چگونه از ویروسی شدن رایانه از طریق ایمیل جلوگیری نماییم؟

03 اردیبهشت 1393 چگونه از ویروسی شدن رایانه از طریق ایمیل جلوگیری نماییم؟

چگونه از ویروسی شدن رایانه از طریق ایمیل جلوگیری نماییم؟

با رشد مداوم اینترنت به شمار افرادی که بدنبال سوءاستفاده از طریق سرویس ایمیل هستند همواره افزوده می­شود. متأسفانه افراد یا سازمان­های سودجوی زیادی از آسیب ­پذیری­های سرویس ایمیل سوءاستفاده می ­نمایند تا یک بدافزار (نظیر تروجان­ها، ویروس­ها و کرم­ها) را که ممکن است آسیب­های زیادی به یک رایانه بزند پخش کنند و یا با هدف سرقت یا کلاهبرداری اقدام به "حملات فیشینگ" نموده و با ترفندهای گوناگون کاربران را به فاش اطلاعات شخصی نظیر اطلاعات حساب بانکی ترغیب کنند. لذا با راهکارهای ساده ­ای که در ادامه ذکر می­شود می­توان مانع آلودگی به ویروس از طریق ایمیل شد:

مهمترین و نخستین گام:

ضدویروسی مناسب نصب نمایید. اساسی ­ترین اقدام در مورد حملات ویروسی نصب و خریداری یک نرم­افزار ضدویروس معتبر است که به آسانی قابل ب­روزرسانی باشد. ضدویروس ­های پیشرفته قابلیت بررسی ایمیل­های شما را نیز دارا می­باشند تا از این طریق نیز امنیت را برای شما و رایانه­ تان فراهم سازند. از آنجایی که ویروس­ های جدید تقریباً روزانه پا به دنیای رایانه می­گذارند، باید توجه داشت که ضدویروس منتخب براحتی بروزرسانی شود و در صورت امکان به فناوری مدرن حفاظت ابری که از جمله مزیت­ های ضدویروس ­های برتری نظیر کسپرسکی است مجهز باشد.

گام دوم:

اکانت ایمیل خود را با یکی از شرکت­های معتبر بسازید. بسیاری از وب­سایت­ها و شرکت­های ارائه ­دهنده اینترنت در کنار خدمات اصلی­ شان به کاربران اجازه ساخت و استفاده از یک حساب کاربری ایمیل تحت میل ­سرور خودشان را نیز می­دهند. با این­حال بهتر است برای به حداقل رساندن مشکلات امنیتی آدرس ایمیل خود را از شرکت­هایی نظیر Google، Yahoo، و یا MSN دریافت کنید.

گام سوم:

ایمیل­هایی که از مخاطبینی ناشناس دریافت می­کنید را باز نکنید. ایمیل­هایی را که از شخصی ناشناس دریافت کرده­ اید و یا دارای تیتر موضوع مشکوکی نظیر You Won… دارند که نوید برنده ­شدن شما را در یک مسابقه می­دهند، باز نکنید. این اقسام از ایمیل­ها معمولاً در صدد فریب شما برای ارسال اطلاعات شخصی­تان یا نصب نرم ­افزارهای جعلی و مخرب هستند که در آخر ممکن است به نابودی رایانه یا تبدیل آن به یکی از قربانیان شبکه­ های آلوده یا باتنت بیانجامد.

گام چهارم:

از دانلود یا بازکردن ضمایم مشکوک، غیرمنتظره و ناخواسته بپرهیزید. اگر پسوند فایل­های ضمیمه با آنچه با توجه به متن یا موضوع ایمیل انتظار می­رود تفاوت دارد، فایل را پاک نمایید و اگر به شخص فرستنده اطمینان دارید در مورد فایلی که قرار بوده است دریافت کنید بیشتر بپرسید. فایل­های ورد و PDF از رایج­ترین ناقلان بدافزارها هستند. علاوه بر این، محتویات ضمایمی که بصورت فایل فشرده می­باشند را نیز حتماً با یک ضدویروس مناسب بررسی نمایید.

گام پنجم:

مراقب لینک­هایی که روی آن کلیک می­نمایید باشید. ممکن است به وب­سایت­ها یا آدرس­هایی هدایت شوید که حامل ویروس­ها و انواع دیگر بدافزارها می­باشند.

محصولات مرتبط

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد