ماستودون: شبکه‌ اجتماعی‌ای دیگر با کمی تفاوت

10 مهر 1402 ماستودون: شبکه‌ اجتماعی‌ای دیگر با کمی تفاوت

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ جهان رسانه اجتماعی که زمانی دنج‌ترین چند سالی می‌شود که دچار هیاهو شده است. شبکه‌های اجتماعی ناامن در نبردی سهمگین بر سر توجه مخاطب مدام مثل قارچ رشد می‌کنند و بعد از مدتی از هم یادها می‌روند (کلاب‌هاوس را که یادتان است!). کاربران مدام در کشاکش استفاده از این پلت‌فرم‌ها هستند و دولت‌ها هم مثل همیشه در گیر و دار معرفی قوانین جدید. چه کسی فکر می‌کرد برای مثال تیک‌تاک بتواند جای غول‌هایی چون فیسبوک و اینستاگرام را بگیرد و همچنین در کلی از کشورها تماماً یا به طور نیمه ممنوع شود؟ صاحبان قدرت مدام در حال نبرد با هم هستند و پیشنهادهایی که مارک زاکربرگ (فیسبوک، اینستاگرام و تردز) و ایلان ماسک (اکس- همان توییتر سابق) داده‌اند هم از حیث پایداری چیزی اضافه نکرده‌اند. علی‌رغم پیش‌بینی‌های تحلیلگران، گرچه تردز، توییتر را نتواند از میدان به در کند اما خود ماسک دارد توییتر خود را دفن می‌کند!

یوتیوب در این میان به آرامی اما مطمئناً در حال پیشرفت است. مدتهاست از یک سرویس میزبانی ویدیوی صرف به یک مرکز قدرتمند رسانه اجتماعی با 2.5 میلیارد کاربر در ماه تبدیل شده است و 95٪ از نوجوانان از آن استفاده می‌کنند. لینکدین هم جایگاه خود را هنوز دارد. در پس همه این تحولات، حالا فیلی رنگین و جذاب در اتاق است: ماستادون (محض اطلاع ماستادون فیلی است پشمی که مدت زیادی است نسل آن منقرض شده است). اما فکر نکنید این شبکه اجتماعی آمده مدتی بدرخشد و بعدش کمرنگ شود. ماستادون خیلی وقت است در میدان است و آمده تا بازی را عوض می‌کند. با ما همراه بمانید.

ساز و کار ماستادون

ماستادون که ساخت سال 2016 است یک شبکه اجتماعی میکروبلاگینگ شبیه به X  (یا همان تویتر سابق) است، اما بر اساس اصول تمرکززدایی است. برخلاف X، Mastodon متشکل از چندین سرور مستقل (به نام "نمونه") است که در یک شبکه جمع شده و با یکدیگر تعامل دارند، که سفارشی‌سازی و کنترل بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند نمونه‌ها را با توجه به تنظیمات و تنظیمات خود انتخاب، اما همچنان با اعضای نمونه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

نمونه‌های ماستادون

نمونه‌ها سرورهای مستقلی هستند که هر کدام آدرس خود را در شبکه Mastodon، ادمین خود و قوانین استفاده‌ی مخصوص به خود را دارند. آنها می‌توانند همه منظوره یا بسیار تخصصی با موضوع منحصر به فرد اختصاص داده شده به علایق، زبان ها، مناطق یا جوامع خاص باشند. کاربران می توانند سرورهایی را که می‌خواهند در آن ثبت نام کنند انتخاب نمایند، این درحالیست که قادرند حساب‌های ثبت شده در سرورهای دیگر را دنبال و پست‌ها را از هر حساب در هر سروری در جدول زمانی خود مشاهده کنند.

اولین سروری که ماستادون را اجرا کرد  mastodon.social بود. این نمونه توسط اوگن گارگون روچوکو -مؤسسش- ساخته و نگهداری شد و بسیار محبوب است.

چطور سرور ماستادون انتخاب کنیم؟

  •         سایز کامیونیتی: به تعداد کاربران ثبت‌نام شده روی سرور نگاه کنید. نمونه‌های بزرگ‌تر با محتوا شلوغ‌تر هستند، اما بار روی آنها بیشتر است و ممکن است کندتر اجرا شوند.
  •         فرآیند ثبت‌نام: اگر نیاز به ثبت نام سریع دارید، این گزینه ارزش بررسی دارد. برخی از نمونه‌ها ثبت نام فوری را ارائه می‌دهند. بقیه نیاز به تایید ادمین دارند.
  •         مکان سرور: نمونه‌ها ممکن است در کشورها و مناطق مختلف میزبانی شوند. اگر دسترسی و سرعت اتصال مهم است، سرور نزدیک به خود را انتخاب کنید.
  •         قوانین و تعدیل‌سازی. هر نمونه Mastodon سیاست‌های خاص خود را دارد. قبل از ثبت نام در یک سرور، قوانین آن را بخوانید و مطمئن شوید که با ارزش ها و انتظارات شما مطابقت دارند. از آنجایی که هر سرور محتوای خود را تعدیل می‌کند، برخی ممکن است، برای مثال، اجازه پورنوگرافی را بدهند، و حتی مشاهده چنین محتوایی می‌تواند پیگرد قانونی در تعدادی از کشورها یا حوزه های قضایی داشته باشد. علاوه بر قوانین محلی، Mastodon قوانین کلی دارد که شرح‌دهنده این هستند که چه کارهایی را می‌توان یا نمی‌توان بر روی پلت‌فرم انجام داد. نقض این قوانین رایج می تواند منجر به مسدود شدن و خاموش شدن سرور شود.
  •         برای هر نمونه یک خط‌مشی رازداری منتشر می‌شود. به طور کلی، همه آنها حاوی بندهای اساسی در مورد جمع آوری داده‌ها، استفاده، ذخیره سازی و امنیت، و در مورد به اشتراک‌گذاری اطلاعات با طرف‌سوم‌ها هستند. در موقعیت‌های عجیب و غریب ممکن است با سروری کاملاً مطیع قانون برخورد کنید که حقوق کاربران را برای حذف، اصلاح یا انجام کارهای دیگر با داده‌های شخصی جمع‌آوری‌شده ذکر می‌کند - معمولاً این سرورهای اتحادیه اروپا هستند که مشمول GDPR هستند.
  •         موضوعات و علاقه‌مندی‌ها. اگر موضوع خاصی را دوست دارید یا می‌خواهید به یک جامعه مورد علاقه بپیوندید، سرورهای موضوعی مرتبط را جستجو کنید.
  •         مدیریت و پشتیبانی. بررسی کنید ببینید آیا سرور دارای مدیران فعال و پشتیبانی انجمن است یا خیر. اگر مشکل یا سوالی دارید، این ممکن است مفید باشد.
  •         اعتبار سرور: با خواندن نظرات یا پرسیدن از سایر کاربران Mastodon از اعتبار نمونه مطلع شوید.

از قبل ثبت‌نام کرده‌اید؟ پس برویم سراغ حریم خصوصی!

بلافاصله پس از ثبت نام، مستقیماً به تنظیمات بروید. اول از همه، احراز هویت دو مرحله‌ای را روشن و سطح حریم خصوصی پست را تنظیم کنید. می‌توانید یکی از سه گزینه را برای حساب خود انتخاب کنید:

  •         عمومی- همه می‌توانند پست‌های شما را ببینند.
  •         فهرست‌نشده- همه می‌توانند پست‌های شما را ببینند اما روی جدول زمانی عمومی فهرست نشده‌اند.
  •         فقط دنبال‌کننده‌ها- فقط دنبال‌کننده‌ها می‌توانند پست‌های شما را ببینند.

افزون بر این، می‌توانید سطح حریم خصوصی را برای پست هر فرد به طور جداگانه تنظیم کنید:

  •         عمومی
  •         فقط دنبال‌کننده‌ها
  •         دایرکت (قابل‌رؤیت برای فقط کاربرانی که در پست منشن شدند)

تنظیمات حریم خصوصی اضافی به شما امکان می‌دهد فالوورها و دنبال کنندگان خود را در پروفایل خود نشان داده یا پنهان کنید، همچنین نشان دهید از چه برنامه‌ای برای ارسال پست استفاده می‌کنید. توصیه می‌کنیم علامت دومی را بردارید - خوانندگان شما واقعاً نیازی ندارند که بدانند از چه برنامه یا دستگاهی استفاده می‌کنید.

علاوه بر این، تنظیماتی وجود دارد برای انتخاب افرادی که می‌توانند شما را پیدا و دنبال کنند. به عنوان مثال، می‌توانید: پست‌های عمومی خود را فعال کنید تا در نتایج جستجوی Mastodon ظاهر شوند. پروفایل خود را در موتورهای جستجو پیدا کنید. اجازه دهید پست‌ها و پروفایل شما در تبلیغات داخل Mastodon نمایش داده شوند. و حتی به طور خودکار درخواست‌های فالو را می‌پذیرد.

در نهایت، گزینه‌هایی برای پیکربندی قوانین (و استثنائات آن‌ها) برای حذف خودکار پست‌ها پس از یک دوره تعیین‌شده (از یک هفته تا دو سال) و برای بایگانی‌کنندگان جهت اکسپورت و دانلود یک آرشیو کامل از تمام داده‌هایشان وجود دارد.

توصیه‌های نهایی

 

ماستادون شبکه اجتماعی‌ای است که کمتر رویش قوانین سوار شده؛ درست برخلاف هیولاهای معروف که حجم سانسورشان خیلی بالاست. اما در عین حال قوانین مربوط به خودش را نیز دارد. این‌ها توسط ادمین سرور تعیین می‌شوند و شما باید سرور خود را از میان کلی سرور دیگر انتخاب کنید. اما خط‌مشی‌های گسترده‌ای نیز وجود دارد، بنابراین هنگام انتشار پست‌ها باید قوانین نمونه خاصی را که در آن ثبت‌نام کرده‌اید و به طور کلی قوانین ماستادون را در نظر بگیرید. علاوه بر این، سیاست حفظ حریم‌خصوصی به طور مستقیم می‌گوید:

«ما همچنین ممکن است اطلاعات شما را زمانی منتشر کنیم که معتقدیم انتشار برای مطابقت با قانون، اجرای خط‌مشی‌های سایت ما، یا محافظت از حقوق، دارایی یا ایمنی خود یا دیگران مناسب است.» بنابراین این قانون طلایی که می‌گوید - قبل از اینکه پست کنید فکر کنید - در این شبکه اجتماعی اعمال می‌شود.

امنیت را نیز فراموش نکنید. گرچه ماستادون شبیه به یک کلوپ تفریح است اما شاید مهاجمین هم در آن میان جولانی دهند. پس درست مانند بقیه شبکه‌های اجتماعی بهتر است با کمک راهکاری چون کسپرسکی پریمیوم جلوی فیشینگ، نشتی‌های داده‌های شخصی را گرفته از هم دستگاه‌های خود و نیز حریم خصوصی‌تان محافظت کنید.

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد