پرینترها دیوانه می‌شوند

17 آذر 1397 پرینترها دیوانه می‌شوند

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ در یک عصر آرام و دل‌انگیز، ناگهان صدایی می‌شنوید... بله این صدای پرینترتان است که از اتاق کناری می‌آید... دارد چیزی را برای خودش بی هیچ درخواستی دیوانه‌وار و وحشیانه پرینت می‌کند. نگاهی به آن می‌اندازید و می‌بینید بولتنی چاپ شده که محتوای داخل آن از شما درخواست عضو شدن در کانال مطرح و سرشناس یوتیوب را کرده است.

چند ساعت بعد، ناگهان پرینتر آگهی‌ای را تُف می‌کند... آگهی متعلق به شرکتی است که قول داده کالاهای خود را از طریق پرینترها تبلیغ کند و بعد دستگاه شروع می‌کند به بی‌امان چاپ کردنِ هر نوع چیز که محتوای بیشترشان هم چرند و نامفهوم است.

لعنتی... اینجا چه خبر است؟

می‌خواهید بدانید چه شده؟ بله... پرینتر شما هک شده است... همه‌ی ماجرا همین است. و این فقط شما نیستید که قربانی این اقدام هکری شده‌اید.

پرینترهای پیو دی پایی

موردی که در بالا بدان اشاره کردیم واقعی است... و اتفاقاً همین چند وقت پیش هم اتفاق افتاده است: هفته‌ی گذشته 50 هزار پرینتر در سراسر جهان ناگهان همه‌ طرفدار پیو دی پای[1] شدند... یکی از این دستگاه‌ها حتی در ایستگاه پلیس استفاده می‌شد... و همین شاید باعث تعجب خیلی‌ها شده باشد.

ماجرا از این قرار است: جایی، هکری حوصله‌اش سر رفته بوده است... و خوب می‌دانید وقتی هکری حوصله‌اش سر برود چه شرهایی که درست نخواهد شد. ظاهراً این هکر به مدت چهار ساعت بی‌وقفه Destiny 2 بازی کرده بوده است. اگر تا به حال این گیم را بازی کرده‌اید می توانید تصور کنید هکر در چه قالب ذهنی‌ای سِیر می‌کرده است. بعد از سیراب شدن از گیم، خارش هکِ کردن چیزی را گرفت و با همین میل سرکوب‌نشدنی به  Shodan رفت؛ سرویسی که به شما اجازه می‌دهد دستگاه‌های متصل به اینترنت را جست‌وجو کنید. همچنین بدان اولین موتور جست‌وجوی اینترنت اشیاء نیز می‌گویند.

هکر تصمیم می‌گیرد این بار پرینترها را گرفتار شیطنت‌های خود کند و کاری کند تا آن‌ها از خود چیزهای بامزه بیرون بدهند (البته از نظر او این چیزها بامزه‌اند) و از همین رو این بازی کثیف را شروع می‌کند. بر اساس گفته‌های این هکر (که خودش با هندل @HackerGiraffe کل ماجرا را در توییتر توضیح داده بود) به سراغ اطلاعات موجود برای پروتکل‌های پرینتر و پورت‌های مربوط به آن‌ها رفته و بعد پورت‌های روی سرویس Shodan را جست‌وجو نموده است. از آنجا بود که بیش از 800 هزار دستگاه پرینتر آنلاین با پورت‌های باز کشف کرد. او از بین این تعداد، 50 هزار تای اول را برگزید.

با خود فکر کرده بود چقدر بامزه می‌شود اگر پرینترها به حمایت از بلاگر معروف، پیو دی پای که کانال یوتیوبش در رقابت با کانال دیگری به نام T-Series است از خود بولتن‌هایی چاپ کنند. در طی این پرینت‌ها، از گیرنده‌ها درخواست می‌شده تا به کانال پیو دی پای عضو شده و عضویت خود را از کانال T-Series بردارند.

این هکر در هیاهوی اینترنتی، برنامه‌ای برای هک پرینترها پیدا کرد؛ اسکریپت ساده‌ای برای آن نوشت تا ابزار هک را اجرا کند؛ سپس فرمانی به پرینترها ارسال کرد تا از خود بولتن چاپ کنند؛ بعد متن مورد نظرش را پیاده‌سازی کرد و در نتیجه، 50 هزار پرینتر در سراسر جهان دارند این پیام را می دهند:

 

بازار پرینتر‌های هواخواه

گذشتن از چنین اخباری کار سختی بود... بزودی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فهمیده‌ بودند که هزاران پرینتر به دست هکری هک شده‌اند. بعد از آنکه هکر در نهایت سخاوت تصمیم گرفت روش هک کردن پرینترها را در توییتر خود تمام و کمال توضیح دهد دیگر بازاری پا گرفت که در آن، سایر هکرها شروع کردند به نوشتن فرمان برای کلی چاپگر در سراسر دنیا.

تاریخچه‌ای کوتاه از حملات پرینتری

در حقیقت، اِعمال حملات روی دستگاه‌ی چاپگر چیز جدیدی نیست و جای تعجب دارد چطور ایده‌ی آن اخیراً باب شده است. برای مثال، در عضر ماشین‌های فکس، اسپم فکس جولانگاهِ مجرمین برای پخش محتواهای تبلیغاتی مختلف بود. در سال 1991، قانونی در آمریکا به تصویب رسید که انجام این کار را منع می‌کرد. این قانون همچنین با کاهش محبوبیت فکس‌ها همزمان شد. در سال 2008 آرون ویور محقق، مقاله‌ای در باب نحوه‌ی ساخته شدن یک وب‌پیج برای راه‌اندازی امور چاپی روی هر پرینتری منتشر کرد. همچنین مواردی از حملات گسترده‌ روی پرینترها نیز داشته‌ایم... برای مثال در سال 2016، هکری پرینترهای شبکه‌ی اینترنتی را در تعدادی دانشگاه آمریکایی هک کرد و کاری کرد تا دستگاه‌ها مطالبی با مضمون نژادپرستانه چاپ کنند.

واکسنی برای این پرینترهای دیوانه وجود دارد؟

شاید اکثر کاربران نیاز نداشته باشند پرینتر خود را به اینترنت وصل کنند. و این را می‌دانید که تنها پرینترهایی می‌توانند هک شوند (از طریق متودی که در فوق بدان اشاره شد)که آنلاین باشند؛ پس بهتر است پرینترهای خود آفلاین کنید.

  • هر تنظیماتی در چاپگر که وصل شدن به اینترنت را شامل می‌شود غیرفعال کنید.
  • رمزعبور و نام‌کاربری خود را تغیر دهید (اگر پرینترتان از اطلاعات محرمانه‌ی لاگین استفاده می‌کند) و هیچگاه نگذارید این اطلاعات به طور پیش‌فرض در دستگاه نگه‌داری شود.
  • پورت‌های روتر 9100، 515 و 731–721 را ببندید. برای انجام این کار به راهنمای کاربریِ روتر مراجعه کنید.
  • وقتی از پرینتر خود استفاده نمی‌کنید آن را خاموش نمایید.

 

[1]شخصیت محبوب فضای مجازی معروف به پیو دی پای است یک کمدین سوئدی و تهیه‌کننده بازی است. او به خاطر ویدیوهای لتس پلی و ولاگ‌هایش شناخته شده‌است.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,656,125 ریال10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,378,750 ریال25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,023,750 ریال20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,374,125 ریال28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,376,500 ریال30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد