چراغ خاموش عمل کن: اپ‌های یادداشت‌برداری و فهرست‌های انجام کار

20 فروردین 1403 چراغ خاموش عمل کن: اپ‌های یادداشت‌برداری و فهرست‌های انجام کار

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ امروز قرار است تماماً به اپ‌های نوت‌برداری، لیست‌های انجام کار و خاطرات روزانه‌ای بپردازیم که از رمزگذاری پایان به پایان استفاده می‌کنند: منظورمان عموزاده‌های اپ‌های محبوبی چون OneNote، Evernote، Apple’s Notes و  Google Keep است که تمرکزشان بر روی حریم خصوصی است. با ما همراه باشید.

فضولی و دزدی نگاه کردن به خاطرات روزانه شخصی یا دفترچه یادداشت افراد همیشه نوعی نقض حریم خصوصی بوده است. و از آنجایی که فهرست‌های انجام کار و خاطره‌نویسی‌ها دیجیتالی شده‌اند دیگر فقط دوستان فضول نیستند که باید نگرانشان باشید بلکه شرکت‌های فنی هم ممکن است وارد عمل شوند. قدیم عادت داشتند داکیومنت‌های شما را سرک بکشند تا برایتان تبلیغات هدف‌مند ارسال کنند اما الان از داده‌هایتان برای تربیت دادهِ هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در همین چند هفته گذشته متوجه شدیم ردیت، تامبلر و حتی DocuSign مشغول استفاده یا فروش متن‌های تولیدشده توسط کاربرانشان هستند تا بدین طریق مدل‌های بزرگ زبانی خود را تربیت کنند. و با توجه به رخدادهای مقیاس بالای باج‌افزاری چند سال گذشته، هک اپ‌های یادداشت برداری و نشت توده داده‌های کاربری (داده‌های شما!) احتمالی است که نباید نادیده گرفته شود. پس چطور می‌شود نوت‌های دیجیتالی را هم راحت انجام داد و هم امن نگه داشت؟ راز آن، رمزگذاری پایان به پایان است. شاید با این مفهوم بیشتر در اپ‌های پیام‌رسان فوری و امن آشنایی داشته باشید: پیام‌های شما فقط روی دستگاه شما و شخصی که دارید برای او متن ارسال می‌کنید است که رمزگشایی و مشاهده می‌شوند. شرکت گرداننده این سرویس هیچ‌چیزی را نمی‌تواند ببیند چون کلید رمزگشایی را ندارند. اگرچه اکثر کاربران برنامه‌های یادداشت همراه با تلفن‌هایشان (مانند Apple's Notes )یا مجموعه آفیس (مانند Microsoft OneNote)را ترجیح می‌دهند، اما وقتی حرف حریم خصوصی می‌شود این برنامه‌ها دقیقاً Fort Knox نیستند. برخی، مانند Google Keep، حتی رمزگذاری پایان به پایان را ارائه نمی‌دهند. سایرین، مانند Apple’s Notes، آن را برای یادداشت‌ها یا فولدرها پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل است که برنامه‌های اختصاصی، البته کمتر شناخته شده برای یادداشت‌های واقعاً محرمانه وجود دارد.

بیایید به چند مورد نگاهی بیندازیم و ببینیم که چگونه آنها جمع می‌شوند.

Joplin

پلت‌فرم‌ها: ویندوز (32/64 بیت)، macOS (اینتل/اپل سیلیکون)، لینوکس، iOS، اندروید

مجوز شخصی: رایگان

 

گزینه‌های همگام‌سازی: اختصاصی Joplin Cloud، Dropbox، ownCloud، Nextcloud، OneDrive، S3، WebDAV از طریق افزونه‌ها

همگام‌سازی پلت‌فرم بومی: از 2.99 یورو در ماه شروع می‌شود

فرمت باز: خیر، اما می‌توانید به متن صادر کنید

منبع باز: بله

وبسایت: joplinapp.org

جاپلین اینطور احساس می‌شود که توسط فردی طراحی شده که ایده پست Evernote را دوست داشته اما به دلیل ماهیت منبع باز اپ در سال‌های اخیر آن را به تعویق انداخته. نوت‌ها در فرمت متن علامت‌گذاری‌شده ذخیره می‌شوند. جاپلین از پیوست‌ها، فولدرهای تو در تو تگ‌ها و نوت‌بوک‌ها پشتیبانی می‌کند. دو قالب وجود دارد: یادداشت و فهرست انجام کار. سرچ کردن در آن بسیار سریع است. همگام سازی بین دستگاه‌ها به «درایورها» متکی است - اساساً پلاگین‌هایی که برای هر سرویس نوشته شده‌اند. توسعه‌دهندگان Joplin تقریباً ده‌ها از این درایورها را برای همه سرویس‌های همگام‌سازی محبوب مانند Dropbox نگهداری می‌کنند. همکاری روان و ویژگی‌های اضافی مانند ارسال یک یادداشت برای خود ایمیلی نیاز به اشتراک در Joplin Cloud اختصاصی دارد، اما بسیار مقرون به صرفه است. دانش آموزان و معلمان از 50 درصد تخفیف برخوردار می‌شوند. رمزگذاری پایان به پایان به طور پیش فرض غیرفعال است، اما پس از روشن کردن آن، کل پایگاه داده و همه پیوست‌ها به طور خودکار رمزگذاری می شوند. و اما نکته‌ای عجیب: در رایانه شخصی، توسعه‌دهندگان با ذخیره کردن پیوست‌ها در هر دو نسخه رمزگذاری‌شده و غیر رمزگذاری شده، یک انتخاب معماری عجیب و غریب انجام داده‌اند. اخیراً توسعه دهندگان قابلیت تشخیص متن را برای تصاویر اضافه کرده‌اند. با این حال، از آنجایی که یادداشت‌ها رمزگذاری شده‌اند، سرور نمی‌تواند آنها را بخواند، بنابراین جستجو در عکس‌ها و فایل‌های PDF فقط پس از پردازش یادداشت در رایانه شما کار می‌کند.

Joplin می‌تواند یادداشت‌ها را در قالب اختصاصی Evernote وارد و همه داده‌ها را به عنوان مجموعه‌ای از فایل‌های متن ساده صادر کند. این سرویس بیش از 200 افزونه برای افزودن ویژگی‌ها دارد، اما راه‌اندازی آنها می‌تواند کمی دردسرساز باشد.

Obsidian

پلت‌فرم‌ها: ویندوز (32/64 بیت، ARMmacOS ( (اینتل/اپل سیلیکون)، لینوکس، iOS، اندروید

 

مجوز شخصی: رایگان

 

گزینه‌های همگام سازی: سرویس اختصاصی، FTP، Dropbox، S3 و سایر خدمات از طریق افزونه‌ها

 

همگام‌سازی پلت فرم بومی: از 4 دلار در ماه شروع می‌شود

 

فرمت باز: بله

 

منبع باز: خیر

 

وب سایت: obsidian.md

Obsidian به دلیل تأکید زیاد بر سازماندهی با سایر برنامه های یادداشت برداری متفاوت است.  پیوند دادن یادداشت‌ها به یکدیگر، ایجاد گروه ها و سلسله مراتب و حتی ساختن نقشه ذهنی در حالت بوم بسیار آسان است. هر یادداشت فقط یک فایل متنی است که به صورت محلی ذخیره می شود، بنابراین می توانید روی هر یک از آنها در برنامه های دیگر نیز کار کنید.

Obsidian همچنین دارای یک جامعه آنلاین پر رونق است که بیش از 1500 افزونه ساخته است. اینها به شما امکان می‌دهند Obsidian را به ده‌ها سرویس خارجی متصل کنید، انواع خاصی از یادداشت‌ها را مدیریت (از دستور پخت تا فرمول‌های شیمیایی)، به‌طور خودکار متن را با ChatGPT پردازش کنید، و موارد دیگر. برای همگام‌سازی داده‌های خود بین دستگاه‌ها، می‌توانید در سرویس پولی خود Obsidian عضو شوید، از یک افزونه طرف سوم استفاده کنید یا فقط یادداشت‌های خود را در یک پوشه کلود مشترک در Dropbox یا OneDrive ذخیره نمایید.  از این میان، تنها سرویس بومی Obsidian Sync رمزگذاری را ارائه می‌دهد. وقتی همگام‌سازی را فعال می‌کنید، می‌توانید بین رمزگذاری «مدیریت‌شده» و «پایان به پایان» یکی را انتخاب کنید. ناگفته نماند که دومی انتخاب درستی است.

با استفاده از افزونه اختصاصی که توسط تیم Obsidian ایجاد شده است، می توانید یادداشت‌ها را از دسته‌ای از فرمت‌های مختلف وارد کنید. اینها عبارتند از Notion، Evernote، Apple Notes، Microsoft OneNote و Google Keep .

دانش آموزان و اساتید از 40 درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

 

Standard Notes

پلت‌فرم‌ها: ویندوز (64 بیت)، macOS  (اینتل/اپل سیلیکون)، لینوکس، iOS، اندروید، وب

 

مجوز شخصی: رایگان

 

گزینه‌های همگام‌سازی: بومی یا خود میزبان

 

همگام‌سازی پلتفرم بومی: از 7.5 دلار در ماه شروع می‌شود (سالانه 90 دلار صورتحساب)

 

فرمت باز: خیر، اما می‌توانید به متن صادر کنید

 

منبع باز: بله

 

وبسایت: standardnotes.com

Standard Notes بر اساس دو اصل مهم ساخته شده است: قالب‌های یادداشت انعطاف‌پذیر برای نیازهای مختلف و سطح بالایی از حریم خصوصی. رمزگذاری همگام‌سازی پایان به پایان به طور پیش‌فرض روشن است، یادداشت‌های شما در دستگاه شما رمزگذاری شده‌اند و برای ورود به سیستم نیاز به احراز هویت دو مرحله‌ای دارید. بر خلاف رقبای خود که در بالا مورد بحث قرار گرفت، استاندارد Notes دارای یک برنامه وب است، بنابراین می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن در یک مرورگر لذت ببرید. در مورد قالب‌های یادداشت، می‌توانید از آن‌ها برای ذخیره هر چیزی که می‌خواهید استفاده کنید: از تکه‌های کد و فهرست‌های کار گرفته تا صفحات گسترده مالی و حتی رمزهای عبور. این را هم بگوییم که یادداشت‌های استاندارد را می‌توان هم برای ذخیره گذرواژه ها و هم برای تولید کدهای احراز هویت یک بار مصرف TOTP)  ) استفاده کرد. حتی می‌توانید از یادداشت‌های فردی با یک رمز عبور اضافی برای یک لایه امنیتی بیشتر محافظت کنید. یکی از ویژگی‌های جالب Standard Notes «لغو بی‌نهایت» است: طبق گفته توسعه‌دهندگان، برنامه تاریخچه ویرایش هر یادداشت را از لحظه ایجاد آن حفظ می‌کند. این ممکن است هنگام کار روی داکیومنت‌های بزرگتر مانند کتاب یا پایان نامه دکترا نجات دهنده باشد. استاندارد Notes از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند، اما تعداد زیادی برای انتخاب وجود ندارد. گزینه‌های همگام‌سازی شامل میزبانی خود سرور استاندارد Notes یا استفاده از کلود اختصاصی است.   طرح بهره‌وری سالانه 90 دلار برایتان آب خواهد خورد، یا می‌توانید یادداشت‌های نوشتاری ساده را با رمزگذاری سرتاسر در طرح استاندارد رایگان ذخیره و همگام کنید. برخی از ویژگی‌هایی که ذکر کردیم فقط در طرح حرفه‌ای 120 دلاری در سال موجود است که شامل 100 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فایل رمزگذاری‌شده و اشتراک با حداکثر پنج حساب می‌شود. اگر خود میزبان هستید، همچنان نیاز به خرید مجوز دارید، اما با تخفیف زیادی همراه است: 39 دلار در سال یا 113.42 دلار برای پنج سال. دانشجویان از 30 درصد تخفیف برخوردار می شوند. Standard Notes می‌تواند داده‌ها را از Evernote، Apple’s Notes، Simplenote، Google Keep یا مجموعه‌ای از فایل‌های متنی ساده وارد کند.

امنیت مضاعف

البته اگر کسی مستقیم از کامپیوتر شما داده سرقت نکند شاید رمزگذاری بیهوده باشد. سارقین داده معمولاً از نوع خاصی از بدافزار به نام  infostealers استفاده می‌کنند. اینها می‌توانند فایل‌های شما را ربوده و حتی رمزهای عبور را در حین تایپ آنها رهگیری کنند. بنابراین، علاوه بر یکی از این برنامه‌های یادداشت‌برداری متمرکز بر حریم خصوصی، مطمئن شوید که از یک سیستم امنیتی جامع در همه تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های خود استفاده می‌کنید.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

 

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد