«سلاخی خوک»: کلاهبرداری رمزارز در مقیاس بالا

22 اسفند 1402 «سلاخی خوک»: کلاهبرداری رمزارز در مقیاس بالا

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ امروز، از اسکمی حرف خواهیم زد به نام «سلاخی خوک[1]» که به دلیل سودآوری بالایش به شدت بین کلاهبرداران اینترنتی محبوب شده و تعداد قربانیان نیز رو به افزایش است. اما سلاخی خوک چیست، چه ساز و کاری دارد و چطور می‌شود در برابر آن از خود محافظت کرد؟ با ما همراه باشید تا جواب همه این سوالات را بدهیم.

سلاخی خوک چیست و چطور کار می‌کند؟

سلاخی خوک نوعی از اسکم است از طرفی مربوط به سرمایه‌گذاری (اغلب در رمزارز) و از طرف دیگر مربوط به روابط رمانتیک آنلاین. درست مانند خود خوک‌ها که پش از قصابی‌شدن برای مدت زیادی نگه داشته می‌شوند تا بزرگ شوند و حسابی رشد کنند، در نقشه سلاخی خوک هم اسکمرها صبرشان زیاد است: آن‌ها کلی زمان و انرژی پای قربانیان خود می‌گذارند. معمولاً این برهه زمانی بین چند هفته تا چند ماه است. از این جهت شاید بتوان گفت، سلاخی خوک به طور قابل‌ملاحظه‌ای با بقیه نقشه‌های سیاه تفاوت دارد؛ همان نقشه‌هایی که سازندگانش اغلب تشنه دریافت سود سریع و بدون فوت وقتند.

نقشه اولیه: پیامی تصادفی و غریبه‌ای مهربان

اولش همه‌چیز با پیامی رندوم در یک مسنجر، شبکه اجتماعی یا اس‌ام‌اس شروع می‌شود. اسکمر یا وانمود می‌کند پیامی را به گیرنده‌ای اشتباهی ارسال کرده یا اشاره می‌کند به دوستی مشترک که پروفایل رسانه اجتماعی‌اش از  دستگاه قربانی براحتی پیدا می‌شود و اطلاعاتش نیز قابل‌دسترس است. اگر قربانی به اسکمر پاسخ دهد و بگوید «ببخشید، اشتباه گرفتید» اسکمر مؤدبانه معذرت می‌خواهد و سعی دارد مکالمه عادی را پیش ببرد. پیام به پیام رفته رفته ارتباط بین اسکمر و قربانی شکل می‌گیرد. این را بگوییم که اسکمرها اغلب خودخواسته بر اساس شرایط و خصایص شخصیتی‌شان قربانی‌ها را انتخاب می‌کنند. در این مرحله، هدف اسکمر ایجاد رابطه دوستانه با قربانی است و در حالت ایده‌آل این کانکشن خوب است که عاطفی و رمانتیک شود. بنابراین اسکمر اعتماد قربانی را جلب کرده و براحتی هشیاری او را از بین می‌برد. همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم این اسکمرها معمولاً هیچ عجله‌ای ندارند و کلی وقت سر ارتباط‌گیری با قربانی می‌گذارند و همین آن‌ها را با سایر کلاهبرداران آنلاین متفاوت کرده است. پس حتی اگر قربانی ابتدا مشکوک هم بشود بعدتر شکش هم از بین خواهد رفت.

حالا نقشه، قوی‌تر می‌شود: فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌ای عالی و پرسود

دیر یا زود، اسکمر راهی برای بردن بحث به سمت موضوعات مالی پیدا می‌کند. رویکردها ممکن است متفاوت باشند اما ایده کلی این است که اسکمر با دقت به قربانی فرصتی را ارائه دهد برای سرمایه‌گذاری‌ای پرسود. این می‌تواند چیزی سنتی مانند سهام، اوراق قرضه باشد اما اخیراً بیشتر در مورد پروژه‌های تضمین‌دهنده رمزارز است. پیچیدگی و عدم شفافیت کلی کریپتو در کنار راحتی جابجایی وجوه آن را به ایده‌آلی برای چنین کلاهبرداری‌هایی تبدیل کرده است. در این مرحله، قربانی ممکن است شک ببرد. اما اسکمر باید خیلی زود خوک خود را متقاعد کند: نیازی نیست قربانی یا افراد مرتبط با او شخصاً پولی را جابجا کنند. فقط کافیست قربانی اکانتی در پلت‌فرم ترید بسازد و سعی کند برای دیدن ساز و کار، مقداری پول آنجا واریز نماید.

قصه اوج می‌گیرد: سودهای کلان و سپرده‌های پولی جدید

جزئیات مهم نقشه سلاخی خوک این است که در هر مرحله اسکمرها به دقت توهم کنترل قربانی را حفظ می‌کنند. قربانی به طور مستقل اکانت روی پلت‌فرم ترید می‌سازد و می‌تواند مستقل انتخاب کند چه چیزی را می‌خواهد ترید کند. اسکمر فقط توصیه‌هایی می‌دهد و کل پروسه را سریعتر و راحت‌تر و البته سودآورتر می‌کند. سیگنال‌های اسکمر جواب می‌دهد و خیلی زود قربانی اولین سودش را در این پلت‌فرم می‌کند؛ هیجان وجودش را فرا می‌گیرد و شروع می‌کند به سپرده‌های بیشتر گذاشتن.

آخر داستان: اسکمر پول را برده و غیبش می‌زند!

اما البته که دیر یا زود اسکمر می‌زند به چاک. این معمولاً به محض وجود موجودی معقولی در حساب اتفاق می‌افتد. اسکمرها به طور جایگزین ممکن است قربانی را تا لحظه‌ای که بخواهد پول را از پلت‌فرم برداشت کند می‌دوشند. اینجاست که قربانی حقیقت را می‌فهمد: این پلت‌فرم ترید تقلبی بوده و همه آن سودها دود شدند رفتند هوا. در مورد پول واقعی هم باید بگوییم به حسابی ناشناس رفته است. در این مرحله اسکمرها هر ارتباطی را با قربانی قطع کرده، اکانت‌های استفاده‌شده برای اسکم را بسته و بوم! غیب می‌شوند. حالا هرچه قربانی رشته بود پنبه کرده و ما معمولاً حرفمان سر مبالغ بالاست: کلاهبرداران اغلب با ده‌ها یا صدها هزار دلار (گاهی حتی میلیون‌ها دلار) سر و کار دارند.

مزرعه‌های اسکم در جنوب شرقی آسیا

همانطور که ممکن است از شرح قصابی خوک دریافت کرده باشید، این طرح چندین تفاوت کلیدی با اکثر کلاهبرداری‌ها دارد. اول، مجرمان به خوبی آماده می‌شوند - آنها ابزارهای مؤثری برای فریب قربانیان خود دارند. دوم، آنها عجله ای ندارند و آماده هستند تا برای مدت طولانی روی یک هدف واحد کار کنند و به تدریج به سمت هدف شوم خود حرکت کنند. سوم، ما در مورد مبالغ واقعاً هنگفتی صحبت می‌کنیم - به این معنی که مقدار زمان و تلاشی که در آن صرف می شود در نهایت نتیجه می‌دهد. راز موفقیت این است که در اکثریت قریب به اتفاق موارد، افراد پشت قصاب خوک‌ها نه کلاهبرداران بلکه گروه های بزرگ جنایتکار هستند. این سازمان‌ها «مزرعه‌های فریبکارانه» بزرگی را اداره می‌کنند که اغلب در کشورهای کم‌رونق آسیای جنوب شرقی واقع شده‌اند. چنین مزارعی در لائوس و فیلیپین وجود دارد، اما بیشتر مزارع در کامبوج و بالاتر از همه، میانمار هستند، جایی که جنگ داخلی چندین سال می‌شود در جریان است. این شرکت‌ها واقعاً عظیم هستند: به عنوان مثال، گزارشی در سال گذشته در مورد یکی از بزرگترین مزارع کلاهبرداری به نام KK Park، ادعا کرد که بیش از 2000 نفر در آنجا کار می‌کنند و حتی مقاله خود را در ویکی‌پدیا به دست آورده است. علاوه بر این، مزارع دائما در حال گسترش هستند و البته مزارع جدید نیز در حال افتتاح هستند.

به طور کلی، این مزارع کلاهبرداری را باید با دقت بیشتری اردوگاه کار نامید - و این شاید غم انگیزترین جزئیات این طرح باشد. زیرا معلوم می شود که اپراتورهای درجه یک سلاخی خوک - آنهایی که مستقیماً با قربانیان ارتباط برقرار می‌کنند - معمولاً برخلاف میل خود این کار را انجام می دهند. شرکت‌های کلاهبرداری به کارمندان بسیار ماهر، تحصیل کرده و چند زبانه با توانایی های ارتباط آنلاین قوی نیاز دارند. همانطور که ممکن است تصور کنید، چنین افرادی به طور طبیعی در جنگل های میانمار یا کامبوج ظاهر نمی شوند. معمولاً، اینها شهروندان کشورهای دیگر هستند که با وعده مشاغل پردرآمد - اپراتورهای مرکز تماس، متخصصان SMM، مترجمان یا متخصصان فناوری اطلاعات - فریب می‌خورند.

معمولاً کارگران جدید مزرعه کلاهبرداری ابتدا به تایلند همسایه می‌رسند و از آنجا به میانمار یا کامبوج می‌روند. در آنجا آنها را به اردوگاهی دورتر از مناطق پرجمعیت بزرگ منتقل می‌کنند و اسنادشان را ضبط می‌کنند. سپس این افراد اساساً برده می شوند: آنها مجبور می‌شوند 12 تا 16 ساعت در روز برای چیزی جز غذا کار کنند، می‌توانند مورد خشونت قرار گیرند و حتی گاهی اوقات دوباره به کلاهبرداران دیگر فروخته می‌شوند. مقیاس کلی مشکل بسیار جدی است. گزارش سال گذشته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با استناد به منابع موثق، ارقام زیر را ارائه کرد: حداقل 120000 نفر در مزارع کلاهبرداری در میانمار و تقریباً 100000 نفر دیگر در کامبوج مشغول به کار هستند.

راهکارهای امنیتی

محاسبه دقیق کل تلفات قربانیان سلاخی خوک دشوار است زیرا این یک مشکل جهانی است - کلاهبرداران شهروندان کشورهای مختلف را هدف قرار می‌دهند. علاوه بر این، همه گزارش نمی‌دهند که قربانی شده‌اند. با این حال، برآوردهای تقریبی نشان می‌دهد مقیاس صنعت سلاخی خوک به میلیاردها دلار می‌رسد.

 

این یک تجارت بسیار پرسود است، بنابراین هیچ فایده ای ندارد که این مشکل به خودی خود برطرف شود. همچنین امیدی نیست که مقامات کامبوج یا میانمار به آن رسیدگی کنند - به نظر می‌رسد آنها اولویت های دیگری دارند. بنابراین، متأسفانه باید از خودمان و عزیزانمان محافظت کنیم. توصیه‌های ما در این راستا به شرح زیر است:

  •         با آشنایان آنلاین تصادفی محتاط عمل کنید - حتی اگر آن شخص برای مدت طولانی با شما در ارتباط بوده و به نظر نمی‌رسد کلاهبردار باشد.
  •         در طرح های سرمایه‌گذاری مبهم سرمایه گذاری نکنید - حتی اگر ظاهرا سودآوری بالایی داشته باشند.
  •         به طور خاص، در طرح‌های ارزهای دیجیتال بی‌دقت سرمایه‌گذاری نکنید، زیرا به دلیل ویژگی‌های عجیب این موضوع، متاسفانه تعداد کلاهبرداران در این حوزه بسیار زیاد است. علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که تمام تراکنش‌های بلاک چین برگشت‌ناپذیر و بدون بیمه هستند.
  •         قانون طلایی سرمایه‌گذاری را به خاطر بسپارید: هر چه سود بالقوه بیشتر باشد، ریسک بالاتر است. وقتی صحبت از طرح‌های مخاطره‌آمیز می‌شود، هرگز پولی را که آمادگی از دست دادن آن را ندارید، سرمایه‌گذاری نکنید.
  •         خانواده و نزدیکان خود را در مورد این طرح کلاهبرداری آگاه کنید - ممکن است این امر می تواند آنها را از ضرر مالی، به علاوه آسیب روانی اجتناب ناپذیر ناشی از چنین فریب عمیقی محافظت کند.

 

[1] pig butchering

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد