اینستاگرام: تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی

06 آذر 1398 اینستاگرام: تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً آن‌هایی که فالوورهای زیادی دارند غذای چرب و نرمی برای مجرمان سایبری هستند. و اگر این اکانت‌ها سطح حفاظتیِ ضعیفی هم داشته باشند که دیگر هک کردنشان به مراتب آسانتر نیز می‌شود. برای همین است که مرتباً یادآور می‌شویم امنیت اکانت خود را تا جایی که از دست تنظیمات برمی‌آید بالا ببرید.

کارامدترین تنظیمات امنیت و حریم خصوصیِ اینستاگرام

متأسفانه، همیشه هم نمی‌شود از تنظیمات امنیت و حریم خصوصی به این راحتی‌ها سر درآورد و در این میان، توسعه‌دهندگان نیز با دستکاری کردنِ هر از گاهِ این تنظیمات، کار را سخت‌تر می‌کنند. برای مثال، اینستاگرام اخیراً تنظیمات خود را به روز کرده است که در ادامه قصد داریم برخی از مفیدترین گزینه‌هایش را خدمتتان ارائه دهیم. پس با ما همراه شوید.

تنظیمات امنیت اینستاگرام

تنظیمات جدید اینستاگرام حفاظت قوی‌تری در برابر دسترسی‌های غیرمجاز به اکانت شما و سرقت هویت برخوردار است.

به منظور پیدا کردن تنظیمات بخش امنیت این پلت‌فرم:

  • پروفایل خود را باز کنید.
  • روی سه نواری که در گوشه‌ سمت راست بالای صفحه وجود دارد کلیک کرده و یا ضربه بزنید.
  • گزینه Settings را انتخاب کنید.
  • به Security بروید.

رمزعبور، پادشاه است

اولین قانون امنیت برای هر اکانتی، انتخاب کردن رمزعبوری قوی، بلند و منحصر به فرد است. مهاجمین در چنین شرایطی دیگر قادر نخواهند بود به سرعت حمله‌ی جستجوی فراگیر خود را اجرایی کرده و یا این رمزعبور را در پایگاه‌های اطلاعاتی‌ای که از سایت‌های دیگر دزدیده‌اند پیدا کنند. این بدان معناست که مهاجمین نخواهند توانست اکانت شما را هک کنند، مگر آنکه یک‌جورهایی رمزعبورتان از این شبکه‌ی اجتماعی درز کند.

چطور احراز هویت دوعاملی را در اپ اینستاگرام راه‌اندازی کنیم؟

برای حصول اطمینان از عدم نشت رمزعبور، احراز هویت دوعاملی (2FA) را فعالسازی کنید. هر زمان هر کسی (از جمله خود شما) بخواهد روی دستگاه دیگری به اکانت شما لاگین شود، این شبکه اجتماعی از او درخواست کدی یکبار مصرف می‌کند که یا برایش اس‌ام‌اس می‌شود و یا توسط اپی مخصوص تولید می‌گردد. بدین‌ترتیب شما از تمام اقدامات لاگین باخبر خواهید شد. هک کردن اکانت شما بدون این کد، غیرممکن است.

برای فعالسازی 2FA:

  • گزینه‌ی Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.
  • روی گزینه‌ی Get Started کلیک کرده و یا ضربه بزنید.
  • طریقه‌ی دریافت این کدها را انتخاب کنید: از طریق پیام متنی و یا تولیدش در اپ مخصوص احراز هویت. 

 

 

 

مزیت: بعد از اینکه احراز هویت دوعاملی را فعال کردید، این شبکه اجتماعی به شما کدهای ریکاوری می‌دهد. این کدها به شما کمک می‌کنند تا حتی اگر گوشی‌ای که از آن پیام‌های متنی را می‌گیرید یا در آن از اپ مخصوص تولید اپ استفاده می‌کنید دم دست نباشد هم باز بتوانید لاگین کنید. کدهای بازیابی را یادداشت کرده و در جایی امن ذخیره‌شان کنید.

چطور چک کنیم آیا ایمیل دریافتی از اینستاگرام واقعی است یا نه

توسعه‌دهندگان اینستاگرام راهی برای حفاظت از کاربران در مقابل فیشینگ ایمیل پیدا کرده‌اند. تنظیمات اپ اکنون به شما اجازه می‌دهد ببینید کدام پیام‌های این شبکه اجتماعی طی دو هفته‌ی اخیر برایتان ارسال شده است. اگر پیامی ظاهراً از سوی اینستاگرام دریافت کرده باشید درحالیکه در این اپ پدیدار نشده است، می‌توانید با اطمینان آن را به عنوان اسپم نشانه‌گذاری کنید.

به منظور مشاهده‌ی اینکه کدام نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام، واقعی هستند:

  • گزینه‌ی Emails From Instagram را انتخاب کنید.
  • اگر ماجرا به اقداماتی برای لاگین، فعالیت مشکوک روی اکانت‌تان و غیره مربوط می‌شود در تب Security به دنبال پیام بگردید. و اگر مورد، چیز دیگریست تب Other را بزنید.

 

 

 

از کجا می‌توانیم فهرست اپ‌ها و وبسایت‌های متصل به اکانت اینستاگرام‌تان را پیدا کنیم

اپ‌ها و وبسایت‌های طرف‌سوم، دومین منبع خطر هستند. آن‌ها متصل می‌شوند تا قابلیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی را بسط دهند- برای مثال، با افزودن فیلترهایی برای عکس‌ها و یا ابزارهای دم‌دستیِ بازاریابی. اما اگر اپی هک شود و یا سازندگانش چندان هم روراست نباشند آنوقت است که اپ می‌تواند از اکانت شما برای مقاصد شرورانه استفاده کند. شما می‌توانید فهرست اپ‌ها و وبسایت‌های وابسته را مشاهده نموده و آن‌هایی را که نمی‌خواهید در بخش Security زیر گزینه‌ی Apps and Websites  پاک کنید.

 

 

 

تنظیمات حریم خصوصی اینستاگرام

اینستاگرام نه تنها به شما اجازه می‌دهد تا امنیت پروفایل خود را تضمین کنید، بلکه همچنین می‌گذارد دسترسی به عکس‌ها، ویدیو‌ها، استوری‌ها و سایر اطلاعات خود را نیز محدود سازید. شما می‌توانید محتوای شخصی را از چشم نامحرمان دور نگه دارید، خود و دوستانتان را از شر کامنت‌های منزجرکننده خلاص کرده و نگذارید مشترکین، استوری‌ها و پست‌هایتان را با بقیه به اشتراک بگذارند. برای انجام این کار:

  • اپ اینستاگرام را باز کنید.
  • روی سه نواری که در گوشه‌ سمت راست بالای صفحه وجود دارد کلیک کنید.
  • گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید.
  • به Privacy بروید.

 

 

 

چطور اکانت اینستاگرام خود را شخصی نموده و فهرست فالوورهای خود را ویرایش کنید

اگر اینستاگرام شما جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد و بیشتر، جایی برای اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو با دوستان است می‌توانید اکانت خود را شخصی کنید:

  • Account Privacy را باز کنید.
  • Private Account را فعالسازی کنید.

 

 

 

حالا پست‌ها و استوری‌های شما تنها برای اعضایی که شما تأییدشان کردید قابل رؤیت خواهد بود. به منظور ویرایش فهرست فالوورهای خود:

  • زیر گزینه‌ی Privacy گزینه‌ی Accounts You Follow را انتخاب کنید.
  • روی تب بخش فالوورها هر کدام را نمی‌خواهید پست‌ها و استوری‌هایتان با آن‌ها به اشتراک گذاشته شود پیدا کرده و پاک کنید.

 

 

 

اگر عکس اینستاگرام را در شبکه اجتماعی دیگری ریپست کنید، برای همه‌ی افراد قابل مشاهده خواهد بود. پس یادتان نرود تنظیمات حریم خصوصی سایر شبکه‌های اجتماعی را نیز چک کنید.

چطور تنظیم کنیم چه کسی استوری‌هایمان را ببیند

اگر در اینستاگرام، بلاگر هستید و نمی‌خواهید اکانت‌تان خصوصی باشد هنوز هم راهی برای محدودسازی دسترسی به یک سری از محتواها برایتان وجود دارد. برای مثال، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا استوری‌های خود را از برخی کاربران پنهان کرده و آن‌ها را تنها با برخی از دوستان نزدیک خود به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید گزینه ریپلای کردن این استوری‌ها را محدود و یا کاملاً قطع کنید. همه‌ی اینها را می‌توانید در بخش Privacy زیر Story انجام دهید. از آنجا می‌توانید کاری کنید تا مخاطبین نتوانند استوری‌های شما را در پیام‌هایشان به اشتراک گذاشته و یا پست‌هایتان را در استوری‌های خود نمایش دهند.

 

 

 

چطور از شر کامنت‌های بی‌ربط اینستاگرام خلاص شویم

برای محافظت از خود و مشترکین‌تان در مقابل پیام‌ها و کامنت‌های مزخرف می‌توانید به طور خودکار کامنت‌های ناخواسته را با استفاده از فیلترهای درون‌سازه‌ای اینستاگرام پنهان کنید و یا فیلتر خود را راه بیاندازید. تنظیمات قوانین بخش کامنت در قسمت Privacy زیر Comments وجود دارد. از اینجا شما می‌توانید جلوی کامنت‌هایی که ابراز تنفر می‌کنند و یا فحش و فضاحت می‌دهند بگیرید.

 

 

 

 چطور دایرکت‌های اینستاگرام را ببندیم

اگر از دست دایرکت‌هایی که مزاحمین برایتان می‌فرستند و یا افراد غریبه‌ای که مدام شما را به گروه‌های رندوم اضافه می‌کنند خسته شده‌اید از اکنون می‌توانید جلوی همه‌شان را بگیرید. تنظیمات Privacy اپ‌های اینستاگرام را باز کرده، Messages را انتخاب نموده و برای هر دو گزینه روی صفحه Only People You Follow را بزنید.

 

 

چطور وضعیت فعالیت خود را روی اینستاگرام پنهان کنیم

اگر نمی‌خواهید مخاطبین‌تان بدانند چه زمان‌هایی آنلاین می‌شوید می‌توانید وضعیت آنلاین خود را از چشم‌شان پنهان سازید. برای انجام این کار، به بخش Privacy رفته، Activity Status را انتخاب نموده و تاگل را رو به خاموش سوئیچ کنید. توجه داشته باشید که در صورت انجام این کار دیگر خود شما نخواهید توانست وضعیت آنلاین سایر کاربران را مشاهده کنید.

 

 

 

چطور اکانت خود را از چشم برخی کاربران پنهان کنیم

در آخر، شما می‌توانید به صلاحدید خود دسترسی برخی کاربران را به اکانت خود محدود ساخته و یا ببندید. برای انجام این کار، روی سه نقطه‌ی داخل پروفایل مزاحم (گوشه بالا سمت راست) کلیک کرده و یا ضربه زده و گزینه‌ی Block یا Restrict را انتخاب نمایید.

 

 

فالوورهای فهرست محدود شما همچنان قادر به دیدن عکس‌ها و ویدیوهای شما (حتی گذاشتن کامنت) خواهند بود. اما در نظر داشته باشید که این کامنت‌ها تنها برای شما و فرد کامنت‌گذار قابل‌رؤیت خواهد بود.

همچنین اگر استوری‌ها و پست‌های فید برخی کاربران خسته‌تان کرده است اما نمی‌خواهید آنفالو و یا بلاک‌شان کنید می‌توانید آن‌ها را خاموش نمایید. این کار را همچنین از روی پروفایل‌شان نیز می‌توانید انجام دهید.

  • روی گزینه‌ی <em> Following کلیک کنید.
  • Mute را انتخاب کنید.
  • شما می‌توانید استوری‌ها، پست‌ها و یا هر دو را خاموش کنید.

 

  

 

 دوستان شما از این ماجرا هیچ بویی نخواهند برد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد دمی از هجوم عکس‌ها و استوری‌ها در امان بمانید (پروفایل آن‌ها همچنان برایتان قابل‌رؤیت خواهد بود).

چطور جلوی نوتیفیکیشن‌های مزاحم را در اپ اینستاگرام بگیریم

اینستاگرام هم درست مانند تمام شبکه‌های اجتماعی بیش از حد نیاز نوتیفیکیشن ارسال می‌کند. برای جلوگیری از این مزاحمت‌ها می‌توانید براحتی آن‌ها را ببندید. برای انجام این کار:

  • پروفایل خود را باز کنید.
  • روی سه نوار گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش کلیک کرده و یا ضربه بزنید.
  • Settings را انتخاب کنید.
  • به Notifications بروید.
  • فهرست نوتیفیکیشن‌ها را به سمت پایین اسکرول کنید و آن‌هایی که مزاحم‌تان هستند غیرفعال نمایید.
  • اگر نمی‌خواهید به طور کلی هیچ نوتیفیکیشنی دریافت کنید Pause All را زده مدت‌زمان صامت شدنِ اینستاگرام را تعیین نمایید.

 

 

 

تنظیم اکانت‌ها در سایر رسانه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

حال که می‌دانید چطور از اکانت اینستاگرام خود محافظت کنید می‌توانید تنظیمات شخصی خود را روی بخش امنیت و حریم خصوصی‌اش اعمال نمایید. اما این را هم به یاد داشته باشید که همین کار را برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز انجام دهید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد