چطور از کارت اعتباری خود در برابر خردسالان محافظت کنیم؟

13 مرداد 1400 چطور از کارت اعتباری خود در برابر خردسالان محافظت کنیم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اینکه بگذارید کودکتان با اسمارت‌فون یا تبلت شما بازی کند خیلی هم خوب است اما اگر این اجازه را بدهید باید همچنین بدانید که چطور با چند ضربه روی نمایشگر می‌تواند جیبتان خالی شود. حتی اپ‌های رایگان مخصوص کودکان که به لحاظ فنی هیچ هزینه‌ای در پی ندارند هم باز برخی قابلیت‌هایشان پولی است و شما دیگر فکر این را نکرده بودید، نه؟ پیشتر در مورد خریدهای درون‌گیمیِ نوجوانان مطلبی منتشر کردیم اما حتی خردسالان هم می‌توانند به طور جدی‌ای سلامت مالی خانواده را خدشه‌دار کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیح دهیم چطور می‌شود از کارت اعتباری خود در برابر خردسالان محافظت نمایید.

چه ریسک‌های وجود دارد؟

خردسالان بعید است بخواهند روی ورزش‌های الکترونیک شرط‌بندی کنند یا روی یوتیوب یا توئیچ به استریمرها پولی بعنوان خیریه بدهند. کامپیوترها و کنسول‌های گیم هم معمولاً در اختیار بچه‌های بزرگ‌تر است. با این همه یک خردسال می‌توان بدون اینکه قصدی داشته باشد اکانت شما را با ضربه زدن روی یک بنر پر زرق و برق در یک کارتون، خرید جان‌های بیشتر و تجهیزات در گیم‌ها یا گشتن در تنظیمات خالی کنند.

آگهی‌های داخل کارتون‌

حتی افرادی که نمی‌گذارند کودکانشان روی گوشی‌های آن‌ها گیم بازی کنند هم بعضاً می‌گذارند روی یوتیوب یک سر کارتون تماشا کنند. سخت نیست تصور اینکه چطور یک خردسال ممکن است روی بنر رنگی یا تبلیغاتی که در طول ویدیو پاپ‌آپ می‌شود ضربه بزند اما اگر این ضربه آن‌ها را به گوگل‌پلی برساند  یا اپ استور و همینطور هر فروشگاه آنلاین دیگری آن‌ها می‌توانند براحتی بازی‌ها را دانلود کرده و یا چیزی بخرند! و تشخیص چنین عملی کار سختی است؛ این شارژ‌ها اغلب زمانی شروع می‌شوند که دوره تعرفه رایگان تمام شده است.

گیم‌های موبایل و اپ‌های آموزشی

به طور متناقضی برخی از گیم‌هایی که ظاهراً بازی کردنشان رایگانند می‌توانند حتی از گیم‌های پولی هم بیشتر جیبتان را خالی کنند. در مدل استاندارد که یکی از پردرآمدترین مدل‌ها برای توسعه‌دهندگان است، کاربران گیم را رایگان دریافت می‌کنند اما برای هر گزینه اضافی یا آیتم مجازی باید پول پرداخت کنند. و اگر فکر می‌کنید فقط یک نوجوان با اعتیاد به شرط‌بندی می‌تواند بابت یک شمشیر یا گرز کلی پول به باد بدهد سخت در اشتباهید. حتی یک خردسال هم می‌تواند شدیداً بودجه خانواده را با ناآگاه بودن نسبت به پولی بودن آیتم‌ها به خطر بیاندازد. باورش سخت است؟ بارها پیش آمده. اگر بخواهیم یک نمونه را مثال بزنیم: یک کودک 6 ساله اهل کنتیکت بیش از 16 هزار دلار را خرج بازی کردن روی آیپد مادرش کرد و یک بچه 7 ساله اهل انگلستان هم به طور تصادفی 1200 پوند را (معادل 1700 دلار) روی گیم‌های آنلاین از دست داد (شامل 800 پوند غذای گربه مجازی -معادل 1100 دلار!).

ذهنیت یک خردسال

نوجوانان و جوانان بسیار کنجکاوند؛ خصوصاً وقتی صحبت گجت‌های جدید می‌شود. بیشتر کودکان رده سنی 5 سال هنوز یاد نگرفته‌اند بخوانند و برای همین عکس‌های رنگی را از متون بیشتر جذاب می‌دانند. طبیعتاً آن‌ها بدون فکر کردن به عواقب روی این بنرها و عکس‌های زنگی می‌زنند. در این سن آن‌ها درکی از ساز و کار اپ‌ها و نحوه درآمدزایی‌ توسعه‌دهندگان ندارند. آن‌ها فقط الماس‌های کارتونی و رنگی‌رنگی‌های دنیای کارتونی و بازی برایشان جذاب است. حال آنکه همه اینها در دنیای واقعی برای پدر و مادرها هزینه‌بردار است. برای آنکه جلوی ورشکستی خانوادگی‌تان را بگیرید باید با استفاده از ابزارهای فنی خریدها را محدود کنید. خوشبختانه، تقریباً همه دستگاه‌ها و سرویس‌ها به شما اجازه انجام این کار را می‌دهند.

اقدامات پیشگیرانه

چطور فرزند شما همان اوان کار به اسمارت‌فون یا تبلت شما دسترسی پیدا می‌کند؟ واضح‌ترین راهش این است که شما بدان‌ها این اجازه و اختیار را داده باشید. بسیاری از خانواده‌های امروزی برای خردسالان خود که به سن مدرسه رسیده‌اند گوشی می‌خرند تا با آن‌ها در تماس باشند اما آن دسته از بچه‌هایی از خود گوشی‌ای ندارند ممکن است از پدر مادر خود یکی را قرض بگیرند یا اصلاً اجازه نگرفته به سراغ این گجت‌ها بروند.

در صورتی که به خردسال خود گجتی دادید

والدین محض آرامش ذهنی خودشان هم که شده به فرزندان خود گجت خود را می‌دهد و کمتر پیش می‌آید پدر مادرها این را تجربه نکرده باشند اما برخی‌شان بدون اینکه جوانب امنیتی را مد نظرقرار دهند دست به این کار می‌زنند. بسته به سن و میزان مسئولیت، مراقبان کودک چه پدر و مادر چه هر کسی دیگری باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

  •         فعالسازی تأیید خرید در گوگل‌پلی یا تنظیمات معادل در اپ استور برای جلوگیری از خرج کردن تصادفی. با این کار هر تراکنشی از جمله خریدهای درون‌گیمی نیازمند تأیید اثر انگشت یا پسورد خواهد بود.
  •         استفاده از حالت مهمان در صورتیکه گوشی‌تان از آن پشتیبانی کند. برخی اسمارت‌فون‌های اندرویدی به شما اجازه می‌دهند تا کاربران جدیدی را اضافه کنید و بین پروفایل‌ها سوئیچ کنید. روی آیفون‌ها و آیپدها می‌توانید از دسترسی Guided برای جلوگیری از دسترسی کودکتان به هر چیزی غیر از اپی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید. این قابلیت همچنین به شما اجازه می‌دهد تا برای کل صفحه یا برخی از بخش‌های اسکرین ضربات قفل شود و نیز دکمه Home نیز می‌تواند موقتاً غیرفعال گردد.
  •         نوتیفیکیشن‌های تراکنش را در اپ بانکی خود روشن کنید تا قبل از اینکه دیر شود جلوی خریدهای تصادفی گرفته شود.
  •         محدوده صرف پول تعیین کنید. اگر فرزندتان انقدری بزرگ هست که بتواند خریدهای کوچک انجام دهد برایش تعیین قیمت کنید. بسیاری از بانک‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بنابر دسته‌بندی‌ها خاص (مانند بازی‌های ویدیویی) محدودیت صرف پول تعیین کنید.
  •         یک کارت اعتباری جداگانه مد نظر قرار دهید که مخصوص همین کار باشد. برخی بانک‌ها به شما اجازه می‌دهند تا حسابی مجزا راه‌اندازی کنید که از آن بتوانید هزینه‌های کودک خود را مشاهده و مدیریت کنید. برخی دیگر از بانک‌ها حتی نسخه‌های کودکانه اپ‌های بانکی را هم در اختیار کودکان قرار می‌دهند.

در صورتی که به خردسال گجت مخصوص به خودشان را دادید

محافظت از دستگاه فرزندتان شاید متفاوت باشد؛ تا حد زیادی هم دلیل این است که شاید شما نباید نگران حفظ اکانتی نامحدود و جداگانه‌ی خود روی آن گجت باشید.

  •         راه‌اندازی یک اکانت کودک در گوگل برای فرزندتان یا اپل آی‌دی مخصوص خودشان را به آن‌ها دادن. سپس استفاده از کنترل‌های والدین سیستم‌عامل برای محدود کردن خریدها و نیز دسترسی به محتوای نامناسب مانند گیم‌ها و فیلم‌هایی که خشونت دارند.
  •         فعالسازی تأیید همه خریدها. شما روی دستگاه‌های اندرویدی می‌توانید دانلود غیرقانونی هر محتوای پولی را از گوگل‌پلی بلاک کنید و یا خرج‌های درون‌اپی را محدود سازید. بدین‌ترتیب اگر فرزند شما تلاش داشت چیزی را دانلود کند سیستم از شما پسورد اکانت خواهد خواست. روی دستگاه‌های موبایل اپل هم می‌توانید درخواست‌ها برای دانلود اپ‌های پولی را نظارت کنید و با قابلیت Ask to Buy تأیید نمایید چه چیزهایی توسط فرزند شما خریداری می‌شود.
  •         استفاده از Screen Time روی دستگاه‌های اپل برای غیرفعالسازی خریدها در اپ‌استور و آیتونز و نیز بلاک کردن تراکنش‌های درون‌اپی.
  •         دانلود نسخه‌های کودک‌پسند اپ‌ها روی دستگه فرزندتان. مانند YouTube Kids به جای اپ معمولی یوتیوب. چنین اپ‌هایی آگهی‌های کمتری را نمایش می‌دهند و شما می‌توانید همچنین محتوای آن‌ها را نیز فیلتر کنید.
  •         نصب راهکار مطمئن کنترل والدین. برای مثال Kaspersky Safe Kids به شما اجازه می‌دهد تا نه تنها خریدها را محدود کنید که همچنین ببینید فرزند شما چقدر زمان صرف اپ‌ها کرده و به چه وبسایت‌هایی سر زده است.

اگر فرزند شما گوشی‌تان را بی‌اجازه برداشت چه؟

هر پدر و مادری می‌داند باید آماده‌ی اتفاقات پیش‌بینی‌نشده باشد و این یعنی درک کردن اینکه شاید گوشی‌تان روزی بدون اینکه اجازه دهید به دست فرزندتان بیافتد.

  •         فعالسازی قفل خودکار و تنظیم بازه زمانی- حداکثر 10 تا 15 ثانیه.
  •         مخفی نگه داشتن رمزعبورتان و پیچیده کردن آن- طوری که مشاهده‌گر نتواند آن را براحتی بردارد.
  •         این عادت را در خود بوجود آوردی که همیشه گوشی‌تان کنارتان باشد و بی‌هوا آن را جایی نگذارید.

اگر از پیش پول بابت همین سهل‌انگاری‌ها رفته باشد چه؟

اگر می‌بینید بدون اینکه پیش‌بینی کرده باشید از حسابتان پول خارج شده یکی از احتمالات کودک خردسالتان است. توجه داشته باشید که شاید برای خریدهای گوگل‌پلی نتوانید پولتان را پس بگیرید مگر آنکه احراز هویت را فعالسازی کرده باشید. رویه‌های مشابه عودت پول برای اپ‌ها و محتوا در اپ‌استور و آیتونز هم وجود دارد. یادتان باشد همیشه می‌توانید مستقیماً با توسعه‌دهنده گیم یا اپ در تماس باشید.

نتیجه‌گیری

نیازی نیست ممنوعیتی روی دستگاه‌های موبایل قائل شوید –یا قید پول خود را هر بار بزنید. فقط کافیست جانب امنیت را رعایت کنید. با آماده‌سازی راه‌هایی برای استفاده خردسالتان از دستگاه موبایل می‌توانید از گزند معضلات امنیتی مصون بمانید. بدان‌ها در خصوص خرید آنلاین آموزش دهید و سواد مالی را در کل در آن‌ها تقویت کنید.

 

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد