تکنولوژی به شما کمک می‌کند از شر سر و صدای همسایه‌های خود خلاص شوید!

16 فروردین 1400 تکنولوژی به شما کمک می‌کند از شر سر و صدای همسایه‌های خود خلاص شوید!

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ تقریباً یک سال پیش بود که پاندمی ویروس کرونا و همه محدودیت‌ها و قرنطینه‌هایش باعث شد خانه‌ها به اداره‌جات و کلاس‌های درس تبدیل شوند. این فرمت جدید کاری مزایای بسیاری داشته است اما بیایید صادق باشیم: تلفیق کار و خانه دردسرهای خود را هم دارد که کمترینش سر و صداهای پیرامونی است! از این نظر، افراد دورکار حس می‌کنند از همه جهت مورد هجوم و حمله قرار گرفته‌اند. حتی در بهترین ساعات روز هم بالاخره همسایه‌ای پیدا می‌شود که با دریل بیافتد به جان دیوار خانه‌اش یا در نهایت صدای جیغ و گریه‌ی یک کودک حواسمان را از کاری که انجام می‌دهیم پرت می‌کند. وقتی کاری که به صورت ریموت انجام می‌دهیم به طور خاص به تمرکز بالایی نیاز داشته باشد داشتن اعضای خانواده‌ای که در کنار شما زندگی می‌کنند، هم‌اتاقی‌تان، حیوان خانگی، حتی ماشین لباس‌شویی یا صدای تلویزیون هم می‌تواند اعصاب شما را بهم بریزد. سر و صدای خانگی نه تنها کار شما را مختل می‌کند که حتی می‌تواند روی مود و سلامت جسم و روان شما نیز تأثیر بگذارد. گروهی از محققین دانمارکی به این نتیجه پژوهشی رسیدند که صداهای مزاحم همسایه‌ها می‌تواند به اختلالات جسمی و روانی منجر گردد. خوشبختانه فناوری مدرن می‌تواند این آفت را از بین ببرد. با ما همراه بمانید.

چطور با عایق صوتی از شر سر و صدا راحت شویم؟

شما می‌توانید برای مبارزه با نویزهای پیرامونی از ابزار منفعل یا فعال استفاده کنید. متودهای منفعل شامل عایق صوتی کردن خانه با پنل‌های ویژه‌ی جذب صدا روی کف می‌شود- شاید کمی هزینه‌بر باشد اما تأثیرش بی‌نظیر است. اگر متود کم‌هزینه‌تری می‌خواهید پیشنهاد ما به شما استفاده از متود فعال است: گوش‌گیر. رایج‌ترین نوع گوش‌گیرها که از جنس پلی‌پروپیلن هستند در هر گوشی درست جا نمی‌گیرند. انواع گران‌ترِ آن‌ها-از جنس موم یا سیلیکون- هم کاهش نویز بیشتری را ارائه داده و راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می‌آورند. در کل گوش‌گیرها برای هر فرد یک‌جور کارایی دارد و شاید باید اول امتحانش کنید تا ببینید این متود مناسب‌تان است یا خیر. اگر با آن‌ راحت بودید یادتان باشد هر چند وقت‌یکبار آن را عوض کرده یا ضدعفونی‌اش کنید. مدام گوش‌گیرهای خود را در گوش نگذارید؛ سلامت گوش‌هایتان به خطر می‌افتد. یک عیب اصلی این متود کم‌هزینه را هم فراموش نکنیم: گوش‌گیرها نه تنها نویزهای ناخواسته را که همچنین صداهایی که باید بشنوید هم خفه می‌کند؛ مثلاً صدای تماس همکارانتان را! اگر می‌خواهیم تجربه کنترل نویزمان گزینه‌های زیادی داشته باشد باید متودهای فعال را انتخاب نمود.

چطور با کاهش نویز فعال، از شر سر و صدا راحت شویم؟

متودهای فعال قرار نیست صداهای ناخواسته را خفه کنند بلکه آن‌ها را در واقع فیلتر می‌کنند. پاول لوئگ، دانشمند آلمانی که برای خنثی کردن نویز با استفاده از سیگنال صدا متودی را ابداع کرده است اولین بار یک قرن پیش ایده کاهش نویز فعال را ارائه داد. به منظور درک عملکرد کاهش نویز فعال ابتدا باید بدانیم صدا چیست. صدا عبارت است از لرزه‌ها که برای همه‌فهمیِ مفهوم می‌توانیم آن‌ها را امواج یا نوسانات تلقی کنیم؛ امواج و نوساناتی که در یک چرخه از اوج به دهانه در حرکتند. لوئگ از تولید یک سری نوسانات معکوس حرف می‌زند؛ طوری که نقاط اوج نویز سرکوب‌شده با دهانه‌های نویز و بالعکس همزمانی داشته باشد. اگر امواج موقع رسیدن به گوش در نهایت تقارن بودند همدیگر را لغو می‌کنند. در اصل با افزودن صدا به صدا می‌شود سکوت مطلق تولید کرد- هرچند شنوده باید در یک مکان بماند در غیر این صورت امواج از هماهنگی خارج خواهند شد.

هدست‌های لغوکننده‌ی نویز

هدست‌های لغو نویز بر اساس متود لوئگ کار می‌کنند. آن‌ها برای برداشتن صداها که در واکنش بدان هدست نویز متقابل تولید می‌کند میکروفون‌ها درون‌سازه‌ای را شامل می‌شوند. افزون بر هدست‌ها، برخی گوش‌گیرهای هوشمند نیز وجود دارد که اکنون لغو نویز فعال را ارائه می‌دهند. چنین گجت‌هایی با این حال نمی‌توانند همه صداها را لغو کرده و بنابراین سکوت مطلق را ارائه نمی‌دهند. فقط می‌توانند نویز را فیلتر کنند اما در مورد صدای پارس سگی سمج کاری از دستشان ساخته نیست. اگر تصمیم دارید هدست یا گوش‌گیر لغو نویز خریداری کنید ابتدا در صورت امکان نظرات و تحلیل‌های مربوط بدان را مطالعه کنید.

میکروفون‌های لغوکننده‌ی نویز مخصوص تماس‌های کنفرانسی

اگر اغلب در کنفرانس‌های آنلاین شرکت می‌کنید باید به فکر آن افرادی که پشت خط هستند نیز باشد. آن‌ها چه گناهی کردند که باید صدای دریل شدن دیوار توسط همسایه‌تان را بشنوند؟ اینجاست که یک میکروفون لغو نویز به کمک‌تان می‌آید. غالباً چنین میکروفون‌هایی از یک میکروفون ثانویه هم استفاده می‌کنند. هم میکروفون اصلی و هم میکروفون کمکی‌اش حدوداً همان پس‌زمینه محیط را برمی‌دارند اما میکروفون اولی سیگنال معتبرتری را دریافت می‌کند- سخنان‌تان را. چنی دستگاهی برای تولید سخنانی بدون نویز همه صداهای هم‌پوشانی‌کننده را الک می‌کند. چنانچه تمایلی به خرید هدست جدید ندارید می‌توانید یک آداپتور لغو کننده‌ی نویز به هدست قبلی خود وصل نمایید.چنین اداپتورهایی شاید گران باشند اما بهر حال آنطرف خط صدایتان با کیفیت بسیار بهتری شنیده خواهد شد.

کاهش نویز با تنظیمات سیستم‌عامل‌ها

می‌توانید در عوض با استفاده از ابزارهای معمول کامپیوتری صداهای اضافی را ببندید. برای مثال تنظیمات سیستم‌عامل‌هایتان شامل کارکردهای کاهش نویز نیز می‌شوند. درست مانند میکروفونی خاص، تنظیمات مبتنی بر سیستم‌عامل مخصوص افراد آنطرف خط است نه خودتان. تنظیمات مربوطه در ویندوز شاید بسته به کارت صدا از اسم‌های مختلفی استفاده کند و در برخی موارد شاید اصلاً وجود نداشته باشند. اما اگر قرار باشد به شما ایده‌ای بدهیم، استفاده کردن از Realtek است؛ کنترل پنل خود را باز کرده، تب Sound را انتخاب نموده به دنبال خصوصیات میکروفون گشته و در تب Enhancements لغو نویز  و لغو اکو را فعال کنید. زیر گزینه Levels هم می‌توانید تنظیمات تقویت میکروفون را محدود کنید که این کار نویز و همچنین صدای سخنگو را تقویت می‌کند. به طور مشابهی، مک‌اواس هم قابلیت لغو نویز درون‌سازه‌ای دارد؛ آن را فعال کرده  System Preferences را باز کرده و Sound را در تب Input انتخاب کنید. حال میکروفون خود را انتخاب نموده و تیک کادر Use ambient noise reduction را بزنید.

اپ‌های کنترل نویز

اپ‌های تخصصی فیلتر نویز نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد. برخی از این اپ‌ها صدای ناخواسته را از میکروفون شما برمی‌دارند و یک سری دیگر همچنین نویز را از سایر تماس‌گیرنده‌ها نیز می‌گیرند. برخی اپ‌ها می‌توانند هر صدایی را که در آن صدای صحبت فرد نباشد خفه کنند؛ این کار وقتی یادتان رفته میکروفون خود را موقع خوردن اسنک بی‌صدا کنید حسابی نجاتتان خواهد داد. اپ‌های کنفرانس‌های ویدیویی چون زوم و اسکایپ هم قابلیت کاهش نویز را به طور درون‌سازه‌ای دارند. اما مراقب باشید که این که را موقعی که دارید تلاش می‌کنید کیفیت صدا بالا برود مدام انجام ندهید و توصیه می‌کنیم حتماً پیش از تماس‌های مهم تلفنی خود این کار را امتحان کنید. همچنین اگر تمایل دارید به طور همزمان از چندین ابزار لغو نویز استفاده کنید آن‌ها را پیش از موعد تست کنید زیرا هنوز قلق آن‌ها دستتان نیامده است.

ژنراتورهای نویز

اگر صداها کار تکیِ شما را مختل می‌کند شاید به طور متناقضی باید درگیر صداهای بیشتری شوید –از ژنراتورهای نویز استفاده کنید. دلیلش هم این است که نویز یکپارچه (که انواع سفید، قهوه‌ای و صورتی دارد) صداهای اضافی را ماسکه کرده و باعث می‌شود کمتر قابل‌درک باشند. مطالعات مختلف نشان داده است چنین صدای محیطی‌ای می‌تواند کیفیت خواب را نیز بالا ببرد. نویز سفید در همه فرکانس‌ها یکی است، نویز قهوه‌ای در فرکانس‌های بالاتر آرام‌تر بوده و در فرکانس‌های پایین‌تر بلندتر و نویز صورتی نیز میانه‌رو است. آن‌ها بیشتر صدای جریان آب، طوفان باران یا بارشی یکنواخت را تقلید می‌کنند اما فرکانس‌های پایین‌تر باعث می‌شود نویز قهوه‌ای حس آرامش‌بخش‌تری به فرد بدهد- بیشتر مانند صدای آبشار که در مقایسه به نویز سفید نزدیک است. از دیرباز نویز آب، صداهای دیگر را نیز ماسکه کرده‌ است؛ فواره‌های مختلف کاخ‌های سلاطین عثمانی باعث می‌شد مکالمات خصوصی استراق سمع نشوند. پیش از انتخاب راهکار ژنراتور نویز می‌توانید کارایی آن را در اپ موبایلی که صدای پس‌زمینه تولید می‌کند ارزیابی نمایید. بلندگوهای اسمارت‌فون معمولاً ضعیف هستند اما وصل کردن دستگاه به یک بلندگوی وایرلس کارایی را دوچندان می‌کند. به جای نویز مصنوعی شاید اصوات ضبط‌شده‌ی آرامش‌بخش طبیعت را ترجیح دهید؛ مثلاً امواج اقیانوس یا بارش باران. نکته اصلی این است که نباید در آن زیاده‌روی کنید. بعنوان مثال ولوم بالای صدا می‌تواند به شنوایی کودک آسیب بزند. و این را نیز به یاد داشته باشید که هر کسی با دیگری متفاوت است- تنها چاره این است که روش مخصوص به خود را پیدا کنید. 

آینده‌ی سکوت

هیچ متودِ درس پس داده‌ای وجود ندارد که به طور کامل خانه را از شر نویزها رها کند –البته باید بگوییم هنوز وجود ندارد- اما پژوهش‌هایی در این خصوص در دست انجام است. برای مثال، دانشمندان دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور از فناوری‌ای پرده‌برداری کرده‌اند که برای بلاک کردن نویز خیابانی از همان اصل بکار رفته در هدست‌های لغوکننده‌ی نویز استفاده می‌کند. این محققین با قرار دادن چند بلندگو و میکروفون کنار پنجره به نتیجه‌ی مطلوب خود رسیدند. شرکت Silentium نیز فناوری‌ای موسوم به «quiet bubble» توسعه داده است و دارد روی کاهش نویز در داخل خودروها کار می‌کند (هنوز برای خانه فناوری‌ای نساخته است). برنامه این شرکت قرار دادن بلندگوهای ضدنویز در پشتیِ صندلی ماشین‌هاست. شاید برخی‌اوقات اینطور تصور شود که این راهکار خیلی هم تکنولوژیکی نیست. می‌دانید در بی‌نظمی می‌شود به یک نظمی رسید. اگر شما و همسایه‌تان می‌توانید بر سر خاموشی و سکوت در یک برهه زمانی به توافق برسید پس مشکل خود به خود حل می‌شود.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

 

محصولات مرتبط

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد