چطور از اکانت وی‌کی خود در برابر هک‌ و اسپم مراقبت کنیم؟

25 تیر 1398 چطور از اکانت وی‌کی خود در برابر هک‌ و اسپم مراقبت کنیم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ مثل هر شبکه‌ی اجتماعی دیگر، وی‌کی[1] هر کسی را به خود جذب می‌کند. با چندین میلیون مخاطب پر و پا قرصی که دارد هیچ جای تعجبی هم نیست که در کنار این همه طرفدار، اسپمرها و اسکمرها و ترول‌ها هم بخواهند در این بزم شرکت کنند. افراد ممکن است در پیام‌های خصوصی یک سری سرویس به شما تحمیل و آگهی‌هایی به دیوار شما پست کنند، در کامنت‌ها چیزهایی بدی بنویسند و یا جلوی دوستانتان فحاشی کنند- اصلاً نیازی نیست مشهور باشید تا این هجمه بدگویی و مزاحمت برایتان ایجاد شود.

شما می‌توانید با یک تنظیم درست از اکانت خود در برابر توجهات ناخواسته محافظت کنید. اگر همین الانش هم این تنظیمات را انجام داده‌اید باز هم توصیه می‌کنیم مطمئن شوید همه‌چیز دارد درست انجام می‌شود؛ هر از چند گاهی این پلت‌فرم اجتماعی گزینه‌های جدیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تب امنیت[2]

برای مشاهده‌ی نمایه‌ی تنظیمات، روی نام خود در منتهی‌الیه گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و از منوی دراپ‌داون گزینه‌ی  Settings را انتخاب نمایید. تب‌هایی که دنبالش می‌گردید اکنون باید در قسمت راست صفحه پدیدار شوند.

تب امنیت گزینه‌ی احراز هویت دو عاملی را ارائه می‌دهد (در بخش احراز هویت دو مرحله‌ای). اگر احیاناً رمزعبورتان دست نامحرم افتاد، آن مرحله‌ی دومِ احراز هویت نمی‌گذارد مهاجمین بدون در اختیار داشتن کد یکبار مصرف به اکانت شما دسترسی پیدا کنند. شما می‌توانید این کد را یا از طریق SMS و یا اپ 2FA (احراز هویت دو عاملی) دریافت کنید.

 

 

تنظیمات VK همچنین به کاربران خود اجازه می‌دهد تا کد رزرو بسازند (کدهای بک‌آپ). این کدها وقتی گوشی‌تان از دسترس خارج است بسیار به دردتان خواهد خورد (همچنین اگر گوشی‌تان سرقت شده باشد).

 

 

علاوه بر این، تب امنیت به شما اطلاع خواهد داد اپ VK شما آخرین بار چه زمان، کجا و از چه دستگاهی (یا بدتر اینکه اصلاً دستگاه متعلق به شما نباشد) Sign in شده است و کدام سشن‌ها[3] هنوز هم اکتیو هستند. اگر دیدید کسی با نام شما لاگین شده (برای مثال با گوشی یا شهری دیگر) بلافاصله تمام سشن‌ها را به غیر از آنی که در لحظه دارد کار می‌کند ببندید. این کار را با کلیک روی گزینه‌ی Terminate all sessions درست زیر تاریخچه‌ی فعالیت انجام دهید. بهتر است به محض انجام این کار رمزعبور خود را نیز تغییر دهید.

تب حریم‌خصوصی[4]: چه کسی می‌تواند پروفایل شما را ببیند؟

تب حریم‌خصوصی به شما اجازه می‌دهد کاربرانی را که اجازه دارند پروفایل شما و جزئیات خاص روی آن را ببینند محدود کنید؛ بدین‌ترتیب از اطلاعات شخصی شما بیشتر محافظت می‌شود.

بنابراین، اگر ترجیح می‌دهید با افراد رندم ارتباط نداشته باشید، بخش Profile type در آخرین مورد بخش تنظیمات حریم‌خصوصی باید روی Private تنظیم شود. با این کار محتویات پروفایل‌تان از دید افراد ناشناس پنهان می‌ماند. اما یادتان باشد، کاربرانی که پروفایل شخصی دارند هنوز هم می‌توانند در جست‌وجوها پیدا و بدان‌ها پی‌ام داده شود.

 

 

اگر نمی‌خواهید پیج‌تان گوگل شود و یا بدون اجازه مورد دسترسی قرار گیرد، آپشن Who can see my profile on the Internet را روی  Only VK users تنظیم کنید.

یک راه دیگر هم برای جلوگیری از رصد شدن توسط غریبه‌ها وجود دارد- محدود کردن کاربرانی که می‌توانند پروفایل‌تان را پیدا کنند از طریق شماره تلفن‌هایی که در ثبت‌نام این اکانت استفاده کردند. حتی اگر شماره تلفن شما از دید غریبه‌ها هم پنهان بماند باز هم بطور پیش‌فرض هر کسی می‌تواند از آن برای پیدا کردن پروفایل‌تان استفاده کند- مثل فروشگاه‌هایی که اطلاعات تماس شما را دارند.

برای تغییر این تنظیمات، بخش Privacy را به سمت پایین اسکرول کنید تا به Who can contact me برسید و گزینه‌ی Who can find me by contacts import by phone number را به Friends of friends or Nobody تنظیم کنید.

اگر با اینکه پروفایل‌تان برای همه قابل دیدن باشد مشکلی ندارید اما می‌خواهید اجزای فردی آن را مخفی کنید -مانند گروه‌ها، عکس‌ها یا فایل‌های صوتی- می‌توانید برای هر بخش به طور جداگانه قابلیت دید را تنظیم کنید. این کار را بالای Privacy tab در بخش My profile انجام دهید.

 

 

به طور خاص توصیه می‌کنیم آپشن Who can view my photos location را به Friends only یا Only me تنظیم کنید.

نشان‌گذاری‌های (تگ) جغرافیاییِ داخل عکس‌های شما این قابلیت را دارند که برایتان دردسر ایجاد کنند. بهتر است از همان اول دسترسی VK به اطلاعات جغرافیایی را رد کنید. اما اگر واقعاً می‌خواهید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و یا نسخه‌ی قدیمی اندروید از این مجوز پشتیبانی نمی‌کند، چنین تنظیماتی می‌تواند حسابی به کارتان بیاید.

همچنین ایده‌ی خوبیست پروفایل دوستان نزدیک و آشنایان خود را نیز از چشم نامحرمان دور و به همین طریق از آن‌ها هم محافظت کنید. تنها کافیست آن‌ها را به فهرست دوستان پنهان در تنظیمات Who is visible in my list of friends and followed users اضافه کرده و گزینه‌ی Who can view my hidden friends را روی Friends only یا Only me تنظیم کنید.

 

 

تب حریم‌خصوصی: چه کسی می‌تواند در VK به شما پیام داده و تماس بگیرد؟

در VK فرد می‌تواند پیام رد بدل کند و از سال 2018 قابلیت برقراری تماس نیز (شامل تماس ویدیویی) اضافه شده است. برای اینکه تعیین کنید چه کسی می‌تواند در VK به شما پیام داده و تماس بگیرد به تنظیمات حریم خصوصی مراجعه نمایید.

اگر می‌خواهید از خود در برابر اسپم‌ها و پیام‌های مزاحم روی دیوارتان مراقبت کنید، با ویرایش دو گزینه‌ی Who can post to my wall و Who can comment on my posts در بخش My posts آن را برای افراد غریبه از دسترس خارج کنید.

 

 

همچنین می‌توانید قابلیت دید پست‌ها و کامنت‌ها را نیز در همان بخش محدود کنید. قابلیت دید کامنت‌ها را می‌توان در General tab به صورت یکجا نیز غیرفعال نمود. در بخش Who can contact me تعیین کنید می‌خواهید از طریق کدام کانال‌ها با غریبه‌ها ارتباط برقرار کنید (اگر اصلاً چنین قصدی دارید).

این پلت‌فرم اجتماعی اجازه می‌دهد ارسال‌کنندگان پیام‌های شخصی، آن‌هایی که شما را دعوت می‌کنند به اپ‌ها و انجمن‌ها بپیوندید و همچنین از طریق اپ‌ها شما را مورد خطاب قرار می‌دهند را محدود کنید. در اینجا همچنین می‌توانید تماس غریبه‌ها با شما از طریق این پلت‌فرم را ممنوع کنید. از Privacy tab برای تعیین اینکه دوست دارید از سوی شرکت‌ها پیام دریافت کنید یا نه استفاده کنید. VK بانک‌ها و فروشگاه‌ها را قادر می‌سازد تا به کاربران در مورد خرید کالا یا رسید پول اطلاع‌رسانی کنند (به جای اس‌ام‌اس از VK استفاده می‌کنند). برای استفاده از این گزینه، شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها به انجمنی اختصاصی نیاز دارند که باید توسط واسط‌گرها مورد تأیید قرار گیرد.

پیام‌ها نیز توسط واسطه‌ها مدیریت خواهند شد و دیگر هیچ راهی برای تبلیغ وجود نخواهد داشت؛ بنابراین دیگر نیازی نیست وقتی این گزینه را فعال می‌کنید نگران اسپم‌ها باشید. با این حال، اگر معذبید این گزینه را روی Which communities can send me private messages using my phone number درست زیر نمایه‌ی تنظیمات حریم‌خصوصی به None تنظیم کنید.

 

 

شاید به تنظیمات اضافه نیز احتیاج پیدا کردید

درست زیر نمایه‌ی تنظیمات حریم‌خصوصی لینکی هست که می‌توانید از آن برای مشاهده‌ی پروفایل خود از دید دیگران استفاده کنید. اگر بعد از کلی تغییر در تنظیمات هنوز برخی بخش‌های اطلاعات شخصی هنوز هم در دسترش نامحرم‌ها قرار می‌گیرد شاید بهتر باشد از گزینه‌هایی که زیر Privacy tab نیامدند استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید شماره تلفن خود را در بخش اطلاعات تماس مخفی کنید. برای رفتن به این بخش، باری دیگر روی نام خود در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و به Edit بروید.

برای ادیت کسانی که قادر به مشاهده‌ی شماره تلفن‌تان هستند به Contact info در منوی سمت راست رفته و روی آیکون کوچک قفل کنار شماره تلفن کلیک کنید.

 

 

در بخش ویرایش پروفایل، همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید تاریخ تولد خود را در معرض نمایش بگذارید یا آن را کاملاً مخفی کنید. شاید هم بخواهید تنها ماه یا روزش نمایش داده شود. برای انجام این کار، تبBasic info را باز کرده و از منوی دراپ‌داون زیر تاریخ تولد خود گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

 

همچنین نمی‌شود دسترسی به عکس‌ها را کاملاً در Privacy tab محدود کرد. علاوه بر این، باید هر آلبوم را به طور جداگانه تنظیم کرد. برای انجام این کار حین ساختن آلبوم جدید گزینه‌های set up the options Who can view this album? و Who can comment on my photos? را تنظیم کنید. برای آلبومی که از قبل وجود داشته می‌توانید تنظیمات قابلیت دید را با استفاده از لینک Edit album داخل آلبوم تغییر دهید و یا روی آیکون مداد روی پیش نمایش آلبوم کلیک نمایید.

 

 

بادتان نرود به تنظیمات سایر شبکه‌های اجتماعی دیگر خود نیز نگاهی بیاندازید

در آخر، حواستان به تعداد اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود باشد و سعی کنید همیشه بخش حریم‌خصوصی آن‌ها در تنظیمات چک و آپدیت کنید.

 

[1]  VK

[2] Security tab

[3] Session

[4] Privacy tab

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد