تبلیغات دستیار صوتی به چه صورت خواهد بود؟

21 خرداد 1397 تبلیغات دستیار صوتی به چه صورت خواهد بود؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛اگر تا کنون استفاده نکرده‌اید و یا حتی تا بحال در مورد آن چیزی نشنیده‌اید، دستیاران صوتی به یک انجمن بسیار انحصاری اختصاص دارند. برای بسیاری افراد، پرسیدن سوال از Google، Alexa و یا Siri بسیار راحت تر از تایپ‌کردن آن است.

در هر حال، همانطور که برای هر تکنولوژی آینده‌دار جانب احتیاط نگه داشته می‌شود در مورد دستیاران صوتی نیز به همین صورت است. اخیرا هم مطلبی تحت عنوان چگونه این دستگاه‌های هوشمند می‌توانند پتانسیل تهدید حریم خصوصی را داشته باشند منتشر کردیم. امروز در مورد یک تکنولوژی مرتبط با آن بحث می‌کنیم، افزونه‌های دستیار صوتی. اینکه چه هستند و احتمال اینکه چه مشکلاتی به وجود آورند.

آینده تبلیغات هنگفت

حدود یک سال پیش، دستیار صوتی Google Home در یک ماجرای جالب وارد شد. صاحب یک دستگاه که از ویژگی My Day استفاده می‌کرد پس از شنیدن گزارش‌های معمول و مورد انتظار در مورد آب و هوا و ترافیک، اخبار و یادآوری‌ها روزمره متوجه شد که "دیو و دلبر" در تئاترهای عمومی رونمایی شده است. موسیقی فیلم جدید اجرا شده و پس از آن یک اعلان ظاهر می‌شد که در مورد آن بیشتر بدانید.

ویدئویی از این دستگاه که در حال پخش تبلیغ بود به سرعت در فضای مجازی گسترش یافت. جالب اینکه یکی از سخنگوهای گوگل مجوز تبلیغ آن قطعه صوتی را انکار کرد و وضعیت عجیب‌تری ایجاد شد. "این یک پیام تبلیغاتی نیست؛ زیبایی این دستیار در این است که مشترکان ما را به مهمانی ما دعوت کرده و قصه‌شان را به اشتراک بگذارند". در حالیکه مردم از این بیانیه غیب‌گویانه به فکر رفته بودند، گوگل این پیام را از تمامی دستگاه‌های خانگی پاک کرد.

شایعه شد که گوگل بابت این پیام هیچ پولی از Disney دریافت نکرده و چنین به نظر می‌آمد که تنها بخشی از یک آزمایش باشد. با این وجود، اگر تبلیغات دستیار صوتی در حال اجرا باشد، ظاهرا به این صورت خواهد بود.

اخیرا در امسال هم گزارش شد که Amazon با شرکت‌های بزرگی مانند Procter & Gamble و Clorox در مورد جایگاه تبلیغات صوتی مرتبط به جستجوهای کاربر در حال مذاکره است.

به صورت تئوری از دیدگاه یک فروشنده، چنین تبلیغاتی بسیار جذاب‌تر و دلچسب‌تر از تبلیغات رایج است. برای شروع، اصلا شبیه تبلیغات نیست و بیشتر مثل یک پیشنهاد دوستانه به کاربر به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، کاربر مانند تبلیغات فیسبوک به راحتی یک اسکرول از آن رد نمی‌شود و در عوض به لحن شیرین دستیار الکترونیکی به طور کامل گوش می‌دهد.

اگر چنین در نظر بگیرید که Amazon Echos در حال پرواز از قفسه‌ها به سمت اتاق‌های منزل ماست، دستیاران صوتی در واقع در حال ایجاد یک انقلاب تبلیغاتی هستند. در این موضوع، آمازون اعلام کرده که قصد افزودن تبلیغات به Alexa را حداقل در این برهه زمانی، ندارد.

داده‌های شخصی چه خواهد شد؟

از آنچه که در مورد مذاکرات آمازون با تبلیغ‌دهندگان بالقوه می‌دانیم، چنین به نظر می‌رسد که تکنولوژی پشت تبلیغات صوتی در واقع مشابه همان چیزی است که در تبلیغات جستجوی آنلاین استفاده می‌شود. این تکنولوژی بر مبنای پردازش اطلاعات شخصی بزرگ و فروش آن به تبلیغ‌دهندگان است.

گوگل و آمازون که در این زمینه تازه‌کارند جزء متبحران استخراج اطلاعات و تکنولوژی‌های جمع‌آوری اطلاعات هستند که سرعت ارائه پیشنهاد در آن‌ها از تجهیزات جدید نیز بیشتر است. در آن واحد، کاربران نیز به شرکت‌های بزرگ در مورد استفاده از تکنولوژی‌های مشکوک مانند پردازش صوتی و تبلیغات هدفمند بر مبنای داده‌های به دست آمده از آن مظنون هستند.

موضوع شکایت بسیاری افراد نیز این بوده که بعد از اینکه با صدای بلند به چیزی اشاره کرده‌اند و پس از آن آنلاین شده‌اند یک تبلیغ ضمنی برای چیزی که در مورد آن صحبت کرده‌اند دیده‌اند. فیسبوک و گوگل، شرکت‌هایی که اغلب متهم می‌شوند انجام این کار را انکار کرده‌اند. تاکنون تکنولوژی به یک نقش کاملا ابزاری تبدیل شده و استراق سمع مستمر باتری یک گوشی را چندان مصرف نمی‌کند. برای دستگاه‌هایی که دائم تامین انرژی می‌شوند نیز این نگرانی اصلا به عنوان یک مشکل مطرح نیست.

داده‌هایی که گوگل و آمازون بر مبنای رفتار آنلاین شما در موردتان جمع می‌کنند نیز در حال حاضر برای نشان دادن آگهی‌های مربوطه به شما بیش از نیاز معمول است. ترکیب آن با لحن آرام دستیار صوتی که در مورد کلوچه مورد علاقه تان که در همین حوالی است آگاه می‌کند و یا افتتاح یک فروشگاه جدید در نزدیکی‌تان که مایحتاج آشپزی امروز را می‌تواند تامین کند تنها یک تبلیغ مرتبط نیست بلکه کاملا مجاب‌کننده است. علاوه بر آن، دستیاران صوتی در حال حاضر قادر به ثبت سفارش برای صاحبانشان هستند. افزودن قابلیت استراق سمع و آنالیز آنچه که شنیده‌اند تکنولوژی را صرفا ترسناک می‌کند.

آیا تبلیغات ما را تبدیل به برده خواهد کرد؟

در واقعیت جدید دنیای امروزه، بهایی که بابت اکثر چیزهایی که مصرف می‌کنیم می‌پردازیم از طریق داده‌های شخصی ماست. تبلیغات صوتی-شخصی شده، قابل اعتماد، مرتبط با نیازها و حتی شاید سودمند و کاربردی می‌تواند برای غول‌های تکنولوژی مانند یک معدن طلای واقعی باشد. اما فعلا مشخص نیست که در چه زمانی این تبلیغات را بشنویم و در چه گستره‌ای انتخاب‌های خرید را به ما دیکته کنند.

بنابراین بهترین خط دفاعی در حال حاضر رعایت احتیاط در مورد دادن اطلاعات به تکنولوژی data-munching و اختیارات و مجوزهایی است که به آن‌ها می‌دهیم است.

راهکارهای امنیتی لابراتوار کسپرسکی محافظت در برابر ردگیری وب (Web-Tracking protection) است که مقدار اطلاعاتی که جالوت (Goliaths) می‌تواند در مورد شما به دست آورد را محدود می‌کند. برای راه‌اندازی این ویژگی به قسمت تنظیمات Kaspersky Internet Security رفته و گزینه Private Browsing را تیک بزنید. برای دستیار صوتی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • میکروفون را خاموش کنید (Amazon Echo و Google Home برای این قابلیت دکمه فیزیکی دارند)، بنابراین دسترسی به داده‌های شما محدود می‌شود.
  • در تنظیمات حساب کاربری خود خریدها را بلاک یا password-protect کنید، بنابراین حداقل از خریدهای ناخواسته توسط فرمان‌های صوتی جلوگیری می‌شود.

  منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.

محصولات مرتبط

  • Kaspersky Internet Security for Android

    امنیت پیشرفته‌ای که همیشه همراه شماست بخش مهمی از زندگی اکثر ما اکنون روی گوشی‌ها و تبلت‌هاست- پس به امنیت موبایلی نیاز دارید که شما را همیشه امن نگه ...

    7,080,750 ریال
    خرید
  • Kaspersky Cloud Password Manager

    Kaspersky Cloud Password Manager ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی (KCPM) ضمن ذخیره ایمن تمامی کلمات عبور مورد استفاده شما برای وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی آنها را در تمامی ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Safe Kids

    شما می توانید بر ارتباطات اینترنتی کودکان از قبیل فعالیتهای عمومی در فیسبوک، کنترل تماسها و پیامها از طریق دستگاههای اندرویدی نظارت داشته باشید. کمک شما به کودکان بهترین راهنمایی برای آنها ...

    10,624,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Small Office Security

    محافظت در حین کار Kaspersky Small Office Security به طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی شده است که 5 تا 50 دستگاه کامپیوتر در خود جای داده‌اند. نصب آن بسیار آسان است؛ مدیریت آن ...

    25,515,000 ریال
    خرید
  • Kaspersky Security Cloud Personal

    تمام اپ‌های امنیتیِ ما در دستانتان. به کل خانواده‌ی اپ‌های ما برای دسکتاپ و موبایل دسترسی پیدا کنید. از آنتی‌ویروس گرفته تا ابزارهای حریم خصوصی و اجرایی، هر کدام را به میل ...

    70,868,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Standard

    سیستم امنیتی بهبودیافته به همراه تقویت‌کننده عمکرد دستگاه طرح امنیتی استاندارد ما، نه تنها سیستم امنیتی قدرتمندی را برای انواع ویروس‌ها، بدفزارها و باج‌افزارها ارائه می‌دهد ...

    20,047,500 ریال
    خرید
  • Kaspersky Plus

    امنیت. کارایی. حریم خصوصی. همه در یک برنامه با کاربری آسان کسپرسکی پلاس با ارائه امنیت سایبری نسل بعد، شما در برابر ویروس‌ها، باج‌افزارها و بدافزارهای جدید محافظت کند - بدون ...

    28,748,250 ریال
    خرید
  • Kaspersky Premium

    حفاظت کامل از دستگاه ها، حریم خصوصی و هویت شما با محصول Kaspersky Premium تمام نیازهای امنیتی خود و خانواده‌تان را پوشش دهید. حفاظت پیشرفته ...

    30,753,000 ریال
    خرید

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد