نحوه‌ی راه‌اندازی وی‌پی‌ان روی روتر

21 خرداد 1402 نحوه‌ی راه‌اندازی وی‌پی‌ان روی روتر

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ وی‌پی‌ان‌ها هر روز محبوب‌تر می‌شوند: حریم خصوصی بهتر؛ دسترسی به محتوایی که نیاز دارید و سایر مزیت‌هایی که دارند آن را به فناوری تبدیل کرده‌اند که حتی کسانی را که به تکنولوژی علاقه ندارند هم به خود علاقمند کرده‌اند. برای بهره بردن از این مزایا روی همه دستگاه‌های خانگی از جمله کامپیوتر و اسمارت‌فون، کنسول‌های گیم و تلویزیو‌ن‌های هوشمند بهترین راه راه‌اندازی وی‌پی‌ان روی روتر (یا همان جعبه وای‌فای) است. بدین‌ترتیب دیگر نیازی نیست وقت خود را صرف پیکربندی وی‌پی‌ان روی هر کدام از دستگاه‌ها جداگانه بکنید. همچنین حتی وقتی پشتیبانی وی‌پی‌ان هم وجود نداشته باشد شما از مزایای وی‌پی‌ان بهره‌مند خواهید بود (برای مثال تلویزیون هوشمند یا کنسول‌های گیم). عالی به نظر می‌رسد نه؟ با ما همراه شوید تا گام به گام این پروسه را توضیح دهیم.

الزامات وی‌پی‌ان

برای محافظت از کل شبکه خانگی خود با وی‌پی‌ان، هم وی‌پی‌ان و هم روتر شما نیاز دارد از این گزینه پشتیبانی کند. اولین نکته این است که بیشتر وی‌پی‌ان‌های رایگان در سطح روتر محافظت ارائه نمی‌دهند. وی‌پی‌ان شما اگر فقط در فرم افزونه مرورگر یا اپ موبایل باشد هم روی روتر اجرا نخواهد شد. اگر مطمئن نیستید وی‌پی‌ان‌تان عملکرد مبتنی بر روتر را حمایت می‌کند یا نه بهتر است یا دفترچه راهنما را بخوانید و یا با بخش فنی تماس بگیرید. اگر با بخش فنی تماس گرفتید نباید جوابشان بله یا خیر ساده باشد؛ بلکه باید مشخصاً پروتکل وی‌پی‌انی را که می‌تواند برای روتر استفاده شود با جزئیات شرح دهند.

آیا همه سرورهای وی‌پی‌ان مورد نیاز شما از این پروتکل استفاده می‌کنند؟ با علم به این موضوع، بروید سراغ سایت پشتیبانی فنی مخصوص روتر خود.

الزامات روتر

اول از همه روتر باید ارسال کل ترافیک خانگی را از طریق کانال وی‌پی‌ان پشتیبانی کند. این روزها حتی مدل‌های ارزان هم این قابلیت را دارند اما هنوز مواردی وجود دارد که روتر نتواند با وی‌پی‌ان کار کند خصوصاً اگر از جانب ارائه دهنده سرویس این قابلیت برداشته شده باشد. چیز دیگری که ممکن است رخ دهد این است که وی‌پی‌ان از قبل برای ایجاد کانالی از سمت روتر به ارائه‌دهنده سرویس و به عنوان بخشی از راه‌اندازی اینترنت خانگی استاندارد در حال استفاده باشد. این نوع سرویس وی‌پی‌ان معمولاً مزایای مهمی که بیشتر کاربران دنبالش هستند ارائه نمی‌دهد.

می‌توانید به سه روش روتر خود را چک کنید:

  1.      به کنترل پنل وب رفته (آدرس و پسورد معمولاً روی قسمت زیرین روتر نمایش داده شده است) و تنظیمات موجود را بررسی کنید.
  2.      اسناد و داکیومنت‌ها را روی وبسایت فروشنده روتر مطالعه کنید.
  3.      با پشتیبانی فنی فروشنده یا اگر روتر از خود ارائه‌دهنده است با پشتیبانی فنی آن تماس بگیرید.

اگر ISP شما پشتیبانی VPN را ارائه نمی‌دهد، ارائه دهنده را تغییر دهید. اگر مشکل از خود روتر است، سیستم عامل جایگزینی را بررسی کنید که عملکرد مورد نیاز شما را داشته باشد. شناخته شده‌ترین آنها DD-WRT و OpenWRT هستند – لینک‌ها مستقیماً به صفحه ای اشاره می‌کنند که می‌توانید سازگاری روتر خود را بررسی کنید. تعویض سفت‌افزار روتر می‌تواند از نظر فنی چالش‌برانگیز باشد، بنابراین مطمئن شوید که قبل از شروع کار، هم روند و هم خطرات را کاملاً درک کرده‌اید. پس از اطمینان از اینکه روتر در وهله اول از VPN پشتیبانی می کند، سپس بررسی کنید که از کدام پروتکل‌های VPN خاص می‌توان استفاده کرد. رایج‌ترین آنها OpenVPN و WireGuard هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

OpenVPN قدمت دارد و به طور گسترده توسط روترها پشتیبانی می‌شود، اما معمولا حداکثر سرعت VPN را ارائه نداده و همچنین بار سنگینی را بر روی پردازنده روتر وارد می‌کند. برای روترهای ارزان قیمت با پردازنده ضعیف، این می‌تواند بر عملکرد و سرعت کلی Wi-Fi خانه تأثیر بگذارد.

پروتکل جدیدتر WireGuard بسیار سریع و امن است. اگر اتصال اینترنت واقعاً سریعی دارید، WireGuard از نظر سرعت و بار کمتر روی پردازنده روتر از OpenVPN پیشی خواهد گرفت. از جمله معایب، راه‌اندازی اولیه بیشتر  و گزینه‌های اتصال کمتر است: WireGuard کاربر را به یک سرور خاص OpenVPN متصل می‌کند. علاوه بر این، همه روترها WireGuard را نمی‌شناسند. و تقریباً همه روترها از پروتکل های قدیمی L2TP/IPsec و PPTP پشتیبانی می‌کنند. ما آنها را توصیه نمی‌کنیم، زیرا از آخرین استانداردهای امنیتی پیروی نکرده و ترافیک را به طور پیش فرض رمزگذاری نمی‌کنند. با این حال، اگر دو گزینه مدرن‌تر در دسترس نیستند، و همچنان به یک VPN نیاز است، بهتر است از L2TP/IPsec یا PPTP با رمزگذاری ترافیک فعال استفاده کنید تا اینکه اصلاً VPN وجود نداشته باشد.

 چطور وی‌پی‌ان را روی روتر فعالسازی کنیم؟

جزئیات هر ارائه‌دهنده با دیگری فرق دارد و روتر به روتر نیز تفاوت می‌کند بنابراین فقط می‌توانیم به طور کلی راه‌اندازی را توصیف کنیم. اولین گام دانلود پروفایل درست وی‌پی‌ان از وبسایت وی‌پی‌ان است. پروفایل معمولاً یک فرد است پس نیاز دارید به اکانت شخصی در وبسایت رفته و پیجی که پروفایل‌های وی‌پی‌ان دارد پیدا کنید. این ممکن است فهرستی باشد از دستگاه‌های محافظت‌شده جایی که در آن می‌توانید روتر، بخش ویژه افزودن روتر یا بخشی برای مدیریت پروتکل‌های خاص وی‌پی‌ان (OpenVPN، WireGuard) اضافه کنید؛ جایی که می‌توانید پروفایل کانکشن مطلوب را تولید نمایید. بعنوان مثال برای Kaspersky VPN Secure Connection می‌توانید روی سایت مای کسپرسکی در بخش کانکشن امن در سه مرحله ساده دست به ساخت پروفایل روتر بزنید. در حال حاضر فقط پروفایل  OpenVPN برای روترها ارائه می‌شود اما تا آخر 2023 قصد داریم برای WireGuard نیز پشتیبانی ارائه دهیم (در نظر داشته باشید که وایرگارد اکنون برای وی‌پی‌ان ما روی ویندوز موجود است).

موقع افزودن پروفایل جدید در اکانت شخصی‌تان باید به یک سری سوال پاسخ دهید. اینها شامل نام پروفایل، انتخاب سرور و غیره می‌شوند. همان پنجره اغلب بخشی را هم به جزئیات فنی اختصاص داده مانند کلیدهای خصوصی، نام کاربری و رمز. اما بیشتر ارائه‌دهنده‌ها همه اینها را به طور خودکار پشتیبانی می‌کنند که در این حالت می‌توانند همه این فیلدها خالی بمانند. پس لینکی برای دانلود فایل  .ovpn برای OpenVPN یا فایل .conf برای WireGuard ظاهر می‌شود. برای  L2TP و PPTP نیازی نیست چیزی دانلود کنید. در عوض باید برخی اطلاعات را از اکانت شخصی خود بنویسید.

  •         آدرس سرور برای کانکشن
  •         نام کاربری و پسورد
  •         کلید رمزگذاری اضافی (کلید از پیش به اشتراک گذاشته شده -PSK- و کلید مخفی)
  •         نوع احراز (PAP, CHAP)

پس از به دست آوردن این اطلاعات، به صفحه کنترل وب روتر بروید. بسته به طبع و سلیقه فروشنده، ممکن است مجبور شوید اسیر گزینه‌های زیرمجموعه شوید تا به ویژگی‌های VPN برسید:

  •         روترهای ایسوس معمولا دارای بخش سرویس گیرنده VPN → VPN هستند.
  •         روترهای Keenetic اتصالات VPN را در زیر اینترنت → سایر اتصالات پنهان می‌کنند.
  •         در روترهای Netgear، به تنظیمات پیشرفته → سرویس VPN بروید.
  •         در روترهای TP-Link، تب Network → WAN را باز کنید.

حواستان باشد چون روترها می‌توانند در دو قالب کانکشن‌های وی‌پی‌ان را نمایش دهند: به عنوان کانکشن خارجی وی‌پی‌ان شبکه خانگی شما (اینجا روتر می‌تواند حکم سرور وی‌پی‌ان را داشته باشد و به شبکه لوکال شما دسترسی خارجی امن دهد) و به عنوان کانکشن امن برای سرور وی‌پی‌ان ریموت شما (اینجا روتر کلاینت وی‌پی‌انی می‌شود که به طور امن به سرویس وی‌پی‌ان وصل می شود). شما به گزینه دوم نیاز دارید. وقتی بخش مناسب را پیدا کردید، کانکشن جدید ساخته و آن را اسم‌گذاری کنید (برای مثال برای سرویس وی‌پی‌ان و/یا لوکیشن سرور) سپس اطلاعات گرفته از اکانت شخصی‌تان را به همراه ارائه‌دهنده وی‌پی‌ان وارد نمایید. برای PPTP و L2TP/IPSEC همه اطلاعات لازم است از جمله آدرس‌های سرور. برای OpenVPN و WireGuard پیوست فایل پروفایل OVPN/CONF معمولاً کافی است اما گاهی باید همچنین نام کاربری و پسورد هم مشخص کنید. برای برخی مدل‌های روتر (برای مثال Keenetic) به جای دکمه آپلود پروفایل پنجره‌ای برای وارد کردن پیکربندی وی‌پی‌ان وجود دارد. در این سناریو فایل OVPN/CONF را در ویرایشگر متن (بله فایل متن ساده و شما می‌توانید در صورت تمایل افزونه‌اش را به .txt تغییر دهید) باز کرده، همه اطلاعات را از آن کپی کرده و در این پنجره پیست کنید. چنانچه در مورد تنظیمات صحیح شک دارید به صفحات کمک برای راه‌اندازی روتر نگاهی بیاندازید؛ آن‌ها معمولاً در پنجره Setting پیدا می‌شوند.

سپس روی دکمه Save کلیک کرده و برای کانکشن وی‌پی‌ان دنبال دکمه Activate یا on/off باشید. وقتی این کار انجام شد،  وی‌پی‌ان در تئوری باید بعد از ریستارت روتر برای همیشه روشن باشد و فعالسازی شده باشد. خوب است که با رفتن با سایتی مانند whatismyipaddress.com یا iplocation.net روی هر دستگاه این را چک کنید: این سایت‌ها نشان می‌دهند شما به کدام منطقه جهان آنلاین وصل شده‌اید. راه‌آندازی کلی وی‌پی‌ان چنین است- همه دستگاه‌های متصل به روتر اکنون با کانکشن رمزگذاری‌شده به اینترنت دسترسی دارند. و برخی روترها حتی به شما اجازه می‌دهند انتخاب کنید کدام دستگاه‌های خانگی مستقیم به اینترنت وصل می‌شوند و کدام از طریق وی‌پی‌ان این کار را انجام می‌دهند. اگر به هر دلیلی وی‌پی‌ان روی روتر راه‌اندازی نشد می‌توانید با راه‌اندازی dns امن روی روتر از دسترسی نت خود محافظت کنید. این شاید همه مزایای کانکشن امن وی‌پی‌ان را نداشته باشد اما تا حدی شما را پوشش خواهد داد (برای مثال محافظت از بچه‌ها در برابر محتوای نامربوط و بلاک کردن آگهی‌ها روی همه دستگاه‌ها). برای محافظت حداکثری تا سقف 10 دستگاه خانواده شما توصیه می‌کنیم عضویت Kaspersky Premium داشته باشید که در کنار محافظت از ویروس‌ها، هک، فیشینگ و نشت داده شامل کانکشن امن وی‌پی‌ان کسپرسکی به طور نامحدود، مدیر کلمه عبور و صندوق امن، عضویت یکساله رایگان  Kaspersky Safe Kids و کلی مزایای دیگر نیز می‌شود.

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    6,818,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,557,750 ریال10,231,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,142,500 ریال24,570,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    68,243,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    9,652,500 ریال19,305,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    13,841,750 ریال27,683,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    14,807,000 ریال29,614,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد