فروشندگان جعلی از خريداران مشتاق تجهيزات استخراج، بيت‌كوين سرقت می‌كنند

31 فروردین 1400 فروشندگان جعلی از خريداران مشتاق تجهيزات استخراج، بيت‌كوين سرقت می‌كنند

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ افزايش قيمت‌های رمزارزها به افزايش تقاضا براي تجهيزات استخراج[1] منجر شده اما محدوديت‌های كوويد 19 از طرفی عرضه را كاهش داده است. در نتيجه، جهان –با ماه‌ها انتظار براي دليوري‌های جديد- شاهد كمبودی ديگر در ويديو كارت‌های قوی و تجهزات استخراج رمزارز است. مجرمان سايبری مثل هميشه سعی دارند از آب گل‌آلود ماهی بگيرند. براي مثال، كلاهبرداران با استفاده از سرويس گوگل و شبيه‌سازی وبسايت توليدكننده تجهيزات استخراج مشغول استخراج رمزارز از خريداران هستند.

نحوه عملكرد اين اسكم

اسكمرها و اسپمرها مدت‌هاست به خدمات گوگل (Forms، Sheets، Calendar،Photos  و غيره) برای اينكه بتوانند به هر كسی كه نويسنده فايل (يا ورودی تقويم و غيره) آن را با او به اشتراك می‌گذارد و يا در آن او را اصطلاحاً منشن می‌كند  نوتيفيكيشن اتوماتيك ارسال كنند. ايميل‌ها از سوي خود نويسنده واقعی نيستند؛ بلكه از سمت سرويسی‌اند كه به اندازه گوگل مشروعيت دارد؛ بنابراين فيلترهاي اسپم معمولاً آن‌ها را راه ميیدهند. در چنين موردی، ماينرهای احتمالي رمزارز ايميل‌هايي دريافت مي‌كنند با اين مضمون كه آن‌ها توسط يك كاربر با نام مستعار BitmainTech (نام توليدكننده واقعي سكوهاي ماينينگ) در فايل گوگل‌داكس منشن شده‌اند. نام قابل اعتماد و احترام -docs[.]google[.]com@- داخل فيلدِ From گارد گيرنده را مي‌شكند يا دست‌كم شك او را كمتر می‌كند. نام كاربري نمايش‌ داده‌شده هر آن چيزی است كه فرستنده دوست دارد باشد؛ اين درحاليست كه آدرس ايميل واقعی فرستنده همچنان مخفی باقی خواهد ماند.

نقشه طعمه به صورت اطلاعيه فروش روی ماشين‌هاي استخراج Antminer S19j ادامه پيدا خواهد كرد. اسكمرها كه به خود نقش دپارتمان فروش Bitmain را گرفته‌اند اينطور گزارش می‌دهند كه اين تجهيزات آماده‌ سفارش است اما زمان آن به اتمام رسيده؛ استوك محدود بوده و دليوری بر پايه‌ی اصلِ «اولين نفر زودتر خدمات‌رسانی می‌شود[2]» است. متن پر است از حقايق و ارقام متقن و مطمئن.

همان متن در فايل گوگل‌داكس هم ظاهر می‌شود اين بار تنها با لينك فعال كه از طريق زنجيره ريدايركت‌ها به bitmain[.]sa[.]com–يك كلون از وبسايت رسمی bitmain[.]com- منتهی مي‌شود (به تفاوت‌هاي آدرس دقت كنيد). سپس نوبت به بررسی  WHOIS مي‌رسد كه دامنه سايت تقلبي در مارس 2021 آن را ثبت كرده است. براي اعتبار بيشتر، مجرمان سايبري از پروتكل HTTPS نيز استفاده می‌كنند. خوانندگان محترم اين مطلب از پيش مي‌دانند كه HTTPS از آنجايی كه از كاربر به سمت سايت در سفر است داده‌ها را از متوقف‌سازي[3] محافظت مي‌كند اما اين ضمانتی براي حسن نيت يك سايت نيست. اگر سايت مقصد آلوده باشد، استفاده از پروتكل امن صرفاً بدين‌معناست كه داده به طور مطمئنی به سوي مجرمان سايبری سفر خواهد كرد.

روی وبسايت واقعي Bitmain–دست‌كم تا زمان نگارش اين مطلب- دكمه‌ی Buy غيرفغال بوده است؛ زيرا  آخرين بچ Antminer S19j از پيش جمع شده بود؛ سايت انتظاری ندارد دليوری‌های جديد پيش از اكتبر رخ دهند. اما روي منبع جعلی، ماشين ماينينگي كه همه بدان چشم طمع دارند درست می‌رود سروقت كارت خريد (و قيمت هم همان قيمت واقعي 5,017 دلار می‌باشد).

براي ادامه‌ی پروسه‌ قرباني می‌بايست يا Sign in كند و يا ثبت‌نام (register). چنين الزامی را لحاظ كردن دو دليل احتمالی دارد: براي اعتبار بيشتر يا براي ايجاد پايگاه اطلاعاتی متشكل از آدرس‌ها و پسوردها (براي مقاصد هك اكانت). علي‌رغم ثبت‌نام (با استفاده از آدرس ايميل يك‌بار مصرف البته) ما هرگز پيام تأييد ثبت‌نام را دريافت نمی‌كنيم.

در هر صورت، سيستم به كاربر اجازه می‌دهد تا وارد شده و سفارش را نهايی كند. روند لاگين به نظر بسيار قانع‌كننده می‌آيد.

در مرحله بعد، از قرباني خواسته مي‌شود تا آدرس دليوري را ارائه دهد. شايد اسكمرها دارند اين داده‌ها را همچنين براي فروش جمع‌آوري مي‌كنند.

بيشتر توليدكنندگان سكوهاي كريپتوماينينگ از جمله Bitmain مقرشان در چين است. گرچه انتقال تجهيزات سنگين و گران از آنجا بسيار هزينه‌بردار است اما مجرمان سايبری براي شيپينگ فقط 5 دلار می‌گيرند –صرف‌نظر از مقصد و سرويس (UPS،  DHL يا FedEx).

گام نهايی كه از همه مهمتر است بخش پرداختي می‌باشد. مجرمان سايبري جزئيات كيف‌پول رمزي را می‌دهند و همچنين طي هشداري اعلام می‌كنند تراكنش بايد ظرف دو ساعت تكميل گردد؛ در غير اين صورت سفارش لغو خواهد شد. توجه داشته باشيد كه هزينه دليوری گرچه ناچيز است اما در صورتحساب نمی‌آيد.

بعد از اينكه قرباني مبلغ بالايي رمزارز را داد، همه آن جلوه‌هاي قانوني دود مي‌شود. اكانت احتمالي كاربر شامل هيچ اطلاعات سفارشي نيست و دكمه‌ها هم غيرفعالند.

راهكارهاي امنيتي

به منظور جلوگيری از اين كلاهبرداری‌ها، حواستان به ريزه‌كاری‌ها باشد و هرگز از روي هيجان كاري را انجام ندهيد:

  • محتاط باشيد و اگر كسي سعی داشت شما را در پرداخت به سمت شتابزدگی سوق دهد حواستان را جمع كنيد. در چنين موردی وجود محصولي نادر براي فروش هيچ فرقي با دريافت اخبار برند لاتاری ندارد (اگر حتي بليتش را هم نخريده‌ايد كه بايد دو برابر بيشتر به آن لاتاری شك كنيد!).
  • وبسايت رسمي را بررسی كنيد. اگر آفری را از برند بنامي دريافت كرده باشيد وبسايت رسمي‌اش را پيدا كرده و در خصوص آن پروموشن يا آفر اطلاعات كسب كنيد. هميشه نوار آدرس را مورد بررسی قرار دهيد.
  • از محصول امنيتی پيشرفته‌ای استفاده كنيد كه با فيشينگ و كلاهبرداري‌های آنلاين مبارزه می‌كنند؛ بعنوان مثال پيشنهاد ما به شما كسپرسكی اينترنت سكيوريتی است.

 

[1] mining equipment,

[2] first-come-first-served

[3] interception

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,656,125 ریال10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,378,750 ریال25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,023,750 ریال20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,374,125 ریال28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,376,500 ریال30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد