مینی ‌سریالِ اوبی وان کنوبی از منظر امنیت اطلاعات

08 مرداد 1401 مینی ‌سریالِ اوبی وان کنوبی از منظر امنیت اطلاعات

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ ماجرای اوبی وان کنوبی[1] مربوط به ده سال پس از اعلام امپراطوری کهکشانی است و نُه سال قبل از اینکه امپراطوری کهکشانی تأسیسات زیرساختی حیاتی DS-1 Orbital Battle Station (بیشتر بعنوان ستاره مرگ[2] شناخته می‌شود) را ترک کند؛ تأسیساتی چنان آسیب‌پذیر که توسط ائتلاف شورشی[3] مورد حمله قرار گرفت و بخش عظیمی از آن ویران شد. ما این سریال را به امید پیدا کردن رد و نشانی از توسعه‌ی امنیت اطلاعات این امپراطوری تماشا کردیم اما معلوم شد توسعه‌ای که در کار نبوده هیچ شاهد پسرفت هم بوده‌ایم. به هر روی، طبق روال همیشگی سعی داریم بخش‌های غافلگیرکننده داستان را فاش نکنیم اما هنوز خطر اسپویل در کمین است. پس مراقب باشید!

امنیت سایبری و کارمندان امپراطوری

به طور کلی، آیتم اصلی مورد علاقه از منظر امنیت سایبری زمانی است که افراد خارجی به تاسیسات مخفی بازپرس‌ها[4] نفوذ کرده و به سیستم‌های کامپیوتری امپراتوری دسترسی پیدا کنند. با این حال، قبل از آن، ما شاهد درگیری در سیاره ماپوزو[5] هستیم که کنجکاوی ما را نیز برانگیخته است. بیایید با آن شروع کنیم.

ایست بازرسی در ماپوزو

گمان می‌رود که ایست بازرسی در این سیاره معدنی تخریب‌شده، محل زندگی تحت تعقیب‌ترین امپراتوری، جدی کنوبی باشد. استورم تروپرها[6] در ایست بازرسی مردی مشکوک را دستگیر می‌کنند و با یک دروید کاوشگر وایپر[7] مجهز به سیستم تشخیص چهره تماس می‌گیرند تا او را شناسایی کنند. و حدس بزنید چه می‌شود؟ کار می‌کند! سوال: چرا این ماشین‌های باهوش نُه سال بعد در جستجوی درویدها در قسمت چهارم شرکت نکردند؟

اگر گشتی در Mos Eisley به جای پرسیدن سوالات احمقانه از رهگذران از تشخیص چهره استفاده می‌کرد، اوبی وان را پیدا و دستگیر می‌کردند. امپراطوری نمی‌توانست بداند توسط عاملی دیگر که همان ماپوزو است به بازی گرفته می‌شده!

دژ بازپرسی زیر آب و قمر موستافار[8] به نام نور

از نظر امنیت اطلاعات، قلعه مخفی Inquisitors (که همه درباره آن می‌دانند) باید یکی از پیشرفته‌ترین امکانات امپراطوری باشد که در جهان Star Wars می‌بینیم. از نظر فیزیکی نیز به همین ترتیب از امنیت بالایی برخوردار است…

کاملاً باورنکردنی - طبق استانداردهای جهان جنگ ستارگان - افراد اینجا شناسنامه خود را در ورودی بررسی می‌کنند، درها با دستگاه‌های احراز هویت به نام "سیلندر کد[9]" باز می‌شوند، و دروازه زیرآبی به طور کامل از طریق کنسول کامپیوتر کنترل می‌شود - نه از یک پنل توسط یک دریچه ورودی - همانطور که معمولاً اتفاق می‌افتد. و همچنین یک چیز کاملاً ناشناخته وجود دارد: راهروها توسط دوربین های امنیتی سیار گشت‌زنی می‌شوند. این یک راز است: چرا فقط نه سال بعد این اقدامات امنیتی به طور کامل توسط امپراطوری کنار گذاشته شد. در قسمت چهارم، کنوبی آزادانه در اطراف ستاره مرگ قدم می زند و حتی برای دسترسی به واحد کنترل تیر تراکتور نیازی به ورود به سیستم ندارد! اما، همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، همه این اقدامات امنیتی هیچ فایده‌ای ندارند. و طبق معمول، همه اینها ناشی از بی احتیاطی یک کارمند است - به اصطلاح "امنیت اصلی در این سطح". واقعیت این است که کنوبی از سوی یک خودی - کاپیتان تالا دوریت[10] - یک افسر امپراطوری با حسن نیت با مهارت‌های مهندسی اجتماعی عالی که از امپراطوری سرخورده شده است، یاری داده می‌شود.

وقتی اسناد تالا در ورودی قلعه بررسی می‌شود، معلوم می‌شود که او به طور کامل به بخش دیگری منصوب شده و کاری برای حضور در مرکز مخفی ندارد. با این حال، تالا درجه می‌گیرد و افسر وظیفه را متقاعد می‌کند - همان «امنیت اصلی» که قبلاً ذکر کردیم - که اطلاعات مخفی را برای تفتیش عقاید آورده است، بنابراین به او اجازه ورود داده می‌شود. به محض ورود، وارد نوعی اتاق کنترل شده و به یکی از پایانه‌ها وارد می‌شود و احراز هویت را با سیلندر کد خود ارسال می‌کند. چیزی به وضوح در تعیین حدود حقوق کاربر ناقص است: اگر واقعاً هیچ ارتباطی با این بخش نداشته باشد، چرا او در سیستم اصلاً باید حقی داشته باشد؟!

به هر حال، تالا هم به شماتیک‌های قلعه و هم به واحد کنترل دروازه زیرآبی دسترسی پیدا کرده و از آنها برای اجازه ورود کنوبی استفاده می‌کند. افسر ارشد در اتاق کنترل در نهایت متوجه می‌شود که یک فرد خارجی در پایانه وجود دارد - اگرچه حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا به این علم برسد. اما اقدامات بعدی او منطق را به چالش می‌کشد: به دلایلی او تالا را به گوشه‌ای خلوت پشت چند واحد می‌برد تا پاس ورودی او را بررسی کند و از آن به بعدش تا انتهای سریال افسر را با گردنی شکسته خواهیم داشت! واضح است که کارکنان این مرکز مخفی برای حوادثی از این قبیل کاملاً آماده نیستند. به طور کلی، این مشکل را می‌توان با آزمایش خودکار حل کرد. با این حال، احتمالاً متخصصین زیادی در این زمینه در موستافار وجود ندارند.

متودهای امنیت سایبری حریفان امپراطوری

بیایید در مورد مخالفان امپراطوری نیز صحبت کنیم. در این مجموعه هیچ شورشی وجود ندارد: آلدران و شبکه زیرزمینی ضد امپریالیستی The Path (که آنقدری قصد مقابله با امپراطوری را ندارد و هدفشان بیشتر مخالفین نقل و انتقال و پناهندگی دادن است که در اینجا منظور جدی‌های باقیمانده و نیروپذیرها[11] هستند) بازنمایی نیروهای خوب متعارف هستند. و بعد خود بن کنوبی را داریم. امور به لحاظ امنیت اطلاعات جالب پیش نمی‌روند.

خانه حکمرانی آلدران[12]

حاکمان آلدران -منظور همانخانواده اورگانا[13]- رفتار بسیار عجیبی نسبت به امنیت (اطلاعات و موارد دیگر) دارند که سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کند. از همان آغاز امپراطوری، سناتور بیل ارگانا[14] به طور فعال در تمام انواع تلاش‌های ضد امپراطوری شرکت داشته است. علاوه بر این، وجود دختر خوانده‌اش، لیا[15]، باید از ویدر[16] مخفی بماند. شما فکر می‌کنید که دست کم برای امنیت خانواده خود نگران است. اما وکت نوکرو[17]  مشکلی برای ربودن شاهزاده خانم درست از داخل دیوارهای قصر ندارد.

 

لازم به ذکر است که لیا از مینی دروید لولا (L0-LA59)  نمی‌تواند جدا شود. پس چرا Bail راه حلی مانند Kaspersky Safe Kids را روی گجت مورد علاقه خود نصب نمی‌کند؟ بدین‌ترتیب حداقل می‌دانست شاهزاده خانم را کجا برده‌اند! به خصوص از آنجایی که فناوری‌های مکان‌یابی ریموت وجود دارد و به طور فعال در این سری استفاده می‌شود.

امنیت دروید L0-LA59

در یک اپیزود، بازپرس‌ها که L0-LA59 را دزدیده بودند یک دستگاه نظارتی مخرب برای او نصب کردند که به آنها اجازه می‌داد دستگاه را از راه دور کنترل کنند. مشخص نیست که چرا امپراطوری بعداً از این فناوری استفاده نمی‌کند: به عنوان مثال، در قسمت پنجم می‌توانست کنترل C-3PO را در شهر ابر[18] به جای فرستادن او به کارخانه ذوب در اختیار بگیرد. حتی گیج کننده‌تر این است که چرا خانه اورگانا از درویدهای ساخته شده بر اساس یک سیستم عامل ایمنی سایبری که به سادگی اتصالات به دستگاه های نامعتبر و دستورات مخرب خارجی را مسدود می‌کند استفاده نمی‌کند.

بیل اورگانا[19] و ارتباطات

بزرگترین معما این است که چگونه بیل اورگانا، با تمام دیدگاه‌های مخالفش، انتظار دیدن نابودی آلدران را می‌کشید. او نه تنها بارها و بارها با اوبی وان کنوبی تماس می‌گیرد (که به خودی خود حکمش اعدام است، بلکه این کار را از طریق یک کانال ارتباطی ناامن انجام می‌دهد و اطلاعات محرمانه را با ارجاع به لوک[20] و تاتوئین[21] به صورت متن روشن ارائه می‌دهد.

 

همچنین توجه داشته باشید که سیستم پیام‌رسانی نه تنها فاقد رمزگذاری است بلکه دستگاه گیرنده حتی فاقد احراز هویت اولیه است. به عبارت دیگر، هرکسی می‌تواند دستگاه را برداشته و به آخرین پیام گوش دهد. اکنون شخصی وجود دارد که قطعاً می‌تواند از آموزش‌های آگاهی از امنیت سایبری استفاده کند!

پناهگاه مسیر روی سیاره جابییم[22]

پناهگاه مسیر که اساساً رنگ امنیت سایبری به خود ندیده است. کنترل‌کننده درب آشیانه – که بدون آن تخلیه سریع امکان پذیر نیست - ابزار عجیبی است مملو از سیم و در مجرای تهویه قرار دارد. دروید مخرب به راحتی به این دستگاه دسترسی پیدا می‌کند و چیزی در آن را غیرفعال کرده و درب را غیر قابل کنترل می‌سازد. علاوه بر این، از آنجایی که سیستم بحرانی بسیار مناسب است، دسترسی به کنترل‌کننده در و تعمیر آن عملاً غیرممکن است.

جمع‌بندی

همانطور که مستحضر هستید، نُه سال پیش از اولین فیلم جنگ ستارگان، امپراطوری به لحاظ امنیت اطلاعات بسیار بهتر از آینده عمل کرده است؛ هرچند که مخالفین آن درک پایه از چنین چیزی را هم نداشتند. شاید دلیل این که امپراطوری بیشترِ تدابیر امنیتی پیش‌رونده‌ی خود را کنار گذاشت این باشد که به هر روی جلوی حملات و سایر رخدادها گرفته نشد.

 

 

[1] Obi-Wan Kenobiیک مینی‌سریال تلویزیونی آمریکایی است که برای سرویس استریم دیزنی پلاس ساخته شده‌است. این مینی‌سریال بخشی از فرنچایز جنگ ستارگان است که وقایع داستانی آن ده سال پس از فیلم جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت (۲۰۰۵) جریان دارد و ایوان مک‌گرگور نقش اوبی وان کنوبی را بازآفرینی می‌کند.

[2] Death Star

[3] Rebel Alliance

 

 

[4]آنتاگونیست های اصلی در سریال جدیدObi-Wan Kenobi  هستند , آن ها استفاده کننده های مرگبار بخش تاریک نیرو هستند که قصد دارند تمام “Jedi” های باقی مانده یا در حال رشد را شکار کنند ,

[5] Mapuzo

[6] سربازهای خیالی در جنگ ستارگان هستند که توسط جرج لوکاس خلق شده و در جنگ ستارگان (۱۹۷۷) معرفی شدند. استورم تروپرها سربازان درجه بالا در امپراتوری کهکشانی هستند که تحت رهبری امپراتور پالپاتین و فرماندهان او، به ویژه دارث ویدر و ماف تارکین بزرگ در دوران سه‌گانه اصلی فیلم (۱۹۷۷–۱۹۸۳) هستند.

[7] Viper Probe Droid

[8]سیاره‌ای کوچک واقع در سامانه موستافار از بخش آترویس از قلروهای حلقه بیرونی کهکشان است. موستافار زمانی یک سیاره سرسبز بود که از کریستالی به نام ستاره درخشان تغذیه می‌کرد اما زمانی که لیدی کوروکس انرژی‌های این ستاره درخشان را به منظور احیای جان همسرش آزاد کرد، مدار موستافار تغییر داده شد.

[9] code cylinders

[10]  Captain Tala Durith

[11] وجود نیرو از اولین روزی که تاریخ در کهکشان به نگارش درآمد، گزارش شده است و از همان دوران، سیاره‌های متعددی نیرو را مستقل از باقی سیاره‌ها کشف کردند. مردم به سیاره‌هایی که ساکنین آن نیروپذیر (Force Sensitive) بودند، به چشم محفل جادوگران و دیوها نگاه می‌کردند و تا موعد کشف تکنولوژی نقل‌وانتقال ابرفضایی (Hyperspace Travel) و گسترش استفاده‌ی همگانی از آن، به نوعی از باقی سیاره‌ها قرنطینه شدند.

[12]آلدران یک سیاره علمی تخیلی اپرای فضایی جنگ ستارگان است. رنگ و ظاهر آن آبی و سبز است و به عنوان یک سیاره زمین سان با ساکنین انسان نما شناخته شده است.

[13] Organa family

[14] Senator Bail Organa

[15] LEIA

[16] Vader

[17] Vect Nokruمردی با پوست روشن، چشمان آبی و موهای خاکستری و طاس بود.

[18] Cloud City

[19]Bail Organaیک شخصیت خیالی در جنگ ستارگان است؛ یکی از اعضای خانواده سلطنتی آلدران و نماینده کره زمین در مجلس سنای جمهوری، به دلیل صداقت و تعهدش به عدالت مورد احترام کوروسکانت قرار گرفت. قبل از جنگ های کلون، بیل در کنار سناتور پادمه آمیدالا به عنوان عضوی از کمیته وفادار صدراعظم پالپاتین خدمت می کرد.

[20] Luke

[21]  Tatooine

[22] Jabiim

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد