راهنمایی بی‌دردسر برای نصب آپدیت‌های اندروید

06 آذر 1402 راهنمایی بی‌دردسر برای نصب آپدیت‌های اندروید

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ برای بسیاری، آپدیت‌ اسمارت‌فون و اپ اندرویدی بسیار کار پرزحمتی است. از طرفی برای رفع باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌های خطرناک روی گوشی الزامی‌اند، قابلیت‌های جدید و کار راه‌اندازی را ارائه داده و همزمان از جدیدترین فناوری‌ها هم پشتیبانی می‌کنند.  از طرفی دیگر این آپدیت‌ها اغلب تأخیر دارند، در بدترین زمان ممکن نصب می‌شوند، می‌توانند سرعت گوشی را پایین بیاورند و اگر کاربر، بدشانس باشد حتی شاید داده‌هایش را از دست داده یا دستگاهش خراب شود. در ادامه راهکار بی‌دردسری را برای نصب آپدیت‌های اندرویدی ارائه داده‌ایم که تمامش مزیت و احتمال افتادن اتفاقی غیرمنتظره صفر است. با ما همراه باشید.

انواع مختلف آپدیت‌ها

«نصب به‌روزرسانی‌ها» بسته به اینکه دقیقاً چه چیزی به‌روزرسانی می‌شود، می‌تواند به پنج سناریو کاملاً متفاوت اشاره داشته باشد.

  •         آپدیت اپ‌ها: برنامه‌های جداگانه روی دستگاه‌ها به‌طور خودکار یا دستی از طریق فروشگاه برنامه (Google Play، Huawei AppGallery و موارد مشابه) به‌روزرسانی می‌شوند. به‌روزرسانی یک برنامه در این مورد به ندرت بر بقیه تأثیر می‌گذارد و به طور کلی تأثیر کمی بر گجت دارد.
  •         آپدیت اجزای اندروید: توسعه دهندگان گوگل مدت هاست که متعهد به ماژولارسازی هستند، بنابراین بسیاری از بخش های سیستم عامل (مانند صفحه تماس یا نمایشگر عکس) اساساً برنامه‌های جداگانه‌ای هستند. برخی از این موارد نیز آپدیت‌ها را از طریق فروشگاه برنامه دانلود می‌کنند. سایرین (مانند سروس گوگل پلی) به اجبار در سطح پایین‌تری به روز می‌شوند.
  •         آپدیت افزونه‌ها از سازنده گوشی های هوشمند: تنها چیزی که گوشی‌های هوشمند سامسونگ، اوپو یا شیائومی را از یک دستگاه اندرویدی «خالص» متمایز می‌کند، افزونه‌های اختصاصی هستند که اغلب ظاهر سیستم‌عامل و نام‌های فانتزی ورزشی مانند OneUI یا ColorOS را تغییر می‌دهند. ساختار داخلی و روش به‌روزرسانی از فروشنده‌ای به فروشنده دیگر متفاوت است - بسیاری سعی می‌کنند زمان به‌روزرسانی افزونه‌ها را با انتشار به‌روزرسانی‌های عمومی اندروید همزمان کنند، اما این یک قانون سخت و سریع نیست.
  •         آپدیت خود اندروید. گوگل یک بار در سال به‌روزرسانی‌های اصلی اندروید را ارائه می‌کند - تعداد نسخه اصلی را یک‌بار افزایش می‌دهد - اما رفع اشکال‌ها و به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه ظاهر می‌شوند. با این حال، اکثر گوشی‌های هوشمند جدیدترین نسخه اندروید را مستقیماً از گوگل دریافت نمی‌کنند: تولیدکنندگان مدل‌های خاص ابتدا باید اجزای سطح پایین و افزونه‌های خاص فروشنده را اضافه کنند و تنها پس از آن آخرین نسخه اندروید را به کاربران ارائه دهند. بنابراین، برای هر آپدیت اندروید، زمان از عرضه تا در دسترس بودن در تلفن‌های هوشمند غیر از Google Pixel یا دستگاه‌های دارای AOSP (پروژه منبع باز اندروید) می‌تواند بسته به سرعت سازنده از یک ماه تا… ابد باشد.
  •         آپدیت اجزای سطح پایین: این به معنی بوت لودر، سیستم عامل تراشه 4G/Wi-Fi، درایورها و موارد مشابه است. به عنوان یک قاعده، این مؤلفه ها همراه با سیستم عامل به روز می‌شوند، اما می‌توانند آپدیت‌های خود را در صورت لزوم دریافت کنند. در هر صورت، آپدیت‌هایی از این نوع فقط توسط شرکت سازنده گوشی شما منتشر می‌شود.

به‌روزرسانی‌های دو نوع اول (بوت‌لودر، سفت‌افزار تراشه وای‌فای نسل 4) به‌طور خودکار یا با فشار دادن یک دکمه در فروشگاه برنامه انتخابی شما از راه رسیده و معمولاً فقط چند ثانیه طول می‌کشند. برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند، شاید احتیاج شود گوشی ریست شود و کمی بیشتر مستعد پیامدهای منفی هستند. این بدان معناست که شما باید ضربه احتمالی را از بین ببرید.

چه چیزی می‌تواند اشتباه پیش رود؟

ریزه‌کاری‌ها. در بسیاری از دستگاه‌های سازنده، هشدارها درباره به‌روزرسانی‌های جدید در کشوی نوتیف ظاهر می‌شوند و در آنجا گیر می‌کنند. گاهی اوقات آنها تمام صفحه می شوند و نیاز به نصب فوری دارند. با یک ضربه اشتباه، تلفن شما گیگابایت گیگابایت داده جمع خواهد کرد (اگر در حالت رومینگ باشید).

  •         خورده شدن فضای گوشی. به‌روزرسانی‌های امنیتی و رفع اشکال معمولاً دامنه کوچکی دارند، اما نسخه‌های جدید افزونه‌های فروشنده یا خود اندروید می‌توانند به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از  موارد قبلی باشند. و این یک مشکل جداگانه برای گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت با ظرفیت ذخیره‌سازی کم ایجاد می‌کند.

باگ‌های پسا آپدیتی: حتی گوگل هم مرتکب اشتباه می‌شود. برای مثال کاربرانی که اندروید 12 را آپدیت کردند با هر نوع مسئله‌ای که تصور کنید مواجه شدند- از کانکشن شبکه ضعیف گرفته تا نمایشگرهای چشمک‌زن و خرابی دستگاه! مشکلات مشابه گاهی برای افزونه‌های فروشنده نیز پیش آمده است.

از دست رفتن داده‌ها یا خراب شدن گوشی: اتفاق بد دیگر که شاید به ندرت بیافتد وقتی است که بعد از آپدیت، اپ‌های مختلف کار کردنشان متوقف می‌شود (اگر فرضاً آنقدری تاریخ گذشته باشند که نتوانند آپدیت‌ها را دریافت کنند) یا اطلاعات کاربری نیست و نابود می‌شود.

چرا هنوز نیاز به آپدیت است؟

آسیب‌پذیری‌ها. داستان‌هایی درباره اینکه چطور اسمارت‌فون‌ها می‌توانند بدون فعالیتی از جانب کاربر یا هیچ نشان از نقصی به بدافزار آلوده شوند، خیالی نیستند بلکه اینها نتیجه‌ی اکسپلویت باگ‌های خطرناکی خود اندروید هستند و نیز اپ‌های اندرویدی نصب‌شده. آسیب‌پذیری‌ها حتی می توانند در ماژول‌های تلفن همراه یا وای‌فای نیز ظاهر شوند. و اگر فکر می‌کنید این ژانر خیالی جاسوسی روی شما پیاده نخواهد شد باید بگوییم سخت در اشتباهید: مجرمان سایبری با لذت تمام از این آسیب‌پذیری‌ها برای سرقت پول شما، پسورد و هر چیز دیگری که راهش بسته نشده باشد استفاده می‌کنند. هر آپدیت ماهانه‌ی اندرویدی کلی آسیب‌پذیری جدی و چندتایی آسیب‌پذیری کم خطر‌تر برطرف می‌کند.

باگ‌ها. از  افزایش مصرف انرژی و نشتی‌های حافظه گرفته تا مشکلات فوکوس دوربین، رفع اشکالات مربوطه در اجزای ارزان قیمت، خود اندروید و/یا افزونه‌های فروشنده، تجربه گوشی هوشمند را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

سازگاری. حتی اگر چیزهای جدید را دوست نداشته باشید، دیر یا زود باید مرورگر، برنامه‌ها و سیستم‌عامل را به روز رسانی کنید تا بتوانید به استفاده از برنامه‌های آنلاین خود ادامه داده و حتی از وب سایت‌های خاصی بازدید کنید.

  دوره پشتیبانی برای نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار به طور پیوسته رو به کاهش است، و برای مثال، در کروم بسیار قدیمی، بسیاری از سایت‌ها از باز کردن درست خودداری می‌کنند.

توصیه‌های برتر برای آپدیتی بی‌زحمت

  •         فقط از منابع رسمی استفاده کنید. آپدیت‌ها را فقط از طریق فروشگاه برنامه انتخابی خود یا تنظیمات سیستم گوشی هوشمند خود دانلود کنید. به‌روزرسانی‌ها را از وب‌سایت‌ها نصب نکنید، مگر اینکه سازنده راه دیگری ارائه نکرده باشد. در این صورت، همانطور که در بالا ذکر شد، به‌روزرسانی‌ها را فقط از سایت رسمی سازنده مذکور دانلود کنید - هرگز از رسانه‌های خبری یا سایت‌های ناشناس این کار را انجام ندهید.

 

  •         بک‌آپ درستکنید. اندروید به طور خودکار از همه چیز نسخه پشتیبان تهیه نمی‌کند، اما می‌توانید آپلود عکس‌ها و داکیومنت‌ها را در Google Drive تنظیم کنید، این درحالیست که مخاطبین، تقویم و داده‌های مختلف دیگر در حساب گوگل شما و بسیاری از برنامه‌ها مانند واتس اپ بک‌آپ درون‌سازه‌ای دارند. در صورت امکان، بک‌آپ‌گیری را در همه برنامه‌ها تنظیم کنید تا اطلاعات مهم هر شب در فضای ابری ذخیره شود. اگر به کلودهای طرف‌سوم اعتماد ندارید، ابزارهایی برای همگام‌سازی تلفن شما با یک سرور ذخیره‌سازی در شبکه خانگی شما وجود دارد.
  •         دانلود آپدیت را بهینه‌سازی کنید: تنظیمات گوشی هوشمند خود را کاوش کنید. اگر به‌روزرسانی‌ها قابل تنظیم هستند، با فرض اینکه Wi-Fi و برق در دسترس هستند، آنها را شب دانلود کنید. به این ترتیب، دانلود به‌روزرسانی‌ها کار روزانه‌تان را مختل نمی‌کند، داده‌های تلفن همراهتان را نمی‌جود یا باتری شما را خالی نمی‌کند. اگر چنین تنظیماتی وجود نداشته باشد و نوتیف‌های آپدیت اغلب در زمان بدی ارائه می‌شوند، می‌توانید خطر خاموش کردن اعلان‌ها یا بررسی خودکار به‌روزرسانی‌ها را داشته باشید. در این حالت، باید یک یادآوری معمولی (مثلاً یک بار در ماه در تعطیلات آخر هفته) تنظیم کنید تا به‌روزرسانی‌ها به صورت دستی از طریق تنظیمات دستگاه بررسی گردند. بهتر است زمانی را برای نصب انتخاب کنید که بتوانید برای مدتی تلفن خود را کنار بگذارید.
  •         قدرت انتخاب داشته باشید (گزینشی عمل کنید): اگر رفع آسیب‌پذیری حیاتی نیست، می‌توانید نصب آن را به تعویق بیندازید - البته نه برای مدت طولانی. با این حال، چند روز تا یک هفته منتظر بمانید و در عین حال در انجمن‌ها بررسی کنید ببینید آیا صاحبان همان گوشی هوشمند با به روزرسانی مشکل دارند یا خیر. بدین‌تریب اگر ایرادی باشد از صدها نفر شکایت‌ها می‌شنوید و اگر هم خوش‌شانس باشید نسخه پچ‌شده به موقع برایتان خواهد آمد.
  •         از شر چیزهای غیر ضروری خلاص شوید. باین کردن اسناد دانلود شده دیگر مورد نیاز نیست، پاک کردن حافظه پنهان، حذف برنامه‌های استفاده نشده و انتقال عکس‌ها و ویدیوها به فضای کلود به آزاد کردن مقدار زیادی از حافظه تلفن هوشمند و کاهش احتمال بروز مشکلات به‌روزرسانی کمک می‌کند. اتفاقاً برنامه تلفن همراه ما برای اندروید با یک ابزار مفید پاکسازی‌کننده همراه است.
  •         آپدین اپ‌ها و سفت‌افزار هر کدام به طور جداگانه. برای راحت‌تر پیگیری کردن منبع مشکلات احتمالی، اپ‌ها و سفت‌افزار را همزمان آپدیت نکنید: بعد از آپدیت سیستم‌عامل و افزونه‌های فروشنده چند روزی صبر کنید و بعد اقدام به نصب آپدیت‌های اپ کنید. باری دیگر بگوییم که این فقط برای زمانی توصیه می‌شود که با آسیب‌پذیری‌های حیاتی سر و کار ندارید.
  •         روی دستگاه اندرویدی خود Kaspersky: Antivirus & VPN نصب کنید: این اپ ما در مورد آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده به شما هشدار داده از شما محافظت می‌کند، اپ‌های دانلود شده را برای ویروس اسکن کرده تنظیمات خطرناک دستگاه را برطرف نموده، مجوزهای اپ را مدیریت، لینک‌های خطرناک را بلاک نموده و در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی شما، داده‌هایتان را امن نگه خواهد داشت.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد