علت نمایش "صفحه آبی مرگ و ریست شدن رایانه" چیست؟

02 بهمن 1392 علت نمایش "صفحه آبی مرگ و ریست شدن رایانه" چیست؟

صفحه "آبي مرگ" يا همان خطاي صفحه آبي يکي از رايج‌ترين خطاهاي سيستم‌عامل ويندوز است. اين خطاي ويندوزي به دلايل مختلفي ممکن است روي دهد.

 

اختلال سخت‌افزاري
 
اولين علت و مهم‌ترين عاملي که باعث قفل و مرگ ويندوز مي‌شود تصادم سخت‌افزاري است. هر قطعه سخت‌افزاري براي ارتباط با سخت‌افزارهاي ديگر، از کانال درخواست وقفه (IRQ) استفاده مي‌کند و براي هر قطعه بايد يک IRQ تخصيص داده شود. براي اين که دريابيد سيستم دچار تصادم سخت‌افزاري شده است مسير زير را دنبال کنيد:
 
Device Manager>>> System >>> Control Panel >>> Settings >>>Start >>>
 
معمولا سخت‌افزارهايي که اين مشکل را دارند، با علامت تعجب زرد رنگ مشخص مي‌شوند که در اين صورت مي‌توانيد با انتخاب Properties سخت‌افزار مربوطه، يک IRQ جديد به آن اختصاص داده و مشکل را برطرف کنيد.
 
 
خرابي رم
 
RAMها هم مي‌توانند باعث ايجاد اين مشکل شوند که معمولا با Exception Fatal Error مشخص مي‌شود. نکته مهم اين است که Fatal Error فقط در مواقعي که مشکل جدي سخت‌افزاري وجود دارد مشاهده مي‌شود. در مورد رم، Fatal Error ممکن است در اثر عدم همخواني ماژول‌هاي نصب شده يا تراشه‌هاي آن‌ها به وجود آيد. لازم است بدانيد که رم‌هاي جديد به دو دسته تقسيم مي‌شوند: ECC و غير ECC که بهتر است اين دو نوع در يک سيستم استفاده نشود.
 
 
تنظيمات BIOS
 
يکي از تراشه‌هاي مهم ماردبورد BIOS نام دارد که مي‌توانيد با فشار دادن کليد Del يا F2 هنگام روشن کردن کامپيوتر، وارد تنظيمات آن شويد. يکي از مشکلات معمول در آن CAS Legacy است. تنظيمات نادرست در BIOS باعث ايجاد صفحه آبي مي‌شود. به خاطر داشته باشيد که ويندوز بهتر از BIOS مي‌تواند IRQها را بين سخت‌افزارها تقسيم کند. پس بهتر است در تنظيمات BIOS براي تخصيص (IRQ) گزينه Auto را انتخاب کنيم.
 
 
هاردديسک‌ها
 
يکي ديگر از دلايل ايجاد صفحه آبي به مشکلات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري هاردديسک مربوط مي‌شود. ابتدا از سلامت سخت‌افزاري هاردديسکت و تميزي اتصالات سوکت آن مطمئن شويد. سپس با Defrag و يا فرمت کردن هاردديسک، مشکلات احتمالي آن را برطرف نماييد
 
 
ويروس‌ها
 
ويروس‌ها هم با ايجاد اختلال در رابط سخت‌افزار و نرم‌افزار عامل بزرگي در اين مورد به حساب مي‌آيند. اگر با اينترنت سر و کار داريد حتما سعي کنيد از يک آنتي‌ويروس مناسب و به‌روز شده استفاده نماييد.
 
 
نرم‌افزارها
 
نصب بيش از حد نرم‌افزارهاي غير کاربردي و همچنين عدم نصب صحيح نرم‌افزار‌ها مي‌تواند در برخي موارد باعث بروز خطاي صفحه آبي گردد. بالاخص از کاربرد نرم‌افزارهايي که موجب افزايش سرعت و به اصطلاح اورکلاک شدن سخت‌افزار مي‌شود، پرهيز نماييد.
 
 
گرماي بيش از حد
 
گرم شدن بيش از حد قطعات کامپيوتر علاوه بر آسيب‌رساني به سخت‌افزارها، عمر آن‌ها را نيز کوتاه مي‌کند و حتي تاثير منفي روي نرم‌افزارهاي در حال اجرا خصوصا Kernel مي‌گذارد. براي حل اين مشکل سعي کنيد هميشه فضاي داخل کيس را خنک نگه داريد.
 
 
مشکلات منبع تغذيه
 
مشکلات منبع تغذيه را جدي بگيريد چرا که گاهي مجبور مي‌شويد کل سيستم را عوض کنيد. اگر به طول عمر و کارايي سيستم خود اهميت مي‌دهيد حتما سعي کنيد يک محافظ براي آن تهيه کنيد. منبع‌ تغذيه به دليل ارتباط مداوم با نوسانات برق، گرماي توليدي و موارد ديگر، يکي از قطعات پر استهلاک دستگاه است و بنابراين اغلب مشکلاتي که پس از يکي دو سال بروز مي‌کنند، به دليل ايرادهاي اين بخش هستند. ضمن اين که گاهي اين ايرادها به‌طور ناگهاني بروز مي‌کنند.

 

 

محصولات مرتبط

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد