خطرات گیم های دزدی

02 شهریور 1400 خطرات گیم های دزدی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ تا زمانیکه گیمرها دنبال گیم‌های رایگان در قالب کپی‌های غیرمجاز، کرک‌ها و سایر آیتم‌های از این دست هستند، مجرمان سایبری همواره آن‌ها را طعمه خود خواهند کرد. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم گیم‌های دزدی یا اصطلاحاً پایرت‌شده چه خطراتی می‌توانند برای گیمرها داشته باشند.

حملات سایبری روی گیمرها

متخصصین ما توجه خود را گذاشتند روی طریقه پول درآوردن مجرمان سایبری از راه گیمرهایی که هر دو قانون گیمینگ و امنیت را زیر پا گذاشته بودند. این گیمرها در نهایت شاهد یک سری اپ غیرمنتظره در کنار اپ‌هایی که قرار بود دانلود کنند بودند (حتی برخی‌اوقات این اپ‌های غیرمنتظره درست به جای همان اپ‌هایی که قرار بود گیمر دانلود کند می‌آیند).

کمی آگهی می‌خواهید؟

شاید بزرگ‌ترین غافلگیری که گیمرهای طماع در گیم‌های محبوب خود پیدا کنند آگهی‌افزارها باشد. گرچه آگهی‌افزارها همیشه هم مخرب نیستند اما می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. کاربران با این مهمان ناخوانده که روی کامپیوترشان یا اسمارت‌فونشان آمده همواره خود را در حال بستن بنرها یا ویدیوهای پاپ‌آپ‌شده خواهند دید و صفحات وب هم هیچوقت برایشان باز نخواهد شد.

کریپتوماینینگ، یک تهدید بی‌زمان

کریپتومانرها در سلسله‌ مراتب موارد بدی که کاربران ممکن است همراه با گیم‌های پایرت‌شده دریافت کنند به مراتب بالاتر از آگهی‌افزارها قرار می‌گیرند. گیمرها با کامپیوترهای بسیار مجهز و ویدیو کارت‌های قوی‌شان می‌توانند تارگت‌های ایده‌آلی برای فری‌لودرهای رمزارز باشند- و ماینری که درون یک گیم پنهان شده آن هم در سیستمی مجهز می‌تواند تا مدت‌ها بدون اینکه از خود علامتی نشان دهد باقی بماند.

Swarez: خطر در تاپ‌ترین نتایج جستجو

بیشتر گیمرها می‌دانند جای امن و رسمی برای دریافت گیم‌های اورجینال ذخیره‌گاه‌های تخصصی همچون Steam است. اما برای کرک ماینکرفت یا فیفای بدون ویروس آن‌ها به سراغ موتورهای جستجو می‌روند. مجرمان سایبری هم از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و وبسایت‌هایی می‌سازند که رمزهای رایگان، کرک و نسخه‌های قفل‌نشده گیم‌ها را ارائه می‌دهند (تروجان‌ها فراموش نشود)؛ مجرمان کاربران را به اولین صفحه نتایج سرچ روانه می‌کنند. به طور جایگزین، آن‌ها می‌توانند کپی‌های آلوده و دزدی را در سایت‌های موجود ورز[1] لود کنند. درست به همین روش است که لودر سوارز توزیع می‌شود. کاربرانی که سعی دارند فرضاً کرک ماینکرفت را دانلود کنند به زنجیره طولانی از ریدایرکت‌های یک پیج فرستاده می‌شوند که آرشیو زیپ دارد. داخل آن زیپ یک زیپ دیگر است با پسورد محافظت‌شده و فایل متنی رمزدار. آن‌زیپ کردن آرشیو باعث توزیع سوارز روی دستگاه گیمر بدشانس می‌شود؛ جایی که در ادامه جاسوس‌افزار Taurus دانلود می‌شود و بعد تروجانی که اسکرین‌شات‌هایی از کیف‌پول‌های مجازی گرفته و آن‌ها را سرقت می‌کند. سرقت فایل‌های دسکتاپ و پسوردها و سایر داده‌های ذخیره‌شده در مرورگرها را هم به این لیست اضافه کنید.

ماینکرفت تقلبی ملک عذاب کاربران اندرویدی

ماینکرفت هنوز هم طعمه چرب و نرمی برای مجرمان سایبری به حساب می‌آید (چه روی اسمارت‌فون و چه روی تبلت). سال 2020 ما بیش از 20 اپ آلوده روی گوگل‌پلی پیدا کردیم که خود را نسخه‌های اصلاحی گیم معرفی کرده بودند و امسال باز شاهد همین سناریو بودیم. این گیم همچنین پوششی است برای بدافزار  Hqwar که خطای نصب گزارش می‌دهد و کاربر را مجبور می‌کند به uninstall کردن اپ. در حقیقت فقط آیکون پاک می‌شود و بدافزار باقی می‌ماند. این بدافزار در خفا شروع می‌کند به جمع‌آوری اطلاعات محرمانه آنلاین بانکی کاربر.

تروجان Vesub در پوشش Brawl Stars و PUBG

نمونه دیگر بدافزار  Vesub است که در نسخه‌های پایرت‌شده‌ی  Brawl Stars و PUBG (برای اندروید) پنهان می‌شود. این بدافزار به محض اجرا به نظر طوری می‌آید که دارد بسیار کند لود می‌شود و بعد هیچی! قربانی که می‌بینید بازی کار نمی‌کند تسلیم می‌شود. آیکون آن لحظه از روی صفحه می‌رود اما تروجان روی دستگاه می‌ماند و کار خودش را می‌کند. این درست زمانی اتفاق می‌افتد که استارت‌آپ جعلی دارد داده‌ها را جمع می‌کند. Vesub داده‌های سیستم را جمع می‌کند و دستورهای بعدی را دریافت خواهد کرد. سپس با اجرا شدن در پس‌زمینه می‌تواند قربانی را در سرویس‌های پولی عضو کند، از اسمارت‌فون‌های کاربران نگون‌بخت پیام‌های متنی بفرستد، ویدیوهای یوتیوب را پخش کند، به صفحات اپ روی گوگل‌پلی سر بزند و وبسایت‌های تبلیغاتی را باز کند.

و بعد نوبت فیشینگ می‌شود

تا اینجای کار باید متوجه شده باشید که دانلود کردن گیم‌های پایرت‌شده به دردسرش نمی‌ارزد. اگر از این کار دست بکشید می‌بینید که تجربه گیمینگ به مراتب امن‌تری را خواهد داشت. با این حال باید حواستان به روش دیگر مجرمان سایبری هم باشد: اکسپلویت درخواست‌های گیمر برای فریبی‌ها[2]: پیشنهاد کلی گیم با 99 درصد تخفیف و وعده کلی ارز رایگان یا تقریباً رایگان در بازی و دعوت بازیکن‌ها برای شرکت در تورنمنت‌هایی که اصلاً وجود خارجی ندارند. مجرمان سایبری با پنهان شدن پشت عناوین معروف- از فیفا 21 و Apex Legends

گرفته تا  GTA Online و Pokemon Go- آدرس ایمیل قربانی‌ها، اسامی شبکه اجتماعی، اطلاعات محرمانه لاگین و اطلاعات گیمشان را سرقت می‌کنند. حتی اطلاعات سرقتی با قیمت‌های نجومی رو دارک‌وب هم به فروش می‌رسند. باید این را هم متذکر شویم که با وارد کردن پسورد در سایتی غیررسمی خطر از دست دادن اکانت‌تان بیشتر نیز می‌شود. بدتر اینکه اگر از کاربر درخواست داده‌های کارت اعتباری شد او توافق کند و خوب آخر این ماجرا را خود بهتر از ما می‌دانید!

راهکارهای امنیتی

  •         فقط از فروشگاه‌های رسمی گیم‌ها را خریداری کنید. شما می‌توانید در مورد گیم‌های ویدیویی خریدهای به صرفه داشته باشید و در عین حال به دام مجرمان سایبری هم نیافتید. برای مثال ناشرین مرتباً حراجی می‌گذارند و حتی اغلب به شما هدایایی هم می‌دهند. صبر کنید تا تخفیف‌های رسمی اعلام شود؛ بدین‌ترتیب هم شانس رویارویی با بدافزارها کاهش می‌یابد و هم از توسعه‌کنندگان حمایت کردید. سپس می‌توانید سر وقت پچ‌های جدید را هم برای بازی‌های مورد علاقه خود دریافت نمایید.
  •         موقع دانلود گیم‌ها حواستان را جمع کنید. مجرمان سایبری اغلب صفحات آلوده را که به نظر قانونی می‌آیند تبلیغ می‌کنند. متأسفانه شما نمی‌توانید تماماً به موتورهای جستجو اعتماد کنید. فقط اپ رسمی پلت‌فرم را دانلود کنید، وبسایتش را بوکمارک کرده و یا به صورت دستی یوآرال آن را وارد نمایید.
  •         راهنمای ساده امنیتی خرید جعبه غنایم یا سایر اقلام مجازی را دنبال کنیدک برای مثال قانون اول این است که هرگز به سایت‌های مشکوک که پوست‌های منحصر به فرد، اسلحه و غیره را به قیمت ارزان می‌فروشند اعتماد نکنید.
  •         تنظیمات امنیتی سرویس‌هایی را که استفاده می‌کنید چک کنید و ببینید راهکارهای امنیتی ما به کمک اکانت‌های شما در استیم، بتل‌نت، اورجین، دیسکورد و توئیچ می‌آید (همچنین سایر پلت‌فرم‌ها).
  •         راهکار آنتی‌ویروس قابل‌اطمینان را روی کامپیوتر و اسمارت‌فون خود نصب کنید و هرگز آن را غیرفعال نکنید. بر خلاف باور همگان نرم‌افزار آنتی‌ویروس هرگز باعث کندی روند بازی نمی‌شود خصوصاً اگر آن را بدرستی نصب کرده باشید.

 

[1] یک اصطلاح رایانه‌ای رایج و گسترده‌است  (warez) که برای نقض حق تکثیر استفاده شده (یعنی بعد از از کار انداختن سیستم ضد سرقت، به‌طور غیرقانونی کپی کردن و اغلب به علت عمل نکردن به قانون کپی رایت اتفاق می‌افتد) و از طریق اینترنت توزیع می‌شود.

[2] freebies

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد