بهترین شیوه برای حفاظت از رایانه هنگام ارتباط با اینترنت چیست؟

14 بهمن 1392 بهترین شیوه برای حفاظت از رایانه هنگام ارتباط با اینترنت چیست؟

وقتی به اینترنت وصل می‌شوید در معرض دید بقیه جهان قـرار می‌گیرید. شما از طریق موضوعی که به آن پـورت یا درگاه می‌گویند برای دیگران قابل رویت می‌شوید بخاطر همین دلیل باید از اطلاعات دستگاه خود محافظت نمایید

پورت یا درگاه یک سرویس یا بخشی از یک نرم‌افزار است که به شما داده می‌شود و بد نیست بدانید که بیش از هزاران نوع مختلف از این پورت‌ها در پروتکل‌های اینترنت وجود دارد و هر کدام عدد مخصوص به خود را دارند. سه عدد پورتی که از همه بیشتر استفاده می‌شوند پورت ۸۰ برای اتصال به شبکه جهانی www ، پورت دریافت ایمیل که معمولا شماره ۱۱۰ است و پورت ارسال ایمیل که معمولا پورت ۲۵ است هستند. ایده اصلی دیوار آتش این است که پورت‌هایی را که قرار نیست از آن‌ها استفاده شود، ببندیم.

اگر این کار را نکنیم این پورت‌های باز نوعی دعوتنامه هستند برای بقیه کامپیوترها که به رایانه شما نفوذ کنند. اگر قرار باشد که فقط یک روش محافظتی روی رایانه‌تان داشته باشید باید این روش قطعا دیوار آتش باشد.

اگر دیوار آتش نباشد!!

اگر برای اولین بار ویندوز ایکس‌پی را نصب کنید و آن را بدون محافظ بگذارید کامپیوتر شما در کم‌تر از چند دقیقه مورد حمله قرار می‌گیرد.

شما از طریق پورت‌های بازتان مورد حمله قرار می‌گیرید و توسط پیام‌های خود بازشونده یا ویروس‌ها و یا تروجان‌ها و کرم‌ها بمباران می‌شوید.

اسپای ‌ورها و بدافـزارها تمام مرورگر شما را پر می‌کنند. مجله معـروف پی‌سی فرمت در یکی از شماره‌های اخیر خـود این آزمایش را به شکل عملی انجام داد و رایانه محافظـت نشده آن‌ها بعد از دو ساعت و نیم عملا از کار افتاد.

مسلما داشتن نرم‌افزار دیوار آتش می‌تواند قسمت عمده‌ای (نه همه) از این حملات را خنثی کند و رایانه شما را ایمن سازد.

چه دیوار آتشی باید داشته باشم؟

اگر برای اتصال به اینترنت از وسیله‌ای مانند روتر بیسیم، دستگاهی که به شما امکان می‌دهد تا از اینترنت بیسیم استفاده کنید، داشته باشید احتمالا هم اکنون نیز دیوار آتش دارید.

باید به صفحه تنظیمات روتر بروید تا مطمئن شوید این دیواره آتش روشن است ولی چون این کار کمی پیچیده است و به نوع روتر شما بر می‌گردد، بیشتر از این نمی‌توانیم روش آن را توضیح دهیم و بهتر است تلفنی یا حضوری از فروشنده روتر و یا یک متخصص در این رابطه سوال بپرسید.

بعد از این که از روشن بودن دیوار آتش روتر مطمئن شدید می‌توانید روی رایانه‌تان نیز به طور جداگانه دیوار آتش نصب کنید.

ولی اگر از طریق روتر به اینترنت وصل نشده‌اید حتما یک نرم‌افزار دیوار آتش احتیاج دارید. در اغلب نسخه‌های ویندوز یک دیوار آتش وجود دارد و فقط کافی است شما آن را روشن کنید.

دیوار آتش در ویندوز

در ویندوز ایکس‌پی و ویندوز هفت روش به یک شکل است. ابتدا به کنترل پنل رفته و سپس گزینه فایروال ویندوز را انتخاب کنید. سپس از ستون سمت چپ ‪را انتخاب کنیدTurn Windows Firwall on or off

 ‪به یـاد داشتـه باشید ممکـن است هنگامـی که به اینتـرنــت وصـل می‌شوید از شمـا سوالـی در مورد نحوه اتصـال پرسیـده شـود که آیا نـوع اتصال ‪Home or work private یا ‪Public Network است. شمـا باید گزینـه ‪Public Network را انتخـاب کنید. انتخـاب این گزینه باعث می‌شود کـه جلوی برخی از روش‌هـای هک در سیستم‌عامـل ویندوز شما گرفته شود و دستگـاه شمـا را ایمن‌تـر از گذشته کند.

دیوار آتش غیر ویندوزی

اگر هنگـام خریـد رایانه‌تان فروشنده یک نـرم‌افزار امنیتی مثـل کسپـرسکی-Kaspersky برایتان نصـب کـرده باشد پس می‌توانیـد اطمینان داشته باشید که دیواره آتش هـم دارید و با خیال راحت و با اطمینان به این نرم افزار رایانه خود را نسبت به حمله تروجان ها محافظت نمایید.

محصولات مرتبط

نظر خودتان را ارسال کنید


کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
*نظر
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به شرکت گسترش خدمات تجارت الکترونیک ایرانیان است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد