دزدان دریایی، گیمرها را به دام می اندازند

06 اسفند 1397 دزدان دریایی، گیمرها را به دام می اندازند

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ برندِن دلش می‌خواست بدون پرداخت یک پنی، گیم کامپیوتری بازی کند. او خوب بلد است از کجا بازی‌ها را رایگان دانلود کند (بدون اس‌ام‌اس یا ثبت نام). اینترنت با سایت‌ها طی مشارکتی عنوان‌هایی از این دست ارائه می‌دهد: «گیم‌های دزدی یا دزدِ دریایی‌زده[1] را رایگان و بدون ویروس دانلود کنید».

البته که توسعه‌دهندگان گیم هم به این سادگی‌ها گول نمی‌خورند؛ بالاخره آن‌ها هم روش‌های مخصوص به خودشان را برای مبارزه با دزدی دارند. اما به ازای هر دزد دریاییِ اینترنتی‌ای، یک هکر مهربان هم وجود دارد که بتواند با این ترفندها دست و پنجه نرم کند، کِرکی را آپلود نموده و آن را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارد تا دیگران هم بتوانند گیم را به طور رایگان بازی کنند.

بدین‌ترتیب، برندن حتی اسم کرک گیم مورد علاقه‌اش را هم می‌دانست. پس یکراست شروع کرد به گوگل کردن اسم‌‌های بازی و کرک. گوگل هم دست رد به سینه‌اش نزد؛ اما از میان کلی نتیجه‌ی جست‌وجو، برندن حتی یک سایت آشنا که گیم‌ها و کرک‌های دزدی ارائه دهد پیدا نکرد. با این حال برایش مهم نبود- او فقط می‌خواست بازی کند.

هر نوع وبسایتی که تالار گفت و گو دارد- مانند Google Groups، Zendesk، Yahoo! Answers و غیره- در چنین مواقعی یکی پس از دیگری رخ می‌نمایند و گوگل هم دوست دارد آن‌ها را بالای نتایج جست‌وجویش نمایش دهد. دلیلش هم این است که آن‌ها بهتر می‌توانند به پرسش‌های کاربران پاسخ دهند. حتماً که قبل از برندن هم فرد دیگری دنبال این کرک بوده است... و این فرد هم مهربانانه لینکی را به این سایت دزدی داده بوده... سایتی که هم گیم را داشته هم کرک را.

برندن در دلش از آن کاربری که قبل از او به این سایت رفته بود تشکر کرد. هر چه نباشد او لینکی برای دانلود گیم و کرکی برای آن پیدا کرده بود. او همه‌چیز را دانلود، گیم را از تصویرِ دانلودشده نصب و بعد کرک را بنا بر دستورالعمل‌ها اجرا کرده بود. به نظر کرک کار می‌کرد اما به دلیلی گیم همچنان تقاضای فعالسازی می‌نمود. برندن که داشت زیر لب بد و بیراه می‌گفت شروع کرد به گشتن دنبال کرک جدیدی برای بازی. در همین اثنا، باج‌افزاری که خودش را دانلود کرده بود با لباس مبدل کرک، مخفیانه فایل‌های هارد درایوِ برندن را رمزگذاری کرد و خود را برای باج گرفتن آماده.

شیوع کرک‌های ویروسی

اینکه وقتی دارید از محصولات دزدی (در فضای اینترنت) استفاده می‌کنید، به بدافزارها بربخورید هیچ چیز تازه‌ای نیست. آن‌هایی که پولی به نرم‌افزار ندادند (زمان‌هایی که حفاظت خیلی ضعیف‌تر از حالا بود) خوب یادشان است -وقتی تلاش داشتند کرکی را اجرا کنند - چطور آنتی‌ویروس ساکن قربانیِ تروجان‌ها می‌شد).

هکرهای کرکِ گیم هم بالاخره باید از یک جایی تغزیه شوند.... بدین‌ترتیب کامپیوتر کاربران را به بات‌ها یا جولانگاهی برای تروجان‌های بانکی تبدیل می‌کنند. شانس دانلود بازی رایگان بدون ویروس همیشه کم بوده است. اما اخیراً احتمال دانلود برنامه‌ای مخرب با کرک به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

بر اساس برخی گزارشات، اسکمرها اخیراً کمپینی بزرگ برای تبلیغات سایت‌هایی با چنین بدافزارهایی درونشان به راه انداخته‌اند. ماجرا از این قرار است: اسکمرها از طریق سایت‌های عمومی و شناخته‌شده‌ مانند Google Groups، Facebook Events Calendar،  Zendesk و خیلی‌های دیگر فعالانه لینک‌ها را به سایت‌های آلوده‌ی خود  توزیع می‌کنند. آن‌ها لینک‌هایی را برای دانلود چیزهایی که به عنوان کرک یا گیم‌های دزدی تبلیغ می‌شوند دربرمی‌گیرند. همچنین برای آن‌ها رهنمون‌هایی هم تعریف می‌کنند.

این لینک‌ها به مکانی برای ذخیره‌ی فایل اشاره دارند که در آن، تنها یک اینستالرِ آلوده می‌تواند به جای کرک بازی دزدی دانلود شود. و کاربرها -که همیشه عادت کرده‌اند آنتی‌ویروسشان تروجان را هنگام نصب بازی شناسایی کند- غیرفعال کردن آن را نادیده گرفته و یا آن را غیرفعال می‌کنند تا در نهایت آرامش فایل را دانلود و نصب نمایند.

دزدان دریاییِ بد در گوگل به دزدان دریایی خوب می‌چربند

جالب‌تر اینکه، اسکمرهایی که وانمود می‌کنند عرضه‌کنندگان سرشناسی‌اند (همچون Valve یا Ubisoft) تحت "قانون کپی‌رایت هزاره دیجیتال" (DMCA) شروع کرده‌اند به شکوه و شکایت نزد گوگل علیه سایت‌های (نسبتاً محترم) میزبان گیم‌های دزدی (آن‌هایی که بدافزار توزیع نمی‌کنند). تازه اینها شکایات معمول در خصوص نقض قانون کپی‌برداری نیستند؛ آن‌ها در واقع دارند از این شکایت می‌کنند که چنین سایت‌هایی دارند قانون "مدیریت حقوق دیجیتال" (DRM) را زیر پا می‌گذارند. DMCA به چنین شکایاتی، یک پاراگراف بیشتر اضافه می‌کند و بر خلاف شکایات معمول، سایت‌های متهم نمی‌توانند این تصمیم را به چالش بکشند.

گوگل با پیروی این قوانین، سایت‌های دزدیِ خوب را از نتایج جست‌وجوی خود حذف کرده و این بدان معناست که گیم‌های دزدیِ بد که بدافزارهایی در قالب گیم‌های کرک‌شده ارائه می‌دهند در بالای لیست قرار می‌گیرند. و بدین‌ترتیب مفت‌بازها بیشتر در معرض بازدید از این سایت‌ها و متعاقباً دانلود ویروس‌های بیشتر قرار خواهند گرفت.

چطور جلویش را بگیریم؟ 

راهکاری که از همه اهمیت بیشتری دارد این است:

  • از نرم‌افزار دزدی استفاده نکنید. سعی کنید نرم‌افزارها و گیم‌ها را خریداری کنید؛ آن هم فقط از فروشگاه‌های رسمی و معتبر. اگر هم به فکر جیب‌تان هستید منتظر فروش بعدی‌شان باشید- گیم‌ها تا 90 درصد تخفیف خواهند خورد.

اما حسی به من می‌گوید برندن‌های دنیا این توصیه را پشت گوش می‌اندازند پس بگذارید چند توصیه به آن‌هایی بدهیم که هیچ رقمه از گیم‌ها و نرم‌افزارهای دزدی دست نمی‌کشند:

  • از سایت‌های دزدیِ گنگ و مبهم خودداری کنید. در سایت‌هایی که منابع شفاف‌ترند احتمال ابتلا به بدافزارها کمتر است.
  • آنتی‌ویروسی مطمئن نصب کرده و هیچگاه آن را غیرفعال نکنید. هیچ منبع دزدِ دریایی‌زده‌ای -حتی از نوع خوبش- نمی‌تواند صد در صد تضمین دهد یک گیمِ رایگان، بدون ویروس است. پیشنهاد ما برای شما  آنتی‌ویروس رایگان کسپرسکی است.

 

[1] Pirated games

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد