Google Ad Topics چیست و چطور باید آن را غیرفعال کرد؟

16 مهر 1402 Google Ad Topics چیست و چطور باید آن را غیرفعال کرد؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ در این مقاله قرار است بررسی کنیم Google Ad Topics چیست، چطور کار می‌کند و چگونه می‌شود آن را غیرفعال کرد. در ادامه نیز به موضوعات مرتبط مانند Google FLoC، Privacy Sandbox و نابودی کوکی‌های طرف‌سوم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

گوگل تصمیم دارد، ظرف یک سال کوکی‌های اصطلاحاً طرف‌سوم را متوقف کند؛ این‌ها فناوری‌هایی هستند که تبلیغ‌کنندگان ده‌ها سال است برای ردیابی کاربران از آن‌ها در مرورگر کرومِ گوگل استفاده می‌کنند. اما این به معنای توقف ساده و راحت پروسه ردیابی نیست! خیلی عجیب می‌شود که این غول فناوری که بیشتر درآمدش از راه تبلیغ آنلاین است خودش داوطلبانه بخاهد قابلیت جمع‌آوری اطلاعات داده را برچیند! در عوض، کوکی‌های طرف‌سوم قرار است جای خود را به فناوری جدیدی دهند که  Google Ad Topics نام دارد. در واقع  Google Ad Topics توسط گوگل تابستان سال جاری با مرورگر کروم ادغام شد و همین اواخر شروع کرد به عرضه شدن برای سیستم‌عامل اندروید.

کمی تاریخچه: Google Privacy Sandbox و FLoC

بگذارید کمی عقب برگشته و نگاهی بیاندازیم به  Google Privacy Sandbox. گوگل آن را اقدام کلی‌ای می‌بیند برای ترک کوکی‌های طرف‌سوم و جایگزینی آن‌ها با فناوری‌های مختلف برای تبلیغات هدفمند. گوگل ابتدا در مورد این اقدام آگست 2019 صحبت کرد. همانطور که می‌بینید توسعه راهکارهای خاص برای گذار از دوره کوکی‌ها از این شرکت 4 سال زمان برده است! هدف این اقدام از طرفی خلاص شدن از شر فناوری‌ای بوده که خیلی‌ها آن‌ را نقض حریم خصوصی می‌دانند و از طرفی دیگر گوگل خواست راهی پیدا کند برای ادامه نمایش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به کاربران (و در عین حال حفظ مزیت رقابتی که آن را به غول فناوری تبدیل کرده). اگر به مقاله ویکی‌پدیا در مورد  Privacy Sandbox نگاه کنید به فهرست بلندبالایی از فناوری‌های نامزدشده که گوگل برنامه دارد برای گذار از کوکی‌ها استفاده کند دسترسی پیدا خواهید کرد. با این حال در سال 2021 فناوری به نام Google FLoC به عنوان اولین نامزد پدیدار شد. بیایید کمی عمیق‌تر بدان بپردازیم.

Google FloC چیست؟

FLoC (یادگیری هم‌گروه‌ها به صورت فدرال‌شده) فناوری‌ای بود که گوگل با هدف تغییر رویکرد تبلیغات آنلاین ارائه داد (برای خصوصی‌تر کردنِ آن). به جای استفاده از داده‌های رفتاری هر کاربر، FLoC کاربران با علایق مشترک را گروه‌بندی کرد (منظور کاربرانی است که تاریخچه وبگردی‌شان مشابه است). سپس به این گروه‌ها یک شناسه منحصربه‌فرد اختصاص داده شد که تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند از آن برای هدف‌یابی تبلیغات خود استفاده کنند. یکی از مزایای کلیدی از نظر حریم خصوصی کاربر این بود که FLoC اطلاعات فعالیت کاربر را به سرورهای Google ارسال نمی‌کرد، بلکه داده‌ها را به صورت محلی - مستقیماً در دستگاه کاربر پردازش می‌نمود. شایان ذکر است که علیرغم نام، FLoC در واقع از یادگیری فدرال استفاده نکرده است. استفاده از آن در ابتدا برنامه ریزی شده بود، اما معلوم شد که رایانش لوکال به اندازه کافی خوب است.

یادگیری فدرال چیست؟ این یک نوع یادگیری ماشینی است - جایگزینی برای رویکرد یادگیری متمرکز. در یادگیری متمرکز، داده‌ها از همه دستگاه‌ها در سرور مرکزی که در آن مدل هوش مصنوعی آموزش داده می‌شود، آپلود می‌شود. در یادگیری فدرال، داده ها به سرور مرکزی ارسال نمی‌شوند. در عوض، مدل‌های لوکال بر روی داده‌های محلی مستقیماً روی دستگاه‌ها آموزش داده می‌شوند. سپس این دستگاه ها نتایج آموزشی را به جای خود داده های کاربر با سرور مبادله می‌کنند. بر اساس نتایج این آموزش لوکال، یک مدل هوش مصنوعی جهانی ساخته می‌شود - بنابراین، مدل‌های هوش مصنوعی محلی و مدل هوش مصنوعی جهانی متقابلاً یکدیگر را آموزش می‌دهند. همه اینها در جهت رفع نیاز به ذخیره‌سازی متمرکز داده‌های کاربر انجام می‌گیرد.

از آنجایی که نمی‌شود با یک دست دو هندوانه برداشت، این فناوری از هر دو طرف مورد انتقاد قرار گرفت. علیرغم ادعاهای گوگل مبنی بر اینکه FLoC 95 درصد به اندازه کوکی‌های طرف‌سوم موثر است، تبلیغ‌کنندگان از عملکرد این فناوری راضی نبودند. طرفداران حریم خصوصی به نوبه‌ای بسیار ناراضی بودند که FLoC به اندازه کافی به دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی کاربران رسیدگی نمی‌کند - و همچنین از اینکه میلیون‌ها کاربر کروم بدون رضایت آنها در آزمایش FLoC گنجانده شده‌اند. با این حال، نگرانی اصلی حفظ حریم خصوصی در مورد Google FLoC روش‌های بسیار دقیق آن برای دسته‌بندی کاربران بود - تعداد احتمالی گروه‌ها از 30000 فراتر رفت - که دامنه بسیار زیادی را برای ردیابی کاربران می‌داد.

بخش قابل توجهی از صنعت اینترنت به سرعت علیه Google FLoC، از جمله تمام توسعه‌دهندگان مرورگر مبتنی بر Chromium   -که از گنجاندن FLoC در محصولات خود امتناع کردند- و آمازون - که FLoC را در تمام وبسایت‌های خود غیرفعال کرد- موضع گرفتند و زاویه پیدا کردند. در نتیجه، تنها چند ماه پس از شروع آزمایش FLoC، گوگل تصمیم گرفت این پروژه را مسدود کند. قبلاً در اوایل سال 2022، آنها رسماً لغو FLoC را به نفع فناوری دیگری - Topics API اعلام کردند.

Google Ad Topics (Topics API) چیست؟

Google Ad Topics  که همچنین به عنوان Topics API شناخته می‌شود فناوری است که گوگل در حال حاضر قصد دارد از آن برای جایگزینی کوکی‌های طرف‌سوم برای تبلیغات هدفمند استفاده کند. Ad Topics تا حدودی شبیه به FLoC عمل می‌کند: همچنین به سابقه مرورگر (در مورد کروم) یا استفاده از برنامه (در مورد Android متکی است، که از طریق آن یک الگوریتم عامل محلی سعی در شناسایی علایق کاربر دارد.

با این حال، تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد: FLoC کاربران با علایق مشابه را در گروه‌هایی با شناسه‌های منحصربه‌فرد گروه‌بندی می‌کند و این درحالیست که Topics API فقط فهرستی از چیزهایی را که کاربر را مورد علاقه قرار می‌دهد - یعنی «موضوعات» جمع‌آوری می‌کند.

در زمان نگارش این مقاله، 629 موضوع از این دست وجود داشته، اما این فهرست به طور مداوم در حال به روز رسانی است، بنابراین تعداد آنها همچنان رشد می‌کند. در موضوعات تبلیغات گوگل، هر صفحه وب در اینترنت با موضوع خاصی مرتبط است. این الگوریتم به طور مداوم لیست موضوعات Google را که به کاربر اختصاص داده شده است بر اساس آنچه اخیراً بازدید کرده است به روز می‌کند. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

  •         هر هفته، پنج موضوع به کاربر بر اساس سایت‌هایی که در آن هفته بیشتر بازدید کرده است، اختصاص می‌یابد.
  •         سه لیست از پنج موضوع هر کدام برای سه هفته گذشته ایجاد شده است.
  •         سایتی که می‌خواهد تبلیغات را به کاربر نشان دهد، موضوعات اختصاص داده شده به آن کاربر را از Topics API درخواست می‌کند. الگوریتم به صورت تصادفی از هر سه فهرست یک موضوع را انتخاب می‌کند و این سه موضوع را برای نمایش تبلیغات هدفمند در اختیار سایت قرار می‌دهد.
  •         موضوعات اختصاص داده‌شده به کاربر تنها به مدت سه هفته ذخیره می‌شوند. موضوعات قدیمی‌تر حذف  و هر هفته فهرستی از پنج موضوع جدید ایجاد می‌شود.

از آنجایی که عنصر "تصادفی بودن" در انتخاب موضوعات وجود دارد، به نظر می‌رسد شناسایی یک کاربر خاص یا حتی گروه محدودی از کاربران از روی چنین اطلاعاتی چندان آسان نباشد. با این وجود، حتی ردیابی نرم و ملایم همچنان در حال ردیابی است و تبلیغات هدفمند به مذاق همه خوشایند نیست. خبر خوب این است که گوگل به شما این امکان را می‌دهد  نه تنها موضوعات تبلیغاتی را به صورت دستی تنظیم بلکه آنها را به طور کامل غیرفعال کنید. برای حفظ حریم خصوصی شما، توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید.

چطور Google Ad Topics را در مرورگر کروم غرفعال کنیم؟

برای غیرفعال کردن جمع‌آوری داده‌های Google Ad Topics در تنظیمات Chrome، به تنظیمات → حریم خصوصی و امنیت → حریم خصوصی آگهی بروید. نکته اصلی مورد توجه در این برگه اولین گزینه، Ad topics است. روی این گزینه کلیک و در پنجره باز شده سوئیچ را خاموش کنید.

همچنین، می‌توانید با وارد کردن مسیر زیر در نوار آدرس کروم، مستقیماً به تنظیمات Google Ad Topics بروید:

 

chrome://settings/adPrivacy/interests

در حالی که در این قسمت از تنظیمات مرورگر هستید، غیرفعال کردن دو گزینه دیگر در برگه حریم خصوصی آگهی ضرری ندارد: تبلیغات پیشنهادی سایت و اندازه‌گیری آگهی. خودش است! شما با موفقیت Google Ad Topics را در مرورگر کروم غیرفعال کردید.

توجه داشته باشید! تنظیمات کروم برای پروفایل هر کاربر خاص است. بنابراین، اگر از کروم با چندین حساب Google در یک کامپیوتر استفاده می‌کنید، باید موضوعات آگهی را برای هر حساب جداگانه غیرفعال کنید. تمام پروفایل‌های کروم خود را مرور و مراحل بالا را تکرار کنید.

چطور Google Ad Topics را روی سیستم‌عامل اندروید غیرفعال کنیم؟

غیرفعال کردن Google Ad Topics در سیستم عامل اندروید باید مستقیماً در تنظیمات گوشی هوشمند شما انجام شود. برای انجام این کار، به تنظیمات ← گوگل ← تبلیغات ← حریم خصوصی تبلیغات ← موضوعات آگهی بروید و سوئیچ را در پنجره ظاهر شده خاموش کنید.

مجدداً، از آنجایی که قبلاً تنظیمات حریم خصوصی را تنظیم می‌کنید، به تنظیمات →Google → تبلیغات → حریم خصوصی تبلیغات برگردید و همچنین تبلیغات پیشنهادی برنامه و اندازه‌گیری آگهی را غیرفعال کنید. اکنون یک قدم به تنظیمات ← گوگل ← تبلیغات رفته و بر روی حذف شناسه تبلیغاتی کلیک کنید.

لطفا توجه داشته باشید که این راهنما برای نسخه استاندارد اندروید است. بسته به سازنده، مدل گوشی هوشمند و نسخه سیستم عامل، نام تنظیمات و مسیرها ممکن است کمی متفاوت باشد. اگر با پیروی از این دستورالعمل ها نتوانستید آنها را پیدا کنید، از جستجو در تنظیمات Android استفاده نمایید.

توجه داشته باشید! اگر Google Ad Topics را در اندروید غیرفعال کنید و سپس اعلانی در مورد «ویژگی‌های جدید حریم خصوصی آگهی» دریافت نمایید، ممکن است Google Ad Topics به طور خودکار دوباره فعال شود. اگر این اتفاق افتاد، بهتر است به تنظیمات گوشی هوشمند خود بروید و مطمئن شوید که خاموش است.

نحوه انصراف از تبلیغات شخصی‌شده در تنظیمات گوگل اکانت

هنوز هم با تنظیم حریم خصوصی و تنظیمات تبلیغات، یک کار دیگر ارزش انجام دادن دارد: غیرفعال کردن تبلیغات شخصی‌شده برای حساب Google خود. برای انجام این کار، به صفحه My Ad Center گوگل بروید. اگر هنوز تبلیغات شخصی‌شده گوگل را غیرفعال نکرده‌اید، این صفحه با دسته‌بندی‌های رنگارنگ و تایل‌های مارک‌دار پوشیده می‌شود. می‌توانید برای مدت طولانی در اینجا بچرخید و نوع تبلیغاتی را که می‌خواهید ببینید انتخاب کنید.

اما اجازه ندهید تبلیغات زیبا و رنگین حواس شما را پرت کند – به جای انتخاب هر چیزی در اینجا، بهتر است فقط آن را خاموش کنید. چیزی که در اینجا به دنبال آن هستید یک سوئیچ کوچک خجالتی در سمت راست بالای صفحه با برچسب تبلیغات شخصی است — آن را روی حالت خاموش قرار دهید.

توجه داشته باشید! این تنظیم برای هر حساب Google نیز خاص است. بنابراین، اگر از چندین حساب استفاده می‌کنید، باید تبلیغات شخصی‌سازی شده را به طور جداگانه برای هر یک از آنها غیرفعال کنید.

همه چیز آماده است؟ تبریک می‌گوییم! اکنون از تمام تنظیمات موجود استفاده کرده‌اید که به شما کمک می‌کند از توجه غیرضروری هم از جانب Google و هم از طرف تبلیغ‌کنندگان جلوگیری کنید.

حریم خصوصی بیشتر

اما چرا خود را محدود به گزینه‌های ضد ردیابی گوگل در تنظیمات محصولات و خدمات خود کنید؟ ایده خوب این اس است که از روش‌های اضافی مبارزه با جمع آوری داده‌ها استفاده کنید. به ویژه، ما ویژگی مرور خصوصی را که در همه اشتراک‌های پولی ما - Kaspersky Standard، Kaspersky Plus و Kaspersky Premium در دسترس است، توصیه می‌کنیم.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد