چگونه خطوط هوایی دلتا با مشکل قطع برق مواجه شد؟

25 مرداد 1395 چگونه خطوط هوایی دلتا با مشکل قطع برق مواجه شد؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛من یکی از صدها هزار مسافر متاثر از خرابی اخیر سیستم های کامپیوتری در خطوط هوایی دلتا بودم. این اتفاق در 8 آگوست در زمانی که من دو پرواز با خطوط هوایی دلتا داشتم رخ داد. در واقع، من خوش شانس بودم و این شرکت هیچ کدام از پروازهایم را لغو نکرده بود و من پروازهایم را از دست ندادم. و من نسبت به دیگر مسافران زمان کمتری را برای انتظار گذراندم، تنها 5 ساعت این انتظار برای من طول کشید.

در آخر، همه چیز خاموش شد و در بین آن 5 ساعت تجربه بسیار جالبی را کسب کردم.

چه اتفاقی رخ داده بود؟

خطوط هوایی دلتا، یکی از بزرگترین خطوط هوایی در کل دنیا است که ناوگان های بیش از 800 هواپیما را اداره می کند و روزانه حدود 6000 پرواز و بیش از 100 میلیون نفردر سال را در بخش حمل و نقل ساپورت می کند. این کمپانی دارای 13 مرکز است و یکی از آنها که آتلانتا است بزرگترین فرودگاه در سراسر جهان است. در کل، دلتا دارای یک سیستم مرکزی بزرگ است.

در 8 آگوست، در ساعت 2:30 دقیقه بامداد، سرورهای سیستم های کامپیوتری داده های مرکزی خطوط هوایی دلتا در فرودگاه آتلانتا با مشکل قطع برق مواجه شد. سیستم های داپلیکیت نیز به مشکل خوردند. و در نهایت، کار تمام سیستم های کامپیوتری متوقف شد.

طبق گفته ی John Kraft، سخنگوی برق جورجیا(کمپانی که برق را برای مرکز داده ها فراهم می کند)سوئیچگیر1 مشکل قطعی داشت. یک سوئیچگیر ، همانند یک مدار شکن در خانه ها کار می کند(که به کنترل وسوییچ جریان برق کمک می کند).

Robert Mann، تحلیلگر صنعت و مدیر اجرایی سابق شرکت هواپیمایی به رویترز گفت، " این کمپانی به احتمال زیاد، هنگامی که برق ها و اتصال دلتا از ژنراتور ذخیره قطع شده بود، در حال اجرای یک تست عادی تدارکات پشتیبانی برق بوده است.

به طور کل، حدود 1000 پروازی که در 8 آگوست و روزهای پس از آن کنسل شدند، دلتا هم چزئی از آن ها بود. و البته اکثر پرواز های دیگرهم با تاخیر به پرواز درآمدند.

این حادثه جدای از تاثیری که بر مسافران گذاشته شد، ده ها مورد از فرودگاه ها را تحت تاثیر قرار داد و حجم کار افسران عملیات پرواز را در سراسر جهان افزایش داده بود.

البته سیستم هماهنگی دقیق پروازهای متصل بین خطوط هوایی دلتا و شرکای آن از این اتفاق آسیبی جدی را متحمل شدند و بسیاری از مسافران مجبور شدند در طول شب در شهرهایی به مدت کوتاهی توقف یابند.

دلتا به مسافران پیشنهاد کرد تا برنامه ی پرواز سفر خود را کنسل کنند و به مدت یک روز در جایی که قصد عزیمت به آن را داشتند بمانند و هزینه اقامت آنها به عهده ی کمپانی باشد. بسیاری از مسافران با این پیشنهاد موافقت کردند. دلتا همچنین قول 200$ هزینه سفرهای مشتریانی که پرواز هایشان لغو شده بود یا بیش از 3 ساعت تاخیر داشته بودند را وعده داد.

آن روز چگونه سپری شد؟

بعد از ظهر روز 8 آگوست، بدترین قسمت روز بود، که در آن اوج خرابی نمایان بود، پرواز ها کنسل شده بودند و تاخیر داشتند. من در این زمان، در فرودگاه بین المللی لس آنجلس به سر می بردم. پنجمین فرودگاه شلوغ در جهان برای مسافرین (این فروگاه در سال به حدود 70 میلیون مسافر خدمت می کند) اینجا مکان آرامی نیست و همیشه در رفت و آمد است، حتی در زمانی که همه چیز روبراه است.

خیلی اتفاقات عجیب و غریبی در آنجا رخ داد. پرواز ورود خروج من به  سیاتل از روی صفحه اعلانات ناپدید شد. اپلیکیشن های موبایل دلتا تنها راه برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به پروازها بود.

با این حال، مسئولین گیت های اختصاصی هر 5 دقیقه تغییر می کردند و من متوجه شدم که مسئولین گیت ها باید صدها و هزاران پرواز را جابجا کنند و از پس این کار برآیند. دقیقا مثل سختترین مرحله بازی خانه سازی Tetris.

پس از اجرا به مدت نیم ساعت در سراسر فرودگاه، من در نهایت به قسمت گیت که به پرواز من اختصاص داده شده بود رسیدم. آنجا مسئول گیتی وجود داشت که فقط به صورت شفاهی به کارها نظم و ترتیب می داد.

در طول تاخیر 5 ساعته، کمکی از دستم برنمی آمد اما از رفتار حرفه ای کارکنان خطوط هوایی تقدیر کردم. آنها تمام تلاش خود را برای کاهش عواقب ناشی از قطعی برق کردند. با شکیبایی کامل، آنها به مسافران آنچه که رخ داده بود را توضیح دادند و برای آن مشکل مثل همیشه مودبانه، دوستانه و با آرامی عذرخواهی کردند. هیچکدام از کارکنان رفتار گستاخانه ای را انجام ندادند و سوالات مسافران را نادیده نگرفتند اگرچه در آن میان باید به کارهای زیادی رسیدگی می کردند.

نتیجه گیری

هنگامی که یک کامپیوتربه مشکل برمی خورد، ما باید روش های قدیمی و از مد افتاده را تغییر دهیم زیرا که آنها نه تنها کارآمد نیستند، بلکه امروزه قابل استفاده نیستند و هیچ کدام از آنها برای دنیای امروز طراحی نشده اند. همه ما در این مورد امیدواریم که به زودی بتوان سیستم های الکترونیکی را به صورت آنلاین اداره کرد.

پس چه کاری را باید انجام داد؟ باید سیستم های الکترونیکی که گاهی وقتها نامعتبر هستند را رها کنیم؟ البته که نه. هیچ کمپانی نمی تواند بدون فن آوری های مدرن رقابت کند. ماشین ها وکامیون ها هم خطرناک هستند و شکی در آن نیست، اما با این حال هیچ کسی پیشنهاد حمل و نقل با اسب را نمی دهد.

چه کارهایی نیاز است تا نقش امنیت و اعتماد را در زندگیمان پررنگ تر کنیم؟ الکترونیک وابسته به مدیریت زیرساختهای حیاتی است که باید به درستی از حملات و حوادث محافظت شود. این مثال یادآوری مهمی از خرابی عظیم و جدی در سیستم های صنعتی کامپیوتر بود که می تواند بر زندگی صدها هزار نفر از مردم تاثیر گذار باشد.


1.به مجموعه اي از تجهيزات كه عمل ارتباط فيدرهاي مختلف را به باسبار و يا قسمت هاي مختلف باسبار را به يكديگر و در يك سطح ولتاژ معين انجام مي دهند ، سوييچ گير مي گويند .

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد