5 روش نشتِ اطلاعات محرمانه در تصاویر

26 فروردین 1399 5 روش نشتِ اطلاعات محرمانه در تصاویر

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ شاید دست‌کم یکبار برایتان پیش‌ آمده که مجبور شده باشید اطلاعات داخل یک تصویر را مخفی کنید. برای مثال، نیروی پشتیبانی فنی‌ای که نیاز نبود داده‌های شخصی شما را -وقتی در قالب اسکرین‌شات داشتید مشکل‌تان را با او مطرح می‌کردید- ببیند. یا فرضاً شده که بخواهید بلیت‌ نمایشی را که خیلی وقت بوده انتظارش را می‌کشیدید در اینستاگرام نشان دهید اما برخی اطلاعات رویش برایتان محرمانه به حساب می‌آمده. در نظر داشته باشید که تصاویر و عکس‌ها -هر قدر هم که تار و حتی کادربندی‌شده- قادرند اطلاعات مخفی‌شده را آشکار سازند. در ادامه شما را با روش نشتِ اطلاعات محرمانه در تصاویر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه بمانید. 

اشتباه شماره 1: ویرایش عکس‌ها در اپ‌های آفیس

این روش، روشی بسیار قدیمی برای رازهای شخصی یا سازمانی است که از سر سهل‌انگاری به اشتراک گذاشته شده‌اند. اگر تصویر متعلق به داکیومنتی متنی یا دکِ اسلاید است، راحت‌ترین راه ویرایشش انجام مستقیم ادیت در اپ آفیس است. تنها کافیست تصویر را درج کرده، بخشی را که دوست ندارید نمایش داده شود برش داده و داکیومنت را ذخیره کرده به مدیر را مشتری دهید (با خیالی راحت). 

مشکل اینجاست که این کار، ظاهر تصویر را در بدنه‌ی داکیومنت تغییر می‌دهد. تصویر اصلی همچنان دست‌نخورده باقی خواهد ماند. برای مشاهده‌ی بخش پنهان‌شده، تنها کافیست فرد تصویر را انتخاب کرده و بعد به سراغ ابزار Crop روی تب Format برود. 

 

 

خبر خوب اینکه: شما می‌توانید با استفاده از دکمه Compress Pictures در همان تب Format برای همیشه بخش‌های اضافی تصویری را در داکیومنت از بین ببرید. روی آن کلیک کرده و مطمئن شوید که کادر Delete cropped areas of picturesانتخاب شده است. 

در مورد مستطیل‌های مشکی‌رنگ و جلوه‌های گرافیکی مختلف هم بگوییم که اینها هیچیک در اپ‌های آفیس به درد نخواهند خورد. برای دیدن رازهای پس تصاویر گیرنده براحتی ادیت‌های سطحی روی تصویر را از بین ببرد. 

 

 

اشتباه شماره 2: پر کردن‌های نیمه‌شفاف

ابزار کارامد دیگر (این بار برای کاربران آیفون) قابلیت Markupدر iOS است. می‌خواهید عکسی از گوشی بفرستید؟ می‌توانید آن را به طور مستقیم در ایمیل یا پیام ویرایش کنید! و گیرنده قادر نخواهد بود ویرایش‌های شما را به حالت قبل بازگرداند. مطمئناً، این ایده‌آل‌ترین راه برای پنهان کردن اطلاعات تصاویر است، اینطور نیست؟ 

متأسفانه باید بگوییم خیر. دلیلش هم این است که ابزارهای پن و هایلایتر خطوط را به صورت نیمه‌شفاف می‌کشند. به طور حتم اگر چند باری روی متن مورد نظر را خط‌خطی کنید تا دیده نشوید شاید به ظاهر آن را کامل پوشانده باشد اما با کمی ور رفتن به آن (روشنایی، کنرتاست و تنظیمات دیگر عکس) هر کسی به راحتی می‌تواند رازهای پشت عکس را در اختیار داشته باشد. 

 


همین روی قلموهای نیمه‌شفاف در استوری هم صدق می‌کند. به طور کلی، بهتر است مطمئن شوید که دارید از ابزارهای 100% تار برای مخفی کردن داده‌های خود روی تصاویر استفاده می‌کنید. 

اشتباه شماره 3: لایه‌ی مخفی نامرئی

برای جلوگیری از نشت اطلاعات محرمانه در تصویر، ویرایشگرهای گرافیکی می‌توانند آن را در لایه‌ی مخفی جداگانه‌ای ذخیره کنند. این راه‌حل راحتی برای برخی تصاویر است. با این حال پست کردن تصویری با لایه‌های مخفی در محیط آنلاین شاید ایده‌ی خوبی نباشد (دست‌کم اگر تصویر فرمت PNG داشته باشد). 

دلیلش هم این است که ویرایشگر عکس وقتی دارد تصویری را در فایل PNG ذخیره می‌کند لایه‌ها را با هم ترکیب می‌کند تا نتوانند از هم باز شوند. با این حال اطلاعات موجود در لایه‌ی مخفی هیچ‌جا نمی‌رود- درست همانجا داخل فایل است. درحالیکه اکثر برنامه‌ها این را نمایش نمی‌دهند، باز کردن صرفِ تصویر می‌تواند تمامی لایه‌های پنهان را بی‌هیچ زحمتی برملا کند.

 اشتباه شماره 4: فیلتر برگشت‌پذیر

فیلترهای گرافیکی که کل فرم عکس را تغییر می‌دهند نیز می‌توانند رازها را آشکار کنند. برخی بدون پاک کردن پیکسل‌ها، آن‌ها را جابجا می‌کنند و ممکن است بشود آن‌ها را به جای اول برگرداند و فرم اصلی تصویر را مشاهده کرد. 

این قابلیت فیلترها بود که به پلیس در بازداشت فردی مظنون به کودک‌آزاری از کانادا کمک کرد. مجرم عکس‌هایی از قربانیان را در اینترنت پخش کرد؛ در این عکس‌ها صورت خودش را با استفاده از یک‌سری افکت‌ها محو کرده بود. متخصصین کامپیوتر اما توانستند تصویر را به حالت خام برگردانده و صورت او را شناسایی کنند. مشکل اینجاست که مجرمان سایبری هم می‌توانند دوشادوش پلیس‌ها از این تکنیک برای آشکارسازی رازها استفاده کنند. 

از بین متودهای تحریف تصویر، تار کردن و پیکسل‌سازی که در آن‌ها اطلاعات تصویر به یک مشت مربع رنگی که به این راحتی‌ها نمی‌شود به قبل برشان گرداند تبدیل می‌شود- مطمئن‌ترین متودها هستند. فناوری‌های یادگیری ماشین حتی اگر تصاویر تار یا پیکسلی هم شده باشند باز می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. و اگر عکس را به پیکسل‌های کوچک تقسیم کنید با این تصور که بدین‌ترتیب جای رازتان امن است- این احتمال وجود دارد که کسی بتواند تصویر اصلی را دید بزند. 

اشتباه شماره 5: پنهان‌کاری در کار نباشد

در آخر اینکه، اگر اطلاعات مربوط به رازهای خود را در معرض چشم‌ بیگانه‌ها قرار دهید شاید دیگر هیچ رازی در میان نباشد و همه‌چیز آشکار شود. روی نام و عکس پروفایل خود را روی اسکرین‌شاتِ صفحه شبکه اجتماعی خط کشیدید ولی از طرفی یادتان رفته نوار آدرس را مخفی کنید؟ هر کسی اراده کند می‌تواند آدرس را وارد کرده و پروفایل شما را ببیند. با مستطیلی سیاه‌رنگ صورت فردی را مخفی کردید اما نام فرد آن بالا واضح است؟ سوژه‌ی عکس خیلی راحت می‌تواند مورد شناسایی قرار گیرد. از اینها گذشته یک تصویر تنها چیزی نیست که اطلاعات محرمانه را رو می‌کند؛ ابرداده‌های یک فایل هم می‌توانند این کار را بکنند. برای تصاویر اطلاعات عموماً به زمان و مکان مربوط می‌شود اما در برخی موارد، ابرداده‌ها شامل فرمت thumbnail عکس اصلی هم می‌شود (که نشان می‌دهد قبل از روتوش چطور بوده است). 

بنابراین قبل از پست کردن تصویر در هر جایی، ابرداده‌ها را پاک کنید. برای کامپیوترهای دسکتاپ اپ‌های موبایل بسیاری عرضه شده است که بسیار سریع عکس‌های شما با اطلاعات ناخواسته را پاک می‌کنند. آگاه باشید که بدافزارها می‌توانند خودشان را جای چنین ابزارهایی بزنند، پس ابزارهای این چنینی را تنها از منبع اصلی دانلود کرده و مجوزهای بیش از حد در سیستم بدان‌ها ندهید. و البته که باید از راهکار امنیتی قابل‌اعتمادی استفاده کنید که برنامه‌ی آلوده را شناسایی و بلاک می‌کند.

خبر خوب برای کاربران ویندوزی: شما می‌توانید با اقدامات زیر از روی عکس‌های خود بدون استفاده از هیچ نرم‌افزار اضافی‌ای ابرداده‌ها را پاک کنید:

• روی فایل راست‌کلیک کنید. 
• Properties را انتخاب نمایید. 
• در پنجره‌ای که باز می‌شود روی تب Details کلیک کنید. 
• روی Remove Properties and Personal Informationبزنید. 
• انتخاب کنید که آیا می‌خواهید ابرداده‌ها برای همیشه پاک شود یا می‌خواهید فایل را بدون ابرداده کپی کنید. 

جوینده یابنده است

هر کسی که بخواهد سر از رازی دربیاورد بالاخره آنقدر تلاش می‌کند تا یکجورهایی موفق شود. برخی از متودها بسیار پیچیده و حرفه‌ای هستند که شاید بازدیدکننده‌ای معمولی نتواند از پسش بربیاید. اما اگر اطلاعات شما بسیار حساس است ممکن است مجرمان بخواهند با بکارگیری متودهایی دشوار شما را مورد هدف خود قرار دهند. پس باید حسابی حواس خود را جمع کنید. 

چطور رازهای خود را در نهایت امنیت مخفی کنیم؟

• ویرایش تصاویر در ادیتور عکس و استفاده‌ی صرف از تصاویر خام و بی‌حاشیه در داکیومنت‌های آفیس. 
• مطمئن شوید ابزاری که برای پنهان‌سازی راز تصویری خود استفاد می‌کنید کارش را بدون احتمال نشتی انجام می‌دهد. 
• اگر به تار کردن یا پیکسلی کردن تمایل دارید کامل چک کنید مبادا بخشی از راز شما در تصویر نمایان شود (مثلاً در قالب حروف الفبا). 
• قبل از پست کردن مطمئن شوید هیچ اطلاعات دیگری در عکس وجود ندارد که احتمال نشت شدن داشته باشد. حتماً آدرس‌های ایمیل، یوآرال‌های صفحات شبکه‌های اجتماعی، تتوهای نامعمول، تگ نام‌ها و موارد دیگر که به شناسایی افراد دامن می‌زند را پنهان کنید. 
• ابرداده‌ها را پاک کنید. اگر بنا به هر دلیلی خواستید آن را نگه دارید یک کپی تمیز و جداگانه از فایلی که قرار است پست شود درست کنید. 
• همیشه قبل از آپلود عکس حواستان به اطلاعات محرمانه‌تان باشد. باور کنید اینستاگرام بدون بلیت نمایش گران‌قیمت شما هم به کار خود ادامه می‌دهد. 
 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد