هشدار: هرگز به امتیازات و نظرات در گوگل پلی اعتماد نکنید!

16 شهریور 1395 هشدار: هرگز به امتیازات و نظرات در گوگل پلی اعتماد نکنید!

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛گاهی اوقات کاربران اندروید مجبور می شوند اپلیکیشن های Murky را از گوگل پلی دانلود کنند. منظور از "Murky" اپلیکیشن های گمنام و ناشناس است که سازندگانی کوچک و غیره دارد که البته منظور مثل اپلیکیشن های Evernote، Dropbox، اپلیکیشن های بانکی و یا اَپ های معروف نیست.

اپلیکیشن های بسیاری در فروشگاه گوگل پلی وجود دارند، شاید تعداد آن ها به هزاران عدد برسد و انتخاب از بین این تعداد حقیقتا کار راحتی نیست. اصولا به کاربران گوگل پلی توصیه می شود که بیشتر اوقات اپلیکیشن های امتیاز بالا و یا آن هایی که توسط افراد زیادی نظر داده شده اند را دانلود کنند.

فکر می کنم علت این کار را درک کرده باشید: زمانی که یک برنامه توسط بسیاری از افراد دانلود شده است به این معنا است که برنامه ی خوب و مفیدی است، پس در این هنگام شانس با شماست و می توانید از این فرصت استفاده کنید همچنین امتیاز های بالایی که هرکدام از اپلیکیشن ها می گیرند بدان معنی است که کاربران آن را دوست داشته اند. و کلا تعداد نظرات نشان از محبوبیت آن برنامه دارد. این سه معیار را در هنگام دانلود برنامه ها فراموش نکنید.

البته لزوما برنامه ای که کم دانلود شده و رتبه بندی پایینی دارد نشان از بد بودن آن نیست و علت آن می تواند به این خاطر باشد که برنامه ی جدیدی است و کاربران هنوز فرصت نداشته اند که به آن نظر دهند. اما دانلود ها، رتبه بندی امتیازات و نظرات به طور کلی یک فرمول مناسب برای قضاوت در مورد اپلیکیشن ها است. ضمن اینکه؛ رتبه بندی و نظرات کاربران از قبل در گوگل پلی طراحی شده بودند.

با این حال، این کار ساده نیست و آن را ساده نگیرید: تروجان های اندروید می توانند کاملا در خفا اپلیکیشن هایی برای کاربران تلفن های هوشمند دانلود کنند، بازدیدهای جعلی نمایان کنند و رتبه ی بالای تقلبی درست کنند.

تروجان های rootkit ابزار کلیدی بین تمام تروجان ها هستند که یکی از نامدارهای آنها بدافزارموبایل است. این تروجان ها اغلب همراه با اپلیکیشن های محبوب از اَپ استورهای سوم شخص یا همان third-party می آیند. آن ها همچنین می توانند با استفاده از اسپم اس م اس ها و یا تبلیغات مخرب بر روی وب سایت ها، به گوشی های هوشمند نفوذ کنند.

روت کیت ها همانطور که از اسمشان هم پیدا است کنترل روت را به دست می گیرند (به عنوان مثال کنترل دسترسی به سطح امتیاز را بدست می گیرند) و در نتیجه کنترل کامل گوشی بدست آن ها می افتد. آنها می توانند مسیج ارسال کنند، اپلیکیشن های دیگر دانلود کنند و کارهای دیگر بدون اجازه و حتی بدون اینکه کاربر متوجه شود، انجام دهند. در این مورد هم روت کیت ها با استفاده از گوگل پلی می توانند مزایده کنند.

به عنوان مثال، Guerilla، تروجانی است که توسط روت کیت های خون آشام توزیع می شود و اقدام به سرقت اعتبار کاربر از گوگل پلی می کند. سپس با استفاده از فروشگاه API، خود را به عنوان مشتری جا می زند و دانلود میکنند، در آنجا نظر می دهند و به نمایندگی از کاربر به برنامه امتیاز می دهد.

این زمان فرصت بسیار خوبی برای مجرمان است که بتوانند گوشی های هوشمند آلوده را قادر به خرید اپلیکیشن های بی فایده کنند. آن ها همچنین ممکن است از مدل کسب و کار دیگری نیز استفاده کنند، مانند فروش سرویسهای "کسب امتیاز" به توسعه دهندگان و یا عکس ان را عمل کنند، بعنوان مثال به یک اپلیکیش خاص به منظور سود رسانی به رقبا امتیاز منفی دهند.

و اما این موضوع در مورد نظرات کاربران کمی پیچیده تر است: زیراکه نظراتی که یکسان باشند کاملا مشکوک بنظر می رسند و البته لحن و زبانی هم که در کامنت ها نوشته شده است باید عامیانه باشد و طوری نباشد که گویی رباط است و انسان آن ها را ننوشته است، مثل: "این یک اپلیکیشن خوب است" یا "همه چیز خوب است" و جمله هایی از این قبیل که کاملا مشخص است جملاتی رباطی هستند.

به طور کلی مجرمان می توانند نظراتی جعلی در دیتابس ایجاد کنند و با استفاده از تروجان ها اپلیکیشنی را به طور رندوم انتخاب کرده و برای آن نظر و امتیاز دهند. این روش کاملا طبیعی به نظر می رسد.

اگر بخواهیم ساده بیان کنیم شما نباید نظرات و امتیازات را دراپلیکیشن های گوگل پلی کورکورانه بررسی کنید. اما چگونه و چه اپلیکیشن هایی را باید انتخاب کرد؟

در اینجا چند راهنمایی وجود دارد که می تواند مفید واقع شود:

  1. سعی کنید اپلیکیشن هایی را انتخاب کنید که توسط توسعه دهندگان مطمئن و سرشناش ایجاد شده باشند. به دنبال علامت الماس آبی رنگ در گوگل پلی برای دانلود های خود باشید، این امکان "توسعه دهندگان برتر" را از نگاه تیم گوگل پلی نشان می دهد. البته همه توسعه دهندگان خوب این علامت الماس را ندارند اما با این وجود نام یک توسعه دهنده ی خوب قطعا همه جا به خوبی شناخته شده است، این تیم هم به آن امتیاز می دهد.
  2. نظرها را بخوانید. با وجود فرصت هایی که برای شرارت قابل اجرا است، اما اگر یک اپلیکیشن قابل اعتماد باشد ونظرات کاربران را به همراه داشته باشد، می توان به آن اعتماد کرد. در صورتی که جزئیات آن رابررسی کردید، می توانید آن را دانلود کنید.
  3. یک راهکار امنیتی مناسب بر روی دستگاه اندروید خود نصب کنید. احتمال دانلود یک برنامه مخرب از گوگل پلی بسیار ضعیف است، اما چنین برنامه هایی فعالیت خود را با استفاده از اس ام اس و یا تبلیغات مخرب گسترده می کنند. راهکارهای امنیتی فراغ شما را آسوده می کند و از تبدیل شدن شما به یک عروسک خیمه شب بازی برای مجرمان سایبری جلوگیری می کند.

    منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

    *  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد