بات نت Simda و صفحه بررسی آلودگی به بدافزار آن

26 فروردین 1394 بات نت Simda و صفحه بررسی آلودگی به بدافزار آن

هنوز عده زیادی از کاربران گمان میکنند آلوده شدن سیستم به یک بدافزار همیشه با کند شدن سیستم همراه است. اگر شما هم فکر میکنید که کار کردن سیستم شما بدون هیچ مشکلی نشانه‌ی پاک بودن آن از هرگونه بدافزار است سخت در اشتباهید! از آنجایی که هدف اصلی اغلب مجرمین سایبری کلاهبرداری است و نه ایجاد اختلال در عملکرد سیستم، گاهی حتی میتوان گفت عکس گفته بالا صدق میکند، یعنی حرفه‌ای ترین بدافزارها نامحسوس‌ترین آنها بشمار میرود. در ادامه به گزارش کسپرسکی * در خصوص بات‌نت جدید Simda و معرفی صفحه ویژه این شرکت برای بررسی آلودگی سیستم شما میپردازیم.

بعنوان مثال این قابلیت مخفی ماندن از ویژگیهای مهم انواع  * botnet است. معمولاً شبکه های بات‌نت از هزاران سیستم تشکیل میگردند و نمونه های بزرگتر آن صدها هزار سیستم را شامل میشوند. کاربرانی که سیستم آنها آلوده شده است تنها متوجه کند شدن سرعت سیستم خود میشوند که این مورد نیز در بین رایانه های شخصی اغلب اوقات طبیعی بنظر میرسد.

 

از دلایل اصلی طراحی botnetها سرقت اطلاعات شخصی و حساس نظیر کلمات عبور، اطلاعات تماس و اطلاعات کاربری شبکه های اجتماعی، اطلاعات کارت های اعتباری و بانکی، و سایر اطلاعات شخصی است. افراد سودجو در نهایت از این اطلاعات برای اهدافی نظیر سرقت هویت، انواع جعل و کلاهبرداری، ارسال اسپم، و انتشار انواع دیگر بدافزار استفاده می‌نمایند.

معمولاً غیرفعالسازی یک Botnetو پاکسازی سیستم های آلوده‌ی آن شبکه، برای شرکتها بسیار دشوار است. یکی از نمونه های بات نت که اخیراً شناسایی شده است Simda botnet میباشد که طبق گزارشات محققین امنیتی شرکت کسپرسکی تاکنون 770000 سیستم کامپیوتر در 190 کشور را آلوده نموده است و مهمترین قربانیان این بات نت کشورهای آمریکا، انگلستان، ترکیه، کانادا و روسیه میباشد.

در نمودار زیر لیست کشورهای قربانیاین بات نت در دو ماه فوریه و مارس را ملاحظه می نمایید:

بات نت Simda botnet سیمدا صفحه بررسی آلودگی بدافزار

 

لازم به ذکر است بات نت سیمدا (Simda) یک بات‌نت فروختنی است که سودجویان آن را بمنظور توزیع نرم افزارهای غیرمجاز و انواع بدافزار (از جمله بدافزارهایی که برای سرقت های مالی استفاده می‌شده است) بکار میبرند و سازندگان بدافزارهای مختلف معمولاً مبلغی را به ازای هر نصب از بدافزارشان روی سیستم های آلوده در Simda به سازندگان این بات نت پرداخت می‌نموده‌اند. در واقع این بات نت را میتوان فروشگاهی زنجیره ای دانست که نویسندگان بدافزارهای گوناگون، بدافزارهای خود را از این طریق به فروش میرسانند.

این بات‌نت برای سالها فعال بوده است و بمنظور بهبود عملکرد و تأثیر آن، سازندگان Simda برای ارائه و کار روی نسخه‌های جدیدتر نهایت تلاش خود را بکار گرفته اند و هر چند ساعت یکبار نسخه ای جدید را منتشر نموده اند. در حال حاضر بانک ویروسهای شناسایی شده توسط تیم کسپرسکی بالغ بر 260 هزار فایل اجرایی متعلق به بدافزار Simda را شامل میشود.

پنج شنبه هفته گذشته یعنی 9 آوریل، طی عملیاتی، 14 سرور بات نتSimda (C&C Server) واقع در هلند، آمریکا، لوکزامبورگ، روسیه، و لهستان بصورت همزمان غیرفعال شد.

لیست سازمانهای مربوطه در این عملیات کاملاً بیانگر پیچیدگی بدافزار Simdaمیباشد. برخی از این سازمانها عبارتند از اینترپل، شرکت میکروسافت، شرکت کسپرسکی، Trend Micro، Cyber Defense Institue یا مؤسسه دفاع سایبری، FBI، NHTCU یا مرکز ملی رسیدگی به جرایم سایبری آلمان، پلیس امنیت سایبری لوکزامبورگ و ... که همه با هم در این عملیات بسیج شده بودند.


محقق ارشد امنیتی شرکت کسپرسکی در این باره میگوید: «بات‌نت ها شبکه‌هایی هستند که از نظر جغرافیایی هدف محدود و یا خاصی ندارند و بهمین دلیل مقابله با آن معمولاً تلاشی وسیع و چندجانبه را میطلبد. در راستای شناسایی و مقابله با این بدافزار، شرکت کسپرسکی نیز فعالیت های بزرگی را همچون تحلیل و بررسی فنی تمامی botها، و ارائه استراتژیهای غیرفعالسازی و مقابله با سرورهای کنترل کننده‌ی این بات نت ها بر عهده داشت.»

 

اگرچه عملیات مقابله با این بات نت همچنان ادامه دارد، خیلی زود است که بخواهیم بگوییم چه کسی یا گروهی مسئول این بدافزار است. با توجه به غیرفعالسازی سرورهای فعال مربوط به این بدافزار، آنچه اکنون در مورد تمامی کاربران حائز اهمیت است، این است که هرچه سریعتر آلوده بودن سیستم‌شان به بدافزار بات‌نت Simda را بررسی نمایند تا در صورت استفاده سودجویان از سرورهای دیگری که تاکنون فعال نبوده اند خطری سیستم و اطلاعات آنها را تهدید ننماید.

شرکت کسپرسکی بهمین منظور، با استفاده از اطلاعات حاصله از تحقیق و بررسی‌هایی که بر روی این بدافزار و سرورهای کنترل کننده‌ی آن انجام داده است، صفحه ویژه ای برای کاربران تعبیه نموده تا بررسی کنند که آیا آی پی سیستم آنها بعنوان سیستم مورد حمله یا آلوده ثبت شده بوده یا خیر.

برای بررسی آلوده بودن یا نبودن آی پی خود کافی است با کلیک روی آیکون زیر وارد صفحه کسپرسکی شده و فوراً نتیجه این اسکن را ملاحظه نمایید:

بات نت Simda botnet سیمدا صفحه بررسی آلودگی بدافزار

 

 راه دیگر اطمینان از آلودگی سیستم به این بدافزار، استفاده از محصولات قدرتمند کسپرسکی، از جمله کسپرسکی آنتی ویروس ، کسپرسکی اینترنت سکیوریتی یا کاملترین محصول خانگی یعنی کسپرسکی توتال سکیوریتی میباشد. تمامی این محصولات همچون محصولات شرکتی و قدرتمند کسپرسکی قابلیت شناسایی و حذف این بات نت را دارند.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین

* بات‌نت (botnet): یک باتنت (botnet) شبکه‌ای وسیع از کامپیو‌تر‌ها است که تحت کنترل تولید کننده باتنت هستند. هر کامپیو‌تر به عنوان یک بات (bot) یا روبات عمل می‌کند چرا که توسط یک ملویر آلوده شده است و دیگری کنترل آن را به دست دارد.

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد