با تشخیص هوشمند چهره نمی توانید عکس خود را جایگزین کنید

05 اردیبهشت 1395 با تشخیص هوشمند چهره نمی توانید عکس خود را جایگزین کنید

  روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اگر تا به حال نشنیده اید که سرویسی وجود دارد که با تجزیه و تحلیل چهره یک فرد می توان حساب کاربری وی را در شبکه اجتماعی VK.com پیدا کرد، پس حتما اهل روسیه هستید. این سرویس را تشخیص هوشمند چهره یا FindFace می نامند. این سرویس در فوریه سال 2016 منتشر شد اما به تازگی بسیار محبوب شده است و به لطف این سرویس اخیرا پروژه عکاسی قابل توجهی از یک عکاس اهل سن پترزبورگ به نام Egor Tsvetkov به نمایش در آمده است. ما هم اخیرا در یک وبلاگ در مورد این پروژه توضیح داده ایم.

     تیم تحریریه روزانه کسپرسکی تصمیم به بررسی این خدمات گرفت تا ببیند این سیستم چگونه کار می کند و چه نوع عکسهایی از چهره را به رسمیت می شناسد. ما می خواستیم بدانیم که آیا ممکن است به شرح حال دقیقی از یک غریبه با کمک یک عکس تصادفی در اینترنت و بوسیله برخی از فناوری های مدرن دست یافت یا خیر.

     نتیجه گیری بسیار هشدار دهنده بود. در طول این تحقیق مسائل جالبی کشف شد. به عنوان مثال یکی از کارکنان ما متوجه شد که هویت دیجیتالی اش به سرقت رفته است.

 

پس FindFace چیست و چگونه کار می کند؟

     FindFace سرویسی است که با آن می توان بر اساس عکس چهره یک فرد حساب کاربری او را در VK.com پیدا کرد. تا 30 بار جستجو رایگان انجام می شود و پس از آن مجبور به پرداخت پول خواهید بود.

     این سرویس برای برنامه موبایل و سیستم عامل های iOS و اندروید و نسخه وب سایتهای مرتبط تعبیه شده است. این برنامه های کاربردی با قابلیت های محدود، چندین نقص و یک مزیت ارزشمند را دارا هستند: کاربران می توانند در لحظه عکسی بگیرند و بلافاصله از FindFace برای جستجو استفاده کنند.

      برنامه پروفایل هایی را نشان خواهد داد که بیشترین شباهت را با عکس داشته باشند. سپس می توانید با کلیک کردن بر روی هر عکس تمام تصاویر عمومی کاربر مربوطه را ببینید. حال کافی است که نگاهی به پروژه "چهره شما بزرگترین داده است" که توسط عکاس Egor Tsvetkov به نمایش در آمده است را ببینید که چقدر راحت می توان به عکس های افراد غریبه دست پیدا کرد.

      در سرویس های تحت وب، رسیدن به عکس ها در حساب کاربری VK.com بسیار آسان است. برای جستجو یک فرد بر اساس وب سایت باید عکس مورد نظر را ابتدا در هارد دیسک خود ذخیره کرده سپس در FindFace.ru بارگذاری کند.

      اگر شما یک عکس مناسب که در نمای درستی هم گرفته شده انتخاب کنید نتیجه براحتی بدست می آید. این برنامه در آزمون “Victims” (قربانیان) کسپرسکی نمره 9 از 10 را دریافت کرد.

      اگر شما از غریبه ها در خیابان یا مترو عکاسی کنید دقت این نرم افزار دو تا سه برابر کاهش پیدا می کند. اگر هم عکسی را که بارگذاری می کنید از مسافتی طولانی گرفته شده باشد این سرویس نمی تواند نتیجه درستی به شما بدهد. با این حال اگر شما عکس را چند برابر بزرگ کنید یا دور آن را برش بزنید در برنامه FindFace دوباره کار خواهد کرد.

      اگر عکسی که می گیرید از یک عابر پیاده در نور روز با یک گوشی هوشمند باشد به اندازه کافی می تواند برای FindFace مناسب باشد. اما در عکاسی مترو نیاز به یک دوربین خوب و سه پایه خواهید داشت.

 

ما به چه نکاتی برخوردیم

      اگر واقعا به معنای واقعی کلمه نمی خواهید توسط گوشی یک فرد غریبه کشف نشوید، چند کار را باید انجام دهید.

 

  1. خدمات جستجو عکس ارسالی، کل حساب کاربری را نمایش نمی دهد بلکه فقط عکس پروفایل VK.com را نشان خواهد داد. این بدین معنی است که عکس فعلی پروفایل و عکسهای قبلی بارگذاری شده در این آلبوم قابل نمایش هستند. جالب توجه است که این آلبوم را نمی توان پنهان کرد و همیشه به صورت نمایش عمومی وجود خواهد داشت. تنها کاری که می توان در این بخش انجام داد این است که تصاویر قدیمی از آلبوم حذف شوند تا عکسهای کمتری در دسترسی برنامه تشخیص چهره قرار بگیرند.

نکته: عکسهای قدیمی را حذف کنید. ذخیره کردن آخرین عکس باعث می شود در برابر برنامه تشخیص چهره در امان بمانید.

  1. چنانچه عکس شما با چرخش سر همراه باشد یا عکس از زاویه های غیر معمول گرفته شوند برنامه تشخیص چهره را دچار مشکل می کنند. ساختن عکس های خنده دار هم شامل همین گزینه می شود. داشتن عکس با عینکی با فریم دایره هم می تواند برای برنامه مشکل ساز شود مگر اینکه از عکس مشابهی برای پروفایل خود استفاده کنید (یا حتی از همان خنده هم در عکس های دیگر استفاده کرده باشید).
  2. بسیاری از داوطلبانی که در این آزمون شرکت کردند نمی دانستند که بسیاری از عکس هایشان در بخش عمومی قرار داشته است. این کاربران قبلا تنظیمات مربوط به حریم خصوصی را کنترل کرده بودند اما نمی دانستند که VK اجازه دسترسی به این آلبوم را به همه داده است و این شرایط فقط برای عکس خاصی نمی باشد.

                           

نکته: اگر در فهرست دوستان خود با شخص قابل اطمینانی در ارتباط هستید از او بخواهید تا شما را از فهرست دوستان حذف کند تا مشخص شود چه عکسهایی به صورت عمومی برای کاربران غریبه به نمایش در می آید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را از تنظیم نمایش عمومی خارج کنید.

  1. FindFace کاملا به صورت قانونی کار می کند و از داده های پنهان برای نمایش اطلاعات تنظیمات شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند. هنگامیکه کاربر تمام عکس ها را از VK.com حذف کند، سرویس باید برای بار دوم جستجو را آغاز کند. هنوز هم ممکن است در آینده ای نزدیک سرویس های بیشتری از این قبیل منتشر شوند تا به سراغ داده های شبکه های اجتماعی دیگر از قبیل فیسبوک و اینستاگرام بروند و آنها را ذخیره کنند. بنابراین بهتر است همیشه حساب های کاربری خود را در شبکه های اجتماعی کنترل کنید.
  2. FindFace خود را به عنوان یک سرویس دوستیابی معرفی می کند. برای مثال عکس فردی را می بینید که برایتان جالب است سپس وارد پروفایل وی می شوید و در حال حاضر با اطلاعات جدیدی روبرو هستید. در حقیقیت این سرویس به شما اجازه می دهد تا به بخش های غریبه و البته مورد نیاز زیادی دسترسی پیدا کنید.

     داستانی که در اخبار ABC منتشر شد را به یاد داشته باشید: دوربین های مدار بسته از یک سارق در سرقت منزل فیلمبرداری کردند. اگر این اتفاق در یک کشور روسی زبان پیش آمده بود 99% می توانستیم احتمال دهیم که این مجرم عضو VK.com است و هر کسی می تواند از این خدمات برای یافتن مجرم استفاده کند.

      از سوی دیگر هم بسیاری از کاربران از نام های جعلی برای تنظیمات حریم خصوصی حساب های کاربری خود استفاده می کنند اما عکسهای واقعی خود را منتشر می کنند. آنها فکر می کنند فضای اینترنت آنقدر بزرگ است که هیچکس نمی تواند آنها را توسط یک عکس پیدا کند. مثال دیگری هم هست که برخی از کارفرمایان قبل از مصاحبه شغلی با کارمندان به صفحات حساب کاربری آنان برای بررسی مراجعه می کنند.

 

کارمند ما چگونه متوجه شد که هویت دیجیتالی اش به سرقت رفته است

      برخی از کاربران هستند که هیچ عکسی در شبکه های اجتماعی بارگذاری نمی کنند. یکی از کارکنان ما هم به همین روش عمل می کند اما با این حال FindFace او را پیدا کرد.

      شخصی به نام Vitek Tizinksilov عکس کاربران را از آلبوم های آنان برداشته و در شبکه های اجتماعی گوناگون از آنها به عنوان عکس پروفایل شخصی خود استفاده می کرد. زمانیکه ما در گوگل شروع به جستجو تصاویر کردیم عکس وی را با مشخصات دیگر در شبکه های اجتماعی مختلف پیدا کردیم که نام Fotostrana (که می تواند عکس کشور معنی دهد) داشته است. این یک کشف شیرین نبود.

      بنابراین اگر شما عکسی هم بارگذاری نکنید به این معنی نیست که دیگر پنهان شده اید: دوستانتان ممکن است این کار به جای شما انجام دهند. اگر آنها عکس چهره شما را بارگذاری کنند یا حتی عکسی گروهی را در اینترنت قرار دهند که شما هم در آن وجود دارید پس هیچکس نمی تواند آینده ای که برای آن عکس رقم می خورد را پیش بینی کند.

نکته: قبل از اینکه VK.com، API های مورد استفاده را قفل کند شما باید تمام ابزارهای مشابه را در شبکه های اجتماعی تان کنترل کنید.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

 

 

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد