راهنمای خرید و فروش در فروشگاه اینترنتی eBay

18 آبان 1395 راهنمای خرید و فروش در فروشگاه اینترنتی eBay

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که خرید های آنلاین را به خرید از خرده فروشان و مغازه ها ترجیح می دهید، یا که به خرده فروشی اسباب اضافه منزل خود فکر می کنید و می خواهیداین کار را عملی کنید این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. حالا طرف حساب ما در این مقاله بیشتر خریداران و فروشندگان فروشگاه اینترنتی eBay است.

وقتی که من در هفته ی گذشته با همکارانم در حال بحث و گفتگو بودم، موضوع اصلی بحث ما eBay بود. مطمئننا این فروشگاه را می شناسید، eBay که یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در سراسر جهان است، طرفداران بسیاری را هم برای خود جمع آوری کرده است، اما آیا واقعا این فروشگاه همیشه امن است؟ من به عنوان شخصی که حدود یک دهه از این سایت استفاده کرده ام تجربیات بسیاری از خوب و بد در این فروشگاه دارم که در این مطلب با مشا در میان خواهم گذاشت.

مثل دیگر وب سایت های بسیاری که در وب وجود دارد، این سایت هم مسائل مربوط به امنیت و حفاظت به عنوان نیازی مشترک برای مشتریان خود در نظر می گیرد. حالا در پست امروز ما مسائل مهمی را از شروع کار تا تجربه های شخصی که به امن ماندن شما کمک می کند را تجزیه تحلیل می کنیم.

در ابتدا:

اگر شما حساب کاربری در eBay دارید به مرحله دوم بروید. و اگر هم که قصد دارید حسابی را ایجاد کنید، با https، در این پیج ثبت نام کنید.

در هنگام پر کردم فرم، مطمئن شوید که پسوردی قوی را انتخاب کرده اید و تلفن خود را ارائه داده باشید. شماره تلفن شما برای خرید و فروش محصول اهمیت زیادی دارد.

اگر که حساب پی پال1 ندارید، به فکر دریافت آن باشید. پی پال راهی راحت را برای پرداخت محصولات در eBay را ارائه می دهد. زمانی که شما در حال راه اندازی حساب eBay خود هستید، سرویس از شما ادغام حساب پی پال و eBay را درخواست می کند. طبق تجربه های شخصی، پیشنهاد می کنم که پی پال را به عنوان سیستم پرداخت خود انتخاب کنید اما نیاز است که برای این سرویس پرداخت هم در همان زمان پسورد وارد کنید یا به بیانی دیگر لوگین کنید. پس فراموش نکنید که از همان رمز eBay خود برای این سیستم پرداخت استفاده نکنید.

استفاده از موبایل در eBay

eBay خرید و فروش را به طور کاملا فوق العاده برای کسانی که جای ثابتی ندارند یا که بدون کامپیوتر خانگی اند راحت می کند. نرم افزار های موبایل باعث می شود تا تجارت الکترونیک به معنای واقعی کلمه در کف دست خلاصه شود. با این حال شما باید مطمئن شوید که برای دانلود برنامه ها از نرم افزارهای رسمی مثل گوگل پلی (برای اندروید) یا از اَپ استور (برای اپل) استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال اینکه شما به جای برنامه چیز دیگری را دانلود کنید، افزایش می یابد.

خرید در eBay

eBay بنیان گذار بی همتا در فروش آنلاین است. شما می توانید هر چیزی را از قدیمیترین اجناس تا جدیدترین از این سایت خریداری کنید.

این بیزینس به گونه ای است که هر آن چه که ما می خواهید را موجود دارد. و البته شانس هم دخیل است، مثلا شما به دنبال اسباب بازی مورد علاقه ی کودکی خود در این سایت می گردید، یا که به دنبال سیستم های ویدئویی دوران کودکی هستید، که شاید آن را در eBay بیابید.

چند راهنمایی برای خریداران:

موارد غیر قانونی را خرید نکنید: ممکن است خرید آنلاین محصولاتی که غیر قانونی هستند وسوسه برانگیز باشد، اما باید گفت ایده ی جالبی نیست. هر چیزی که شما در eBay در قسمت محصولات می بینید و هر آنچه که برای فروش گذاشته شده است به معنای قانونی بودن آن ها نیست. eBay شرایط و قوانین خود را در این قسمت به صورت لیستی درآورده است که می توانید آن را مشاهده کنید.

مراقب کالاهای تقلبی باشید: افراد زیادی هستند که در eBay به دنبال خرید حتمی محصول خاصی هستند، حالا چه آن محصول نو یا دست دوم باشد. یکی از چیزهایی که شما باید در تمامی خرید های خود به آن دقت کنید خواندن شرح محصول قبل از خرید آن محصول است. در صورتیکه شما در یک مورد سوالی داشتید می توانید از فهرستی که در سایت موجود است، از فروشنده سوال بپرسید. گاهی اوقات، فروشندگان می توانند موردی تقلبی را برای فروش بگذارند و تصویری جعلی را برای آن در نظر بگیرند. فروشنده به راحتی می تواند محصول تقلبی خود را به شما بفروشد و شما پس از پرداخت وجه متوجه آن شوید.

اعتماد، کافی نیست بررسی کنید. در خرید های خود به امتیازات داده شه خریداران قبلی توجه کنید. یک موردی که اغلب من پیش از خرید هایم آن ها را ملاک قرار می دهم، مقایسه است. مثلا هنگام خرید قیمت آن را مقایسه می کنم و اگر دیدم قیمت بالایی دارد، توضیحات بیشتر آن را بررسی خواهم کرد.

تحقیق کنید. اگر شما وسیله ای را یافته اید که برای شما ارزشمند است و خاطرات شما را زنده کرده است، دستپاچه نشوید، ابتدا تحقیقات لازم را به عمل آورید. نرخ آن محصول را در دیگر سایت ها و جاهایی که می توان آن محصول را یافت، بیابید. کلاهبرداران در همه جا هستند، پس در چنین خرید هایی هم باید هوشیار باشید، قطعا که شما نمی خواهید به دام آن ها بیوفتید و صد ها هزار دلار را بخاطر خرید یه شیء قدیمی مربوط به جنگ جهانی دوم از دست دهید یا که دستخط جعلی ورزشکار مورد علاقه ی خود را به قیمت هنگفتی خریداری کنید؟

فروش در eBay

حالا هم نوبت شما است که وسایل به درد نخور خود را به پول نقد تبدیل کنید. شما در قسمت بالا متوجه شدید که عموم در این سایت به دنبال چه چیزهایی هستند و موضوع شانس هم مطرح شد. شاید آن چیزی که مدتها است در کنج انباری شما افتاده و جای شما را تنگ کرده است برای فردی ارزشمند و خاطره انگیز حساب آید.

با این حال، نباید فراموش کرد که خرید برای خریدار تنها مهم نیست، در واقع خریدار مبلغی را هم که حاضر است تا برای شیء بپردازد را لحاظ می کند. پس قیمتی را که برای وسیله ی به فروش گذاشته ی خود در نظر میگیرید را معقول انتخاب کنید.

چند راهنمایی برای فروشندگان:

هرگز محصول خود را تا قبل پرداخت، عرضه نکنید. با استفاده از پی پال در eBay، کاربران می توانند پول خود را پس از فروش تضمین شده پرداخت کنند. توصیه می کنم چه از این طریق محصول خود را به فروش رساندید چه خیر حتما قبل از آن موارد پرداخت را چک کنید.

هرگز از طریق ایمیل با مشتری خود ارتباط برقرار نکنید. eBay تاکنون به عنوان یک سیستم پیام رسان شناخته شده است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از طریق آدرس ایمیل خود با مشتری ارتباط برقرار کنید. موارد زیادی وجود دارد که خریداران با مشتریان خود در رابطه با مسائل فروش خارج از اکو سیسیتم eBay به صحبت می پردازند یا که در ارتباط هستند، در حالیکه این مکالمات خارج از پلت فرم eBay است. مطمئننا مکالمات صوتی آسیبی به همراه نخواهند داشت اما خرید خارج از سایت نه تنها ممکن است با نواقص زیادی همراه باشد بلکه خطرات جانبی را هم در بر دارد.

بر معاملاتی که رخ می دهد در حساب کاربری خود نظارت داشته باشید. در صورت استفاده از اکوسیستم پی پال شما می توانید با به اتمام رسیدن معاملات، آن ها را ببینید و در صورت اتفاقات مشکوک هشدار لازمه را دریافت کنید. چند سال گذشته، تماسی از بانک با من گرفته شد که من 400 $ ازeBay خرید کرده اید، که البته اصلا راست بنظر نمی آمد. پس از سه روز پیگیری این موضوع، متوجه شدیم که شخصی با استفاده از مهندسی اجتماعی به حساب پی پال من وارد شده است، و یکی از سفارش ها را (که در 12 ماه پیش بوده ) چاپ کرده و پرداخت مجدد آن را به حسابی دیگر صادر کرده بود. نیازی به گفتن نیست، اما این مثال را نباید نادیده گرفت، از پیوند حساب های خود باهم بپرهیزید و از کلمات عبور یکسان استفاده نکنید.

از حملات فیشینگ آگاه باشید. پی پال و eBay کمپانی های بزرگی در پرداخت های آنلاین و فضای تجارت الکترونیک هستند که هر دوی آن ها می توانند موضوع اصلی مبحث فیشینگ قرار گیرند. در روزی که من این مقاله را نوشتم ایمیلی غیرقانونی از پی پال دریافت کردم. شما می توانید تفاوت این ایمیل را در تصویر زیر مشاهده کنید:

و این را:

رفع نواقص در eBay

اگر در استفاده از eBay به مشکل برخورد کرده اید، از مرکز حل تعارض این کمپانی کمک بگیرید. این کمپانی به بیش از 1 میلیارد معاملات در روز رسیدگی می کند. قطعا در هر کاری خطا و مشکلاتی وجود دارد، این کمپانی هم مطمئننا بی عیب و ایراد نیست اما در تلاش است تا نواقص خود را با رفع انتقادات مشتریانش حل کند.


  1. پی پال یک سرویس پرداخت و انتقال پول آنلاین است که به کاربرانش امکان می‌دهد حساب‌های مجازی یا الکترونیکی ایجاد کنند و از طریق این حسابها در شبکه ای بسیار ایمن، سریع و با کاربری آسان، به نقل و انقال پول، خرید و فروش و تبدیل ارز از در شبکه اینترنت بپردازند.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد