نحوه‌ی پاک کردن ویروس از روی گوشی اندرویدی

06 اسفند 1399 نحوه‌ی پاک کردن ویروس از روی گوشی اندرویدی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ به ندرت پیش می‌آید که دستگاه اندرویدی ویروس‌ و بدافزار بگیرد اما بالاخره هر از چندگاهی شاهد چنین اتفاقی هستیم. از این رو اگر نگران هستید که دستگاه اندرویدی‌تان ممکن است به ویروس مبتلا شده باشد پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا آخر مطالعه کنید زیر در ادامه توضیح داده‌ایم چطور می‌شود ویروسی را از یک گوشی اندرویدی از بین برد و برای جلوگیری از حملات بعدی چه راهکارهای امنیتی می‌شود انجام داد.

چطور ویروس اندرویدی را از بین ببریم؟

  •         کسپرسکی اینترنت سکیوریتی برای اندروید را دانلود و نصب کنید.
  •         اپ را باز کرده و برای دادن دسترسی به قابلیت‌های سیستم روی گزینه‌ی continue بزنید.
  •         دو بار روی allow زده تا اپ بتواند تماس‌های تلفنی را مدیریت کرده و به فایل‌های لازم روی گوشی‌تان دسترسی پیدا نماید.
  •         Continue را بزنید تا دسترسی به گوشی و ذخیره‌اش حاصل شده و اپ بتواند دستگاه شما را برای پیدا کردن تهدیدهای احتمالی اسکن کند.
  •         لوکیشن خود را انتخاب کرده و next را بزنید.
  •         برای پذیرش توافق‌نامه مجوز کاربر نهایی و بیانیه شبکه امنیتی گزینه accept and continue را بزنید.
  •         روی گزینه have an account ضربه بزنید. می‌توانید اکانتی را راه‌اندازی کرده یا اجالتا این مرحله را رد کنید.
  •         گزینه buy now را زده یا از نسخه رایگان آن استفاده کنید.
  •         این اپ اکنون برای اسکن گوشی شما آماده است. روی run the scan بزنید.
  •         اگر ویروسی پیدا شد، remove را بزنید و حالا گوشی‌تان عاری از هر گونه ویروسی خواهد بود.

چطور اپی مخرب را از روی گوشی اندرویدی پاک کنیم؟

گوشی‌تان بازی درمی‌آورد؟ شاید بتازگی اپی مخرب را ناخواسته دانلود کرده‌اید. شما می‌توانید خیلی زود هر اپ مخرب را با کسپرسکی اینترنت سکیوریتی برای اندروید شناسایی کرده و از بین ببرید. روش دستی این کار نیز وجود دارد اما شاید اگر ندانید دقیقاً چه ساز و کاری دارد برایتان سخت و زمان‌بر باشد. با این حال روش انجام آن را در زیر شرح داده‌ایم:

  •         گوشی خود را روی safe mode بگذارید

با این کار دیگر اپ‌های طرف‌سوم نمی‌توانند اجرا شوند. اگر گوشی‌تان در safe mode دست از نمایش رفتارهای عجیب و غریب برداشت پس فرض را بر این بگذارید که مشکل از یک اپ مخرب و آلوده بوده است.

  •         اپ‌های مخرب را جستجو کنید

در تنظیمات manage apps را انتخاب کرده و به اپ‌هایی که دانلود کرده‌اید نگاه کنید. اگر هر کدامشان مشکوک به نظر می‌آمدند و یا یادتان نمی‌اید چه زمان آن‌ها را دانلود کرده‌اید ممکن است آلوده باشند.

  •         اپ‌هایی را که به نظر آلوده می‌‌آیند Uninstall کنید

اپ مشکوک را انتخاب کرده و گزینه‌ی uninstall را بزنید. اگر دکمه آن خاکستری شده بود دسترسی ادمین گزینه device admins داخل security را لغو کنید آنگاه خواهید دید که uninstall کردن برایتان ممکن خواهد شد.

آیا گوشی‌های اندرویدی بدافزار و ویروس می‌گیرند؟

افراد معمولاً دو واژه «بدافزار» و «ویروس» را با هم اشتباه می‌گیرند و به جای همدیگر استفاده می‌کنند اما باید خدمتتان عرض کنیم ویروس‌ها در واقع زیرمجموعه بدافزارها هستند. وقتی کامپیوتری به ویروس مبتلا می‌شود، آن ویروس خود را در آن پی‌سی تکثیر می‌کند. این اساساٌ یعنی ویروس خود را کپی کرده و در کل سیستم کامپیوتر پخش می‌شود؛ این اتفاق در ادامه داده‌ها را خراب کرده و بالقوه می‌تواند پی‌سی را فاسد کند. وقتی صحبت از دستگاه‌های اندرویدی می‌شود هیچ بدافزاری را ندیده‌ایم که روی اسمارت‌فون خودش را تکثیر کند (اما در کامپیوتر به نمونه‌هایی برخوردیم). با این حال، بدافزار اندروید وجود دارد و در قالب‌های مختلف نیز خود را نمایان می‌کند. برای مثال دو نمونه بدافزار اصلی باج‌افزارهای موبایل و جاسوس‌افزارها هستند. تفاوت این دو در چیست؟ بسیار خوب، جاسوس‌افزار داده‌های شخصی شما را از طرف‌سوم‌ها سرقت می‌کند؛ این درحالیست که باج‌افزار موبایل دستگاه‌های شما را بلاک کرده و یا بعد از رمزگذاری داده‌هایتان در ازای رمزگشایی‌تش از شما درخواست باج می‌کند. برای آنکه خود و دستگاه‌های خویش را براحتی محافظت نمایید از کسپرسکی اینترنت سکیوریتی برای اندروید استفاده کنید زیرا این راهکار می‌تواند گوشی شما را در برابر هر نوع بدافزار اندرویدی محافظت کند. افزون بر این، کار آن شناسایی و از بین بردن بدافزار –در صورتی که گوشی شما از پیش آلوده شده باشد- نیز هست.

چطور گوشی‌های اندرویدی ویروسی می‌شوند؟

  1.      اپلیکیشن‌های آلوده

دانلود کردن یک اپ آلوده شایع‌ترین روش دریافت بدافزار است. هکرها بدافزار خود را به هیبت اپی محبوب یا تازه درآورده و آن‌ را در تمامی فروشگاه‌های اپ انتشار می‌دهند.

  1.      تبلیغات مخرب

این اتفاق زمانی می‌افتد که بدافزار میان تبلیغات مبهم آنلاین منتشر می‌شود. کلیک روی آن‌ها می‌تواند گوشی شما را آلوده کند.

  1.      لینک‌های آلوده

هکرها اغلب ایمیل‌ها یا پیام‌های اس‌ام‌اسی ارسال می‌کنند که لینک‌های داخل‌شان به صفحات وبی آلوده منتهی خواهد شد. کلیک روی آن‌ها می‌تواند دانلود یک بدافزار را کلید بزند.

آیا گوشی اندروید شما ویروسی است؟

چندین علامت وجود دارد که نشان می‌دهد آیا گوشی شما به ویروس مبتلا شده یا خیر. در زیر به پرچم‌قرمزترینِ آن‌ها پرداخته‌ایم:

اپ‌هایی در گوشی‌تان می‌بینید که اصلاً یادتان نمی‌آید دانلودشان کرده باشید

اپی را در گوشی‌تان می‌بینید که یادتان نمی‌آید اصلاً کِی نصبش کردید؟ ظاهر ناآشنای اپ‌ها شاید علامت بدافزار باشد. اپی را که با خاطرش ندارید Uninstall کنید.

اپ‌ها مدام خراب می‌شوند

اگر اپ‌های روی گوشی‌تان اغلب خراب و بی‌دلیل پاک می‌شوند ممکن است گوشی‌تان توسط یک بدافزار مورد حمله قرار گرفته باشد.

حجم Data usage بالا رفته است

اگر با وجود استفاده کمتان از گوشی هنوز می‌بینید data usage بالاست، شاید میزبان یک بدافزار شده‌اید!

قبض گوشی زیاد می‌آید

برخی بدافزارها ممکن است با ارسال پیام‌های متعدد چوب‌خط قبض تلفن‌تان را پر کنند. اگر دیدید بی‌دلیل پول تلفن‌تان زیاد شد این هم نشانه‌ای است از وجود یک بدافزار.

وقتی مرورگرتان بسته است برایتان پاپ‌آپ می‌آید

پاپ‌‌آپ‌ها و اگهی‌ها در بهترین حالت خود اعصاب خرد‌کن هستند. اگر دید وقتی مرورگرتان بسته است اما هنوز برایتان پا‌پ‌آپ‌ می‌آید بدانید گوشی‌تان آلوده شده است.

باتری زود خالی می‌کند

بدافزار می‌تواند باتری شما را بخورد. گوشی‌ای که مدام در حال باتری خالی کردن است می‌تواند حاکی از وجود یک بدافزار باشد.

گوشی داغ می‌کند

فعالیت بدافزار همچنین باعث داغ شدن گوشی‌تان (بیش از حد معمول) می‌شود.  

راهکارهای امنیتی

  •         اپ‌ها را فقط از گوگل پلی استور دانلود کنید.
  •         همیشه در مورد توسعه‌دهنده اپ در بخش «شرح» مطالب را بخوانید.
  •         همیشه حواستان به نظرات و تحلیل‌های کاربری در خصوص اپ‌ها باشد.
  •         تعداد دانلودهای اپ را بشمارید. اپی که میلیون‌ها بار دانلود شده کمتر امکان دارد بدافزار باشد.
  •         درخواست مجوزهای اپ را بررسی کنید. این درخواست مجوزها باید منطقی باشند و اگر دید از حالت منطقی دارند خارج می‌شوند بدانید با یک بدافزار طرف هستید.
  •         روی لینک‌های مشکوک که از اعتبارشان مطمئن نیستید کلیک نکنید.
  •         مدام سیستم خود را آپدیت کنید.
  •         همچنین آپدیت اپ‌ها نیز فراموش نشود.
  •         از وای‌فای رایگان استفاده نکنید.
  •         از یک راهکارهای ضدویروس مخصوص اندروید مانند  Android Internet Security استفاده کنید.



منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.

 

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,133,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    2,675,800 ریال10,703,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    6,426,000 ریال25,704,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    71,393,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    10,098,000 ریال20,196,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    14,480,600 ریال28,961,200 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    15,490,400 ریال30,980,800 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد