چطور در eBay با امنیت کامل به خرید و فروش بپردازیم؟

22 مهر 1399 چطور در eBay با امنیت کامل به خرید و فروش بپردازیم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ eBay یکی از محبوب‌ترین بازارهای جهان بوده و یکی از دلایل این میزان محبوبیت، امن بودن و قابل‌اطمینان بودن آن است؛ اما وقتی بحث تراکنش‌های پولی به میان می‌آید باید همیشه چند درصدی را احتمال بدهیم ممکن است در نتیجه‌ی یک برنامه‌ی کلاهبرداری یا سهل‌انگاری خودمان پول خود را از دست بدهیم. با این حال برای آنکه در برابر کلاهبرداری و فریب حین استفاده از eBay نهایت محافظت از خود را انجام دهیم باید چه کنیم؟ در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود در eBay با امنیت کامل به خرید و فروش بپردازید. این سایت هم برای محافظت از خریدار برنامه‌هایی دارد و هم برای فروشنده. این برنامه‌ها برخی اقدامات را توصیه می‌کنند که ریسک پایینی دارند. در این خبر قصد داریم مروری داشته باشیم بر این اقدامات و سعی کنیم هر یک را کمی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

قوانین کلی امنیت برای تمامی کاربران eBay

  •         پسورد اکانت خود را طوری بسازید که طولانی و منحصر به فرد باشد؛ همینطور کسی هم نتواند براحتی آن را حدس بزند. این بدان معناست که پسوردها نباید کوتاهتر از 8 کاراکتر باشند (که در این صورت راحت مورد حمله جستجوی فراگیر قرار می‌گیرند)؛ پسوردهایی که صرفاً کپی‌ای هستند از تاریخ تولد شما (یا تاریخ تولد عزیزانتان) خطرناکند؛ پسوردها نباید همان پسوردهایی باشند که قبلاً برای سایر سرویس‌ها از آن‌ها استفاده کرده‌اید (نشتی‌های اطلاعاتی هر روز در حال رخ دادند و شاید در این میان پسورد شما نیز به دست کلاهبرداران بیافتد!).
  •         اگر نگرانی‌تان از حفظ کردنِ این همه پسورد است باز هم راه‌حلی وجود دارد: از مدیر کلمه‌عبور استفاده کنید.
  •         احراز هویت دو عاملی را فعال کنید. eBay دو گزینه را در اختیار شما قرار می‌دهد: شما می‌توانید کد را با پیام متنی دریافت کنید و یا با پوش نوتیفیکیشن‌هایی از اپ موبایل eBay. هر اقدامی برای لاگین شدن به اکانت شما از دستگاهی جدید به تولید کد ختم خواهد شد؛ پس صِرفِ لاگین با نام و پسورد شاید برای نفوذ یک بیگانه به اکانت شما کار چندان سختی نباشد.
  •         برای اینکه در ادامه هویت خود را تأیید کنید، از یک تا سه سوال امنیتی یکی را انتخاب کنید. سوالات اعتبارسنجی eBay اکثراً خیلی هم قابل‌اطمینان نیستند؛ بنابراین زیرک باشید و جواب‌هایی من‌درآوردی درست کنید که به راحتی نشود از اینترنت یا پروفایل‌های شبکه‌ اجتماعی پیدا کرد. برای اینکه جواب‌های پیچیده‌تان را از خاطر نبرید، آن‌ها را در یادداشتی رمزنویسی‌شده در مدیر کلمه‌عبور خود نگه دارید.
  •         ترفندهای جلوگیری از حملات فیشینگ را یاد بگیرید و به هر ایمیل یا پیامی که ادعا دارد از سوی eBay است شک کنید. ارسال چنین پیام‌هایی مدت‌هاست روش شماره یک اسکمرها برای به دام انداختن قربانیان است. افزون بر این تشخیص فرق بین پیام جعلی و پیام واقعی هم می‌تواند دشوار باشد.
  •         مطمئن‌ترین راه برای ارسال و دریافت پرداختی‌های روی eBay از طریق PayPal است. نخست اینکه انجام این کار مانع نمایش داده‌های مالی شما به کلاهبردی احتمالی می‌شود و دوم اینکه برنامه‌ی تضمین برگشت پول این سرویس از شما محافظت خواهد کرد. اگر فروشنده‌ای پیشنهاد داد پول خود را با کارت پرداخت کنید، یا وجه نقد دهید یا کارت به کارت کنید گوش‌هایتان را تیز کنید! اگر به پیشنهادشان گوش دهید شاید محافظت eBay را از دست بدهید. اگر یک درصد آن فرد کلاهبردار از آب درآمد، دیگر عواقب کار با خودتان است.
  •         پیرو توصیه قبلی: با طرف سومی خارج از این پلت‌فرم ارتباط برقرار نکنید. ابزارهای تعاملی درون‌سازه‌ایِ eBay برای بیشتر تراکنش‌ها کفایت می‌کنند. اگر هم کسی از شما آدرس ایمیل یا شماره تلفن خواست احتمال دارد اسکمر باشد.
  •         تاریخچه تراکنش خود را هر چند وقت یکبار چک کنید. اگر متوجه چیز مشکوکی شدید فوراً با بخش پشتیبانی فنی تماس حاصل فرمایید.
  •         برای کاهش میزان خطر هک شدن، مدام سیستم‌عامل، مرورگر و نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس خود را به‌روز کنید. اگر روی گوشی خود از eBay استفاده می‌کنید اپ موبایل خود را نیز آپدیت نگه دارید/
  •         در صورت هرگونه اختلاف یا عدم توافق، از Resolution Center این پلت‌فرم استفاده کنید که برای همه‌ی شرایط متداول درگیری و اختلاف، راهنمایی‌های گام به گامی ارائه می‌دهد. اگر این قوانین را دنبال کنید، مسائل به نفع شما پیش خواهد رفت.
  •         پیش از ترک eBay از اکانت خود Sign out کنید. این مسئله جایی اهمیت پیدا می‌کند که از کامپیوتر عمومی یا کاری از این سایت دیدن می‌کنید.

رهنمون‌های امنیتی eBay برای خریداران

  •         اگر قیمت به طور باورنکردنی‌ای پایین به نظر برسد ماجرا مشکوک است. eBay یک پلت‌فرم خوش‌ساخت است و بعید است قیمت آیتمی اصل در این پلت‌فرم، زیر حد متوسط باشد.
  •         شرح محصول را به دقت بخوانید. اگر آیتم خرابی را دریافت کردید (خط‌خوردگی داشت، شکسته بود و یا پاره شده بود) می‌توانید درخواست عودت پول دهید اما فقط می‌توانید این کار را زمانی انجام دهید که نقص مربوطه در بخش شرح محصول قید نشده باشد. این همچنین روی هر اختلاف دیگری بین آنچه از محصول انتظار داشتید و آنچه دریافت کرده‌اید صدق می‌کند. وقتی محصولی را خریداری می‌کنید، دارید توافق می‌کنید که هر آنچه را در بخش شرح محصول است پذیرفته‌اید. به رتبه‌بندی فروشنده توجه کنید. آستانه‌ی هر یک با دیگری فرق دارد. اگر با رتبه‌بندی فروشنده خود مشکل دارید اما به نظرتان محصولش همچنان جذاب به نظر می‌رسد به سراغ نظرات کاربری بروید (از بین‌ها نظرات منفی هم پیدا می‌‌شود). شاید فروشنده در شروع حرفه‌ی فروش خود چندین اشتباه کرده باشد اما در طی طولانی‌مدت سابقه‌ی عالی‌ای از خود به جای گذاشته باشد.
  •         کالاهای غیرقانونی خریداری نکنید. شاید به نظر بدیهی بیاید اما یادتان باشد کالایی می‌تواند در کشوری قانونی و در کشوری دیگر غیرقانونی محسوب شود.

رهنمون‌های امنیتی eBay برای فروشندگان

  •         اگر فروشنده هستید، پس باید سابقه‌ی تراکنش‌های خود را نگه دارید. تمام رسیدهای ارسال و دریافت محصول باید سندپردازی شود تا جلوی هر ادعایی از سوی خریدار گرفته شود. فرضاً خریداری ممکن است ادعا کند چیزی دریافت نکرده یا بخواهد تقاضای عودت وجه کند. همچنین از سرویس تحویل خوش‌نام و معتبر استفاده کنید که می‌تواند برای عرضه کالاها رسید صادر کند.
  •         شرح محصول را با دقت درج کنید. کل مشخصه‌های محصول را از جمله هر نقصی که دارد لحاظ کنید. اگر آیتم نقصی داشته باشد که شما بدان اشاره نکرده‌اید شاید خریدار ازتان بخواهد پول را عودت داده یا محصول را برگرداند.
  •         هرگز پیش از اینکه خریدار محصول را بخرد آیتمی را برای او نفرستید. درست اینجاست که همکاری eBay و PayPal از هر زمانی بیشتر به چشم خواهد آمد. طی این مشارکت، طرفین اجازه دارند از اکانت Escrow استفاده کنند؛ بدین‌معنا که PayPal از حساب خریدار پول برداشت می‌کند، صبر می‌کند تا خریدار و فروشنده هر دو به رضایت برسند و بعد آن را به حساب فروشنده انتقال می‌دهد.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,656,125 ریال10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,378,750 ریال25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,023,750 ریال20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,374,125 ریال28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,376,500 ریال30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد