راهنمای نجات از کووید-19: مخصوص زندگی دیجیتالیِ شما

24 فروردین 1399 راهنمای نجات از کووید-19: مخصوص زندگی دیجیتالیِ شما

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ ناگهان به خود آمدیم دیدیم کل زندگی‌مان آنلاین شده است. هیچ‌زمان جهان اینترنت -و توانایی ما در ارتباط، معاشرت، کار و تراکنش آنلاین- تا این اندازه اهمیت پیدا نکرده بود. گرچه قابلیت‌مان در انجام بسیاری از کارها به طور آنلاین شگفت‌انگیزبوده است؛ اما بالاخره هر جا می‌رویم، مجرمان سایبری ردمان را می‌زنند. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود جدا از خود این ویروس نفرین‌شده، از شر بزهکاری‌های امنیتیِ مرتبط با آن خلاص شوید. با ما همراه بمانید. 

اگر فرصتی برای اکسپلویت کردن شرایط و به دام انداختن افراد (سرقت اطلاعات یا به جیب زدن پول آن‌ها) دست دهد، می‌شود تضمین داد پای مجرمی سایبری وسط بوده است. تاکنون شاهد موارد مرتبط با ویروس کرونا (یا همان کووید-19) بوده‌ایم که در آن‌ها مجرمان سعی داشتند فایل‌های آلوده‌ای را -با دستاویز کردن موضوع داغ ویروس کرونا- در داکیومنت‌هایی پنهان کنند اما ماجرای دستکاری امنیت آنلاین به همینجا ختم نمی‌شود. 

پخش

آخر هفته‌های این مدتی که درگیر ویروس کرونا هستیم بالاترین حد پخش محتوا به صورت آنلاین را به خود اختصاص داده است. میلیون‌ها نفر که در حالت نرمال در بارها و رستوران‌ها گرم معاشرت بودند حالا مجبور به خانه ماندن شدند. همین سرویس‌های پخش را شدیداً تحت فشار قرار داده و حتی برخی شرکت‌های بزرگ و مهم برای کاهش کندی‌ها، از کیفیت محتواهایشان زدند. با این وجود، این اتفاق بی‌شک منجر به این خواهد شد که برخی دنبال روش‌های جایگزین برای دسترسی به محتواهای آنلاین بگردند. 

حال آنکه گریز از پورتال‌های حفاظتیِ سرویس‌های قانونی پخش برای فیلم‌ها، گیم‌ها و سایر محتوها فقط بیشتر بستر را برای مجرمان سایبری فراهم می‌کند. ما به جای وسوسه‌ی امتحان کردن منابع محتواییِ دیگر به شما پیشه کردن صبر و شکیبایی را توصیه می‌کنیم. به همان سرویس‌های پخش خود اطمینان کنید و اقدامات زیر را برای داشتن پخش آنلاینی امن انجام دهید:

• از منابع قابل‌اطمینان سرویس‌هایی که برایشان اشتراک دریافت کرده‌اید- استفاده کنید. فرمت یوآرال و املای نام شرکت را پیش از دانلود هر چیزی چک کنید. وبسایت‌های تقلبی ممکن است درست مانند خودِ واقعی‌شان به نظر بیایند اما یک سری تغییرات جزئی وجود دارد که باعث می‌شود متوجه تفاوت آن‌ها بشوید. 
• به افزونه‌ی فایل دانلود‌شده‌ی خود دقت کنید. فایل‌های ویدیویی نباید با .exe تمام شوند. 
• اگر از تورنت‌ها استفاده می‌کنید حسابی حواستان باشد. برای مثال، کامنت‌های مربوط به فایل‌های قابل‌دانلود را جست‌وجو کنید. اگر دیدید کامنت‌ها با محتوا همخوانی ندارد پس شاید با یک بدافزار طرف هستید. 
• از دستگاه‌هایی که برای پخش استفاده می‌کنید محافظت نمایید. همچنین مطمئن شوید سیستم عامل شما و نیز اپ‌هایتان آپدیت باشند. 
• از لینک‌هایی که وعده‌ی دیدن محتوا را به شما می‌دهند پرهیز کنید و اگر در مورد قانونی بودن محتوا شک دارید مثلاً اگر مطمئن نیستید چیزی در منطقه شما موجود است یا نه- آن را با ارائه‌دهنده‌ی تفریح و سرگرمی خود در میان بگذارید. 
• برای پرداختی‌ها در صورت امکان از کارت اعتباری استفاده کنید اما سعی کنید جزئیات را روی سایت‌های پخش ذخیره نکنید. 
• برای هر کدام از اکانت‌های آنلاین خود از رمزعبوری پیچیده و منحصر به فرد استفاده کنید. 

خرید

مردم در این روزها به شدت به دنبال مواد غذایی‌، تفریح و سایر کالاهای آنلاین هستند و همین آن‌ها را به سمت فروشگاه‌های مجازی می‌کشاند. این را هم حساب کنید که همه از روی کسالت خرید می‌کنند و خرده‌فروشان هم سر اوضاع خراب و پر نوسان اقتصادی دارند با مشتریان راه می‌آیند و تخفیف می‌گذارند. چه فرصتی از این بهتر برای مجرمان سایبری می‌تواند وجود داشته باشد. 

وقتی خریدهای آنلاین زیاد می‌شود به موازات آن شاهد افزایش حملات فیشینگ و بدافزار هم می‌شویم؛ زیرا مجرمان آنلاین دوست دارند مردم را با کالاهایی عالی و در عین حال ارزان فریب دهند. از این رو توصیه می‌کنیم مشتریان در این برهه‌ی حساس حین خرید آنلاین یا باز کردن ایمیل از سوی خرده‌فروشان آنلاین، حواس خود را بیشتر از هر زمان دیگر جمع کنند:

• حواستان به پیشنهاد خریدهای عالی که بسیار ارزان است باشد، همان‌هایی که فکر می‌کنید حتماً کلکی توی کار است: بله دقیقاً کلکی توی کار است. 
• یوآرال را در مرورگر تایپ کنید تا به جای کلیک روی لینک‌ داخل ایمیل، معامله را در خود سایت چک کنید. 
• هنگام پرداخت، در نوار آدرس، HTTPS/نشانِ پدلاک را چک کنید. با این حال در نظر داشته باشید،این پدلاک تنها زمانی معنای امنیت می‌دهد که آدرس وبسایت درست باشد (پس محکم‌کاری یادتان نرود!). 
• به جای کارت‌های بدهی، از کارت‌های اعتباری (برای سطح امنیتیِ بیشتر در پرداخت) استفاده کنید. 
• اطلاعات کارت خود را روی وبسایت‌، ذخیره نکنید. 
• از دستگاه‌هایی که برای خرید استفاده می‌کنید محافظت کرده و مطمئن شوید در اسرع وقت پچ‌ها و آپدیت‌ها را در دست دارید. 
• برای هر یک از اکانت‌های آنلاین خود از پسوردی پیچیده و منحصر به فرد استفاده کنید. 

اخبار کذب

اخبار کذب همیشه بوده است و چیز جدیدی نیست. بارها دیده‌ایم چطور در گذشته این اخبار به رویدادهای مهم گند زده است. با این حال این مشکل وقتی صحبت از بحرانی ملی و جهانی به میان می‌آید جدی‌تری می‌شود. در چنین شرایطی باید پیش از اشتراک‌گذاری را اقدام روی آن، به منبع و صحت و صغم اطلاعات توجه بسیاری داشت. 

این اخبار کذب فقط و فقط مردم را گیج‌تر می‌کند و نمی‌گذارد خبرهای حقیقی با سرعت طبیعی‌اش به دست افراد در سراسر جهان برسد. به همین منظور پیشنهاد ما به شما این است که حواستان کمی بیشتر به منابع اخباری که دریافت می‌کنید باشد (در غیر این صورت شرایط حتی وخیم‌تر هم خواهد شد). 

• فقط به سایت‌های خبری مشهور و معتبر اعتماد کنید. 
• اطلاعاتی که به دستتان می‌رسد اعتبارسنجی کنید (دهان به دهان، از طریق اپ‌های پیام‌رسانی یا شبکه‌های اجتماعی). 
• اگر از صحت و صغم خبر مطمئن نشدید، آن را با کسی به اشتراک نگذارید. در خصوص اطلاعاتی که به دیگران داده و یا پست‌هایی که ریپست می‌کنید احساس مسئولیت داشته باشید.
 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد