یادگیری عمیق چیست؟ راهنمایی ساده با 8 نمونه‌ی کاربردی

09 مهر 1397 یادگیری عمیق چیست؟ راهنمایی ساده با 8 نمونه‌ی کاربردی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ این روزها بحث‌های زیادی بر سر این است که آیا احتمال دارد ماشین‌ها بتوانند همان کارهایی را که انسان‌ها در کارخانه‌ها، انبارها ادارات و خانه‌ها می‌کنند انجام دهند یا نه. با پیشرفت روز به روز فناوری (با سرعت بسیار زیادی) و در کنار آن، بیشتر شدن ترس و هیجان، واژگانی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق ممکن است شما را سردرگم کند. امید داریم راهنمای زیر بتواند تا حدی شما را از این سردرگمی درآورده و در ادامه 8 نمونه‌ی کاربردی نیز استفاده‌‌ی امروزی از فناوری یادگیری ماشین را برایتان شفاف‌تر نماید:

یادگیری عمیق چیست؟

هوش مصنوعی تا آنجایی هوش مصنوعی است که ماشین‌ها برای انجام کارها به هوش انسان نیازمند باشند. این حوزه شامل یادگیری ماشین می‌شود، جایی که در آن ماشین‌ها می‌توانند با انجام دادن پیاپیِ یک وظیفه آن را یاد بگیرند و مهارت کسب کنند. آنوقت است که دیگر برای انجام آن کارِ بخصوص نیازی به هوش و دخالت انسان ندارند. یادگیری عمیق زیرمجموعه‌ی یادگیری ماشین است که در آن،شبکه‌های عصبی مصنوعی (الگوریتم‌هایی که از مغز انسان الهام گرفته شده‌اند) از حجم وسیعی از اطلاعات یاد می‌گیرند. فناوری یادگیری عمیق درست مشابه با تجربه‌ی ما از امر یادگیری، مکرراً یک وظیفه را انجام می‌دهد و هر بار برای ارتقای خروجی، به آن تغییرات جزئی می‌دهد. این فرآیند «یادگیری عمیق»نامیده شده است چونشبکه‌های عصبی دارای لایه‌های مختلف (عمیق) هستند که یادگیری را ممکن می‌سازند.

حجم اطلاعاتی که هر روز تولید می‌کنیم سرسام‌آور است- در حال حاضر 2.6کوینتیلیون بایت- و این منبع است که یادگیری عمیق را ممکن می‌سازد. از آنجایی که الگوریتم‌های یادگیری عمیق به حجم وسیعی از داده برای یادگیری نیازمندند، این افزایش در تولید اطلاعات یکی از دلایلی است که باعث شده قابلیت‌های یادگیری عمیق در چند سال اخیر ارتقا پیدا کند. علاوه بر ساخت داده‌های بیشتر، الگوریتم‌های یادگیری عمیق از قدرت محاسباتی قوی‌تر -که امروز در دسترس بوده- و همچنین رشد هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس بهره می‌برند. هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس به سازمان‌های کوچک‌تر اجازه‌ی دسترسی به فناوری هوش مصنوعی -خصوصاً الگوریتم‌های AI که برای یادگیری عمیق بدون سرمایه‌ی بزرگ اولیه لازم‌اند- می‌دهد.

 یادگیری عمیق به ماشین‌ها این اجازه را می‌دهد تا مسائل پیچیده را حل کنند، حتی زمان‌هایی که دارند از مجموعه داده‌های بسیار متنوع، بدون ساختار و به هم متصل استفاد می‌کنند. هر چه الگوریتم‌های یادگیری بیشتر یاد بگیرند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

8 نمونه‌ی کاربردی یادگیری عمیق

حال که ماشین‌ها می‌توانند بدون دخالت انسان مشکلات پیچیده را حل کنند، دیگر چه مانعی می‌تواند سر راه آن‌ها قرار گیرد؟ در ادامه با اموری آشنا خواهیم شد که امروز یادگیری عمیق آن‌ها را پشتیبانی می‌کند. همینطور که الگوریتم‌ها از طریق تزریق داده‌ها بیشتر و بیشتر یاد می‌گیرند، به این فهرست نیز همینطور بیشتر و بیشتر مورد اضافه می‌شود.

  1. دستیارهای مجازی

خواه دستیار دیجیتالی‌تان سیری باشد یا الکسا و کورتانا، دستیارهای مجازیِ ارائه‌دهندگان سرویس‌های آنلاین برای درک بهتر گفته‌های شما و زبانی که انسان‌ها هنگام برقراری ارتباط با همدیگر استفاده می‌کنند از یادگیری عمیق کمک می‌گیرند.

  1.  ترجمه‌ها

الگوریتم‌های یادگیری عمیق نیز به طور مشابهی می‌تواند اتوماتیک زبان‌ها را ترجمه کنند. این می‌تواند برای مسافران، تجار و افراد دولتی بسیار مفید و پرکاربرد باشد.

  1. چشم‌اندازهایی برای کامیون‌های تحویل بارِ بدون سرنشین، پهپادها و خودروهای خودگردان

درک یک وسیله‌ی نقلیه‌ی خودگردان از واقعیت‌های جاده و واکنش‌ به آن‌ها همه از طریق الگوریتم‌های یادگیری عمیق صورت می‌گیرد. هر چه الگوریتم‌ها بیشتر داده دریافت می‌کنند، بیشتر می‌توانند در پردازش داده‌ها انسان‌گونه رفتار کنند.

  1. چت‌بات‌ها و بات‌های سرویس

به لطف فناوری یادگیری عمیق، چت‌بات‌ها و بات‌های سرویس که به مشتریان شرکت‌های بسیاری خدمات‌رسانی می‌کنند می‌توانند بسیار هوشمندانه و مفید عمل نمایند. آن‌ها با استفاده از این فناوری قادرند سوالاتی متنی و صوتیِ بسیار انسان‌گونه‌ای برای افراد ارسال کنند. 

  1.  رنگ‌آمیزی تصویر

تبدیل تصاویر سیاه-سفید به رنگی کاری بود که در گذشته انسان‌ها با دقت بسیار بالایی انجام می‌دادند. اما امروز الگوریتم‌‌های یادگیری عمیق قادرند از زمینه و اجسام در تصاویر برای رنگ‌آمیزی و تبدیل تصاویر سیاه-سفید به رنگی استفاده کنند. نتایج بدست آمده بسیار تأثیرگذار و دقیق از آب درخواهند آمد.

  1. شناسایی تصویر

این روزها یادگیری عمیق از فناوری شناسایی صورت، نه تنها برای مقاصد امنیتی که همچنین برای تگ کردن افراد در پست‌های فیسبوک نیز استفاده می‌کند. در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانیم تنها با استفاده از صورت‌هایمان هزینه‌ی خرید اقلام در فروشگاه را پرداخت کنیم. چالش‌هایی که بر سر راه الگوریتم‌های یادگیری عمیق وجود دارد: تشخیص همان فرد وقتی مدل مویش را تغییر می‌دهد، ریشش را می‌زند و یا ریش می‌گذارد و یا تشخیص اینکه آیا عکسِ گرفته شده به خاطر نور بد تار شده و یا به دلیل دیگری.

  1. پزشکی و داروسازی

از تشخیص بیماری و تومور گرفته تا داروهایی که به طور خاص تنها برای ژنوم فرد درست می‌شود، یادگیری عمیق در حوزه‌ی پزشکی نظر خیلی از شرکت‌های بزرگ دارویی و پزشکی را به خود جلب کرده است.

  1. خرید و سرگرمی شخصی‌سازی‌شده

آیا تا به حال شده تعجب کنید چرا نتفلیکس همیشه فیلم‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که شما دوست دارید؟ و یا چرا آمازون می‌داند چه چیز را باید برای خرید بعدی‌تان پیشنهاد دهد؟ آیا از این همه دقت در این پیشنهادات حیرت‌زده نمی‌شوید؟ بله همه‌ی اینها از شگفتی‌های فناوری یادگیری عمیق است.

هرچه تجربه‌ی الگوریتم‌های یادگیری عمیق بیشتر می‌شود، راندمان اجرایی‌شان نیز به مراتب بهتر می‌شود. با این حال هنوز چند سال دیگر مانده است تا این فناوری به بلوغ کامل برسد.

  

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد