10 راهکار حوزه امنیت سایبری برای حرفه ای ها (بخش اول)

26 بهمن 1393 10 راهکار حوزه امنیت سایبری برای حرفه ای ها (بخش اول)

10 راهکار امنیتی برای حرفه ای ها

نباید فراموش کنیم که در دنیای سایبری امروز حتی با رعایت نکات امنیتی اولیه ممکن است ناامنی این دنیای بی انتها گریبان‌گیر ما وداده های مهم ما شود. چراکه بسیاری از موارد امنیتی نظیر امنیت دیتابیس سایتهایی که در آنها عضو هستیم، باگهای برنامه نویسی نظیر هارت بلید، بات‌نت‌هایی نظیر Gameover Zeus تقریباً از کنترل ما خارج است و همواره ممکن است منجر به آسیب رسیدن به اطلاعات شخصی ما و یا داده های روی سیستم ما گردد. در این مطلب طی دو قسمت به بررسی 10 مورد امنیتی که شاید اغلب ما آن را رعایت نمیکنیم میپردازیم.

 

1-استفاده از برنامه مدیریت کلمه عبور یا یک سری کلمه عبور قدرتمند

شاید هنوز دلیل استفاده از یک نرم افزار مدیریت کلمه عبور را ندانیم. یکی از مهمترین مورد استفاده این برنامه ها، کمک به کاربر بمنظور انتخاب قدرتمندترین کلمات عبور است بدون آنکه بخواهد مجبور باشد آن کلمات عبور را که شاید در حالت عادی پیچیده هم باشد به ذهن بسپارد، و یا بصورت تکراری از یک کلمه عبور استفاده کند. این ابزارها معمولاً هم بصورت مجزا نظیر محصول مدیریت کلمه عبور کسپرسکی و یا 1password ارائه میشود و هم بعنوان ابزاری در نرم افزارهای قدرتمندی همچون کسپرسکی ناب 3 (کسپرسکی توتال سکیوریتی). از طرفی کاربر میتواند با ترفندهایی که یکی از کارشناسان کسپرسکی * اخیراً ارائه داده بود این مشکل را برطرف نماید:

چند ترفند برای انتخاب و به خاطر سپردن کلمه عبوری قدرتمند

 

2-احراز هویت دو مرحله ای

در بسیاری از سرویس ها نظیر فیسبوک و یا جیمیل (Gmail)شما میتوانید این سیستم امنیتی را فعال کنید تا این سرویس ها دیگر تنها به کلمه عبور شما اکتفا نکند و از طریق پیامک یا یک برنامه (نظیر اپلیکیشن Google Authenticator) نیز کدی را برای شما دریافت کند که پیش از ورود به حساب کاربری خود نیاز دارید آن کد را نیز وارد نمایید. از آنجایی که کد دوم تنها روی دستگاه شما (دستگاه تلفن همراه) می آید، دیگر از هر جهت اطمینان خواهید داشت که کسی قادر به هک و ورود به حساب کاربری شما نخواهد بود.

 

3-دوبار پشتیبان یا بک آپ گرفتن

حتی اگر با برترین برنامه های بک آپ نظیر ابزارهای امنیتی ارائه شده در کاملترین محصول کسپرسکی بک آپ یا پشتیبان بگیرید و در یک هارددیسک ذخیره کنید، میتوان گفت که تقریباً گامی برنداشته اید. حتی با اینکه روی یک هارددیسک دیگر آن را ذخیره نموده اید نباید فراموش کنید که این دارایی فیزیکی ممکن است در معرض آتش سوزی، سرقت و حتی سهل انگاری خود و فرزندان آسیب ببیند. لذا بهتر است یک نسخه دومی نیز روی یک هارد دیسک که شاید در معرض کمترین خطر باشد یا بهتر از همه روی یک فضای مجازی و آنلاین داشته باشید. سرویس های مختلفی نظیر Backblaze، Carbonite، CrashPlan، و iDrive هم اکنون میتواند چنین سرویسی را ارائه دهد.

 

4-بروزرسانی منظم آنتی ویروس و سایر نرم افزارها

شاید لزوم بروزرسانی منظم آنتی ویروس، نیاز به توضیح نداشته باشد، ولی خیلی از کاربران نمی دانند این است که بروزرسانی برنامه های دیگر به ویژه برنامه هایی که به هر طریقی به اتصال سیستم شما با اینترنت یا وبگردی شما ارتباط دارد، به همان اندازه حائز اهمیت است. بطور خلاصه باید بگوییم که سودجویان سایبری همواره در حال شناسایی باگ های امنیتی این نرم افزارها (بویژه مرورگرها) هستند تا بتوانند از این طریق اقدام به نفوذ به سیستم و دسترسی به اطلاعات کاربران نمایند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را نیز مطالعه نمایید:

چرا باید سیستم و آنتی‌ویروس خود را بروز نگاه داریم؟

 

5-حفظ امنیت مودم Wi-Fi

شاید خیلی از ما با اینکه تمام اطلاعات اصلی و شخصی ما از طریق اینترنت منتقل میشود حفظ امنیت دسترسی به مودم خود را اصلاً جدی نمی‌گیرند. آنتی ویروس های کاملی نظیر کسپرسکی اینترنت سکیوریتی 2015 این حوزه امنیتی را کاملاً پوشش داده و کنترل می‌نمایند که شامل دسترسی های مشکوک، آسیب پذیری ها و سایر موارد مربوطه میشود. ولی حداقل کاری که هر کاربری میتواند انجام دهد استفاده از رمز عبور با سیستم کدگذاری WPA2 برای مودم یا روتر وایرلس خود میباشد. اگر نمی‌توانید این کلمه عبور را به ذهن بسپارید، بهتر است از یک نرم افزار مدیریت کلمه عبور استفاده نمایید.  

در قسمت دوم این مطلب که بزودی منتشر میگردد نیز به بررسی 5 مورد دیگر میپردازیم که شاید هر کاربری بدان توجه کافی نداشته است.

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز میشناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد