش چه بود ولی مدام وضعیت بدتر می‌شد. در نهایت شروع کردم خندیدن و معذرت‌خواهی که مسئله هم ختم به خیر شد. بعد از این تجربه با خودم عهد بستم دیگر از ضرب‌المثل‌های زبان‌های دیگر استفاه نکنم!

-         آیا کسی در برزیل وجود دارد که بتواند با خدمات پشتیبانی شما تماس بگیرد و به زبان بومی صحبت کند؟

-         متأسفانه نه. زبان‌های بومی اینجا تقریباً از بین رفته‌اند. به لحاظ تاریخی ما خیلی مراقبین خوبی برای فرهنگ و زبان‌های بومی خود نبوده‌ایم.و برزیل تنها کشور آمریکایی جنوبی است که توسط پرتغال استعمار شد. از این رو بیشتمان پرتغالی حرف می‌زنیم.

-         از آنجایی که با مردم دیگر کشورهای آمریکای لاتین صحبت می‌کنید، آیا تفاوتی در نگرش آنها نسبت به امنیت سایبری مشاهده کرده‌اید؟

-         بله می‌دانید واقعیت کاستاریکا در حال حاضر از جنبه امنیت سایبری دوران سختی را می‌گذراند. آنجا در واقع شرایط اضطراری است زیرا به چندین بخش دولتی آن حمله شده است. وضعیت کاستاریکا در حوزه امنیت سایبری به مراتب از سایر کشورها وخیم‌تر است.

-         بنابراین شما می‌توانید در برخی از تجزیه و تحلیل‌های جهانی کمک کنید! نمی‌دانم آیا تحلیلگران ما تا به حال از داده های خدمات پشتیبانی استفاده کرده‌اند تا تصویری جهانی از تهدیدات ببینند یا نه...

-         من فکر می‌کنم آن‌ها ممکن است از یک سری داده در خصوص موارد پشتیبانی استفاده کنند اما از دیدگاهی کلان. دست‌کم از طرف من، هرگز اینطور نبوده که در چنین نوع تحلیلی کمکی ازم بربیاید.

-         آیا افراد در برزیل این دیدگاه را دارند که کسپرسکی در خود رگه‌ریشه‌های روسی دارد؟

-         نه. اینجا در برزیل تا آنجا که من در جریان هستم مردم خیلی کاری به ریشه و اصل شرکتی که برایش کار می‌کنم کار ندارند. می‌دانم افرادی که در سطح سازمانی کار می‌کنند ممکن است با چنین مشکلی دست و پنجه نرم کنند اما خانواده و دوستان و رسانه‌های اجتماعی هرگز ازم در مورد چنین مسائلی سوالی نپرسیده‌اند.

-         در اروپا خیلی‌ها سربند درگیری‌های اوکراین و روس موضع گرفته‌اند.

-         بله می‌دانم. اما این هم مانند بقیه خبرهای خارجی است: دو هفته اول همه جا پر شده بود از خبر جنگ اوکراین و روسیه و حالا شده است به 20 ثانیه خبر در روزنامه و خبرگزاری‌ها. جدا از این در برزیل سال انتخابات است و مردم همه فکر و ذکرشان شده هزینه مراسمی که کاندیداها برای انتخابات خود قرار است خرج کنند.

-         و در آخر، کمی از زندگی خصوصی‌تان به ما بگویید. وقتی سر کار نیستید دوست دارید چه کارهایی بکنید. برزیلی‌ها شنیده‌ام فوتبال خیل دوست دارند اینطور نیست؟

-         به کسی نگویید اما من هرگز به فوتبال علاقه‌ای نداشتم! بیشتر دوست دارم خانوادم را به پارک یا پیک‌نیک ببرم، با دختر بزرگم می‌رویم تئاتر می‌بینیم (هر دو عاشق فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی هستیم). بعضی‌وقت‌ها باشگاه می‌روم و دوست دارم با سگ‌هایم بروم گشتی بزنم. چیز دیگری هم که دوست دارم این است که فضای اطرافم را با کمی خنده و شوخی تلطیف کنم. برای همین هر زمان بشود سعی دارم آدم‌های دورم را از شرایط سختی که ممکن است در آن باشند دور کنم و خنده روی لب‌هایشان بیاورم.

-         بازدید از روسیه چه؟

-         برای من مثل یک رویاست!وقتی 14 سالم بود در یک چت‌روم MSN بودم که انگلیسی تمرین می‌کردیم و آنجا با دختری اهل روس شروع کردم به چت کردن. بعد از چند روز شماره همدیگر را گرفتیم و برایم چندتایی عکس از روسی فرستاد و گفت زندگی در روس چطور است. اولین بار بود که میدان سرخ را می‌دیدم. آرزویم این است روزی در میدانی در مسکو با یک روس تمام عیار شطرنج بازی کنم. حتی باخت در آن لحظه برایم لذت‌بخش خواهد بود.

 

[1] Kaspersky’s Maintenance Service Agreement

[2] red teaming

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد