ویروس های خطرناک تلفن همراه کجا پنهان شده اند؟

13 مرداد 1397 ویروس های خطرناک تلفن همراه کجا پنهان شده اند؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ امروز شما را با ویروس های خطرناکی آشنا خواهیم نمود که ضررهای مالی زیادی به شما زده و همچنین باعث از کار افتادن تلفن همراه شما می شوند.

باج افزار های تلفن همراه

مردم امروزه آنقدر به تلفن های هوشمند خود وابسته هستند که اگر نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند، حاضرند هرکاری انجام دهند تا بتوانند مجدد از تلفن همراه خود استفاده کنند. با علم به این موضوع، سازندگان برنامه های مخرب، باج افزار هایی را به منظور مسدودسازی سیستم های قربانیان طراحی می کنند و از طرفی بابت بازیابی مجدد سیستم از آنها باج دریافت می کنند.

باج افزار ها مانند دسکتاپ به دو نوع طبقه بندی می شوند: مسدود کننده ها و رمز نگارها

همانطور که از اسم آن مشخص است رمزنگار ها فایل ها را رمز نگاری می کنند و مسدود کننده ها جلوی دسترسی را می گیرند. آن ها اغلب صفحه را قفل کرده یا از شما تقاضای PIN می کنند.

در ضمن، کار باج افزار های تلفن همراه اغلب رمز نگاری و مسدود سازی است. به عنوان مثال تروجان Svpeng نیز به این شکل عمل می کند. به عنوان مثال 83% باج افزار های یافت شده در سال 2017 از خانواده تروجان های Congur بود که سیستم قربانیان را قفل می کرد و از آنها تقاضای PIN می نمود.

مانند مسدود کننده های دسکتاپ، نسخه های موبایل آن ها نیر معمولا کاربران را به نقض برخی مسائل متهم خواهند نمود و فرد به پرداخت جریمه ی کاری که انجام نداده است متهم خواهد شد. طبیعتا این جریمه نوعی کلاهبرداری بوده و به جیب مجرمان سایبری خواهد رفت.

وایپرهای تلفن همراه (پاک کننده ها)

همانطور که از اسمش مشخص است وایپر ها به سیستم قربانی حمله کرده و تمام اطلاعات او را پاک می کنند. برای کلاهبردارانی که با گرفتن جریمه از کاربران درآمدزایی می کنند پاک کردن اطلاعات این کاربران هیچ سودی ندارد. از وایپر ها بیشتر در مجادلات سیاسی و حقوقی استفاده می شود.

وایپرها در دستگاه های تلفن همراه کمتر از کامپیوترهای شخصی وجود دارند و در صورت وجود نیز با حقه ها و کلاهبرداری های دیگر همراه هستند. به عنوان مثال باج افزار هایی مانند Mazar نه تنها اطلاعات کاربر را پاک می کنند بلکه تلفن همراه را به بات نت ها تبدیل خواهند کرد.

 ماینر های تلفن همراه

اگر گوشی های هوشمند شما به طور ناگهانی شروع به داغ شدن، کند شدن و تخلیه باتری سریع کردند، احتمالا دلیل اصلی آن وجود ماینری مخفی است که ناگهان وارد سیستم تلفن همراه شما شده اند. این ماینرها به صورت مخفیانه از سیستم شما به منظور اهداف کریپتوکارنسی (رمزنگاری های دیجیتالی) استفاده می کنند.

در صورت خرید از فروشگاه های آنلاین معتبر نیز امکان آلوده شدن وجود دارد. چنین برنامه هایی در ظاهر به عنوان برنامه های کاربردی معرفی می شوند در حالیکه در پس پرده فقط به دنبال درآمدزایی برای توسعه دهندگان هستند. در همین حال، برنامه های دانلود شده از منابع شخص ثالث تمام تلاش خود را برای جعل برنامه ها از منابع اصلی می کنند. گاهی این باج افزارها خود را به عنوان اپلیکیشنی در Google Play به منظور آپدیت برنامه ها جا می زنند. (مانند HiddenMiner)

اگرچه ماینرها اموال شما را سرقت نمی کنند یا اطلاعات شما را پاک نمی کنند، اما نسبت به خطری که برای سیستم شما خواهند داشت نباید بی توجه باشید. بارگذاری بیش از حد نه تنها می تواند سرعت و شارژ دستگاه را کم کند، بلکه گرمای زیادی به دستگاه وارد می کند که خود موجب خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

چگونه امنیت سیستم خود را حفظ کنیم؟

با وجود اینکه رعایت نکات امنیتی در سیستم کاری دشوار و زمان بر است، اما با رعایت نکات امنیتی می توان از تهدیدات پیش رو جلوگیری کرد:

  • اپلیکیشن های خود را تنها از فروشگاه های رسمی و معتبر مانند Google Play یا Amazon Store دریافت کنید. این کار اگرچه 100% تضمینی برای عدم آلوده شدن سیستم شما نیست ولی می تواند میزان این خطر را کاهش دهد.
  • در بخش تنظیم سیستم خود حتما گزینه ی installation of apps from third-party sources را غیر فعال نمایید. این کار بسیاری از تهدیدات مربوط به دانلود نرم افزار ها را کاهش می دهد.

  • از داده های مهم خود در ابرها، فلش USB یا منبع ذخیره ی خارجی و غیر متصل به اینترنت بک آپ بگیرید.
  • سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها را به سرعت بعد از اینکه در دسترس عموم قرار گرفتند به روز رسانی کنید چرا که این آپدیت ها آسیب پذیری هایی که مجرمین قادر به اکسپلویت آن ها هستند را پچ می کنند.
  • هرگز روی لینک های مشکوک در ایمیل، متن ها و پیام های خود کلیک نکنید.
  • بر روی دستگاه تلفن همراه خود برنامه آنتی ویروس نصب نمایید. به عنوان مثال نسخه ی اصلی اینترنت سکیوریتی کسپرسکی برای اندروید، اپلیکیشن ها، لینک ها و وبسایت های مختلف را ارزیابی نموده و هرگونه ی خطرناک و مشکوکی را مسدود ساخته است.

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد